FEATURES OF DISTANCE EDUCATION FOR MASTERS OF PHYSICAL CULTURE FACULTIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

distance learning
distance education
electronic learning complex
physical culture and sport
Moodle platform
regional peculiarities

How to Cite

[1]
N. O. Terentieva, “FEATURES OF DISTANCE EDUCATION FOR MASTERS OF PHYSICAL CULTURE FACULTIES”, ITLT, vol. 69, no. 1, pp. 139–148, Feb. 2019, doi: 10.33407/itlt.v69i1.2492.

Abstract

The article presents the state of distance education for the professional training of graduate students in specialties 017 Physical culture and sports and 014 Secondary education (physical culture) on the example of the T.G. Shevchenko National University "Chernihiv collegium". Positive and negative aspects of introduction of distance learning for the purpose of professional training of future specialists of these specialties are presented, taking into account the characteristics of the student contingent and Chernihiv region specifics. Masters students of the region do not refuse traditional forms of education, moreover, they emphasize the impossibility of entering the system of distance learning from the border regions of the region (Chernihiv region borders with the Republic of Belarus and the Russian Federation), offer to duplicate the information of distance courses placed on the platform printed (or e-versions) materials that, on the one hand, will facilitate their perception of the material, and on the other hand, will partially make it impossible for individual students and / or group tasks to be performed. The data of questioning of graduate students 2017-2018 of these specialties indicate that it is inappropriate to see a complete transition to distance education of 70% of respondents, an appropriate partial transition - 81%, refuse to use platforms - 8%, express fears that they will not be able to master the discipline, located on the platform - 15%. The perspective opportunities of the distance education development for the specified specialties are singled out, considering the characteristics of the target audience, in particular, the growth of the number of working masters and graduate students who receive additional higher education, future specialists from the metropolitan regions, who seek to obtain an inexpensive additional higher education (in the regions) means of distance learning, an increase in the number of graduates of these specialties who are in service in the Armed Forces of Ukraine and law enforcement agencies. The necessity of considering the features of the region and the mentality of the population during the transition to the distance education is emphasized.
PDF (Ukrainian)

References

Дистанційна освіта. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/distancijna-osvita Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Положення про дистанційне навчання. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Зміни до Положення про дистанційне навчання. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0923-15 Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Закон України Про освіту. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 Дата звернення: Трав. 23, 2018.

Н. Самолюк, М. Швець. Актуальність і проблемність дистанційного навчання. Нова педагогічна думка. № 1.1, с. 193-201, 2013.

І. О. Романенко. Підходи до впровадження системи дистанційного навчання у Збройних Силах України. Системи обробки інформації. Випуск 9 (49). с. 130-135, 2005. Дата звернення: Трав. 25, 2018.

Г. А. Шандригось, В. І. Шандригось, П. І. Ладика. Дистанційне навчання в системі підготовки фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Випуск 5К(61), с. 270-273, 2015. Дата звернення: Трав. 25, 2018.

Н. Ю. Борейко, Л. Л. Азаренкова. Використання змішаної форми дистанційного навчання на спеціальності “Фізична культура і спорт”. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. № 1, с. 16-19, 2017.

О. В. Басенко. Організація дистанційного навчання студентів ВНЗ спортивного профілю засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 11 (66)15, с. 12-16, 2015.

Н. О. Бєлікова. Прикладні аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Вип. 118(2), с. 21-24. 2014.

Ю. В. Драгнєв. Інформатизація професійної освіти майбутнього вчителя фізичної культури. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. № 2, с. 33-35, 2012.

Р. В. Клопов. Інформатизація вищої фізкультурної освіти. Теорія та методика фізичного виховання. № 4, с. 3-7, 2007.

І. В. Ляшенко. Перспективи розвитку дистанційного навчання у вищій школі. Народна освіта. Вип. 1(25), 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2682 Дата звернення: Трав. 25, 2018.

О. В. Отравенко. Вплив сучасних інформаційних технологій на якість професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. № 2, с. 70-73, 2018.

О. М. Самойленко, І. В. Бацуровська, О. О. Самойленко, Н. А. Доценко. Упровадження моделі підготовки магістрантів до освітньо-наукової діяльності в умовах масових відкритих дистанційних курсів. Інформаційні технології та засоби навчання. т. 64, № 2, с. 197-220. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/93/showToc Дата звернення: Трав. 25, 2018.

А. В. Сущенко. Інформаційно-комунікаційні технології і засоби навчання в професійній підготовці майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Фізичне виховання і спорт». № 1 (7), с. 104-111, 2012.

Інформаційні технології і засоби навчання. Теорія, методика і практика використання ІКТ в освіті. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/index Дата звернення: Трав. 20, 2018.

Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.uran.ua/itfcs Дата звернення: Трав. 20, 2018.

Дистанційне навчання ЧНПУ. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.chnpu.edu.ua/course/index.php?categoryid=43 Дата звернення: Трав. 20, 2018.

Вчителі фізичної культури. Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.xn--80aamewp7k6b.com.ua/karta-sajtu-2/navchalno-metodychna-robota/dystantsijna-forma- navchannya/dystantsijni-kursy/vchyteli-fizychnoyi-kultury/ Дата звернення: Трав. 28, 2018.

Фізична культура (дистанційний курс). Мукачівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 20 ім. О. Духновича. [Електронний ресурс]. Доступно: http://20zoshmk.at.ua/load/dlja_uchniv/distancijne_navchannja/fizichna_kultura/23-1-0-116 Дата звернення: Трав. 28, 2018.

Фізична культура. Дистанційне навчання. Білогірський НВК. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sites.google.com/site/pupilnvk/11-klas/fizicna-kultura Дата звернення: Трав. 28, 2018.

Н. О. Терентьєва. Формування нового мислення в закладах освіти: навч.-метод. посібник. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю.А., 2018.

Н. О. Терентьєва. Проектування навчальної дисципліни “Менеджмент в освіті, фізичному вихованні і спорті” для студентів магістратури. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія Педагогічні науки. Вип. 144, с. 302-306, 2017.

Українська Академія Акмеології. Всеукраїнська громадська організація. [Електронний ресурс]. Доступно: http://acmeology.org.ua Дата звернення: Трав. 20, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Distance education. [online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/distancijna-osvita. Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Regulations on Distance Learning. [online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Changes to the Distance Learning Regulations. [online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0923-15 Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Concept of development of distance education in Ukraine. [online]. Available: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Strategy of the Information Society Development in Ukraine. [online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Law of Ukraine on Education. [online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

N. Samoluk, М. Shvets. Actuality and problem of distance learning. Nova pedagogichna dumka. № 1.1, p. 193-201, 2013. (in Ukrainian)

І. О. Romanenko. Approaches to implementation of the distance education system in the Armed Forces of Ukraine. Systemy obrobky informatsii. Vol. 9(49). p. 130-135, 2005. (in Ukrainian)

G. А. Shandrygos’, V. І. Shandrygos’, P. І. Ladyka. Distance education in the system of training specialists in physical culture and sports. Naukoviy chasopis NPU imeni M. P. Dragomanova. Vol. 5К(61), p. 270-273, 2015. (in Ukrainian)

N. Yu. Boreyko, L. L. Azarenkova. Use of the mixed form of distance learning on the specialty "Physical Culture and Sport". Naukovo-metodychni osnovy vykorystannia informatsiinyh technologii v galuzi physychnoi cultury i sporty. № 1, p. 16-19, 2017. (in Ukrainian)

О. V. Basenko. Organization of distance learning of students of universities of sport profile by means of information and communication technologies. Naukoviy chasopis NPU imeni M. P. Dragomanova. Vol. 11 (66)15, p. 12-16, 2015. (in Ukrainian)

N. О. Belikova. Applied aspects of the use of information and communication technologies in the training of future specialists in physical education and sports. Visnyk Chernihivskoho Natsionalnoho Pedagogichnoho Universitetu. Seria: Pedagogichni Nauky. Phyzychne vychovannia i sport. Vol. 118(2), p. 21-24. 2014. (in Ukrainian)

Yu. V. Dragnev. Informatization of professional education of the future teacher of physical culture. Pedagogy, psychology and medical-biological problems of physical education and sports. № 2, p. 33-35, 2012. (in Ukrainian)

R. V. Кlopov. Informatization of higher physical education. Teoria i metodyka phyzychnoho vychovannia. № 4, p. 3-7, 2007. (in Ukrainian)

І. V. Liashenko. Prospects for the development of distance learning in high school. Narodna osvita. Vol. 1(25), 2015. [online]. Available: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2682 Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

О. V. Оtravenko. Influence of modern information technologies on the quality of professional training of future teachers of physical culture. Naukovo-metodychni osnovy vykorystannia informatsiinyh technologii v galuzi physychnoi cultury i sporty. № 2, p. 70-73, 2018. [online]. Available: http://journals.uran.ua/itfcs/article/view/132522/128976 Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

О. М. Samoylenkо, І. V. Batsurovs`ka, О. О. Samoylenkо, N. A. Dotsenko. Implementation of the model for masters preparation to the educational and scientific activity in the conditions of massive open online courses. Informatsiini technologii i zasoby navchannia. Vol. 64, № 2, p. 197-220. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/93/showToc Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

А. V. Suschenko. Information and communication technologies and means of training in the training of future specialists in physical education and sports. Visnyk Zaporizhskoho natsionalnoho universitetu. Seria Phyzychne vychovannia i sport. № 1 (7), p. 104-111, 2012. (in Ukrainian)

Information technologies and teaching aids. Theory, methodology and practice of ICT use in education. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/index Accessed on: May 23, 2018. (in Ukrainian)

Scientific and methodical bases of use of information technologies in the field of physical culture and sports. Collection of scientific works. [online]. Available: http://journals.uran.ua/itfcs Accessed on: May 20, 2018. (in Ukrainian; in English)

Distance learning. ChNPU. [online]. Available: https://moodle.chnpu.edu.ua/course/index.php?categoryid=43 Accessed on: May 20, 2018. (in Ukrainian)

Teachers of physical culture. Communal Educational Institution of Kyiv Regional Council "Kyiv Regional Institute of Postgraduate Education of Teachers". [online]. Available: https://www.xn--80aamewp7k6b.com.ua/karta-sajtu-2/navchalno-metodychna-robota/dystantsijna-forma- navchannya/dystantsijni-kursy/vchyteli-fizychnoyi-kultury/ Accessed on: May 28, 2018. (in Ukrainian)

Physical culture (distance course). Mukachiv Secondary School № 20 named after O. Dukhnovich. [online]. Available: http://20zoshmk.at.ua/load/dlja_uchniv/distancijne_navchannja/fizichna_kultura/23-1-0-116 Accessed on: May 28, 2018. (in Ukrainian)

Physical Education. Distance Learning. [online]. Available: https://sites.google.com/site/pupilnvk/11-klas/fizicna-kultura Accessed on: May 28, 2018. (in Ukrainian)

N. O. Terentieva. Formation of new thinking in educational institutions: manual. Cherkasy, FOP Chabanenko Yu.A., 2018. 48 p. (in Ukrainian)

N. O. Terentieva. Design of the discipline "Management in education, physical education and sports" for masters students. Visnyk Chernihivskoho Natsionalnoho Pedagogichnoho Universitetu. Seria: Pedagogichni Nauky. Vol. 144, p. 302-306, 2017. (in Ukrainian)

Ukrainian Academy of Acmeology. All-Ukrainian public organization. [online]. Available: http://acmeology.org.ua Accessed on: May 20, 2018. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.