SCRIBING AS A MEANS OF ENHANCING THE EDUCATIONAL PROCESS IN SECONDARY SCHOOL

Keywords: scribing, types, requirements, content characteristics, figure, information, educational material, educator, educational process

Abstract

The article analyzes the main approaches to defining the concept of scribing and its role in the educational process. It also singles out the following main advantages of scribing: originality, multiple-use, feedback from students, participation effect, cost-effectiveness, universal visualization, efficiency, concision and figurality, etc. Specific attention is paid to the disadvantages of using scribing in the educational process. It is found out that scribing motivates pupils to study, makes it possible to increase their attention to basic concepts and present educational material effectively, which contributes to enhancing the effectiveness of the educational process as a whole. It is specified that scribing can transform lecture notes into words and images, describe the relations and semantically highlight the basic concepts of educational material. It is revealed that it aims to present information in a dynamic, fast and quality way. Depending on the method of their elaboration, the main types of scribing (hand-made and automated) are generalized. It is clarified that hand-made scribing is divided into the following types: facilitation scribing, application scribing, magnet scribing and flannel graph scribing, whereas automated scribing includes video scribing, hand-drawn scribing and online scribing. It is stated that the type of scribing depends on a didactic goal and objectives of the lesson, technical facilities and the teacher’s skills needed to work with scribing. It is proved that most teachers do not comply with the main requirements while working with scribing, which in turn may result in its low effectiveness. The article justifies the importance of setting out clear requirements for scribing, which should contribute to enhancing the effectiveness of the educational process in secondary education institutions. It also singles out and describes the main groups of requirements for scribing, namely, content characteristics, specific characteristics (audio settings, image setting and text settings), design and use.

Author Biographies

Iryna V. Androshchuk, Khmelnytskyi National University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Technological and Professional Education and Decorative Arts

Ihor P. Androshchuk, Khmelnytskyi National University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor Head of the Department of Technological and Professional Educationand Decorative Arts

References

1 Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Дата звернення: Серп. 18, 2018.

2 Т. В. Сорока, “Скрайбінг як сучасна форма візуалізації навчального матеріалу”. Географія, № 15–16, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.osnova.com.ua/download/13-284-51806.pdf. Дата звернення: Серп. 22, 2018.

3 Л. М. Кошкина, Скрайб-презентация. Учительський журнал он-лайн, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.teacherjournal.ru/skrajb-prezentacziya.html?start=12. Дата звернення: Серп. 19, 2018.

4 Л. І. Білоусова, Н. В. Житєньова, “Візуалізація навчального матеріалу з використанням технології скрайбінг у професійній діяльності вчителя”. Фізико-математична освіта, т. 1, с. 39–47, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_1_6. Дата звернення: Серп. 20, 2018.

5 М. Букач, “Скрайб як засіб візуалізації”. Трудова підготовка в закладах освіти, т. 3, с. 21–22, 1999.

6 Р. Гуревич, Д. Коломієць, “Види скрайбінг-презентацій”. Трудова підготовка в закладах освіти, т. 1, 1999.

7 Г. Зоріна, Я. Коробейникова, Застосування скрайбінгу при викладанні туризмознавчих дисциплін, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s4/4-Зоріна_тези.pdf. Дата звернення: Серп. 18, 2018.

8 В. І. Мовчан, “Розвиток візуального мислення майбутніх учителів початкової школи засобами скрайбінг”. Вісник Черкаського університету, т. 5, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=25&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIh7-d_87dAhXCCSwKHR00A3U4FBAWMAR6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fped-ejournal.cdu.edu.ua%2Farticle%2Fdownload%2F2131%2F2217&usg=AOvVaw0yPzheZiJb6_ZKrgTNFdct. Дата звернення: Серп. 26, 2018.

9 Скрайбинг — новейшая техника презентации. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ru.osvita.ua/school/scribing/51803/. Дата звернення: Серп. 21, 2018.

10 Скрайб презентація на тему “Мистецтво” (Харченко Ю. Ю.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=mo4WFuG-5lU/. Дата звернення: Жовт. 11, 2018.

11 Скрайбінг презентація “Послідовність виготовлення мальованки” (автор Душко В.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=rCyHQmTEbC4/. Дата звернення: Жовт. 16, 2018.

12 Скрайбінг презентація “Українська мова. Лексика” (автор Турбінська М. С.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=NYCa3caG9NA/. Дата звернення: Жовт. 15, 2018.

13 Скрайбінг- презентації “Про дистанційне навчання” (автор Попель С. М.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=zobJcwcec_E&feature=youtu.be/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.

14Скрайбінг-презентація“Частина мови - іменник” (автор Майборода Л.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=Qd8G1nFDuzA/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.

15 Скрайбінг-презентація“Глобальні проблеми людства” (автор Колесник Г.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=IGPBs79IAxI/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.

16 Скрайб-презентація на вірш “Дощ” М. Рильського (автор Шеденко Н.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=0heWv_BPOTg/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.

17 Скрайбінг-презентація “Мережеві технології для вчителя-філолога” (автор Пересунько Т.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=m5nPy8MNvqQ/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.

18 Скрайбінг-презентація “Попереднє сервірування столу до сніданку” (автор Крутько Т. О.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=mNdsySjuTlQ/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.

19 Скрайбінг-презентація “Алгоритм та його властивості” (автор Балабайко Н. М.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=Sfr92ezBAlc/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.

20 О. О. Ярмощук, В. М. Василюк, О. О. Демчук, “Використання скрайбінгу як активного методу навчання на заняттях зі студентами спеціальності “Фізичне виховання”. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти, т. 1, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.uran.ua/apppfo. Дата звернення: Серп. 18, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

1 The Concept of the New Ukrainian School. [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).

2 Т. V. Soroka, “Scribing as a modern way to visualize educational material”.Geography, vol. 15–16, 2015.[Online]. Available: http://journal.osnova.com.ua/download/13-284-51806.pdf. Accessed on: August 22, 2018 (in Ukrainian).

3 L. М. Koshkina, Scribing. Teacher’s grade book online, 2015. [Online]. Available: http://www.teacherjournal.ru/skrajb-prezentacziya.html?start=12. Accessed on: August 19, 2018 (in Russian).

4 L. І. Bilousova, N. V. Zhyttienova, “Educational material visualization with the use of scribing as part of teacher’s professional activities”.Physical and mathematical education, vol. 1, pp. 39–47, 2016.[Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_1_6. Accessed on: August 20, 2018 (in Ukrainian).

5 М. Bukach, “Scribing as a means of visualization”.Design and technology lessons in educational institutions, vol. 3, pp. 21–22, 1999 (in Ukrainian).

6 R. Hurevych, D. Kolomiiets, “The types of scribing”.Design and technology lessons in educational institutions, vol. 1, 1999 (in Ukrainian).

7 H. Zorina, Ya. Korobeinykova, Introducing scribing to teaching hospitality courses, 2017. [Online]. Available: http://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s4/4-Зоріна_тези.pdf. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).

8 V. І. Movchan, “Developing visual thinking in future primary school teachers by means of scribing”. The Bulletin of Cherkasy University, vol. 5, 2017.[Online]. Available: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=25&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIh7-d_87dAhXCCSwKHR00A3U4FBAWMAR6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fped-ejournal.cdu.edu.ua%2Farticle%2Fdownload%2F2131%2F2217&usg=AOvVaw0yPzheZiJb6_ZKrgTNFdct. Accessed on: August 26, 2018 (in Ukrainian).

9 Scribing as the most modern way to present information. Available: https://ru.osvita.ua/school/scribing/51803/. Accessed on: August 21, 2018 (in Russian).

10 Scribing presentation on art (Yu. Kharchenko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=mo4WFuG-5lU/. Accessed on: October 11, 2018 (in Ukrainian).

11 Scribing presentation on the Sequence of Making a Brush-Painted Easter Egg (V. Dushko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=rCyHQmTEbC4/. Accessed on: October 16, 2018 (in Ukrainian).

12 Scribing presentation on the Ukrainian Language. Lexis (M. Turbinska). Available: https://www.youtube.com/watch?v=NYCa3caG9NA/. Accessed on: October 15, 2018 (in Ukrainian).

13 Scribing presentations on Distance Learning (S. Popel). Available: https://www.youtube.com/watch?v=zobJcwcec_E&feature=youtu.be/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).

14 Scribing presentation on the Noun as Part of Speech (L. Maiboroda). Available: https://www.youtube.com/watch?v=Qd8G1nFDuzA/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).

15 Scribing presentation on the Global Issues of the Mankind (H. Kolesnyk). Available: https://www.youtube.com/watch?v=IGPBs79IAxI/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).

16 Scribing presentation on the poem “Doshch” (Rain) byМ. Rylsky (N. Shedenko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=0heWv_BPOTg/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).

17 Scribing presentation on “Network Technologies for Language Teachers (T. Peresunko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=m5nPy8MNvqQ/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).

18 Scribing presentation on Laying the Table for Breakfast (T. Krutko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=mNdsySjuTlQ/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).

19 Scribing presentation on Algorithm and Its Properties (N. Balabaiko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=Sfr92ezBAlc/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).

20 О. О. Yarmoshchuk, V. M. Vasyliuk, O. О. Demchuk, “Scribing as an active method of teaching physical education students”. Relevant issues in pedagogy, psychology and professional education, vol. 1, 2017. [Online]. Available: http://journals.uran.ua/apppfo. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).

Published
2019-09-21
Section
ICT and learning tools in secondary education