FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE AS A COMPONENT OF PROSPECTIVE JOURNALISTS TRAINING

Keywords: competence, information and communication competence, information culture, information society, professional activity

Abstract

The article makes an attempt to research the issue on the formation of prospective journalists’ information and communication competence as an important indicator of highly qualified specialists. It also examines the meaning of the term “information and communication competence of a journalist”, as well as its topicality in information society. It shows scientific points of view of a specified issue. The article also proves the importance and necessity of information and communication competence formation in the process of prospective journalists training. Journalist’s information and communication competence is defined as the ability to use information and communication technologies in professional activities; the skill to find the information from various sources, critically evaluate, analyze, reproduce and pass it to others. Moreover, information and communication competence is the ability to solve any information issues related to professional activity based on obtained knowledge, and the ability to work in the information environment successfully and contribute to the society. Based on the analysis of research works and their own pedagogical experience, the authors develop the model for the formation of prospective journalists’ information and communication competence. The paper also outlines the purpose, main objectives, educational tools and methods, outcomes, as well as it identifies structural components of information and communication competence, namely motivational and valuable, cognitive and active, functional and objective, behavioral, reflective and projecting, and evaluative components. The article highlights that the main issue in the process of formation of prospective media specialists’ information and communication competence is their preparation for professional activity in information society, effective participation in community life which requires the development of creative abilities, as well as self-realization and an artistic self-expression.

Author Biographies

Lyubov A. Bashmanivska , Zhytomyr Ivan Franko State University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department of World Literature and Teaching Methods of Philological Sciences

Valerii I. Bashmanivskyi , Zhytomyr Ivan Franko State University

PhD of Philological Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Publishing, Editing, the Fundamentals of Journalism and Philology

Larysa S. Shevtsova, Zhytomyr Ivan Franko State University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department of World Literature and Teaching Methods of Philological Sciences

References

В. Биков, "Сучасні завдання інформатизації освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, 2010, № 1 (15), [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html

Ю. Билина, "Формування інформаційної компетентності майбутніх фахівців видавничої справи та редагування за допомогою інтерактивного методу навчання Case-study", Інженерні та освітні технології в електротехнічних і комп’ютерних системах, № 4/2013 (4), [Електронний ресурс]. Режим доступу: eetecs.kdu.edu.ua/2013_04/EETECS2013_0405.pdf

Н. Морзе, О. Глазунова, "Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі" Інформаційні технології і засоби навчання, 2008, № 6 (2), [Електронний ресурс]. Режим доступу: scholar.google.com.ua/citations?user=BujWYRcAAAAJ&hl=en

Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті, Київ: Шкільний світ, 2001, 24 с.

О. Овчарук, "Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи", Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей у контексті євроінтеграційних процесів створення інформаційного освітнього простору, К.: Атіка, 2014, 212 с.

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації, за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук, К.: Атіка, 2010, 88 с.

О. Спірін, "Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, 2009, №5 (13), [Електронний ресурс]. Режим доступу до журналу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html

Ф. Уваров, "Новые информационные технологии и реформа образования" Информатика и образование, 1994, № 3, с. 3–14.

Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей у контексті євроінтеграційних процесів створення інформаційного освітнього простору, Посібник, За заг. ред. Бикова В. Ю., Овчарук О. В.; НАПН України, Ін-т ін-форм. технол. і засобів навч., К.: Атіка, 2014, 212 с.

Я. Фруктова, "Професійна компетентність фахівців з журналістики та інформації", [Електронний ресурс]. Режим доступу: elibrary.kubg.edu.ua/4921/

С. Шевчук, "Умови формування професійних компетенцій майбутніх журналістів у галузі електронних медіа", [Електронний ресурс]. Режим доступу: enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/5869/1/Shevchuk%20S..pdf


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, "Present tasks of informational support of education", Information Technologies and Learning Tools, 2010, № 1 (15). [Online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em.html (in Ukrainian)

Yu. Bylyna, "The formation of future specialists’ informative competence in the field of publishing and editing by means of an interactive teaching method Case-study", Engineering and Educational Technologies (EETECS), № 4/2013 (4). [Online]. Available: eetecs.kdu.edu.ua/2013_04/EETECS2013_0405.pdf (in Ukrainian)

N. Morze, ta O. Hlazunova, "Models of effective usage of informative and communicative, and long-distance teaching technologies in higher educational institutes", Information Technologies and Learning Tools, 2008, № 6 (2). [Online]. Available: scholar.google.com.ua/citations?user=BujWYRcAAAAJ&hl=en (in Ukrainian)

National Doctrine for Ukraine's Education Development in the 21st Century, Kyiv: Shkilnyi svit, 2001, 24 s. (in Ukrainian)

O. Ovcharuk, "Informative and communicative competence as the point of issue: international approaches", Formuvannia informatsiino-komunikatsiinykh kompetentnostei u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv stvorennia informatsiinoho osvitnoho prostoru, K.: Atika, 2014, 212 s. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, O.M. Spirin, ta O. V. Ovcharuk (Ed.), Basics of standardization of information and communication competences in the education system of Ukraine: method. recommendations, K.: Atika, 2010, 88 s. (in Ukrainian)

O. Spirin, "Informative and communicative competence as a component of professionally specialized system of competence of the teacher of informatics", Information Technologies and Learning Tools, 2009, №5 (13). [Online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em.html (in Ukrainian)

F. Uvarov, "New information technologies and the educational reform" Informatika i obrazovanye, , № 3, 1994, s. 3–14. (in Russian)

V. Yu. Bykov, ta O.V. Ovcharuk (Ed.), Formation of information and communication competences in the context of European integration processes of creation of information educational space, NAPN Ukrainy, In-t in- form. tekhnol. i zasobiv navch., K.: Atika, 2014, 212 s. (in Ukrainian)

Ya. Fruktova, "Professional competence of specialists in the field of journalism and information", [Online]. Available: elibrary.kubg.edu.ua/4921/ (in Ukrainian)

S. Shevchuk, "Conditions of formation of future journalists' professional competence in the electronic media field". [Online]. Available: еnpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/5869/1/Shevchuk%20S..pdf (in Ukrainian).

Published
2020-04-22
Section
ICT and learning tools in vocational education and training