THE USE OF MIX PLATFORM FOR ORGANIZING BLENDED LEARNING IN TEACHING GENERAL CHEMISTRY TO STUDENTS OF ENGINEERING SPECIALTIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

teaching of Chemistry
blended learning
flipped classroom
higher educational establishment

How to Cite

[1]
S. B. Bolshanina, T. V. Dychenko, and N. N. Chaichenko, “THE USE OF MIX PLATFORM FOR ORGANIZING BLENDED LEARNING IN TEACHING GENERAL CHEMISTRY TO STUDENTS OF ENGINEERING SPECIALTIES”, ITLT, vol. 75, no. 1, pp. 138–152, Feb. 2020, doi: 10.33407/itlt.v75i1.2577.

Abstract

The relevance of the article is stipulated by the fact that systematic studies on blended learning in teaching Chemistry in higher educational establishments are not thoroughly presented. The expediency of implementation of flipped classroom model in teaching General Chemistry to the prospective engineers is substantiated. It is found that mixing of traditional (in person) and distance learning is one of the most common blended combinations. The models for blended learning, which are classified according to the ratio of the traditional form of education to the electronic one and the degree of students’ independence during educational material assimilation, are presented. Within the framework of the pedagogical experiment, the flipped classroom model has been chosen since its implementation does not require any changes in the curriculum. During the pedagogical experiment, educational and methodological materials have been placed on the MIX platform of Sumy State University electronic resource. The model for studying topics on General Chemistry is proposed. The analysis of the results of the pedagogical experiment has shown the following: 1) the achievements of students from experimental groups is significantly higher than those from control ones; 2) students consider blended learning to be modern, convenient and more effective; 3) when working independently with electronic resources students prefer the presentation with audio and video accompaniment to text material, although the latter is well illustrated; 4) to motivate students to work regularly and independently, it is advisable to introduce a coefficient (we have 1.5), which multiplies all the marks for a particular topic, in case a student has independently passed the test on a new topic by at least 60%. The use of flipped classroom blended learning model in General Chemistry teaching enhances the efficiency of educational process, as well as prospective engineers’ acquisition of subject competence in General Chemistry. Dispersive analysis of the pedagogical experiment results has shown their validity.

PDF (Ukrainian)

References

В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016

Г. В. Ткачук “Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіті України”,у European vector of Ukraine and Republic of Poland, vol 1. Sandomierz: Izdevnieciba “Baltija Pablishing”, 2018, рр. 465-485.

О. В. Даниско, та Л .А. Семеновська, “Генеза та сучасний зміст поняття змішаного навчання в зарубіжній педагогічній теорії і практиці”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 65, № 3, с. 1-11, 2018.

К. Л. Бугайчук, ”Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів “, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 54, № 4, с. 1-18, 2016.

В. М. Кухаренко, “Проектування програми курсу «Змішане навчання»”, Інформаційні технології в освіті, №4(33), с.80-92, 2017. doi: 10.14308/ite000651.

О. В. Коротун, ”Методологічні засади змішаного навчання в умовах вищої освіти“, Інформаційні технології в освіті, № 3 (28), с. 117-129, 2016. doi: 10.14308. ite000607.

М. Ю. Кадемія, “Сучасні моделі освіти: переваги та недоліки“, Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти, вип. 36-37(40-41), с. 23-30, 2013.

Т. А. Колесник, “Змішане навчання в освітньому середовищі – основні визначення та перспективи застосування”, Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Педагогіка і психологія, № 46, с. 86-89, 2016.

Н. В. Рашевська, “Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема”, Вісник Черкаського

університету. Педагогічні науки, вип. 191, с. 89-96, 2010.

Я. Б. Сікора, “Реалізація змішаного навчання у вищому навчальному закладі”, Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота, вип. 2(39), с. 236-239, 2016.

А .Є. Фандєєва, “Змішане навчання як технологія змін і трансформації”, Народна освіта, № 2(32), 2017.

Н. Н. Чайченко, С. Б. Большаніна, Т. В. Диченко, “Модель змішаного навчання при викладанні дисципліни «Загальна хімія»”, на IX наук.-метод. конф. Шляхи вдосконалення позааудиторної роботи студентів, Суми, 2018, с. 31-32.

Г. А. Чередніченко, та Л .Ю. Шапран, “Модель змішаного навчання і її використання у викладанні іноземних мов”, на Третій міжн .наук.-практ. конф. MoodleMoot Ukraine 2015. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle, Київ, 2015.

Т. С. Шроль, “Змішане навчання як нова форма організації ІКТ-освіти”, Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, вип. 13(1), с. 166-170, 2016.

K. A. Lisetskyi, “Blended Learning Model in the System of Higher Education”, Advanced Education, no. 4, pp. 32-35, 2015.

Е. В. Желнова “8 этапов смешанного обучения” (обзор статьи «Missed Steps» Дарлин Пейнтер, Training & Development). [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.obs.ru/interest/publ/?thread=57. Дата звернення: Червень 10, 2018

Смешанное обучение: 6 моделей для применения в современной школе. [Електронний ресурс]: Офіційний блог освітнього проекту «Мобильное электронное образование». Доступно: http://goo.gl/ktkiVu. Дата звернення: Черв. 20, 2018.

C. R. Graham, “Blended learning systems” , in C.J Bonk & C.R Graham, The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. Pfeiffer. 2006. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/profile/Charles_Graham2/publication/258834966_Blended_learning_systems_Definition_current_trends_and_future_directions/links/0c96052912aee1133f000000/Blended-learning-systems-Definition-current-trends-and-future-directions.pdf?origin=publication_detail. Дата звернення: Серпень 25, 2018

The Difinition of the Flipped Classroom. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.teachthought.com/learning/the-definition-of-the-flipped-classroom. Дата звернення: Серпень 25, 2018

Blended Learning: 10 Trends. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.dreambox.com/blog/blended-learning-10-trends. Дата звернення: Серпень 25, 2018

M. B. Horn. The Rise of K-12 Blended Learning. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.innosightinstitute.org/innosight/wp-content/uploads/2011/01/ The-Rise-of-K-12-Blended-Learning.pdf. Дата звернення: Серпень 25, 2018

Th. Arnett. Innovative staffing to personalize learning: How new teaching roles and blended learning help students succeed, May 24, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.christenseninstitute.org/publications/staffing/ . Дата звернення: Серпень 25, 2018

J. Bergmann & A. Sams, “Flip your classroom: reach every student in every class every day,” First Edition Printed in the United States of America, 2012.

О. І. Вольневич, “Технологія flipped classroom в дистанційному й очному навчанні”, Інформаційні технолгії і засоби навчанняя, т. 36, вип. 4, с. 121-131, 2013.

Г. В. Ткачук, “Змішане навчання та особливості використання ротаційної моделі у навчальному процесі“, Інформаційні технології в освіті, № 4(33), с. 143-156, 2017. DOI: 10.14308/ite000655

О. Даниско, “Способи організації освітньої взаємодії в процесі реалізації ротаційної моделі змішаного навчання « перевернутий клас» у закладах вищоі освіти,” на міжн .наук.-практ. конф. Змішане навчання – інновація ХХI сторіччя, Харків, 2018, с. 48-53.

К. Л Бугайчук, “«Перевернуте навчання» як інноваційна методика підготовки правоохоронців”, на наук.-практ. конф. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України, Харків, 2016, с. 151-155.

А. В. Васильєв та ін., ІТ-забезпечення діяльності інноваційного університету: досвід українського вишу. Суми, Україна: Сумський державний університет, 2016.

О. А. Шовкопляс та ін.,”Особливості впровадження змішаного навчання у Сумському державному універитеті“, на міжн .наук.-практ. конф. Змішане навчання – інновація ХХI сторіччя, Харків, 2018, с. 114-120.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. М. Кukharenko et al., Theory and Practice of Blended Learning. Kharkiv, Ukraine: NTU "KPI", 2016. (in Ukrainian).

H. B. Tkachuk, "Theoretical aspects and state of implementation of blended learning in higher educational institution of Ukraine", European Vector of Ukraine and Republic of Poland, vol. 1. Sandomierz: Izdevnieciba "Baltija Pablishing", рр. 465-485, 2018 (in Ukrainian).

O. V. Danysko and L. A. Semenovska, “Genesis and modern content of blended learning concept in foreign pedagogical theory and practice “, Information Technologies and Learning Tools, vol. 65, no. 3, pp. 1-11, 2018 (in Ukrainian).

K. L. Buhaichuk, ”Blended learning: theoretical analysis and strategy of implementation in educational process of higher educational institutions”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 54, no. 4, pp. 1-18, 2016 (in Ukrainian).

V. М. Кukharenko, “Design course program «Blended learning»”, Information Technologies and Learning Tools, no. 4(33), pp. 80-92, 2017. doi: 10.14308/ite000651 (in Ukrainian).

О. Korotun, ”Methodological bases of blended learning in higher education“, Information Technologies and Learning Tools, no. 3(28), pp. 117-129, 2016. doi: 10.14308. ite000607. (in Ukrainian).

M. Yu. Kademiya, “Modern education model: advantages and disadvantages”, The Problems and Prospects of Training Nat. Humanitarian-tech. Elite, vol. 36-37 (40-41), pp. 23-30, 2013 (in Ukrainian).

Т. А. Kolesnyk, “Blended learning in the educational environment - key definitions and benefits of use”, Sci. Issues of Vinnytsia State M. Kotsyubinskyi Pedagogical Univ. Sect.: Pedagogics and Psychol., no. 46, pp. 86-89, 2016 (in Ukrainian).

N. V. Rashevska, “Blended learning as a psychological and pedagogical problem”, Bull. of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky Nat. Univ. Ser. “Pedagogical Sci.”, vol. 191, no. IV, pp. 84-91, 2010 (in Ukrainian).

Ya. B. Sikora, “Implementation of blended learning in higher educational institutions”, Sci. Bull. of the Uzhgorod Univ. Pedagogy. Social Work, vol. 2 (39), pp. 236-239, 2016 (in Ukrainian).

A. Ye. Fandieieva, “Blended learning as a technology of changes and transformation”, Nat. Educ., no. 2 (32), 2017 (in Ukrainian).

N. N. Chaichenko, S. B. Bolshanina, ta T. V. Dychenko, “Model of blended learning in teaching the discipline of “General chemistry”, in IXnth Sci.-Method. Conf. ”Ways to improve students’ extracurricular work”, Sumy, Ukraine, May 2018, pp. 31-32 (in Ukrainian).

G. A. Cherednichenko, and L. Yu. Shapran, “Model of blended learning and its use in teaching foreign language,” in 3rd Int. Sci. Pract. Conf. ”MoodleMoot Ukraine 2015. The theory and practice of using the Moodle learning management system”, Kiev, Ukraine, May 2015, pp. 13. (in Ukrainian).

T. S. Schrol, “Blended learning as new form of organization of ICT education”, Updat the Content, Forms and Methods of Training and Educ. in Educational Institutions, vol. 13 (1), pp. 166-170, 2016. (in Ukrainian).

K. A. Lisetskyi, “Blended learning model in the system of higher education”, Adv. Educ, no. 4, pp. 32-35, 2015. (in English).

E. V. Zhelnova “8 stages of blended learning” (review of the article “Missed Steps” by Darlene Painter, Training & Development). [Online]. Available: http://www.obs.ru/interest/publ/?thread=57. Accessed on: Jun. 10, 2018. (in Russian).

Blended learning: 6 models for use in today's school. (The official blog of the educational project "Mobile e-education"). [Online]. Available: http://goo.gl/ktkiVu. Accessed on: Jun. 20, 2018. (in Russian).

C. R. Graham, “Blended learning systems” , in C. J. Bonk & C. R. Graham, The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. Pfeiffer. 2006. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/profile/Charles_Graham2/publication/258834966_Blended_learning_systems_Definition_current_trends_and_future_directions/links/0c96052912aee1133f000000/Blended-learning-systems-Definition-current-trends-and-future-directions.pdf?origin=publication_detail. Accessed on: Aug. 25, 2018. (in English)

The Difinition of the Flipped Classroom. [Online]. Available: https://www.teachthought.com/learning/the-definition-of-the-flipped-classroom. Accessed on: Aug. 25, 2018. (in English).

Blended Learning: 10 Trends. [Online]. Available: http://www.dreambox.com/blog/blended-learning-10-trends. Accessed on: Aug. 5, 2018. (in English).

M. B. Horn, The Rise of K-12 Blended Learning, [Online]. Available: http://www.innosightinstitute.org/innosight/wp-content/uploads/2011/01/ The-Rise-of-K-12-Blended-Learning.pdf. Accessed on: Aug. 3, 2018. (in English).

Th. Arnett, Innovative staffing to personalize learning: How new teaching roles and blended learning help students succeed, [Online]. Available: https://www.christenseninstitute.org/publications/staffing/. Accessed on: Aug. 25, 2018. (in English).

J. Bergmann, and A. Sams, “Flip your classroom: reach every student in every class every day,” First Edition Printed in the United States of America, 2012 (in English).

О. І. Volnevych, “Flipped classroom technology in distance and full-time training”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 36, no. 4, pp. 121-131, 2013 (in Ukrainian).

H. Tkachuk, “Blended learning and features of the use of the rotation model in the education process“, Inf. Technol. in Educ., no. 4(33), pp. 143-156, 2017. doi: 10.14308/ite000655. (in Ukrainian).

O. Danisko, “Ways of organizing educational interaction in the process of implementation of the rotated model of” Flipped classroom”in higher education institutions,” in Int. Sci. Pract. Conf. “Blended learning is an innovation of the 21st century, Kharkiv, Ukraine, pp. 48-53, 2018 (in Ukrainian).

K. L. Buhaichuk, “Flipped classroom” as innovative method of training law enforcement officers, in Sci.-Pract. Conf. “Psychological and pedagogical problems of vocational education and patriotic education of the personnel of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine”, Kharkiv, Ukraine, Apr. 2016, pp. 151-155. (in Ukrainian).

A. V. Vasylyev et al., IT ensuring the activities of an innovation university: the experience of Ukrainian higher educational institution. Sumy, Ukraine: Sumy State University, 2016. (in Ukrainian).

O. A. Shovkoplyas et al., “Peculiarities of introduction of blended learning at Sumy State University”, in Int. Sci. Pract. Conf. “Blended learning is an innovation of the 21st century”, Kharkiv, Ukraine, Nov. 2018, pp. 114-120. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.