FORMS AND METHODS OF WORK WITH SENIOR PUPILS IN THE CONDITIONS OF MUSEUM ENVIRONMENT WITH THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES (ON THE EXAMPLE OF STUDY OF HISTORY OF UKRAINE)

Serhii S. Mykhailychenko

Abstract

In the article the problems are examined in relation to forms and methods of work with the pupils of senior school in the conditions of museum environment while studying the history of Ukraine. Information technologies in museums are analysed as well as the traditional methods of information presentation. Maintenance of methods opens up after the overwhelming source of receipt of knowledges (verbal, evident, practical) and methods in grain to cogitative and cognitive activity (genesial, explanatory illustrative, problem searching, research). It is marked on that the use of information technologies in museums allows to perfect work of these establishments, activate the cognitive process of senior pupils in the conditions of museum environment.

Keywords

information technologies; method; museum environment; museum pedagogics



References

Воронович В. М. Музейная педагогика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.academy.edu.by/details/departments/uumr_soprOSO/Metod2_ist.doc.

Караманов О. В. Метод і прийом локалізації подій в організації практичних занять у музеї // Могилянські читання 2008 року: Зб. наук. пр. : Церква і музей: втрати ХХ століття / Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник; Ред. рада: В. М. Колпакова (відп. ред.) та ін. – К. : Фенікс, 2009. – С. 404–407.

Кобцев К. Інформаційні технології в музеї // Музей: менеджмент і освітня діяльність. – Львів : Літопис, 2009. – С. 132–135.

Коменский Я. А. Великая дидактика / Избр. пед. соч. – М., 1982. – С. 302–303.

Лернер И. Я. Развитие мышления учащихся в процессе обучения истории. – М., 1982. – С. 43–51.

Музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків. Віртуальна екскурсія [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.3dart-studio.com/ua/excursions.html

Пометун О., Фрейман Г. Методика навчання історії в школі / О.І. Пометун, Г.О. Фрейман. – К. : Генеза, 2006. – 328 с.

Работа со школьниками в краеведческом музее: Сценарии занятий : Учеб.-метод. пособие / Под ред. Н.М. Ланковой. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – 224 с.

Топилко О. В. Актуалізація музею як педагогічного чинника в контексті сучасних культурних процесів (з досвіду проведення науково-освітнього заходу "Лавра – берегиня. Музей – оберіг" // Могилянські читання 2008 року: Зб. наук. пр. : Церква і музей : втрати ХХ століття / Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник; Ред. рада: В.М. Колпакова (відп. ред.) та ін. – К. : Фенікс, 2009. – С. 429–438.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v17i3.243



Copyright (c) 2010 Serhii S. Mykhailychenko


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.