USE OF POLISH EXPERIENCE IN TRAINING COMPUTER SCIENCE SPECIALISTS IN THE PEDAGOGICAL EDUCATION SYSTEM OF UKRAINE

Cover Image
Anatoliy I. Kuzminskyi, Оleksandr V. Kuchai, Olena A. Bida

Abstract

The authors of the article have determined the content basis of specialist in computer science vocational training which was grounded on the functional approach in the research process. In particular, the content of relevant curricula and programs has been analyzed. The curricula of Poland and Ukraine provide a set of disciplines that ensure the formation of the professional competence of a specialist in computer science. Based on the state standard of a specialist in computer science, we have identified the following teacher of informatics competences: information system, operative-informatics, computer networks, competence in the field of programming. We considered their formation through the prism of the disciplines that they form. The curricula for the training of computer science specialists from Poland and Ukraine have been analyzed. We note that the group of disciplines in the humanities and socio-economic training cycle to a lesser degree, as well as the cycle of educational disciplines of professional and practical training, to a greater extent serve as a fundamental basis for the formation of the professional competence of a specialist in informatics. As for the disciplines of the group of professional and practical training, we note that among the disciplines that contribute to the formation and development of teacher of informatics competence, there are subjects that are characteristic for all higher educational institutions, such as: programming (including systemic, object- oriented, WEB-programming), database design, computer network administration, computer architecture, computer networks, computer graphics, operating systems. Therefore, in higher education institutions which train specialists in computer science, the curriculum provides a large number of disciplines, the content of which is aimed at forming the computer science specialists professional competence. On the basis of the comparative analysis of the training of the future computer science specialists in Poland and Ukraine, the authors have made the conclusion that advanced ideas of the Polish experience of training future specialists of informatics could be used in the Ukrainian system of pedagogical education.

Keywords

professional training; specialist in computer science; higher education; education; ICT tools



References

С. Клепко "Інтегративний потенціал інформатики та комп’ютерних наук у навчальному процесі". Педагогіка і психологія професійної освіти.№ 2. с. 35-43.1998.

С.Овчаров "Індивідуально-диференційований підхід у професійній підготовці майбутніх учителів інформатики", дис. …канд. пед. наук. Полтавський держ. пед. університет ім. В.Г.Короленка, Полтава, 2004.

Г. Кравчук "Формування інформаційної компетентності майбутніх економістів". Педагогіка і психологія професійної освіти. № 1. с. 34-39. 2006

М. Вачевський "Теоретико-методичні засади формування у майбутніх маркетологів професійної компетенці"ї: Монографія. К.: ВД «Професіонал». 2005.

М. Жаболенко та Н.Жданова "Инновации в области использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе". Стратегія інноваційного розвитку системи вищої освіти в Україні: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Голов. ред. С.В. Смерічевська. Донецьк: Издательский дом "Кальмиус". с. 157-161. 2007.

С. Абасова "Информатика и программная инженерия в образовании". Телекоммуникации и информатизация образования. № 4. с.84-87. 2006.

М. Жалдак "Педагогічний потенціал інформатизації навчального процесу". Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002. Зб. наук. праць до 10-річчя АПН України: У 2 ч. Академія педагогічних наук України. Харків: “ОВС”, Ч.1., с. 371-383, 2002.

Закон України "Про вищу освіту" №2984-III, із змінами від 19 січня 2010 р. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.osvita.org.ua/pravo/law_05/part_03.html. Дата звернення: Вер.29.2018.

Т. Лавина "Методические подходы к организации подготовки будущих учителей в области информатизации образования". Педагогическая информатика. № 3, 52-52, 2006.

А. Колот, М. Сільченко, та Ю. Красюк. "Диференціація навчання як засіб підвищення якості знань з інформатики". Вища школа. № 5-6, с. 19-27, 2006.

В. Биков, О. Спірін, та Н. Сороко, "Електронні бібліометричні системи як засіб інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень", Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи, № 1, с. 91-100, 2015.

Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku [Електронний ресурс]. Доступно: http://ksw.wloclawek.pl/pl/ Дата звернення: Вересень. 10, 2018.

Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.uniwersytetradom.pl/ Дата звернення: Вересень. 15, 2018.

Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки [Електронний ресурс]. Доступно: https://eenu.edu.ua/uk Дата звернення: Вересень. 15, 2018.

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.cuspu.edu.ua/ua/ Дата звернення: Вересень. 15, 2018.

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.cdu.edu.ua/ Дата звернення: Вересень. 15, 2018.

С.А.Саяпіна та О.Г. Коркішко. "Професійна підготовка вчителя в контексті сучасної освіти". Ціннісні пріоритети освіти у ХХІ столітті: орієнтири та напрямки сучасної освіти: Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції. 3-5 жовтня 2007 р., м. Луганськ. Частина 1. Луганськ: Альма-матер, с. 269-275, 2007.

L. Matviichuk, L. O. Kukhar ta N. Hnedko "Examining Factors of Using Information and Communication Technologies For E-Learning Organization". Наука і освіта. №6. с. 68-73. 2017. UDC: 004:378; DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-6-11


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Klepko, "Integrative Potential of Informatics and Computer Science in the Educational Process". Pedagogy and psychology of professional education. No. 2. p. 35-43.1998. (in Ukrainian).

S. Ovcharov, "Individually differentiated approach in the training of future teachers of informatics", diss. ... cand. ped. Sciences. V.G. Korolenko Poltava State Ped. University. Poltava, 2004. (in Ukrainian).

G. Kravchuk "Formation of informational competence of future economists". Pedagogy and psychology of professional education. No. 1. p. 34-39 2006. (in Ukrainian).

M. Vachhevsky "Theoretical and methodical principles of formation of future marketers of professional competence": Monograph. K .: VD "Professional". 2005. (in Ukrainian).

M. Zhabolenko and N. Zhdanova "Innovations in the field of using information and communication technologies in the educational process". The Strategy of Innovative Development of the Higher Education System in Ukraine: Materials International. science-practice conf. Heads Ed. S.V. Smerichivska. Donetsk: Publishing House "Kalmius". with. 157-161. 2007. (in Russian).

S. Abasova "Computer science and software engineering in education". Telecommunications and informatization of education. No. 4. p.84-87. 2006. (in Russian).

M. Zhaldak, "Pedagogical potential of informatization of educational process". Development of pedagogical and psychological sciences in Ukraine 1992-2002. Zb sciences Works for the 10th anniversary of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine . Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Kharkiv: "OVS", Ch.1, p. 371-383, 2002. (in Ukrainian).

Law of Ukraine "On Higher Education" No. 2984-III, as amended on January 19, 2010 [online]. Available: http://www.osvita.org.ua/pravo/law_05/part_03.html. Accessed on: Sep. 29, 2018.

T. Lavina, "Methodological approaches to the organization of the training of future teachers in the field of informatization of education". Pedagogical informatics. No. 3, 52-52, 2006. (in Ukrainian).

A. Kolot, M. Silchenko, Y. Krasyuk. "Differentiation of education as a means of improving the quality of knowledge in computer science". High school. No. 5-6, p. 19-27, 2006. (in Ukrainian)

V. Bykov, O. Spirin, and N. Soroko, "Electronic bibliometric systems as a means of informational and analytical support of scientific and pedagogical researches", Information and communication technologies in modern education: experience, problems, perspectives, No. 1, c. 91-100, 2015. (in Ukrainian).

Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku [online]. Available: http://ksw.wloclawek.pl/pl/ Accessed on: Sep. 10, 2018 (in Polish).

Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu [online]. Available: https://www.uniwersytetradom.pl/ Accessed on: Sep. 15, 2018 (in Polish).

Lesya Ukrainka Eastern European National University [online]. Available: https://eenu.edu.ua/uk Accessed on: Sep. 15, 2018 (in Ukrainian).

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University [online]. Available: https://www.cuspu.edu.ua/ua/ Accessed on: Sep. 15, 2018 (in Ukrainian).

Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy [Online]. Available: http://www.cdu.edu.ua/ Accessed on: Sep. 15, 2018 (in Ukrainian).

S.Siapina ta O.G. Korkishko, " Professional training of a teacher in the context of modern education". Valuable Priorities of Education in the 21st Century: Reference and Directions of Modern Education: Materials of the IV International Scientific and Practical Conference. October 3-5, 2007, Lugansk. Part 1. Lugansk: Alma Mater, p. 269-275, 2007. (in Ukrainian).

L. A.Matviichuk, L. O.Kukhar ta N. M. Hnedko, "Examining Factors of Using Information and Communication Technologies For E-Learning Organization". Science and education. №6. с. 68-73. 2017. UDC: 004:378; DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-6-11 (in Engish).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2636



Copyright (c) 2018 Anatoliy I. Kuzminskyi, Оleksandr V. Kuchai, Olena A. Bida


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.