THE PROBLEM OF THE SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PROFESSIONALS' INFORMATIONAL AND RESEARCH COMPETENCY DEVELOPMENT WITH THE USE OF OPEN ELECTRONIC EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC SYSTEMS

Cover Image
Svitlana M. Ivanova

Abstract

The article is devoted to the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competency with the aim to promote the process of improving their work quality results, to create and use open electronic systems for support scientific, educational, theoretical and methodological and practical bases. It can provide modernization of the national education and science in according with world trends. The concept of scientific and pedagogical professionals' information and research competency is defined in, such as the ability to use ICT for search, compile, analyze and present scientific materials according with the methodology of the scientific research, communication, cooperation and training other educators, to use the services of scientific and educational systems for informational and analytical support of scientific and pedagogical researches, monitoring and evaluation scientific results, to product new socially significant knowledge with the aim to promote the implementation its to their research and education practice. The main foreign experience in implementing educational programs of informometry for the scientific and pedagogical professionals' informational and research competency development is described in the article. The open electronic educational and scientific s systems’ impact on the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competency is determined in. It has been found out, that selection of open electronic scientific and educational systems becomes important for the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competency. The platforms for the electronic libraries creation, open electronic conferences, services for the management of scientific bibliography, monitoring of scientific research activities of scientific and scientific and pedagogical workers, etc., are particular importance for the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competency. The development of a methodology for the use open scientific and educational systems in accordance with the open science principles is the prospects for research on the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competency.

Keywords

інформаційно-комунікаційні технології; відкрита наука; відкриті електронні науково-освітні системи; наукові та науково-педагогічні працівники; інформаційно-дослідницька компетентність; інформетрія



References

. С. М. Іванова, "Використання міжнародної наукометричної системи Web of Science для наукових і педагогічних досліджень", Наукові записки ЦДПУ ім. В. Винниченка. Серія: Педагогічні науки, Випуск 169, с. 68-72, 2018.

. М. В. Архипова, "Дослідницька компетентність майбутніх інженерів-педагогів", V міжн. наук.-практ. конф. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи, Хмельницький, 2009, с. 144-148.

. Л. І. Бондаренко, Розвиток дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищих навчальних закладів: Метод. рек. для виклад. вищих навч. закл., аспірантів, магістрантів. Луганськ: Вид-во ДЗ "ЛНУ ім. Тараса Шевченка", 2013, с. 56.

. М. С. Головань, "Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки", Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 5 (23), с. 196-205, 2012.

. С. У. Гончаренко, Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям: Посібник. Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008, с. 278.

. С. О. Сисоєва, та Т. Є. Кристопчук, Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник. Рівне: Волинські обереги, 2013, с. 360.

. C. Pickering, and J. Byrne, "The benefits of publishing systematic quantitative literature reviews for PhD candidates and other early-career researchers", Higher Education Research & Development, vol. 33, No. 3, рр. 534-548, 2014.

. M Reguero, J. Carvajal, M. García, and M. Valverde, Good Practices in Doctoral Supervision: Reflections from the Tarragona Think Tank, Publicacions Universitat Rovira i Virgili, 2017.

. L. McAlpine, Ch. Amundsen, Identity-Trajectories of Early Career Researchers: Unpacking the Post-PhD Experience, Springer, 2017.

. B. Durette, M. Fournier, and M. Lafon, "The core competencies of PhDs", Studies in Higher Education, vol. 41 (8), рр. 1355-1370, doi/full/10.1080/03075079.2014.968540, 2014.

. В. Ю. Биков, О. М. Спірін, та М. П. Шишкіна, "Корпоративні інформаційні системи підтримування науково-освітньої діяльності на базі хмаро орієнтованих сервісів", Зб. наук. пр.: Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти, Вип. 43 (47), ч. 2, с. 178-206, 2015.

. Верховна Рада України (2015, Лист. 26). Закон України № 848-VIII, Про наукову і науково-технічну діяльність (із зм.; у ред. від 01.01.2017, підстава № 1774-19, № 1801-19). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19.

. Верховна Рада України (2013, Січ. 24). Положення про підвищення кваліфікації та стажування педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів № 48, затверджено наказом МОНмолодьспорту України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13.

. D. Jackson, "Completing a PhD by publication: a review of Australian policy and implications for practice", ECU Publications. 2013. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=ecuworks. Дата звернення: 25 Жовтня 2018.

. S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union EUR 28558 EN, – 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_ (online).pdf. Дата звернення: 28 Жовтня 2018.

. S. Albagli, M. L. Maciel, and A. H. Abdo, Open Science, open issues. Rio de Janeiro: Unirio, Brasília: IBICT, 2015. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.academia.edu/15431919/Open_Science_Open_Issues. Дата звернення: 30 Жовтня 2018.

. P. Suber, "Open Access Overview". Retrieved Nov. 29, 2014. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://legacy.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm. Дата звернення: 20 Жовтня 2018.

. R. Light, P. E. David, and K. Borner, "Open Data and Open Code for Big Science of Science Studies". RetrievedJuly 2013 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/257199876_Open_Data_and_Open_Code_for_Big_Science_of_Science_Studies. Дата звернення: 12 Жовтня 2018.

. S. R., Auer, C. Bizer, G. Kobilarov, J. Lehmann, R. Cyganiak, and Z. Ives, "DBpedia: A Nucleus for a Web of Open Data". The Semantic Web. Lecture Notes in Computer Science, 4825, pр. 722-735, doi:10.1007/978-3-540-76298-0_52, 2007.

. J. Priem, P. Groth, and D. Taraborelli, ed. Ch. A. Ouzounis, "The Altmetrics Collection", PLoS ONE. vol. 7 (11): e48753, doi:10.1371/journal.pone.0048753, 2012.

. N. S. Harinarayana, "Data Sources and Software Tools for Bibliometric Studies". [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://epgp.inflibnet.ac.in/epgpdata/uploads/epgp_content/library_and_information_science/informetrics_&_scientometrics/data_sources_and_software_tools_for_bibliometric_studies/et/333_et_m2.pdf. Дата звернення: 12 Жовтня 2018.

. V. Weigert, "Towards Full-Text Based Research Metrics: Exploring Semantometrics". Library & Scholarly Futures. JISC (Joint Information Systems Committee). Retrieved Aug. 19, 2016. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://repository.jisc.ac.uk/6376/1/Jisc-semantometrics-experiments-report-final.pdf. Дата звернення: 12 Жовтня 2018.

. M. Thelwall, Introduction to Webometrics: Quantitative Web Research for the Social Sciences. Morgan & Claypool, doi.org/10.2200/S00176ED1V01Y200903ICR004, 2009.

. L. Egghe, "Expansion of the field of informetrics: origins and consequences", Information Processing & Management, vol. 41, № 6, рр. 1311-1316, 2005.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

. S. M. Ivanova, "Use of the international science-computer system of Web of Science for scientific and pedagogical researches", Naukovi zapysky TsDPU im. V. Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky, Vypusk 169, s. 68-72, 2018 (in Ukrainian).

. M. V. Arkhypova, "The Research competence of future engineers-teachers", V International Scientific-Practical Conference Professional Development of Personality: Problems and Perspectives, Khmelnytskyi, 2009, s. 144-148 (in Ukrainian).

. L. I. Bondarenko, The Development of Research Competence of Future Teachers of Higher Educational Institutions: Method. rivers for the presentation. higher educators closed graduate students, graduate students. Luhansk: Vyd-vo DZ "LNU im. Tarasa Shevchenka", 2013, s. 56 (in Ukrainian).

. M. S. Holovan, "Model of formation of research competence of future specialists in the process of professional training", Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 5 (23), s. 196-205, 2012 (in Ukrainian).

. S. U. Honcharenko, Pedagogical research. Methodological Advice for Young Scientists: A Guidebook. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia», 2008, s. 278 (in Ukrainian).

. S. O. Sysoieva, ta T. Ye. Krystopchuk, Methodology of scientific and pedagogical research: A textbook. Rivne: Volynski oberehy, 2013, s. 360 (in Ukrainian).

. C. Pickering, and J. Byrne, "The benefits of publishing systematic quantitative literature reviews for PhD candidates and other early-career researchers", Higher Education Research & Development, vol. 33, No. 3, рр. 534-548, 2014 (in English).

. M Reguero, J. Carvajal, M. García, and M. Valverde, Good Practices in Doctoral Supervision: Reflections from the Tarragona Think Tank. Publicacions Universitat Rovira i Virgili, 2017.

. L. McAlpine, Ch. Amundsen, Identity-Trajectories of Early Career Researchers: Unpacking the Post-PhD Experience. Springer, 2017 (in English).

. B. Durette, M. Fournier, and M. Lafon, "The core competencies of PhDs", Studies in Higher Education. vol. 41 (8), рр. 1355-1370, doi/full/10.1080/03075079.2014.968540, 2014 (in English).

. V. Yu. Bykov, O. M. Spirin, ta M. P. Shyshkina, "Corporate information systems for scientific-educational activity support with the use of the cloud based services", Zb. nauk. pr.: Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity, Vyp. 43 (47), ch. 2, s. 178-206, 2015 (in Ukrainian).

. Verkhovna Rada Ukrainy (2015, Lyst. 26). Law of Ukraine No. 848-VIII, On Scientific and Scientific-Technical Activity (with amendments, dated 01.01.2017, basis № 1774-19, № 1801-19). [online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (in Ukrainian).

. Verkhovna Rada Ukrainy (2013, Sich. 24). Regulations on the upgrading of qualifications and internship of pedagogical and scientific-pedagogical workers of higher educational institutions No. 48, approved by order MONmolodsportu Ukrainy [online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13 (in Ukrainian).

. D. Jackson, "Completing a PhD by publication: a review of Australian policy and implications for practice", ECU Publications, 2013. [Оnline]. Available: http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=ecuworks. Accessed on 25 Осt. 2018 (in English).

. S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union EUR 28558 EN, – 2017. [Оnline]. Available: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_ (online).pdf. Accessed on 28 Осt. 2018 (in English).

. S. Albagli, M. L. Maciel, and A. H. Abdo, Open Science, open issues. Rio de Janeiro: Unirio, Brasília: IBICT, 2015. [Оnline]. Available: https://www.academia.edu/15431919/Open_Science_Open_Issues. Accessed on: 30 Осt. 2018 (in English).

. P. Suber, "Open Access Overview". Retrieved Nov. 29, 2014. [Оnline]. Available: https://legacy.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm. Accessed on 20 Осt. 2018 (in English).

. R. Light, P. E. David, and K. Borner, "Open Data and Open Code for Big Science of Science Studies". Retrieved July 2013. [Оnline]. Available: https://www.researchgate.net/publication/257199876_Open_Data_and_Open_Code_for_Big_Science_of_Science_Studies. Accessed on: 12 Осt. 2018 (in English).

. S. R. Auer, C. Bizer, G. Kobilarov, J. Lehmann, R. Cyganiak, and Z. Ives, "DBpedia: A Nucleus for a Web of Open Data". The Semantic Web. Lecture Notes in Computer Science. 4825, pр. 722-735, doi:10.1007/978-3-540-76298-0_52, 2007(in English).

. J. Priem, P. Groth, and D. Taraborelli, ed. Ch. A. Ouzounis, "The Altmetrics Collection", PLoS ONE. vol. 7 (11): e48753, doi:10.1371/journal.pone.0048753, 2012 (in English).

. N. S. Harinarayana, "Data Sources and Software Tools for Bibliometric Studies". [Оnline]. Available: https://epgp.inflibnet.ac.in/epgpdata/uploads/epgp_content/library_and_information_science/informetrics_&_scientometrics/data_sources_and_software_tools_for_bibliometric_studies/et/333_et_m2.pdf. Accessed on: 12 Осt. 2018 (in English).

. V. Weigert, "Towards Full-Text Based Research Metrics: Exploring Semantometrics". Library & Scholarly Futures. JISC (Joint Information Systems Committee). Retrieved Aug. 19, 2016. [Оnline]. Available: http://repository.jisc.ac.uk/6376/1/Jisc-semantometrics-experiments-report-final.pdf. Accessed on: 12 Осt. 2018 (in English).

. M. Thelwall, Introduction to Webometrics: Quantitative Web Research for the Social Sciences. Morgan & Claypool, doi.org/10.2200/S00176ED1V01Y200903ICR004, 2009 (in English).

. L. Egghe, "Expansion of the field of informetrics: origins and consequences", Information Processing & Management, vol. 41, № 6, рр. 1311-1316, 2005 (in English).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2693



Copyright (c) 2018 Svitlana M. Ivanova


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.