PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF PUPILS CONTROL-ESTIMATED SKILLS DURING THE TRAINING TO PHYSICS IN THE CONDITIONS OF COMPUTER ORIENTED ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v3i2.257

Keywords:

control-estimated skills, cognitive activity, computer oriented educational environment, the automated educational research, computer oriented systems of measurement

Abstract

In the article the questions connected with the problems of development of pupils control-estimated skills during training to physics in conditions of computer oriented educational environment are considered, the substantiation of techniques which allow to form the pupils control-estimated skills during their cognitive activity which proceeds at the performance of physical educational laboratory experiment is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandra M. Sokolyuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv

аспирант

References

Анциферов Л.И. ЭВМ в обучении физике. – Курск: КГПИ, 1991. – 181 с.

Апатова Н. В. Информационные технологии в школьном образовании. – М.: ИОШ РАО, 1999. – 228 с.

Беспалько В.П.. Образование и обучение с участием компьютеров педагогика третьего тысячелетия. –М.: Изд-во Московского психолого-социального института. – 2002. – 352 с.

Венда В.Ф. Инженерная психология и синтез систем отображения информации. – М.: Машиностроение, 1975. – 395 с.

Гончарук С.К., Жук Ю.А., Тимофеев Г.Ю. Концептуальная модель интеллектуального взаимодействия в обучающих системах / Вестник КПИ. – Сер. Автоматика и электроприборостроение. –№ 30. – 1993. – С. 132–138.

Жалдак М. И. GRANІ – математика для всех (компьютеры + программы). – 1995. – № 5(20). – С. 72–76.

Жук Ю.О. Використання засобiв нових iнформацiйних технологiй у навчальнiй дослiдницькiй дiяльностi // Фізика та астрономія в школі. – 1997. – № 3. – С. 4–7.

Жук Ю.О. Використання засобів нових інформаційних технологій для графічного репрезентування фізичних процесів при викладанні фізики у середній школі // Нові технології навчання: Наук.-метод. зб. – Київ, 1997. – Вип. 21. – С. 133–136.

Жук Ю.О. Дослідження впливу інформаційних і комунікаційних технологій на формування особистісних якостей учнів загальноосвітніх навчальних закладів // Вересень. – 2003. – №1(23). – С. 18–22.

Жук Ю.О. Інформаційні технології у вивченні фізики / Технології неперервної освіти: проблеми, досвід, перспективи розвитку / Зб. статей. – Миколаїв, 2002. – С. 28–31.

Жук Ю.О. Організація навчальної діяльності у комп’ютерно-орієнтованому навчальному середовищі / Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології: Колективна монографія. – К.: Атіка, 2005. – С. 195–205.

Жук Ю.О. Організація навчальної дослідницької діяльності у процесі викладання фізики в середній школі з використанням комп’ютерно-орієнтованих систем навчання / Наукові записки. Збірник наукових статей Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – Київ, 2001. – С.118–125.

Жук Ю.О. Особливості використання графічних представлень фізичних процесів засобами нових інформаційних технологій // Фізика та астрономія в школі. – 1997. – № 4. – С.

Жук Ю.О. Психолого-педагогічні проблеми організації навчальної діяльності у комп’ю­терно-орієнтованому навчальному середовищі / Інформаційно-комунікаційні технології у середній і вищий школі // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. / Київ – Ізмаїл, 2004. – С.57–59.

Жук Ю.О., Соколюк О.М. Характерні ознаки структури комп’ю­терно-орієнтованого навчального се­ре­довища / Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атіка, 2005. – С. 100–109.

Жук Ю.О. Фізичний експеримент на екрані комп’ютера / Вісник Чернігівського педагогічного університету. – Вип.3 – Серія: Педагогічні науки. – Чернігів, 2000. – С. 217–219.

Жук Ю.О. Характерні особливості поведінки у комп’ютерно-орієнтованому навчальному середовищі / Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць / Редкол. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова. – Випуск 4. – 2001. – С. 144–147.

Краснопольский В.Е. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів засобами комп'ютерної техніки: Автореф. дис.... канд.. пед. наук: 13.00.01 / Луганський держ. пед. ун-т імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2000. – 20 с.

Крилов А.А. Человек в автоматизированных системах управления. Л.: Изд-во ЛГУ, 1972. – 192 с.

Машбиц Е.И. Методические рекомендации по проектированию обучающих программ. – Киев, 1986. – 109 с.

Рева Ю.П. Дидактичні умови ефективного використання комп'ютерів в самостійній роботі школярів: Автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Харьковський держ. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Х., 1994. – 17с.

Сумський В.І. ЕОМ при вивченні фізики. – К: ІЗМН, 1997. – 184 с.

Теплицький І.О. Розвиток творчих здібностей школярів засобами комп'ютерного моделювання: Автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К., 2001. – 20 с.

How to Cite

Sokolyuk, O. M. (2010). PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF PUPILS CONTROL-ESTIMATED SKILLS DURING THE TRAINING TO PHYSICS IN THE CONDITIONS OF COMPUTER ORIENTED ENVIRONMENT. Information Technologies and Learning Tools, 3(2). https://doi.org/10.33407/itlt.v3i2.257

Issue

Section

ICT focused pedagogical technologies and information educational resources

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>