THE USE OF SIMULATION MODELLING TOOLS IN A PRACTICAL TRAINING FOR THE PROSPECTIVE OFFICERS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE

Keywords: simulation modelling, skills acquisition, cadets, the Armed Forces of Ukraine

Abstract

There is an urgent need to use simulation modelling tools as information and communication technology for training prospective officers of the Armed Forces of Ukraine. This approach can significantly save resources, increase the flexibility of preparation for training and the number of students. However, the lack of scientifically based approaches to the definition of scope, priority and direction of training by means of simulation modelling tools leads to their inappropriate use.

The main idea of this research is that cadets of the higher education institutions of the Armed Forces of Ukraine should develop their skills in a clear sequence and in the most efficient way. Therefore, the authors determine an appropriate percentage ratio of training with the use of simulation modelling tools and practical exercise under real conditions. In addition, the article illustrates an appropriate order for skills acquisition, in particular, its four main stages: personal skills with a limited number of actions; personal skills with an enhanced (complex and diverse) number of actions; interaction with a team without time limits (before the outbreak of hostilities); interaction with a team under limited time conditions (during the hostilities). These results have been obtained based on the analysis of existing simulation modelling tools as well as on the definition and the classification of the main factors that influence the process of cadets’ skills developing.

In general, the research determines and substantiates the appropriate percentage ratio of training with the use of simulation modelling tools and practical exercise under real conditions, namely 30% / 70%. In addition, it has been established that such training should be sequentially-phased and take 40 hours in average. The authors suggest devoting further research to the development of scientific-methodological apparatus for developing skills of the the Armed Forces of Ukraine officers at the operational and tactical levels.

Author Biographies

Oleksandr V. Maistrenko, Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy

Doctor of Military Sciences, Professor at the Department of Missile Forces and Artillery

Roman V. Bubenshchykov, Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy

Lecturer at the Department of Missile Forces and Artillery

Stanislav V. Stetsiv, Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy

PhD of Technical Sciences, Lecturer at the Department of Missile Forces and Artillery

References

H.R.McMaster, "Learning from Contemporary Conflicts to Prepare for Future War", Orbis, vol. 61, № 3, p. 303-321, 2017. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2017.05.006.

D. Betz A. Cormack, "Iraq, Afghanistan and British Strategy", Orbis, vol. 53, № 2, p. 319-336, 2009. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2009.01.004.

J. F.Coates "From my perspective: Implications of Desert Storm for future military operations", Technological Forecasting and Social Change, vol.e 40, № 3, p. 303-305, November 1991. doi: https://doi.org/10.1016/0040-1625(91)90060-S.

Joshua Rovner, "The Heroes of COIN", Orbis, vol. 56, № 2, p. 215-232, 2012. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2012.01.005.

Міністерство оборони України. Аналіз ведення антитерористичної операції та наслідків вторгнення Російської Федерації в Україну у серпні-вересні 2014 року. [Eлектронний ресурс]. Доступно: http://www.mil.gov.ua/content/other/anliz_rf.pdf.

Биков В.Ю., "Моделі організаційних систем відкритої освіти, монографія", Київ, Атіка, 2009.

K.P.Kelley, J. Johnson-Freese. "Getting to the Goal in Professional Military Education", Orbis, vol. 58, № 1, p. 119-131, Winter 2014. doi:https://doi.org/10.1016/j.orbis.2013.11.009.

J. Johnson-Freese, "The Reform of Military Education: Twenty-Five Years Later", Orbis, vol. 56, № 1, p. 135-1532012. doi:https://doi.org/10.1016/j.orbis.2011.10.007.

Єфіменко Л.І., Маліновська О.Ю., "Методика впровадження інформаційних технологій у вищих технічних навчальних закладах", Вісник КТУ: збірник наук. праць, Кривий Ріг, № 22, с. 133-136, 2008.

Загірняк М. Чорний О., "Інформаційно-комунікаційні технології у підготовці фахівців технічних спеціальностей", Вища школа, № 1 (103), с. 7-19, 2013.

Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Козяр М.М., "Інформаційно-комунікативні технології в професійній освіті майбутніх фахівців", монографія, Сполом, Львів, 2012.

Козлакова Г.О. Теоретичні і методичні основи застосування інформаційних технологій у вищій технічній освіті, монографія, ІЗМН ВІПОЛ, Київ, 1997.

Моца А.А., "Інноваційні технології навчання у вищій військовій освіті України: практичне застосування", Міжнародний науковий журнал "Інтернаука", № 5 (27), 26-34, 2017.

Зачко О.Б., Кобилкін Д.С., "Управління освітніми проектами в безпеко-орієнтованих системах засобами віртуального ситуаційного центру", Інформаційні технології і засоби навчання. Теорія, методика і практика використання ІКТ в освіт, том 65. № 3, с. 12-24, 2018.

Кельтон В., Лоу А., "Имитационное моделирование", 3-е вид. СПб.: Питер, 2004.

Яворський С.Х. "Імітаційне моделювання як засіб організації навчання водінню автомашин оперативної служби МВС", Наукові записки: збірник наукових статей Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, НПУ ім.. М.П. Драгоманова, Київ, №. 46, с. 164-168, 2002.

Гузій Н.В., "Технологія контекстного навчання в організації дидаскалогічної підготовки студентів у вищій педагогічній школі", Вища освіта України, том 1, с. 363-370, 2012.

Руснак І.С., Шевченко В.Л., Артемов Ю.І., "Методологічні засади створення інтегрованої навчально-тренувальної системи оперативної та бойової підготовки військ", Наука і оборона, № 2’2002, с. 29-35, 2002.

Систук В.А., Богачевский А.А., Шумський В.Ю., "Можливості використання програми імітаційного моделювання PTV VISSIM для підготовки спеціалістів за напрямами «Транспортні технології» і «Автомобільний транспорт»", Інформаційні технології і засоби навчання. Теорія, методика і практика використання ІКТ в освіті, том. 52. № 2, с. 93-107, 2016.

Соколовський С.М., "Підвищення ефективності проведення навчання за рахунок впровадження в навчальний процес засобів імітаційного моделювання", НДР, АСВ, Львів, № держ реєстрацї 0101U001560, 2013.

Казмірчук Р.В., "Обґрунтування пропозицій щодо впровадження в процес бойової підготовки форм і методів навчання, заснованих на використанні сучасних систем імітаційного моделювання", НДР, АСВ, Львів, № держ. реєстрацї 0112U007006, 2012.

Жильцов О.Б., Теорія ймовірностей та математична статистика у прикладах і задачах , університетт імені Б. Грінченка, Київ, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

H.R.McMaster, “Learning from Contemporary Conflicts to Prepare for Future War”, Orbis, vol. 61, no 3, pp. 303-321, 2017.doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2017.05.006. (in English).

D. Betz, and A. Cormack, “Iraq, Afghanistan and British Strategy”, Orbis, Volume 53, Issue 2, pp. 319-336, 2009. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2009.01.004. (in English).

J.F. Coates, “From my perspective: Implications of Desert Storm for future military operations”, Technological Forecasting and Social Change, Volume 40, Issue 3, pp. 303-305, 1991 doi: https://doi.org/10.1016/0040-1625(91)90060-S. (in English).

J. Rovner, “The Heroes of COIN”, Orbis, Volume 56, Issue 2, pp. 215-232, 2012 doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2012.01.005. (in English).

Ministry of Defense of Ukraine. Analysis of the anti-terrorist operation and the consequences of the Russian Federation's invasion of Ukraine in August-September 2014 (in Ukrainian). [Online]. Available: http://www.mil.gov.ua/content/other/anliz_rf.pdf. (in Ukrainian).

V.Yu. Bykov, “Models of organizational systems of open education: monograph”, Atika, 2009 (in Ukrainian).

K.P. Kelly, and J. Johnson-Freese, “Getting to the Goal in Professional Military Education”, Orbis, Volume 58, Issue 1, pp. 119-131, 2014. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2013.11.009. (in English).

J. Johnson-Freese, “The Reform of Military Education: Twenty-Five Years Later”, Orbis, Volume 56, Issue 1, pp. 135-153, 2012. doi: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2011.10.007. (in English).

L.I. Yefimenko, "Methodology of introduction of information technologies in higher technical educational institutions", Bulletin of the KTU: collection of scientific works, no 22, pp. 133-136, 2008 (in Ukrainian).

M. Zahirniak, "Information and communication technologies in the training of specialists in technical specialties", High school, no 1, pp. 7-19, 2013 (in Ukrainian).

R.S. Hurevych, "Information and communication technologies in the professional education of future specialists: Monograph", Lviv, Spolom, 2012 (in Ukrainian).

H.O. Kozlakova, "Theoretical and methodical bases of application of information technologies in higher technical education: Monograph", Kyi, IZMN, VIPOL, 1997 (in Ukrainian).

A. Motsa, "Innovative technology learning in higher military education of Ukraine: practical application", International scientific journal "Internauka", № 5(27), pp. 26-34, 2017 (in Ukrainian).

O.B. Zachko, ta D.S. Kobylkin "Information technologies and teaching aids", Theory, methodology and practice of ICT use in education, vol. 65, no 3, pp. 12-24, 2018 (in Ukrainian).

V.Kelton, and A. Lou, Modeling and simulation, St. Petersburg, Russia: SPb, 2004.

S.Kh. Yavorskyi, "Imitation modeling as a means of organizing training for driving vehicles of the operational service of the Ministry of Internal Affairs", Scientific notes: a collection of scientific articles of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, no. 3, pp. 164-168, 2002 (in Ukrainian).

N.V. Huzii, "Contextual teaching technology in the organization of didactic preparation of students at a higher pedagogical school", Higher education of Ukraine, vol. 1, pp. 363-370, 2012 (in Ukrainian).

I.S. Rusnak, V.L. Shevchenko, ta Yu.I. Artemov, "Methodological foundations for the establishment of an integrated training system for operative and combat training of troops", Science and defense, no. 2, pp. 29-35, 2002 (in Ukrainian).

V.A. Systuk, A.A. Bohachevskyi, ta V.Yu. Shumskyi, "Possibilities of using the PTV VISSIM simulation program for training specialists in the areas of "Transport Technologies" and "Automobile Transport"", Information technologies and teaching aids. Theory, methodology and practice of ICT use in education. vol. 52, no. 2, pp. 93-107, 2016. (in Ukrainian).

S.M. Sokolovskyi, "Substantiation of proposals for the introduction into the process of combat training of forms and methods of training based on the use of modern simulation systems", Lviv, Ukraine, ASV, Tech. Rep. 0101U001560, 2013. (in Ukrainian).

R.V. Kazmirchuk, "Substantiation of proposals for the introduction into the process of combat training of forms and methods of training based on the use of modern simulation systems", Lviv, Ukraine, ASV, Tech. Rep. 0112U007006, 2012. (in Ukrainian).

O.B. Zhyltsov, "Probability Theory and Mathematical Statistics in Examples and Tasks", Kyiv, 2015.(in Ukrainian).

Published
2020-02-24
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments