DEVELOPMENT OF TEACHER'S DIGITAL COMPETENCY IN TERMS OF INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A SECONDARY EDUCATION ESTABLISHMENT

Cover Image
Lyubov A. Kartashova, Natalia V. Bakhmat, Iryna V. Plish

Abstract

Informatization of the education system causes the active use of information and communication technologies (ICT) by the subjects of the educational process, which positively affects its effectiveness and promotes the formation of teacher’s professional competency. One of the components of professional competency is the digital competency which means the teacher’s ability of systematic, logical use of ICT, indicates its modernity, mobility and competitiveness. Despite the variety of solutions for its development, the education system of the New Ukrainian School needs to find the new ways in this direction. One of them is the development of an innovative e-learning resource - the e-platform mobiSchool, adapted to the conditions of continuous education informatization, and containing the web-tools for designing and creating the authentic electronic environments (web-prototypes) of educational institutions. Experimental implementation of mobiSchool points to positive results in the continuous improvement and development of teachers’ digital competencies. The basis of the development is the principles of accessibility, intelligibility, personal orientation, the motivation and interest formation. The specified resource is different from the similar ones: it is a cross-platform that does not require the purchase of additional equipment; users are provided with tutorial support; it is enough for users to get input from the developer; users get different access levels (administrator, teacher, student, parents); it is adaptive - for each educational institution it develops its unique web-prototype; unites and implements all the functions of educational process - educational, developing, training, stimulating (motivational) and organizational (managerial); it can be used for all forms of learning.

Keywords

electronic educational resource; informational and educational electronic environment; New Ukrainian School; e-platform mobiSchool; e-learning office; distance learning



References

В. Биков, "Досвід: Цифрове навчальне середовище", Цифрова компетентність учителя. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/uesaccent/photos/pcb.1809058149395875/1809406686027688/?type=3.

В. Ю. Биков, "Навчальне середовище сучасних педагогічних систем", Освіта Запорізького краю. [Електронний ресурс]. Доступно: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal /pages/vyp1/Bykov.pdf.

Л. Г. Гаврілова, "Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени". [Електронний ресурс]. Доступно: https://webcache.googleusercontent.com/ search?q=cache:30SmhK8VVkQJ:https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1744/1243+&cd=3&hl=ru&ct=clnk&gl=ua.2.

Л. Гриневич, "Від школи, де накачують знаннями, ми переходимо до школи компетентностей". [Електронний ресурс]. Доступно: https://dt.ua/EDUCATION/liliya-grinevich-perehodimo-vid-shkoli-v-yakiy-tilki-napihayut-znannyami-ta-vidtvoryuyut-yih-do-shkoli-kompetentnostey-252819_.html.

Л. Гриневич, "Впровадження електронної освіти може зайняти 5 – 7 років". [Електронний ресурс]. Доступно: https://day.kyiv.ua/uk/news/120218-vprovadzhennya-elektronnoyi-osvity-mozhe-zaynyaty-5-7-rokiv-grynevych.

Р.С. Гуревич, "Інформатизація освіти – важливий чинник розвитку суспільства XXI століття", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : Зб. наук. пр., вип. 47, с. 5-10, 2016.

А. М. Гуржій та ін. ІТ-готовність вчителів іноземних мов : методологія, теорія, технології : Київ, Україна: Інститут обдарованої дитини, 2013.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011, Лист. 23), Законодавство України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF.

Ю. О. Дорошенко та ін. "Концептуальні засади формування інформатичної компетентності майбутніх архітекторів", Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи, с. 133–139, 2012.

Л.А. Карташова, "Віртуальна школа, електронні навчальні класи – не фантастика, а українська реальність ". [Електронний ресурс]. Доступно: http://knk.media/stati/1991-virtualna-shkola-elektronni-navchalni-klasi-ne-fantastika-a-ukrajinska-realnist.html).

Л.А. Карташова, "Відкритий мережевий ресурс «Accent»: інноваційні можливості для освітян ", Комп’ютер у школі та сім’ї, №5 (133), с. 3-8, 2016.

Концепція нової української школи. [Електроний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

І. Пліш, "Дистанційне навчання в школі: використовуємо українські інновації", на ХІ Международной научной конференции, Израиль, с. 16-19, 2016.

Проект Цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний» – 2020) Концептуальні засади (версія 1.0) (2016, Груд.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://ucci.org.ua/uploads/files/ 58e78ee3c3922.pdf.

О. М. Спірін, "Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, №5, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ime.edu-ua.net/em13/content/09somtio.htm.

Ala-Mutka K., "Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Luxemburg: IPTS-JRC», 2011". [Електронний ресурс]. Доступно: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=4699.

Carretero Gomez Stephanie, vuorikari Riina, Punie Yves. "DigComp 2.1: The Digital Competence", Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of ues. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-21-digital-competence-framework-citizens-eight-proficiency-levels-and-examples-use.

Christine Redecker, Yves Punie. "European Framework for the Digital Competence of Educators DigCompEdu". Luxembourg: Publications Office of the European Union, p. 93, 2017.

Ferrari А., "Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxemburg: IPTS-JRC, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf.

Martin A., Grudziecki J., " Concepts and Tools for Digital Literacy Development", Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, 2006, pp. 246-264.

Scott " The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?". UNESCO Education Research and Foresight, Paris. [ERF Working Papers Series, no. 15]. [Електронний ресурс]. Доступно: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002431/243126e.pdf).


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, "Digital Competence of Teacher". [online]. Available: https://www.facebook.com/uesaccent/photos/pcb.1809058149395875/1809406686027688/?type=3. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, "Educational Environment of Modern Pedagogical Systems", Osvita Zaporizjkogho kraju. [Electronic resource]. [online]. Available: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal /pages/vyp1/Bykov.pdf. (in Ukrainian)

L. Gh. Ghavrilova Digital Culture, Digital Literacy, Digital Competence as Modern Educational Phenomena. [online]. Available: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:30SmhK8VVkQJ:https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1744/1243+&cd=3&hl=ru&ct=clnk&gl=ua. (in Ukrainian)

L. Ghrynevych, "From the school where we pump knowledge, we turn to the school of competencies" [online]. Available: https://dt.ua/EDUCATION/liliya-grinevich-perehodimo-vid-shkoli-v-yakiy-tilki-napihayut-znannyami-ta-vidtvoryuyut-yih-do-shkoli-kompetentnostey-252819_.html. (in Ukrainian)

L. Ghrynevych, "Implementation of e-learning can take 5-7 years ". [online]. Available: https://day.kyiv.ua/uk/news/120218-vprovadzhennya-elektronnoyi-osvity-mozhe-zaynyaty-5-7-rokiv-grynevych. (in Ukrainian)

R.S. Ghurevych, "Informatization of Education – an Important Factor in the 21st Century Society Development", Suchasni informacijni tekhnologhiji ta innovacijni metodyky navchannja v pidghotovci fakhivciv : metodologhija, teorija, dosvid, problemy : Zb. nauk. pr., vyp. 47, pp. 5-10, 2016. (in Ukrainian)

M. Ghurzhij, IT Readiness of Foreign Languages Teachers: Mmethodology, Theory, Technologies: Textbook/ Kyjiv: Instytut obdarovanoji dytyny, 2013. (in Ukrainian)

State Standard of Basic and Complete Secondary Education (2011, lystop 23), Zakonodavstvo Ukrajiny/ [online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF. (in Ukrainian)

Ju. O. Doroshenko, "Conceptual Principles of Forming the Informational Competence of Future Architects", Informacijno-komunikacijni tekhnologhiji v suchasnij osviti: dosvid, problemy, perspektyvy, pp. 133–139, 2012. (in Ukrainian)

L. A. Kartashova, "Virtual School, Electronic Training Classes – not a Science Fiction, but a Ukrainian Reality". [online]. Available: http://knk.media/stati/1991-virtualna-shkola-elektronni-navchalni-klasi-ne-fantastika-a-ukrajinska-realnist.html). (in Ukrainian)

L. A. Kartashova "Open Network Resource «Accent»: Innovative Opportunities for Educators", Komp'juter u shkoli ta sim'ji, №5 (133), pp. 3-8, 2016. (in Ukrainian)

Concept of the new Ukrainian School [online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (in Ukrainian)

І. Plish, "Distance Learning at School: Ukrainian Innovations Using " v sb. trudov KhI Mezhdunarodnoj nauchnoj konferencyy, Yzraylj. pp. 16-19, 2016.(in Ukrainian)

Digital Agenda Project of Ukraine 2020 (Digital Agenda 2020) Conceptual framework (version 1.0). (Ghrud., 2016). [online]. Available: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. (in Ukrainian)

O. M. Spirin, "Information-communication and Informational Competencies as Components of the System of vocational-specialized Competences of Teacher of Computer Science", Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, №5. 2009. [online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em13/content/09somtio.htm. (in Ukrainian)

K. Ala-Mutka, "Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Luxemburg: IPTS-JRC", 2011. [online]. Available: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=4699. (in English)

Carretero Gomez Stephanie, Vuorikari Riina, Punie Yves. "DigComp 2.1: The Digital Competence", Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of ues. [online]. Available:https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/ digcomp-21-digital-competence-framework-citizens-eight-proficiency-levels-and-examples-use. (in English)

Christine Redecker, Yves Punie. "European Framework for the Digital Competence of Educators DigCompEdu". Luxembourg: Publications Office of the European Union, p.93, 2017. (in English)

Ferrari А., "Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxemburg: IPTS-JRC, 2011. [online]. Available: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf. (in English)

Martin A., Grudziecki J., " Concepts and Tools for Digital Literacy Development", Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246-264,2006. (in English)

Scott, "The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?". UNESCO Education Research and Foresight, Paris. [ERF Working Papers Series, no. 15]. [online]. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002431/243126e.pdf). (in English)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543



Copyright (c) 2018 Lyubov A. Kartashova, Natalia V. Bakhmat, Iryna V. Plish


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.