CONDITIONS AND TOOLS FOR DEVELOPING FUTURE TEACHERS’ INFORMATION SAFETY SKILLS

Keywords: information security, digital literacy, safety of vital activity, future teachers, platform Moodle

Abstract

The article is devoted to the research of the conditions and tools for developing information security skills that is relevant in the current conditions of the rapid development of information and communication technologies. The analysis of the scientific literature proves that increased amount of information and means of its transfer, as well as simplification of the access to different information sources and growing interest to using ICT in educational process cause the relevance of the issue. In the article the concepts of “cyber security”, “e-security”, “digital security” are studied through the detailed analysis that helps define the content of the term “information security”. The special attention is paid to the content of the information security skills that are divided into three groups: functional, communicative and critical thinking skills. It is noted that the condition of developing information security is the integrity of the content of information training and the aspects of information security, as well as the forms and means of its realization in the educational process. The author proves that the effective tool of developing information security skills is designing the learning environment in the tertiary institution. The author presents experience of implementing the course on the basis of platform Moodle, which is one of the most widespread in the universities of the country, safe and easily integrated with cloud services that gives an opportunity to create the repository of learning materials. While designing the learning module for developing information security skills, the following fact was taken into account: developing of the information security skills is the constituent element of future teachers’ professional training that’s why the solving of the learning problems require including students’ live and professional experience. In the article the experimental data, which confirm the effectiveness of the implemented module, are represented.

Author Biography

Volodymyr I. Bondarenko, State Higher Educational Establishment “Donbas State Pedagogical University”

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of Department of General Technical Disciplines, Safety of Vital Activity and Automotive Engineering

References

“Про Доктрину інформаційної безпеки України”, №47/2017, 2016 [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.president.gov.ua/documents/472017-21374. Дата звернення: Лип. 03, 2018.

“Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 27 січня 2016 року «Про Стратегію кібербезпеки України»”, № 96, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.president.gov.ua/documents/962016-19836. Дата звернення: Лип. 03, 2018.

А. Коломієць, “Інформаційна культура вчителя початкових класів: рівні, критерії, показники”, Педагогічні науки, Випуск 45, с. 279-285, 2007.

Е. В. Данильчук, Теория и практика формирования информационной культуры будущего педагога, Волгоград, Россия: Перемена, 2002.

Л. Гаврілова, Я. Топольник, “Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени”, Інформаційні технології і засоби навчання, 61(5), с. 1-14, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1744. Дата звернення: Лип. 09, 2018.

T. Taylor and I. Ward, “Literacy theory in the age of the Internet”, New York: Colambia UP, 1998.

В. О. Кудлай, “Цифрова грамотність особистості в контексті розвитку інформаційного суспільства”, Вісник маріупольського державного університету, Вип. 10, с. 97-104, 2015.

О. А. Баранов, “Про тлумачення та визначення поняття «кібербезпека»”, Правова інформатика, №2 (42), с. 54-62, 2014.

В. Олексюк, О. Олексюк, “Стан сформованості компетентностей з інформаційної безпеки майбутніх учителів інформатики“, Інформаційні технології і засоби навчання, № 62(6), с. 277-291, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906. Дата звернення: Лип. 11, 2018.

В. Ф. Чекурін, О. О. Будік, “Підхід до формування вимог інформаційної безпеки систем електронного навчання”, Вісник Національного університету «Львівська політехніка», №695, с. 133-140, 2011.

“Understanding of literacy”, Education for All Global Monitoring Report, 2006 [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.unesco.org/education/GMR2006/full/chapt6_eng.pdf. Дата звернення: Лип. 07, 2018.

В. П. Поляков, “Аспекты информационной безопасности в информационной подготовке”, Москва, Россия: ФГБНУ «ИУО РАО», 2016.

C. Hague and S. Payton, “Digital literacy across the curriculum”, Curriculum and Leadership Journal, Vol. 9, Is. 10 [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.curriculum.edu.au/leader/default.asp?id=33211&issueID=12380. Дата звернення: Лип. 09, 2018.

L. J. Shannon and J. Bennett, “A case study: Applying critical thinking skills to Computer Science and Technology”, Information Systems Education Journal, 10 (4), pp. 41-48, 2012.

“Критерії оцінки захищеності інформації в комп’ютерних системах від несанкціонованого доступу”, НД ТЗІ 2.5-004-99, 1999 [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.dsszzi.gov.ua/dsszzi/doccatalog/document?id=106342. Дата звернення: Лип. 11, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

“About Doctrine of Information Security of Ukraine”, #47/2017, 2016 [Online]. https://www.president.gov.ua/documents/472017-21374. Accessed on: Jul. 03, 2018. (in Ukrainian)

“About Decision of National Security and Defense Council of Ukraine adopted on January, 27, 2016 “About Cyber Security Strategy of Ukraine”, #96, 2016. [Online]. https://www.president.gov.ua/documents/962016-19836. Accessed on: Jul. 03, 2018. (in Ukrainian)

A. Kolomiiets, “Information Culture of Primary School Teacher: Levels, Criteria and Indicators”, Pedahohichni nauky, #45, pp. 279-285, 2007. (in Ukrainian)

Ye. V. Danilchuk, “Theory and Practice of Developing Future Teacher’s Information Culture”, Volgograd, Russia: Peremena, 2002. (in Russian)

L. Havrilova, Ya. Topolnyk, “Digital Culture, Digital Literacy, Digital Competence as Modern Educational Phenomena”, Information technologies and learning tools, # 61(5), pp. 1-14, 2017 [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1744. Accessed on: Jul. 09, 2018. (in Ukrainian)

T. Taylor and I. Ward, “Literacy theory in the age of the Internet”, New York: Colambia UP, 1998. (in English)

V. O. Kudlai, “Digital Literacy of a Personality in the context of Digital Society Development”, Visnyk mariupolskoho derzhavnoho universytetu, #10, pp. 97-104, 2015. (in Ukrainian)

O. A. Baranov, “About the determination and definition of the concept “cybersecurity”, Pravova informatyka, #2, pp. 54-62, 2014. (in Ukrainian)

V. Oleksiuk and O. Oleksiuk, “The Condition of the Development of Information Security Competence of Future Teachers”, Information technologies and learning tools, #62(6), pp. 277-291, 2017 [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906. Accessed on: Jul. 11, 2018. (in Ukrainian)

V. F. Cherkun and O. O. Budik, “An Approach to Developing Requirements of the Information Security in the System of E-learning”, Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, #695, pp. 133-140, 2011. (in Ukrainian)

“Understanding of literacy”, Education for All Global Monitoring Report, 2006 [Online]. Available: http://www.unesco.org/education/GMR2006/full/chapt6_eng.pdf. Accessed on: Jul. 07, 2018. (in English)

V. P. Poljakov, “Aspects of Information Security in Information Training”, Moscow, Russia: FGBNU “IUO RAO”, 2016. (in Russian)

C. Hague and S. Payton, “Digital literacy across the curriculum”, Curriculum and Leadership Journal, Vol. 9, Is. 10 [Online]. Available: http://www.curriculum.edu.au/leader/default.asp?id=33211&issueID=12380. Accessed on: Jul. 09, 2018. (in English)

L. J. Shannon and J. Bennett, “A case study: Applying critical thinking skills to Computer Science and Technology”, Information Systems Education Journal, 10 (4), pp. 41-48, 2012. (in English)

“Criteria of Assessing the Information Safety in Computer Systems from Unauthorized Access”, ND TZI 2.5-004-99, 1999 [Online]. Avaliable: http://www.dsszzi.gov.ua/dsszzi/doccatalog/document?id=106342. Accessed on: Jul. 09, 2018. (in Ukrainian)

Published
2019-12-30
Section
Open information and educational space and information and data security