MODEL OF INFORMATION AND COMMUNICATION MAINTENANCE OF PRESCHOOL EDUCATION QUALITY MANAGEMENT

Cover Image
Olha H. Kosenchuk, Nataliia V. Bakhmat

Abstract

The article analyzes various trends in the construction of a model of information and communication maintenance of education quality management in modern preschool education institutions, in accordance with the International Educational Standards. The authors have developed and tested the model of information and communication maintenance of modern preschool education institutions quality management which provides the awareness on all subjects of the management process with the problems of management, information and communication maintenance, the most preferable forms and methods of interaction in the team, team work, the establishment of cross-sectoral links in the management of preschool education institutions educational activities. Approbation was carried out on the example of preschool education institutions in Kyiv. The presented tools included the analysis of the relevant theoretical and methodological sources, as well as generalization of the teacher's experience in teaching "Management in the system of preschool education" to students of National Pedagogical University named after M.P . Dragomanov. The emphasis is placed on the importance of effective mechanisms of interaction in the educational space, which are followed and supported by information flows, and bring together both the direct participants of the educational process and the social environment with the educational institution, and form an integral system. Main attention is paid to identify the factors that encumber the creation of a fully-fledged information and communication maintenance of the management of preschool education; new approaches in overcoming or minimizing a number of difficulties that arise in the educational process are substantiated. The authors have substantiated the importance of the creation and functioning of the multidisciplinary team; revealed the features of planning of collective actions in the aspect of management of educational institutions; specified the process of coordination of the activities and characterized the control system for their implementation.

Keywords

information and communication maintenance; educational institutions; modern institution of preschool education; management; quality education management; effective management; model



References

А. Берг, Управление, информация, интеллект. Москва, Россия: Мысль, 1976. 279 с.

В. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти, монографія. К.: Атіка, 2008. 684 с.

Ю. Васильев, Педагогическое управление в школе: методология, теория, практика. Педагогика, 1990. 144 с.

В. Гуменюк, «Інформаційне забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом», дис. канд. пед. наук, Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти АПН України, К., 2001. 192 с.

О. Дубініна, Методика застосування інформаційних систем та технологій у діяльності педагога навчального закладу, методичні рекомендації. К.: Педагогічна думка, 2016. 86 с.

Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи, В. М. Мадзігон, Ю. О. Дорошенко, Ред. К.: Педагогічна думка, 2003. 272 с.

Інформація як чинник організації людини: теоретико-методологічний аспект, Вісник НАПН України. Педагогіка і психологія, №2, с. 14-21, 2011.

Л. Калініна, «Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом», дис. д-ра пед. наук, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», К., 2008. т.1. (рукопис). 472 с. т.2 (додатки). 174 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://disser.com.ua/content/350570.html‎

Л. Мардахаев, «Словарь по социальной педагогике», Москва, Россия, 2002, 368 с.

Міністерство освіти і науки України. (Лист МОН №1/9-11 від 11.01.11 року). Про «Перелік навчально-наочних посібників, електронних засобів навчального і загального призначення, обов’язкової ділової документації, допоміжних засобів навчання та шкільного обладнання, рекомендованих Міністерством для використання в дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах у 2010/2011 навчальному році» [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/13047/.

Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті електронний ресурс [Електронний ресурс]. Доступно: http://westudents.com.ua/glavy/48810-281-natsonalna-doktrina-rozvitku-osvti-v-ukran.html.

Л. Фишман, Н. Рогожкина, В. Чупин, В. Дудников, Сам себе инспектор: самооценка качества управления школою. Москва, Россия: Сентябрь, 2005. 144 с.

The Global Information Technology Report 2015// World Economic Forum Geneva Copyright, 2015 by the World Economic Forum and INSEA [Електронний ресурс]. Доступно: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_IT_Report_2015.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. Berg, Management, Information, Intellect. Moscow, Russia: Thought, 1976. 279 p.(in Russian)

V. Bikov, Models of Organizational Systems of Vision, Monograph. К .: Аtіка, 2008. 684 р.(in Ukrainian)

Y. Vasiliev, Pedagogical management in school: methodology, theory, practice. Pedagogy, 1990. 144 pp. (in Russian)

V. Gumenyuk, «Information Support of Management of General Educational Institution", diss. Cand. ped Sciences, Central Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, K., 2001. 192(in Ukrainian)

O. Dubinina, Method of application of information systems and technologies in the teaching activity in educational institution, methodical recommendations. K .: Pedagogical thought, 2016. 86 p. (in Ukrainian)

Informatisation of secondary education: software tools, technology, experience, perspectives, V. M. Madzigon, Yu. A. Doroshenko, Ed. K .: Pedagogical Thought, 2003. 272 pp. (in Ukrainian)

Information as a factor in the organization of a person: theoretical and methodological aspect, Bulletin NAPN Ukraine. Pedagogy and psychology, №2, p. 14-21, 2011.(in Ukrainian)

L. Kalinina, "The system of information security management of a comprehensive educational institution", diss. Dr. Ped. Sciences, State University "University of Management Education", K., 2008. t.1. (manuscript). 472 s. - t.2 (annexes). 174 s. [online]. Available: http://disser.com.ua/content/350570.html(in Ukrainian)

L. Mardakhaev, "Dictionary of Social Pedagogy", Moscow, Russia, 2002, 368 p. (in Russian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (Letter of the Ministry of Education and Science № 1 / 9-11 of 11.01.11). About "List of educational and visual aids, electronic educational and general purpose, compulsory business documentation, auxiliary training and school equipment, recommended by the Ministry of use in preschool and general education institutions in the 2010/2011 academic year" [online]. Available: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/13047/.(in Ukrainian)

National Doctrine of Ukrainian Education Development in the XXI Century [online]. Available: http://westudents.com.ua/glavy/48810-281-natsonalna-doktrina-rozvitku-osvti-v-ukran.html. (in Ukrainian)

L. Fishman, N. Rogozhkina, V. Chupin, V. Dudnikov, Self Inspector: self-assessment of the quality of school management. Moscow, Russia: September, 2005. 144 p. (in Russian)

The Global Information Technology Report 2015// World Economic Forum Geneva Copyright, 2015 by the World Economic Forum and INSEA [online]. Available: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_IT_Report_2015.pdf. (in English)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2610



Copyright (c) 2019 Olha H. Kosenchuk, Nataliia V. Bakhmat


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.