IMPLEMENTATION OF BLENDED LEARNING IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE MARINE SPECIALISTS

  • Serhii A. Voloshynov Херсонська державна морська академія
Keywords: blended learning, professional training, marine specialists, LMS Moodle, LearningApps

Abstract

The author actualizes the problem of introducing blended learning in training process of future mariners. The conclusion that blended learning for marine specialists requires further theoretical reflection and practical implementation is based on the analysis and research of the use of digital technologies in the training of future mariners. The article describes the practical experience of blended learning use in the educational process of the Kherson State Maritime Academy (KSMA). It is noted that the competency approach is the methodological basis of blended learning, since the goal of future specialists training in the maritime industry is not the acquisition of knowledge, skills and abilities, but the level of achievements of their competencies, that is, the ability to use their knowledge, skills, and abilities in a professional situation. There are given the ways of blended learning improvement in the KSMA. The focus is on the use of LMS Moodle in organizing asynchronous training for future marine professionals. The application of blended learning model in the professional training of KSMA is proposed. The focus in the model is on the functions of KSMA structural units in the organization and implementation of blended learning, the e-courses’ structure is clarified, the functions of teachers and interactive means of training are also made clear. The example of 3D modelling and LearningApps application resources in the learning of English for future mariners is shown («Guess the Word», «Fill in the Gaps», «Crossword», «Horse race», «Group assignment», «Matching pairs», «Simple order» activities). It is noted that introduction of blended learning in the training of academic staff and their possession of digital competencies is important. To do this, in the proposed model, the advanced training of the teaching staff in LMS Moodle is implemented through training on e-courses.

Author Biography

Serhii A. Voloshynov, Херсонська державна морська академія
доцент кафедри Інноваційних технологій та технічних засобів судноводіння

References

Постанова "Про затвердження Морської доктрини України на період до 2035 року" від 7 жовтня 2009 р. №1307. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1307-2009-%D0%BF. Дата звертання: серпень 23, 2018.

Paris Communiqué Paris, 25th May, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://erasmusplus.org.ua/images/phocadownload/HERE_doc/PARIS%20COMMUNIQU_En_UA_2018.docx. Дата звертання: серпень 26, 2018.

B.Wang, and H. Xing, "The application of cloud computing in education informatization", in International Conference Computer Science and Service System (CSSS), 27-29 June 2011, pp. 2673-2676.

В.Ю. Биков, "Сучасні завдання інформатизації освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, № 1 (15), 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13. Дата звертання: серпень 27, 2018.

А.Ю. Пилипчук, "Реформування освіти та інформатизація: основні проблеми і підходи до їх рішення", Інформаційні технології і засоби навчання, № 1 (5), 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/155/141. Дата звертання: серпень 27, 2018.

В.В.Осадчий, та К.П. Осадча, "Сучасні реалії і тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 48, № 4, с. 47-57, 2015.

Т.І. Коваль, "Особливості впровадження дистанційних технологій навчання у вищій школі в умовах соціоекономічних трансформацій" на Всеукраїнська науково-практична конференція «Освітологія – науковий напрям інтегрованого пізнавання освіти», 2010, с. 54-58.

В.В. Олійник, Відкрита післядипломна педагогічна освіта і дистанційне навчання в запитаннях і відповідях. Київ, Україна: "А.С.К", 2013.

К.Л. Бугайчук, "Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів", Інформаційні технології і засоби навчання, 2016, № 4 (54). [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434. Дата звертання: жовтень 05, 2018.

О.В. Кареліна, "Формування умінь з інформаційних технологій у процесі дистанційного навчання студентів вищих економічних навчальних закладів", автореф. дис. канд. пед. наук. Тернопільський національному педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2005.

К.П. Осадча, та В.В. Осадчий, Технології дистанційного навчання. Робота з Moodle 2.4, Мелітополь, Україна: Вид-во МДПУ ім.Б.Хмельницького, 2014.

D.R. Garrison, and H. Kanuka, "Blended Learning: Uncovering Its Transformative Potential in Higher Education", Internet and Higher Education, 7 (2), 95-105, 2004.

Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/995_053. Дата звертання: жовтень 05, 2018.

Competencies. [Електронний ресурс]. Доступно: https://docs.moodle.org/33/en/Competencies. Дата звертання: серпень, 26, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The Resolution "On Approval of the Marine Doctrine of Ukraine for the Period until 2035" of October 7 2009. №1307. [online]. Available: URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1307-2009-%D0%BF. Accessed on: August 23, 2018. (in Ukrainian).

Paris Communiqué Paris, 25th May, 2018. [online]. Available: http://erasmusplus.org.ua/images/phocadownload/HERE_doc/PARIS%20COMMUNIQU_En_UA_2018.docx. Accessed on: August 26, 2018. (in English).

B.Wang, and H. Xing, The application of cloud computing in education informatization, іn Computer Science and Service System (CSSS), International Conference, 27-29 June 2011, pp. 2673-2676.

V.Y. Bykov, "Modern tasks of informatization of education", Information Technologies and Learning Tools, № 1 (15), 2010. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13. Accessed on: August 27, 2018. (in Ukrainian).

A.Y. Pylypchuk, "Reforming of education and informatization: main problems and approaches for their solution", Information Technologies and Learning Tools, № 1 (5), 2008. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/155/141. Accessed on: August 27, 2018. (in Ukrainian).

V.V. Osadchyj, and K.P. Osadcha, "Modern realities and trends of information and communication technologies development in education", Information Technologies and Learning Tools, v. 48, № 4, p. 47-57, 2015. (in Ukrainian).

T.I. Koval, ""Features of the introduction of distance learning technologies in higher education in the conditions of socio-economic transformations" in Allukrainian naukovo-practical conference "Osvitology is a scientific direction of integrated cognition of education", Kiev, 2010, pp. 54-58. (in Ukrainian).

V.V. Oliinyk, Open postgraduate pedagogical education and distance learning in questions and answers. Kiev, Ukraine: "A.S.K", 2013. (in Ukrainian).

K.L. Buhaichuk, " Blended learning: theoretical analysis and strategy of implementation in educational process of higher educational institutions", Information Technologies and Learning Tools, 2016, № 4 (54). [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434. Accessed on: October 05, 2018.

O.V. Karelina, "The formation of skills of information technologies in the process of distance learning of students of higher economic educational establishments", Avtoref. diss. cand. ped. sciences, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil, 2005. (in Ukrainian).

K.P. Osadcha, and V.V. Osadchyj, Distance Learning Technologies. Work with Moodle 2.4, Melitopol, Ukraine: Vyd-vo MDPU im. B. Khmeljnycjkogho, 2014. (in Ukrainian).

D.R. Garrison, and H. Kanuka, "Blended Learning: Uncovering Its Transformative Potential in Higher Education", Internet and Higher Education, 7 (2), 95-105, 2004. (in English).

International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers 1978. [online]. Available: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/995_053. Accessed on: October 05, 2018.

Competencies. [online]. Available: https://docs.moodle.org/33/en/Competencies. Accessed on: August 26, 2018. (in English).

Published
2019-04-27
Section
ICT and learning tools in vocational education and training