MULTIMEDIA CREATIVE PROJECT AS A FORM OF STUDENTS’ INDEPENDENT WORK AND A FACTOR OF THEIR PROFESSIONAL SOCIALIZATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

higher education
multimedia
professional socialization
creative work
creative project

How to Cite

[1]
Y. V. Yanenko, “MULTIMEDIA CREATIVE PROJECT AS A FORM OF STUDENTS’ INDEPENDENT WORK AND A FACTOR OF THEIR PROFESSIONAL SOCIALIZATION”, ITLT, vol. 69, no. 1, pp. 174–185, Feb. 2019, doi: 10.33407/itlt.v69i1.2435.

Abstract

The article deals with the definition of features of multimedia creative projects as a form of students’ independent work and a factor of their professional socialization. The result of the study was the identification of the differences between the creative project and creative work. These differences are the timing of implementation; the number and complexity of tasks; the planned result; the competencies that are formed by students in the process of implementing a creative project; the multimedia technologies used in the project, etc. The article offers a list of stages that are typical for a multimedia creative project, in particular, planning; choice of multimedia technologies and tools; project implementation; presentation of project components in classroom sessions or consultations; protection of the project. The article highlightes the interrelation of multimedia creative projects with lessons in the classroom, as well as defines the features of the use of multimedia technologies in creative projects. Particular attention is paid to the toolkit (computer programs and Internet resources), which students can use when doing creative projects. The list of recommended Internet resources is given, which are useful for students and teachers when creating multimedia creative projects. The author has identified the indicators of students’ professional socialization in the performance of multimedia creative projects, in particular, getting students modern knowledge about programs and technologies that can be used to create multimedia creative projects; the acquisition by students of the skills of using Internet resources in order to create multimedia creative projects; the formation of professional student portfolios that can be used in the process of job search; demonstration of skills of work with modern computer technologies.
PDF (Ukrainian)

References

R. Soukalova, "Problems of Creative Project Implementation Process at Universities", in 28th International Business Information Management Association Conf. Vision 2020: Innovation Management, Development Sustainability, and Competitive Economic Growth-Proceedings, Seville, 2016, pp. 4034-4042.

Л. Г. Сокурянська, "Ціннісна детермінація становлення соціальної суб’єктності студентства в умовах соціокультурної трансформації" : автореф. дис. докт. наук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, 2007.

С. Д. Бушуєв, Д. А. Бушуєв, та Р. Ф. Ярошенко, "Деформація поля компетенцій в інноваційних проектах", Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Серія: Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами, № 2 (1224), с. 3-7, 2017.

С. Д. Бушуев, и Д. А. Бушуев, Основы индивидуальных компетенции для управления проектами, программами и портфелями проектов, Том 1, 2, 3, Киев, Саммит-Книга, 2017.

С. Д. Бушуев, Н. С. Бушуева, И. А. Бабаев, В. Б. Яковенко та ін., Креативные технологии управления проектами и программами : монография, Киев, Саммит-Книга, 2010.

Л. Коняєва, "Становлення професійної ідентичності студентів в процесі соціалізації у вищому навчальному закладі", Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. Педагогіка. Соціальна робота, № 6, с. 15-19, 2012.

І. Б. Бойчевська, "Професійна соціалізація фахівців технічного профілю у вищих навчальних закладах ФРН", дис. канд. наук., Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, 2013.

Р. І. Борисов, "Аскриптивні статуси як фактор професійної соціалізації студентів", дис. канд. наук., Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, 2017.

В. А. Клименко, "Профессиональная социализация студентов: структурно-функциональная модель", Социологический альманах, № 3, с. 92-102, 2012.

А. А. Добрикова, "Проектный метод обучения бакалавров рекламы и связей с общественностью (на примере олимпиады студенческих проектов "PR для улыбки")", в Корпоративные стратегические коммуникации, С. В. Дубовик, Ред. Минск, Беларусь: Изд. центр БГУ, 2016, с. 73-76.

F. Vicentini, and L. Nasta, Team and Time Within Project-Based Organizations: Insights from Creative Industries", in Learning and Innovation in Hybrid Organizations, Palgrave Macmillan, Cham, 2018, pp. 33-49.

Н. Боринець, "Метод проектів у викладанні трудового навчання", Трудове навчання, № 9 (45), с. 8-15, 2011.

Д. Жак, "Организация и контроль работы с проектами", в Метод проектов. Серия Современные технологии университетского образования, М. А. Гусаковский, Ред. Минск, Беларусь: РИВШ ББГУ, 2003, с. 64-82.

С. С. Ізбаш, "Реалізація творчих проектів у навчальному процесі сучасної школи", Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка, № 5, с. 92-97, 2010.

Т. Б. Гуменюк, "Реалізація методу проектів у процесі підготовки майбутніх учителів технологій", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, вип. 31, с. 69-76, 2012.

О. І. Чайкова, А. Ю. Подмокова, та П. О. Губанов, "Застосування Agile-управління та Agile-маркетингу на підприємствах в міжнародному бізнесі", Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Серія: Економічні науки, № 19 (1295), с. 84-88, 2018.

О. О. Решетняк, "Застосування інтернет-орієнтованої проектної технології навчання сучасної української літературної мови в закладах вищої освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 62, № 6, с. 179-191, 2017.

О. Ткаченко, та О. Садовнікова, "Нові обрії журналістської освіти", на XIII Міжнар. наук.-практ. конф. Журналістська освіта в Україні: світові професійні стандарти, Суми, 2017, с. 3-5.

Л. В. Никоненко, "Новітні медіапрактики як інструмент соціалізації студентської молоді", на VIІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення у контексті подолання кризи ринку праці, Київ, 2015, с. 177-182.

J. Shapiro, D. Ortiz, Y. Ree, and M. Sarwar, "Medical students’ creative projects on a third year pediatrics clerkship: A qualitative analysis of patient-centeredness and emotional connection", BMC Medical Education, vol. 16, no. 1, pp .93-103, March 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

R. Soukalova, "Problems of Creative Project Implementation Process at Universities", in 28th International Business Information Management Association Conf. Vision 2020: Innovation Management, Development Sustainability, and Competitive Economic Growth-Proceedings, Seville, 2016, pp. 4034-4042 (in English).

L. H. Sokurianska, "Determination of values formation of social subjectivity of students in terms of socio-cultural transformation" : thesis abstract of Doctor of Science, Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv, 2007 (in Ukrainian).

S. D. Bushev, D. A. Bushev, and R. F. Yaroshenko, "Deformation of the field of competences in innovative projects", Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyy politekhnichnyy instytut". Seriya: Stratehichne upravlinnya, upravlinnya portfelyamy, prohramamy ta proektamy, № 2 (1224), p. 3-7, 2017 (in Ukrainian).

S. D. Bushuev, and D. A. Bushuev, Osnovy individualnykh kompetentsii dlya upravleniya proyektami, programmami i portfelyami proyektov, Vol. 1, 2, 3, Kyiv, Ukraina: Sammit-Kniga, 2017 (in Russian).

S. D. Bushuev, N. S. Bushueva, I. A. Babaev, V. B. Yakovenko and etc., Kreativnyye tekhnologii upravleniya proyektami i programmami : monograph, Kyiv, Ukraina: Sammit-Kniga, 2010 (in Russian).

L. Koniaieva, "Formation of professional identity of students in the process of socialization in higher educational institutions", Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia. Pedahohika. Sotsialna robota, № 6, p. 15-19, 2012 (in Ukrainian).

I. B. Boichevska, "Professional socialization of technical specialists in higher education institutions of the Federal Republic of Germany", PhD thesis, Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny, Uman, 2013 (in Ukrainian).

R. I. Borysov, "Aspired statuses as a factor in the professional socialization of students", PhD thesis, Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv, 2017 (in Ukrainian).

V. A. Klimenko, "Professional socialization of students: a structural-functional model", Sociologicheskij almanah, № 3, p. 92-102, 2012 (in Russian).

A. A. Dobrikova, "Project method of teaching bachelors of advertising and public relations (on the example of the Olympiad student projects "PR for a smile")", in Corporate strategic communications, S. V. Dubovik, Eds. Minsk, Belarus: Izd. centr BGU, 2016, p. 73-76 (in Russian).

F. Vicentini, and L. Nasta, Team and Time Within Project-Based Organizations: Insights from Creative Industries", in Learning and Innovation in Hybrid Organizations, Palgrave Macmillan, Cham, 2018, pp. 33-49 (in English).

N. Borynets, "Method of projects in the teaching of labor education", Trudove navchannia, № 9 (45), p. 8-15, 2011 (in Ukrainian).

D. Zhak, "Organization and control of work with projects", in Project method. Series Modern technologies of university education, M. A. Gusakovskij, Eds. Minsk, Belarus: RIVSH BBGU, 2003, p. 64-82 (in Russian).

S. S. Izbash, "Realization of creative projects in the educational process of modern school", Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohika, № 5, p. 92-97, 2010 (in Ukrainian).

T. B. Humeniuk, "Realization of the method of projects in the process of preparation of future technology teachers", Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, vol. 31, p. 69-76, 2012 (in Ukrainian).

O. I. Chaikova, A. Yu. Podmokova, and P. O. Gubanov, "Application of Agile-Management and Agile-Marketing in Enterprises in International Business", Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyy politekhnichnyy instytut". Seriya: Ekonomichni nauky, № 19 (1295), p. 84-88, 2018 (in Ukrainian).

O. O. Reshetniak, "Application of Internet-oriented design technology for training modern Ukrainian literary language in higher education institutions", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 62, № 6, p. 179-191, 2017 (in Ukrainian).

O. Tkachenko,and O. Sadovnikova, "New Horizons of Journalism Education", in XIII International science-practice conf. Journalism Education in Ukraine: World Professional Standards, Sumy, 2017, p. 3-5 (in Ukrainian).

L. V. Nykonenko, "Newest media practices as an instrument for socializing student youth", на VIІІ International science-practice conf. Actual problems of professional orientation and vocational training of the population in the context of overcoming the crisis of the labor market, Kyiv, 2015, p. 177-182 (in Ukrainian).

J. Shapiro, D. Ortiz, Y. Ree, and M. Sarwar, "Medical students’ creative projects on a third year pediatrics clerkship: A qualitative analysis of patient-centeredness and emotional connection", BMC Medical Education, vol. 16, no. 1, pp .93-103, March 2016 (in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.