Abstract
The article analyzes the main approaches to defining the concept of scribing and its role in the educational process. It also singles out the following main advantages of scribing: originality, multiple-use, feedback from students, participation effect, cost-effectiveness, universal visualization, efficiency, concision and figurality, etc. Specific attention is paid to the disadvantages of using scribing in the educational process. It is found out that scribing motivates pupils to study, makes it possible to increase their attention to basic concepts and present educational material effectively, which contributes to enhancing the effectiveness of the educational process as a whole. It is specified that scribing can transform lecture notes into words and images, describe the relations and semantically highlight the basic concepts of educational material. It is revealed that it aims to present information in a dynamic, fast and quality way. Depending on the method of their elaboration, the main types of scribing (hand-made and automated) are generalized. It is clarified that hand-made scribing is divided into the following types: facilitation scribing, application scribing, magnet scribing and flannel graph scribing, whereas automated scribing includes video scribing, hand-drawn scribing and online scribing. It is stated that the type of scribing depends on a didactic goal and objectives of the lesson, technical facilities and the teacher’s skills needed to work with scribing. It is proved that most teachers do not comply with the main requirements while working with scribing, which in turn may result in its low effectiveness. The article justifies the importance of setting out clear requirements for scribing, which should contribute to enhancing the effectiveness of the educational process in secondary education institutions. It also singles out and describes the main groups of requirements for scribing, namely, content characteristics, specific characteristics (audio settings, image setting and text settings), design and use.
References
1 Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Дата звернення: Серп. 18, 2018.
2 Т. В. Сорока, “Скрайбінг як сучасна форма візуалізації навчального матеріалу”. Географія, № 15–16, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.osnova.com.ua/download/13-284-51806.pdf. Дата звернення: Серп. 22, 2018.
3 Л. М. Кошкина, Скрайб-презентация. Учительський журнал он-лайн, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.teacherjournal.ru/skrajb-prezentacziya.html?start=12. Дата звернення: Серп. 19, 2018.
4 Л. І. Білоусова, Н. В. Житєньова, “Візуалізація навчального матеріалу з використанням технології скрайбінг у професійній діяльності вчителя”. Фізико-математична освіта, т. 1, с. 39–47, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_1_6. Дата звернення: Серп. 20, 2018.
5 М. Букач, “Скрайб як засіб візуалізації”. Трудова підготовка в закладах освіти, т. 3, с. 21–22, 1999.
6 Р. Гуревич, Д. Коломієць, “Види скрайбінг-презентацій”. Трудова підготовка в закладах освіти, т. 1, 1999.
7 Г. Зоріна, Я. Коробейникова, Застосування скрайбінгу при викладанні туризмознавчих дисциплін, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s4/4-Зоріна_тези.pdf. Дата звернення: Серп. 18, 2018.
8 В. І. Мовчан, “Розвиток візуального мислення майбутніх учителів початкової школи засобами скрайбінг”. Вісник Черкаського університету, т. 5, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=25&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIh7-d_87dAhXCCSwKHR00A3U4FBAWMAR6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fped-ejournal.cdu.edu.ua%2Farticle%2Fdownload%2F2131%2F2217&usg=AOvVaw0yPzheZiJb6_ZKrgTNFdct. Дата звернення: Серп. 26, 2018.
9 Скрайбинг — новейшая техника презентации. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ru.osvita.ua/school/scribing/51803/. Дата звернення: Серп. 21, 2018.
10 Скрайб презентація на тему “Мистецтво” (Харченко Ю. Ю.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=mo4WFuG-5lU/. Дата звернення: Жовт. 11, 2018.
11 Скрайбінг презентація “Послідовність виготовлення мальованки” (автор Душко В.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=rCyHQmTEbC4/. Дата звернення: Жовт. 16, 2018.
12 Скрайбінг презентація “Українська мова. Лексика” (автор Турбінська М. С.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=NYCa3caG9NA/. Дата звернення: Жовт. 15, 2018.
13 Скрайбінг- презентації “Про дистанційне навчання” (автор Попель С. М.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=zobJcwcec_E&feature=youtu.be/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.
14Скрайбінг-презентація“Частина мови - іменник” (автор Майборода Л.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=Qd8G1nFDuzA/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.
15 Скрайбінг-презентація“Глобальні проблеми людства” (автор Колесник Г.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=IGPBs79IAxI/. Дата звернення: Жовт. 13, 2018.
16 Скрайб-презентація на вірш “Дощ” М. Рильського (автор Шеденко Н.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=0heWv_BPOTg/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.
17 Скрайбінг-презентація “Мережеві технології для вчителя-філолога” (автор Пересунько Т.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=m5nPy8MNvqQ/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.
18 Скрайбінг-презентація “Попереднє сервірування столу до сніданку” (автор Крутько Т. О.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=mNdsySjuTlQ/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.
19 Скрайбінг-презентація “Алгоритм та його властивості” (автор Балабайко Н. М.). Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=Sfr92ezBAlc/. Дата звернення: Жовт. 14, 2018.
20 О. О. Ярмощук, В. М. Василюк, О. О. Демчук, “Використання скрайбінгу як активного методу навчання на заняттях зі студентами спеціальності “Фізичне виховання”. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти, т. 1, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.uran.ua/apppfo. Дата звернення: Серп. 18, 2018.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
1 The Concept of the New Ukrainian School. [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).
2 Т. V. Soroka, “Scribing as a modern way to visualize educational material”.Geography, vol. 15–16, 2015.[Online]. Available: http://journal.osnova.com.ua/download/13-284-51806.pdf. Accessed on: August 22, 2018 (in Ukrainian).
3 L. М. Koshkina, Scribing. Teacher’s grade book online, 2015. [Online]. Available: http://www.teacherjournal.ru/skrajb-prezentacziya.html?start=12. Accessed on: August 19, 2018 (in Russian).
4 L. І. Bilousova, N. V. Zhyttienova, “Educational material visualization with the use of scribing as part of teacher’s professional activities”.Physical and mathematical education, vol. 1, pp. 39–47, 2016.[Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_1_6. Accessed on: August 20, 2018 (in Ukrainian).
5 М. Bukach, “Scribing as a means of visualization”.Design and technology lessons in educational institutions, vol. 3, pp. 21–22, 1999 (in Ukrainian).
6 R. Hurevych, D. Kolomiiets, “The types of scribing”.Design and technology lessons in educational institutions, vol. 1, 1999 (in Ukrainian).
7 H. Zorina, Ya. Korobeinykova, Introducing scribing to teaching hospitality courses, 2017. [Online]. Available: http://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s4/4-Зоріна_тези.pdf. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).
8 V. І. Movchan, “Developing visual thinking in future primary school teachers by means of scribing”. The Bulletin of Cherkasy University, vol. 5, 2017.[Online]. Available: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=25&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIh7-d_87dAhXCCSwKHR00A3U4FBAWMAR6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fped-ejournal.cdu.edu.ua%2Farticle%2Fdownload%2F2131%2F2217&usg=AOvVaw0yPzheZiJb6_ZKrgTNFdct. Accessed on: August 26, 2018 (in Ukrainian).
9 Scribing as the most modern way to present information. Available: https://ru.osvita.ua/school/scribing/51803/. Accessed on: August 21, 2018 (in Russian).
10 Scribing presentation on art (Yu. Kharchenko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=mo4WFuG-5lU/. Accessed on: October 11, 2018 (in Ukrainian).
11 Scribing presentation on the Sequence of Making a Brush-Painted Easter Egg (V. Dushko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=rCyHQmTEbC4/. Accessed on: October 16, 2018 (in Ukrainian).
12 Scribing presentation on the Ukrainian Language. Lexis (M. Turbinska). Available: https://www.youtube.com/watch?v=NYCa3caG9NA/. Accessed on: October 15, 2018 (in Ukrainian).
13 Scribing presentations on Distance Learning (S. Popel). Available: https://www.youtube.com/watch?v=zobJcwcec_E&feature=youtu.be/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).
14 Scribing presentation on the Noun as Part of Speech (L. Maiboroda). Available: https://www.youtube.com/watch?v=Qd8G1nFDuzA/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).
15 Scribing presentation on the Global Issues of the Mankind (H. Kolesnyk). Available: https://www.youtube.com/watch?v=IGPBs79IAxI/. Accessed on: October 13, 2018 (in Ukrainian).
16 Scribing presentation on the poem “Doshch” (Rain) byМ. Rylsky (N. Shedenko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=0heWv_BPOTg/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).
17 Scribing presentation on “Network Technologies for Language Teachers (T. Peresunko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=m5nPy8MNvqQ/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).
18 Scribing presentation on Laying the Table for Breakfast (T. Krutko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=mNdsySjuTlQ/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).
19 Scribing presentation on Algorithm and Its Properties (N. Balabaiko). Available: https://www.youtube.com/watch?v=Sfr92ezBAlc/. Accessed on: October 14, 2018 (in Ukrainian).
20 О. О. Yarmoshchuk, V. M. Vasyliuk, O. О. Demchuk, “Scribing as an active method of teaching physical education students”. Relevant issues in pedagogy, psychology and professional education, vol. 1, 2017. [Online]. Available: http://journals.uran.ua/apppfo. Accessed on: August 18, 2018 (in Ukrainian).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.