EXPERIENCE OF USING ICT TOOLS FOR TEACHING MATHEMATICAL ANALYSIS TO FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS

Keywords: mathematical analysis, ICT, mobile technologies, online services, methods of teaching mathematical disciplines

Abstract

The article deals with the process of teaching mathematical analysis with the help of information and communication technologies (ICT). There are a number of problems that arise during the implementation of ICT in the process of teaching mathematical analysis, in particular: the lack of free software; the lack of students’ proper skills in using ICT; students do not always use their smartphones for educational purposes; teachers’ lack of training related to in the widespread implementation of ICT in the educational process; the lack of methodological and educational literature. The methodological approach to teaching mathematical analysis, which involves the use of ICT tools at lectures and workshops, such as GeoGebra, Maple, Wolfram|Alpha, various online calculators, MalMath mobile application, is proposed. The detailed examples of their application in the educational process are also given. The article demonstrates the using of a dynamic GeoGebra model at lectures, which, in its turn, allows carrying out a small educational experiment and illustrating the geometric content of Lagrange's Mean value theorem. It is proposed to use ICT at workshops to test independently obtained solutions, or as a means for performing intermediate computations. The examples of solving mathematical problems on the representation of a function as a Taylor series by using Wolfram|Alpha, various online calculators and Maple are also given. The expediency of using these tools for the purpose of performing the verification of independently obtained solutions is indicated. An example of using MalMath mobile application for performing intermediate computations to solve the problem on testing the convergence of the alternating series is also provided. The article presents the results of the survey of teachers and students conducted in the course of the research. There are also a number of psychological and pedagogical problems related to the use of ICT in education, namely: the impossibility for the teacher to determine the level of students’ independence when performing their individual homework; technological problems that may arise at classes or at home due to outdated equipment, lack of the Internet or its speed, etc.

Author Biography

Yuliia V. Botuzova, Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytskyi

PhD of Pedagogical Sciences, Senior teacher at the Department of Mathematics

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (СХВАЛЕНО Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013). [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

В. І. Клочко, З. В. Бондаренко, Формування знань майбутніх інженерів з інформаційних технологій розв’язування диференціальних рівнянь: монографія. Вінниця, Україна: ВНТУ, 2010.

А. А. Томусяк, В. С. Трохименко, Математичний аналіз: посібник для випускників фізико-математичних факультетів педагогічних університетів та інститутів. Вінниця, 1999.

Ю. В. Триус, «Використання Web-СКМ у навчанні методів оптимізації та дослідження операцій студентів математичних і комп’ютерних спеціальностей», на 4-ій наук.-практ. конф. Інноваційні комп'ютерні технології у вищій школі, Львів, 2012, С. 110-115.

Г. В. Ткачук, «Особливості впровадження мобільного навчання: перспективи, переваги та недоліки», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 64, № 2, с.13-22, 2018.

Ю. В. Ботузова, Ряди: розробки практичних занять в аспекті використання комп’ютерних, мобільних технологій та Інтернет-ресурсів у вивченні математичного аналізу. Кіровоград, Україна: Авангард, 2016.

Ю. В. Ботузова, Диференціальне числення функції кількох змінних: розробки практичних занять в аспекті використання комп’ютерних, мобільних технологій та Інтернет-ресурсів у вивченні математичного аналізу. Кіровоград, Україна: Авангард, 2016.

К. І. Словак, «Інформаційно-комунікаційні технології активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів», Науковий вісник Донбасу, №3(15), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN15/11skinds.pdf. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

Wolfram|Alpha computational intelligence. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.wolframalpha.com. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

Контрольная Работа РУ. Решение задач онлайн. [Електронний ресурс]. Доступно: www.kontrolnaya-rabota.ru. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

Империя чисел- математические утилиты. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ru.numberempire.com. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

IntegraloFF.NET. Интегралы, производная, дифференциальные уравнения, пределы online. [Електронний ресурс]. Доступно: http://integraloff.net. Дата звернення: Листопад 29, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021 (approved by Decree of the President of Ukraine dated June 25, 2013 No 344/2013] (2013). [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Accessed on: 11.29.2018. (in Ukrainian).

V. I. Klochko, ta Z. V. Bondarenko, Formation of knowledge of future engineers in information technologies for solving differential equations: monograph. Vinnitsa, Ukraine: VNТU, 2010. (in Ukrainian).

A. A. Tomusyak, ta V. S. Troxymenko, Mathematical analysis. Vinnitsa, 1999. (in Ukrainian).

Yu. V. Tryus, «Using of Web-SCM in teaching methods of optimization and researching operations for the students of mathematical and computer specialties», on the 4th sci.-prac. conf. Innovative Computer Technologies in Higher School, Lviv, 2012, pp. 110-115. (in Ukrainian).

H. V. Tkachuk, «Features of implementation of mobile education: perspectives, benefits and shortcomings», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 64, no. 2, pp.13-22, 2018. (in Ukrainian).

Yu. V. Botuzova, Series: development of practical lessons in the aspect of using computer, mobile technologies and Internet-services in the studing of mathematical analysis. Kirovohrad, Ukraine: Avanhard, 2016. (in Ukrainian).

Yu. V. Botuzova, Differential calculus of the function of several variables: development of practical classes in the aspect of the using computer, mobile technologies and Internet-services in the studying of mathematical analysis. Kirovohrad, Ukraine: Avanhard, 2016. (in Ukrainian).

K. I. Slovak, «Information and communication technologies of activating educational and cognitive activity of students», Naukovyj visnyk Donbasu, no. 3(15), 2011. [Online]. Available: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN15/11skinds.pdf. Accessed on: 11.29.2018. (in Ukrainian).

Wolfram|Alpha computational intelligence [Online]. Available: https://www.wolframalpha.com. Accessed on: 11.29.2018. (in English).

Test Work RU. Solving problems online. [Online]. Available: www.kontrolnaya-rabota.ru. Accessed on: 11.29.2018. (in Russian).

Empire of numbers- math utilities. [Online]. Available: https://ru.numberempire.com. Accessed on: 11.29.2018. (in Russian).

IntegraloFF.NET. Integrals, derivative, differential equations, online limits. [Online]. Available: http://integraloff.net. Accessed on: 11.29.2018. (in Russian).

Published
2020-02-24
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments