INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS FOR THE EDUCATIONAL PROCESS ACTORS’ SELF-ORGANIZATION

Keywords: information and communication technologies, self-organization in professional activity, master students

Abstract

The article presents the didactic potential of information and communication technologies (ICTs) in preparing prospective teachers of higher education institutions for self-organization in professional activities. It is noted that information tools in the education process are used for searching information, transferring knowledge, providing feedback, organizing distance work and presenting information. The essential potential of ICTs for increasing of the level of self-organization of master students and teachers (wide access to information resources; simplification of communication and information exchange processes; the possibility of using electronic organizers; preservation of information) is substantiated. Signs of unproductive effects of ICTs on professional health and self-organization of personality (useless loss of time, disastrous impact on mental and physical health and the replacement of real communication with virtual one, non-critical reading of quick access information) are indicated. The article specifies the principles of organization of training for master students of specialty 011 "Educational, pedagogical sciences", namely the appropriateness of training, the connection with professional activity, the priority of independent work, feedback provision, the learning process reflexivity, educational activities arrangement. It is noted that ICTs provide the implementation of systemic group, dialogic, individual and consultative interaction between educational actors, as well as they perform functions of time management, planning and activities organization. The types of self-organization of master student’s activities with the use of ICTs are named: self-diagnosis of self-organization level; activity planning; educational tasks performance; work results presentation; self-presentation; personal documentation and work area arrangement; self-control, self-regulation. Some types of students work during studying Fundamentals of Self-Organization in Professional Activity course are shown: preparation of plans and programmes for professional self-development; time management; development of organizational and methodological portfolio; creation of organizers and card files; working area arrangement. As a result of studying the course master students’ level of self-organization has been monitored.

Author Biography

Nataliia M. Myronchuk, Zhytomyr Ivan Franko State University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Pedagogy

References

І. Ставицька, Інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс]. Доступно: confesp.fl.kpi.ua/node/1103. Дата звернення: Серп. 02, 2018.

В. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти. К., 2009.

О. Буйницька, Інформаційні технології та технічні засоби навчання. К. : Центр учбової літератури, 2012.

О. Спірін, "Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості", Інформаційні технології і засоби навчання, № 5 (19), 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Дата звернення: Серп. 04, 2018.

В. Берека, Використання інформаційних технологій – умова гармонізації інтелектуального та емоційного факторів навчання, с. 243-245. [Електронний ресурс]. Доступно: http://otp-journal.com.ua/index.php/2307-4507/article/viewFile/36891/33111. Дата звернення: Серп. 02, 2018.

Т. Коваль, Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності. К., 2009.

Л. Фамілярська, Розвиток інформаційно-комунікаційної мобільності педагога в освітньому середовищі післядипломної освіти: дисерт. кан. пед. наук, Житомирськ. держ.ун-т, Житомир, 2017.

О. Винославська, "Дослідження впливу ІКТ на самоорганізацію і саморозвиток особистості", ВісникНТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, вип. 2, с.47-54, 2014.

Ю. Буровицька, "Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, №133, с.23-26, 2016.

Н. Мирончук, "Роль планування в забезпеченні ефективності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу", Проблеми освіти. Спецвипуск, № 85, с. 82-88, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

I. Stavytska, Information and communication technologies in education. [Online]. Available: confesp.fl.kpi.ua/node/1103 (in Ukrainian).

V. Bykov, Models of Organizational Systems of Open Education. K., 2009 (in Ukrainian).

O. Buinytska, Information technology and technical means of training. K. : Tsentr uchbovoi literatury, 2012 (in Ukrainian).

O. Spirin, "Information and communication technologies of education: criteria of internal quality assessment", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 5 (19), 2010. [Online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em.html (in Ukrainian).

V. Bereka, The use of information technology – a condition for the harmonization of intellectual and emotional factors of learning, s. 243-245. [Online]. Available: http://otp-journal.com.ua/index.php/2307-4507/article/viewFile/36891/33111] (in Ukrainian).

T. Koval, Training of teachers in higher education: information technologies in pedagogical activity. K., 2009, 380 s. (in Ukrainian).

L. Familiarska, Development of information and communication mobility of the teacher in the educational environment of postgraduate education: dysert. kan. ped. nauk, Zhytomyrsk. derzh.un-t, Zhytomyr, 2017 (in Ukrainian).

O. Vynoslavska, "The investigation of ICT’s influence on self-organizing and self-development of personality", VisnykNTUU «KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, vyp. 2, s.47-54, 2014 (in Ukrainian).

Iu. Burovytska, "The information and communication technologies in higher educational establishments: Algorithm of Implementation", Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, №133, s.23-26, 2016 (in Ukrainian).

N. Myronchuk, "The role of planning in providing of efficiency of professional activity of a teacher of higher education", Problemy osvity. Spetsvypusk, № 85, s. 82-88. 2015 (in Ukrainian).

Published
2020-02-24
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments