MOBILE TRAINING TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING FOR THE PROSPECTIVE RIVER AND MARITIME TRANSPORT SPECIALISTS

Keywords: mobile learning, mobile applications, maritime specialists, professional training, smartphone sensors

Abstract

The article outlines the issue of professional training for the prospective river and maritime transport specialists by means of modern mobile technologies. The author analyzes mobile apps in app stores for Google Android, Apple iOS, and Windows Mobile Devices in order to find out the opportunities and prospects for mobile training of prospective maritime transport specialists. The study shows that the programmes and products for maritime specialists available in the Google Play, App Store, and Microsoft Store mobile app stores can be used for educational purposes. According to their purpose, these programmes are divided into the following groups: foreign language study programmes, seafarers' guides and dictionaries, professional test simulators, job search and maritime recruitment programmes, navigation programmes and maps, electronic watch logs, notebooks and seamen's planners, seafarers guides, seamen's health monitoring programmes, imitating maritime instrumentation devices, weather forecasting applications, seamen's informers about wind, waves, weather and tides. The author also analyses the possibilities of using smartphone sensors for fixing motion and time intervals for controlling the sequence of events or processes, for measuring various environmental parameters, for studying parameters of light, sound, acceleration, atmospheric pressure, etc. Based on mobile app analysis and Kherson State Maritime Academy student survey on the use of mobile devices in the study, it has been concluded that Google Play store programmes are effective in the process of prospective river and maritime transport specialists training due to their great variety, free of charge and the convenience of the app store itself.

Author Biography

Serhii A. Voloshynov, Kherson State Maritime Academy

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Innovative Technologies and Technical Means of Navigation

References

Publications on mobile learning. [Електронний ресурс]. Доступно: https://en.unesco.org/themes/ict-education/mobile-learning/publications. Дата звренення: 1 листопада, 2018.

Horizon Report, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report. Дата звренення: Липень 12, 2019.

J. Traxler (Ed.), and A. Kukulska-Hulme (Ed.), Mobile Learning. London: Routledge, 2005.

M. Sharples, J. Taylor, and G. Vavoula, "A theory of learning for the mobile age", in Medienbildung in neuen Kulturräumen: die deutschprachige und britische Diskussion, B. Bachmair, Ed. Wiesbaden, Germany: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010, pp. 87-99.

Г.В. Ткачук, "Особливості впровадження мобільного навчання: перспективи, переваги та недоліки", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 64, No2, с. 13-22, 2018.

Policy guidelines for mobile learning. [Електронний ресурс]. Доступно: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf. Дата звренення: Листопад 1, 2018.

М.І. Стрюк, С.О. Семеріков, та А.М. Стрюк "Мобільність: системний підхід", Інформаційні технології і засоби навчання. №5(49), с. 37-70, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1263/955

С. І. Терещук, "Технологія мобільного навчання: проблеми та шляхи вирішення", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, Вип. 138, с. 178-180. 2016.

К. Л. Бугайчук, "Мобільне навчання: сутність і моделі впровадження в навчальний процес вищих навчальних закладів МВС України", Інформаційні технології і засоби навчання, No1 (27). 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/619/480. Дата звренення: Листопад 1, 2018.

Є.О. Модло, "До визначення поняття мобільного інтернет пристрою", на III Всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених Наукова молодь, Київ, 2015, 148 с.

В. Ю. Биков, "Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування", Інформаційні технології в освіті, Вип. 17, с. 9-37, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3

Ю.В. Триус, В.М. Франчук, та Н.П. Франчук. "Організаційні й технічні аспекти використання систем мобільного навчання", Науковий часопис ПУ ім М.П. Драгоманова, серія 2, №12(19), с.53 -62, 2011.

В. В. Осадчий, "Теорія і практика організації мобільної технології навчання у педагогічному університеті", Педагогічний дискурс, Вип. 9, с. 258-263. 2011.

А. Tsinakos (Ed.), and М. Ally (Ed.), Global Mobile Learning Implementations and Trends. [Електронний ресурс]. Доступно: http://de.teikav.edu.gr/tsinakos/FinalBooks/globalmobilelearning.pdf. Дата звренення: 1 листопада, 2018.

Most popular Google Play categories. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.appbrain.com/stats/android-market-app-categories. Дата звренення: 13 листопада, 2018.

App Store metrics. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.pocketgamer.biz/metrics/app-store. Дата звренення: 13 листопада, 2018.

Apps for learning. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.microsoft.com/uk-ua/store/collections/app.fc1/mobile. Дата звренення: 13 листопада, 2018.

Free vs. paid Android apps. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.appbrain.com/stats/free-and-paid-android-applications. Дата звренення: 13 листопада, 2018.

K. Fitchard, Sensing Samsung: The evolution of sensors in the Galaxy S series. [Електронний ресурс]. Доступно: https://opensignal.com/blog/2016/02/19/sensing-samsung-the-evolution-of-sensors-in-the-galaxy-s-series. Дата звренення: 15 листопада, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Publications on mobile learning. [Online]. Available: https://en.unesco.org/themes/ict-education/mobile-learning/publications. Accessed on: Nov. 1, 2018. (in English).

Horizon Report, 2019. [Online] Available: https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report. Accessed on: Jul. 12, 2019. (in English).

J. Traxler (Ed.), and A. Kukulska-Hulme (Ed.), Mobile Learning. London: Routledge, 2005. (in English).

M. Sharples, J. Taylor, and G. Vavoula, "A theory of learning for the mobile age", in Medienbildung in neuen Kulturräumen: die deutschprachige und britische Diskussion, B. Bachmair, Ed. Wiesbaden, Germany: VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 87-99, 2010 (in English).

H.V. Tkachuk, "Features of introduction of mobile education: perspectives, benefits and shortcomings", Information Technologies and Tools, Vol. 64, no. 2, pp. 13-22, 2018. (in Ukrainian).

Policy guidelines for mobile learning. [Online]. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf. Accessed on: Nov. 1, 2018. (in English).

E. Stryuk, S.O. Semerikov, and AM Strike "Mobility: A System Approach", Information Technologies and Learning Tools. No. 5 (49), p. 37-70, 2015. [Online]. Available at: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1263/955. Accessed on: Jul. 12, 2019. (in Ukrainian)

S.I. Tereshchuk, "The Technology of mobile learning: problems and solutiona", Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after Taras Shevchenko, Vol. 138, p. 178-180. 2016. (in Ukrainian).

K.L.Bugaychuk, "Mobile learning: essence and models of introduction in educational process of higher educational establishments MIA of Ukraine", Information Technologies and Tools, № 1 (27). 2012. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/619/480. Accessed on: Nov. 1, 2018. (in Ukrainian).

E.O. Modlo, "To the definition of the concept of mobile Internet device," on III Ukr. sci. pract. conf. Young Scientists Scientific Youth, Kyiv, 2015. (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, Mobile space and mobile-oriented Internet environment: features of model presentation and educational application, Information technologies in education, Vol. 17, pp. 9-37, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3. (in Ukrainian).

Yu. V. Trius, V.M. Franchuk, and N.P. Franchuk "Organizational and technical aspects of using mobile education systems", Scientific journal named after Drahomanov, vol. 2, no. 12 (19), pp. 53 -62, 2011.

V.V.Osadchyi, "Theory and Practice of Mobile Learning Technologies Setup in the Pedagogical University ", Pedagogical discourse, vol. 9, pp. 258-263. 2011 (in Ukrainian).

А. Tsinakos (Ed.), and М. Ally (Ed.), Global Mobile Learning Implementations and Trends. [Online]. Available: http://de.teikav.edu.gr/tsinakos/FinalBooks/globalmobilelearning.pdf. Accessed on: Nov. 1, 2018. (in English).

Most popular Google Play categories. [Online]. Available: https://www.appbrain.com/stats/android-market-app-categories. Accessed on: Nov. 13, 2018. (in English).

App Store metrics. [Online]. Available: https://www.pocketgamer.biz/metrics/app-store. Accessed on: Nov. 13, 2018. (in English).

Apps for learning. [Online]. Available: https://www.microsoft.com/uk-ua/store/collections/app.fc1/mobile. Accessed on: Nov. 13, 2018. (in English).

Free vs. paid Android apps. [Online]. Available: https://www.appbrain.com/stats/free-and-paid-android-applications. Accessed on: Nov. 13, 2018. (in English).

K. Fitchard, “Sensing Samsung: The evolution of sensors in the Galaxy S series”. [Online]. Available: https://opensignal.com/blog/2016/02/19/sensing-samsung-the-evolution-of-sensors-in-the-galaxy-s-series. Accessed on: Nov. 15, 2018. (in English).

Published
2020-02-24
Section
ICT and learning tools in vocational education and training