USE OF GEOGEBRA CLOUD SERVICE IN FUTURE MATH TEACHERS' TEACHING

Keywords: GeoGebra service, cloud technologies, cloud service of the subject direction, BYOD-approach, Information and digital competence of the future math teacher

Abstract

The article proposes one of the solutions to the problem of informatization of the educational process by introducing the BYOD approach (Bring Your Own Device) into the learning process. The BYOD approach uses the potential of private mobile devices in the classroom and cloud-based services of subject-oriented by the example of GeoGebra. Such theoretical and empirical methods as terminological analysis in the field of information technologies; system analysis of the normative base; an analytical and synthetic method for describing ways to use GeoGebra; figurative and symbolic approach as a method of studying the peculiarities of the communication of subjects of learning; interviewing, questionnaires and conversations with teachers of mathematical discipline on the possibility of engaging GeoGebra service in the educational process; statistical methods of processing the results of experimental learning (the sign test) are used. According to the terminological analysis of the concepts of "information technology", "computer technologies", "cloud / fog technologies", it is confirmed that the service GeoGebra is a cloud service of mathematical direction. It is substantiated that its use is possible in the following ways: GeoGebra as a cloud environment for placing of visualized content; GeoGebra as a cloud environment for organizing not only analytical, but empirical search for answers when defining some characteristics of mathematical objects; GeoGebra as a cloud environment for a home computer experiment. There are some authored didactic materials on implementation of the BYOD-approach created through the cloud-based GeoGebra service. The experience of practical training of future teachers of natural-mathematical discipline on the implementation of BYOD-approach in professional activity within the framework of the special course "Digital technologies in education" (module "Applets and their use in educational process") is described. On the basis of system analysis of legislations, the expediency of upgrading the future teachers training has been confirmed through the introduction of such a module within the special course of the variational part of the curriculum to form information and digital competence of all subjects of the educational process.

Author Biographies

Olena V. Semenikhina, Makarenko Sumy State Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Professor, Chair of the Department of Computer Science

Maryna G. Drushliak, Makarenko Sumy State Pedagogical University

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Docent, Associate Professor of the Department of Mathematics

Yurii V. Khvorostina, Makarenko Sumy State Pedagogical University

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Mathematics

References

О.В. Семеніхіна, та М.Г. Друшляк, “Програми динамічної математики у контексті роботи сучасного вчителя: результати педагогічного експерименту”, Інформаційні технології в освіті, вип. 22, с. 109-119, 2015.

O. Spirin, & V. Eremeev, “The usage of cloud services in the process of professional training of programmers at higher educational institutions”, Інформаційні технології в освіті, 32, c. 7-20, 2017.

М. П. Шишкіна, та М. В. Попель, “Хмаро орієнтоване освітнє середовище навчального закладу: сучасний стан і перспективи розвитку досліджень“, Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (37), с. 66-80, 2013.

З. С. Сейдаметова, Э. И. Аблялимова, Л. М. Меджитова, С. Н. Сейтвелиева, та В. А. Темненко, Облачные технологии и образование. Симферополь, Україна: "ДИАЙПИ", 2012, 204 с.

С. Г. Литвинова, “Поняття й основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи“, Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (40), с. 26-41, 2014.

С. Семеріков, І. Теплицький, та С. Шокалюк, “Мобільне навчання: історія, теорія, методика“, Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, №6, с. 72–82, 2008.

Н. В. Рашевська. “Мобільні інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики студентів вищих технічних навчальних закладів“, дис. канд. пед.н, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, 2011, 21 с.

К. І. Словак, “Методика використання мобільних математичних середовищ у процесі навчання вищої математики студентів економічних спеціальностей“, автореф. канд. пед. наук, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, 2011, 21 c.

М. А. Зильберман, “Использование мобильных технологий (технологии BYOD) в образовательном процессе“. [Електронний ресурс]. Доступно: http://didaktika.org/2014/p/ispolzovanie-mobilnyh-tehnologij-v-obrazovatelnomprocesse/. Дата звернення: Лип.20, 2018.

Т. В. Алексеева, “Технологии byod в образовании“, на V international scientific conference, Прага, 2015, p.177.

Е. Л. Тележинская, та О. Б. Дударева, “Мобильное образование – инструмент современного педагога“, Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров, №2 (27), с. 88-94, 2016.

А. Г. Дубинский, “Информатизация образовательного процесса: несколько простых решений“. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.sworld.com.ua/konfer37/784.pdf. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

П.Г. Матухин, О.А. Грачева, С.Л. Эльсгольц, та Е. В. Певницкая, “Табличная организация образовательного контента как основа BYOD комплекса поддержки и контроля обучения иностранных студентов физике и русскому языку физики на базе облачного ресурса MS ONEDRIVE “. [Електронний ресурс]. Доступно: http://inforino2016.mpei.ru/transfer2pub. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

Н. В. Долматова, “Использование личных мобильных устройств в образовательном процессе“, на Всероссийской научно-методической конференции “Современный урок в условиях внедрения ФГОС: опыт, проблемы, перспективы“, Оренбург, 2016, с. 82-86.

Р.И.Остапенко, “Преподавание дисциплин информационного цикла с помощью BYOD“, Перспективы Науки и Образования, 5 (29), с. 66-73, 2017.

J. Sweeney, “BYOD in Education (A report for Australia and New Zealand)“. Intelligent Business Research Services, 2012, 28 с.

GeoGebra. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.geogebra.org. Дата звернення: Лип.20, 2018.

Я. В. Литвиненко, та У. Б. Яциковська, “Конспект лекцій «Інформаційні технології», Тернопіль, 2015, 229 с. [Електронний ресурс]. Доступно: //http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/17888/1/IT_vse_lec.pdf. Дата звернення: Вер. 14, 2018.

О. В. Андрощук, Ю. В. Кондратенко, О. В. Головченко, Т. О. Ворона, та М. В. Петрушен, “Інформаційні технології та їх вплив на розвиток суспільства”, Збірник наукових праць центру воєнно-стратегічних досліджень національного університету оборони України імені Івана Черняховського, № 1, с. 42-47, 2014.

Я. В. Крупський, та В. М. Михалевич, “Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій”, Вінниця, Україна: ВНТУ, 2010, 72 с.

B. Kleyman, “Welcome to Fog Computing: Extending the Cloud to the Edge“. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.cisco.com. Дата звернення: Лип.20, 2018.

М. Ю. Алферов, Ю. В. Федорова, О. В. Невская, С. Я. Паромова, та А. А. Калинин, “Программа динамической геометрии GeoGebra как инструмент создания социальных объектов сетевых педагогических сообществ“, на XXVI Международной конференции «Применение инновационных технологий в образовании», Троицк, Москва, 2015, с. 178-179.

В. Плескач, та Т. Затонацька, “Інформаційні системи і технології на підприємствах: підручник”, Київ, Україна: Знання, 2011. - 718с.

В. А. Далингер, “Формирование визуального мышления у учащихся в процессе обучения математике: Учебное пособие“, Омск, Россия: Изд-во ОмГПУ, 1999., 157 с.

Н. А. Резник, “Методические основы обучения математике в средней школе с использованием средств развития визуального мышления“, автореф. дис. доктора пед. наук, Институт прдуктивного обучения Российской академии образования, Москва, 1997, 10 с.

С. І. Сергeeв, “Компьютерная визуализация в математическом образовании как практическая педагогическая задача“, Problems of Education in the 21st Century, vol. 49, с. 95-103, 2012.

В. Д. Боев, та Р. П. Сыпченко, «Компьютерное моделирование. Учебное пособие», Москва: Интуит, 2016, 525 с.

А. Ю. Иванова, «Практическое моделирование. Компьютерный эксперимент. Методические указания для преподавателя: Учеб. пособие», Томск: Том. гос. ун-т систем управления и радиоэлектроники, 2005, 112 с.

М. Н. Марюков, «Научно-методические основы использования компьютерных технологий при изучении геометрии в школе», дисс. д-ра.пед. наук, Брянский государственный педагогический университет имени академика И. Г. Петровского, Брянск, 1998, 244 с.

А.Г. Гейн, А.И. Сенокосов, та Н.А. Юнерман, “Информатика: учебн. для 10-11 кл. общеобразоват. учреждений“, Москва, Россия: Просвещение, 2012, 272 с.

И. Г. Семакин, Л. А. Залогова, С. В. Русаков, та Л. В. Шестакова, «Информатика. Базовый курс. 7-9 классы», Москва: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005, 390 с.

М.В.Шабанова, та Т.С. Ширикова, “Компьютерный эксперимент в системе методов работы с теоремой“, Современные проблемы науки и образования, 2, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.science-education.ru/108-9005. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

М.І.Бурда та ін., “Навчальна програма для поглибленого вивчення математики в 8-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів“. [Електронний ресурс]. Доступно: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/. Дата звернення: Лип. 27, 2018.

А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, та М.С. Якір, “Геометрія: Підруч. для 8 кл. з поглибленим вивченням математики“, Харків, Україна: Гімназія, 2016, 224 с.

Encyclopedia of Triangle Centers. [Електронний ресурс]. Доступно: http://faculty.evansville.edu/ck6/encyclopedia/ETC.html. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

О.В. Семеніхіна, та М.Г. Друшляк, “Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання математики. Навчальний посібник“, Суми, Україна: СумДПУ ім.А.С.Макаренка, 2017, 144 с.

М. И. Грабар, та К. А. Краснянская, “Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрические методы”, Москва: Педагогика, 1977, 136с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf Дата звернення: Вер. 14, 2018.

Про цифровий порядок денний України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

Цифрова адженда України – 2020. Концептуальні засади. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. Дата звернення: Лип. 20, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. V. Semenikhina, & M. G. Drushlyak, “Dynamic mathematic software in the context of the work of a modern teacher: the results of a pedagogical experiment”, Informatsiini tekhnolohii v osviti, is. 22, p. 109-119, 2015. (in Ukrainian)

O. Spirin, & V. Eremeev, “The usage of cloud services in the process of professional training of programmers at higher educational institutions”, Informatsiini tekhnolohii v osviti, 32, c. 7-20, 2017. (in English)

M. P. Shyshkina, & M. V. Popel, “Cloud based learning environment of educational institutions: the current state and research prospects“, Information Technologies and Learning Tools, №5 (37), p. 66-80, 2013. (in Ukrainian)

Z. S. Sejdametova, Je. I. Abljalimova, L. M. Medzhitova, S. N. Sejtvelieva, & V. A. Temnenko, Cloud technologies and education. Simferopol', Ukraine: "DIAJPI", 2012. 204 p.(in Russian)

S. H. Lytvynova, “Concepts and characteristics of cloud oriented learning environment of school“, Information Technologies and Learning Tools, №2 (40), p. 26-41, 2014. (in Ukrainian)

S. Semerikov, I. Teplytskyi, & S. Shokaliuk, “Mobile learning: history, theory, methodology “, Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh, №6, p. 72–82, 2008. (in Ukrainian)

N. V. Rashevska. “ Mobile information and communication technologies of learning calculus (higher mathematics) students’ in higher technical institutions.“, thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences, Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS, Kyiv, 2011. 21p. (in Ukrainian)

K. І. Slovak, “Methodic of using mobile mathematical environments in the process of education higher mathematics of student of economic specialties“, thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences, Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS, Kyiv, 2011. 21p. (in Ukrainian)

M. A. Zil'berman, “The use of mobile technologies (BYOD technology) in the educational process“. [Online]. Available: http://didaktika.org/2014/p/ispolzovanie-mobilnyh-tehnologij-v-obrazovatelnomprocesse/. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Russian)

T. V. Alekseeva, “Byod Technologies in Education“, in V international scientific conference, Prague, 2015, p.177. (in Russian)

E. L. Telezhinskaja, & O. B. Dudareva, “Mobile education is a tool of the modern teacher“, Nauchnoe obespechenie sistemy povyshenija kvalifikacii kadrov, №2 (27), p.88-94, 2016. (in Russian)

A. G. Dubinskij, “Informatization of the educational process: several simple solutions“. [Online]. Available: http://www.sworld.com.ua/konfer37/784.pdf. Дата звернення: Jul. 20, 2018. (in Russian)

P. G. Matuhin, O. A. Gracheva, S. L. Jel'sgol'c, ta E. V. Pevnickaja, “Tabular organization of educational content as the basis of the BYOD complex for supporting and controlling the training of foreign students in physics and the Russian language of physics on the basis of the cloud resource MS ONEDRIVE“. [Online]. Available: http://inforino2016.mpei.ru/transfer2pub. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Russian)

N. V. Dolmatova, “Use of personal mobile devices in the educational process“, in All-Russian Scientific and Methodological Conference "The Modern Lesson in the Conditions of the Implementation of the GEF: Experience, Problems, Prospects“, Orenburg, 2016, p. 82-86. (in Russian)

R. I. Ostapenko, “Teaching of information cycle disciplines with the help of BYOD“, Perspektivy Nauki i Obrazovanija, 5 (29), p. 66-73, 2017. (in Russian)

J. Sweeney, “BYOD in Education (A report for Australia and New Zealand)“. Intelligent Business Research Services, 2012. (in English)

GeoGebra. [Online]. Available: https://www.geogebra.org. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in English)

.Ia. V. Lytvynenko, & U. B. Yatsykovska, “Lectures "Information Technologies", Ternopil, 2015. [Online]. Available: //http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/17888/1/IT_vse_lec.pdf. Accessed on: Sep. 14, 2018. (in Ukrainian)

O. V. Androshchuk, Yu. V. Kondratenko, O. V. Holovchenko, T. O. Vorona, & M. V. Petrushen, “Information technologies and their impact on the development of society”, Zbirnyk naukovykh prats tsentru voienno-stratehichnykh doslidzhen natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho, 1, p. 42-47, 2014. (in Ukrainian)

Ia. V. Krupskyi, & V. M. Mykhalevych, “Dictionary of informational and pedagogical technologies”, Vinnytsia, Ukraina: VNTU, 2010, 72 p. (in Ukrainian)

B. Kleyman, “Welcome to Fog Computing: Extending the Cloud to the Edge“. [Online]. Available: http://www.cisco.com. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in English)

M. Ju. Alferov, Ju. V. Fedorova, O. V. Nevskaja, S. Ja. Paromova, & A. A. Kalinin, “Dynamic geometry software GeoGebra as a tool for creating social objects of networked pedagogical communities“, in XXVI International Conference "Application of Innovative Technologies in Education», Troitsk, Moscow, 2015, p.178-179. (in Russian)

V. Pleskach, & T. Zatonatska, “Information systems and technologies at enterprises: textbook”, Kyiv: Znannya, 2011, 718 p. (in Ukrainian)

V. A. Dalinger, “Formation of visual thinking among students in the process of teaching mathematics: Textbook“, Omsk, Rossija: Izd-vo OmGPU, 1999. 157 p. (in Russian)

N. A. Reznik, “Methodical foundations of teaching mathematics in secondary school using the means of developing visual thinking“, thesis for the degree of doctor of pedagogical sciences, Institute of Productive Education of the Russian Academy of Education, Moscow, 1997. 10 p.(in Russian)

S. І. Sergeev, “Computer visualization in mathematical education as a practical pedagogical task“, Problems of Education in the 21st Century, vol. 49, с. 95-103, 2012. (in Russian)

V. D. Boev, & R. P. Syipchenko, «Computer modelling. Training Manual ", Moscow: Intuit, 2016, 525 p. (in Russian)

A. Yu. Ivanova, «Practical modeling. Computer experiment. Methodical instructions for the teacher: Tutorial. allowance», Tomsk: Tom. gos. un-t sistem upravleniya i radioelektroniki, 2005, 112 p. (in Russian)

M. N. Maryukov, «Scientific and methodical bases of using computer technologies in studying geometry in school», diss. d-ra.ped. nauk, Bryanskiy gosudarstvennyiy pedagogicheskiy universitet imeni akademika I. G. Petrovskogo, Bryansk, 1998, 244 p. (in Russian)

A. G. Geyn, A. I. Senokosov, & N. A. Yunerman, “Informatics: textbook, 10-11“, Moskva, Rossija: Prosveshhenie, 2002. 272 p. (in Russian)

I. G. Semakin, L. A. Zalogova, S. V. Rusakov, & L. V. Shestakova, «Computer science Basic course. 7-9 classes», Moskow: BINOM. Laboratoriya znaniy, 2005, 390 p. (in Russian)

M. V. Shabanova, & T. S. Shirikova, “Computer experiment in the system of methods of working with the theorem“, Sovremennye problemy nauki i obrazovanija, 2, 2013. [Online]. Available: http://www.science-education.ru/108-9005. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Russian)

M. I Burda et al., “Educational program for in-depth study of mathematics in 8-9 forms of general educational institutions“. [Online]. Available: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Ukrainian)

A. H. Merzliak, V. B. Polonskyi, & M. S. Yakir, “ Geometry: Handbook. for 8 with in-depth study of mathematics “, Kharkiv, Ukraina: Himnaziia, 2009. (in Ukrainian)

Encyclopedia of Triangle Centers [Online]. Available: http://faculty.evansville.edu/ck6/encyclopedia/ETC.html. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in English)

O. V. Semenikhina, & M. H. Drushliak, “Computer-oriented systems of teaching mathematics. Tutorial“, Sumy, Ukraine: SumDPU im.A.S.Makarenka, 2017. 136 p. (in Ukrainian)

M. I. Grabar, & K. A. Krasnjanskaja, “Application of mathematical statistics in pedagogical researches. Nonparametric methods”. Moscow: Pedagogika, 1977. 136 p. (in Russian)

New Ukrainian school. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Ukrainian)

On the Digital Agenda of Ukraine. [Online]. Available: http://www.rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Ukrainian)

Digital Agenda of Ukraine – 2020. Conceptual foundations. [Online]. Available: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. Accessed on: Jul. 20, 2018. (in Ukrainian).

Published
2019-10-22
Section
ICT and learning tools in vocational education and training