THE USE OF INSTITUTIONAL REPOSITORY FOR THE FORMATION OF MASTER STUDENTS’ RESEARCH COMPETENCE
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies (ICT)
an institutional repository
eSNUIR
iRBNAU
research competence
master students
Dspace system
higher educational establishments

How to Cite

[1]
N. Y. Rymar, N. M. Shulska, N. M. Matviichuk, Y. V. Hromyk, and R. S. Zinchuk, “THE USE OF INSTITUTIONAL REPOSITORY FOR THE FORMATION OF MASTER STUDENTS’ RESEARCH COMPETENCE ”, ITLT, vol. 76, no. 2, pp. 198–212, Apr. 2020, doi: 10.33407/itlt.v76i2.2753.

Abstract

The article clarifies the role of institutional repositories for the formation of master students’ research competence. A comparative analysis of two resource bases - eSNUIR (Lesya Ukrainka East-European National University) and iRBNAU (Bila Tserkva National Agrarian University) operating in the Dspace system, is carried out. Functions that can be performed by this information and communication technology for graduate students’ innovative activity are characterized. The model for the methodical support for the formation of master students’ research skills at different stages of their activities by means of institutional repository is suggested. These activities include performing research tasks, individual work and project activities, participation in conferences and seminars, preparation and publication of conference proceedings, master theses drafting and defense. The specifics of such institutional repositories as eSNUIR and iRBNAU related to the organization and provision of educational services are described. A survey of master students of Lesya Ukrainka East-European National University and Bila Tserkva National Agrarian University is conducted to monitor the effectiveness of their involvement in research activities. The high frequency of the use of university repository resources by respondents is confirmed. It has been proved that the functional advantages of electronic archives (open access, material structuring, ease of use at any time, the possibility of posting their own research) contribute to the formation of an effective environment for the scientific communication among master students. Some deficiencies in the work of eSNUIR and iRBNAU are identified in order to correct them, provide higher quality of educational services that would promote the self-development and self-education of master students by acquiring respective competence. It is noted that the development of the relevant standards motivates young scientists to post their works in archives, contributing to the innovative research work of the university.

PDF (Ukrainian)

References

М. С. Головань, В. В. Яценко, “Сутність та зміст поняття “дослідницька компетентність”, Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць, Випуск VII, Кривий Ріг, с. 55–62, 2012.

Національна рамка кваліфікацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF. Дата звернення: Листопад 28, 2018.

О. М. Спірін, О. Р. Олексюк, “Аналіз програмних платформ для створення інституційних репозитаріїів”, Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (34), 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.journal.iitta.gov.ua. Дата звернення: Листопад 28, 2018.

R. Crow, “The Case for Institutional Repositories: A SPARC Position Paper”, SPARC : Websit / The Scholarly Publishing & Academic Resources Coalition, Washington, USA, 2002, 37 p., [Електронний ресурс]. Доступно: http://scholarship.utm.edu/20/l/SPARC_102.pdf.

Положення про Національний репозитарій академічних текстів : Постанова Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 р. № 541 [Електронний ресурс]. Доступно : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/541-2017-%D0%BF. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

Т. Ярошенко, “Зелений шлях відкритого доступу. Репозитарії та їх роль у науковій комунікації: перші двадцять років”, Бібліотечний вісник, №5, с. 3–5, 2011 [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/handle/123456789/1198. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

Н. С. Прилуцька, “Особливості функціонування наукових і освітніх електронних бібліотек”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 2 (22), 2011 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/427/390. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

С. Назаровець, “Репозитарій вищих навчальних закладів України у системі наукової комунікації”, Вісник книжкової палати, № 8, с. 25–30, 2012.

Я. Л. Шрайберг, “Первое десятилетие информационного века: влияние информационно-электронной среды на роль и позицию библиотек в развивающемся обществе”, Судак; М., ГПНТБ России, 77 с., 2010.

Т. О. Колесникова, “Комунікаційні моделі діяльності бібліотек ВНЗ в умовах інформатизації : дис. ... канд. наук із соц. комунікацій : [спец.] 27.00.03”, М-во культури України, Харк. держ. акад. культури, Харків, 255 c., 2011.

Л. Бакуменко, “Корпоративні інституціональні репозитарії бібліотек вищих навчальних закладів: відкритий доступ до наукових публікацій”, Вісник Книжкової палати, №10, с. 18–21, 2012.

Ю. П. Мішакіна, “Інституціальні цифрові репозитарії: аналіз стану в Україні та перспективи розвитку” [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

В. П. Олексюк, О. Р. Олексюк, “Інтеграція інституційного репозитарію в інформаційно-освітнє середовище ВНЗ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 6 (44), 2012 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/755/578. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

В. П. Олексюк, О. Р. Олексюк, “Інституційний репозитарій: можливості застосування у навчальному процесі”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 6 (32), 2012 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/755/578. Дата звернення: Листопад 29, 2018.

В. Бєлінська, Н. Мороз, “Інституційний репозитарій як інструмент інформаційного забезпечення навчальної, наукової та міжнародної науково-дослідницької діяльності ЧДІЕУ”, Вісник Книжкової палати, № 8, с. 22–25, 2013.

Г. Онисько, О. Шкодзінський, “Завдання вікі-ресурсу та інституційного репозитарію у формуванні науково-освітнього середовища вищого навчального закладу”, Вісник Львівського ун-ту, Вип. 7, с. 297–300, 2012.

О. М. Спірін, В. М. Саух, В. А. Резніченко, О. В. Новицький, “Проектування системи електронних бібліотек наукових і навчальних закладів АПН України”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 6 (14), 2009 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/213/199.

В. В. Прошкін, “Інтеграція науково-дослідної та навчальної роботи в університетській підготовці майбутніх учителів: теорія і практика”, Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка», Луганськ, Вид-во «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 456 с., 2013

eSNUIR [Електронний ресурс]. Доступно: http://esnuir.eenu.edu.ua/?locale=uk.

іRBNAU [Електронний ресурс]. Доступно: http://rep.btsau.edu.ua/.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M. S. Holovan, ta V. V. Yatsenko, “The essence and content of the concept of" research competence”, Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli: zbirnyk naukovykh prats, Vypusk VII, Kryvyi Rih, pp. 55–62, 2012 (in Ukrainian).

National Framework for Qualifications: the Cabinet of Ministers of Ukraine Regulation, 23 November 2011, № 1341. [Online]. Available: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF. Accessed on: November 28, 2018 (in Ukrainian).

O. M. Spirin, ta O. R. Oleksiuk, “Analysis of software platforms to create institutional repositories”, Information Technologies and Learning Tools, № 2 (34), 2013. [Online]. Available: http://www.journal.iitta.gov.ua. Accessed on: November 28, 2018 (in Ukrainian).

R. Crow, “The Case for Institutional Repositories: A SPARC Position Paper”, SPARC : Websit / The Scholarly Publishing & Academic Resources Coalition, Washington, USA, 2002. [Online]. Available: http://scholarship.utm.edu/20/l/SPARC_102.pdf (in English).

Regulation on National Repository for Academic Texts: the Cabinet of Ministers of Ukraine Decree of 19 July, № 541. [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/541-2017-%D0%BF. Accessed on: November 28, 2018 (in Ukrainian).

T. Yaroshenko, “Green Way of Open Access. Repositories and their role in scientific communication: the first twenty years”, Bibliotechnyi visnyk, №5, pp. 3–5, 2011. [Online]. Available: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/handle/123456789/1198. Accessed on: November 29, 2018 (in Ukrainian).

N. S. Prylutska, “Features of functioning of scientific and educational electronic libraries”, Information Technologies and Learning Tools, № 2 (22), 2011. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/427/390. Accessed on: November 29, 2018 (in Ukrainian).

S. Nazarovets, “Repository of Higher Educational Institutions of Ukraine in the System of Scientific Communication”, Visnyk knyzhkovoi palaty, № 8, pp. 25–30, 2012 (in Ukrainian).

Ya. L. Shraiberh, “The first decade of the information age: the influence of the information and electronic environment on the role and position of libraries in a developing society”, Sudak; M., HPNTB Rossyy, 2010 (in Russian).

T. O. Kolesnykova, “Communication models of activity of libraries of higher educational establishments in the conditions of informatization”, PhD thesis, Social Communication, Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv, Ukraine, 2011 (in Ukrainian).

L. Bakumenko, “Corporate Institutional Repositories of Libraries of Higher Educational Institutions: Open Access to Scientific Publications”, Visnyk Knyzhkovoi palaty, № 10, pp. 18–21, 2012 (in Ukrainian).

Yu. P. Mishakina, “Institutional Digital Repositories: An Analysis of the Status in Ukraine and the Prospects for Development”. [Online]. Available: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64. Accessed on: November 28, 2018 (in Ukrainian).

V. P. Oleksiuk, ta O. R. Oleksiuk, “Integration of the institutional repository into the informational and educational environment of the university”, Information Technologies and Learning Tools, №6 (44), 2012. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/755/578. Accessed on: November 28, 2018 (in Ukrainian).

V. P. Oleksiuk, ta O. R. Oleksiuk, “Institutional repository: the possibilities of application in the educational process”, Information Technologies and Learning Tools, № 6 (32), 2012. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/755/578. Accessed on: November 29, 2018 (in Ukrainian).

V. Bielinska, ta N. Moroz, “Institutional repository as a tool for information provision of educational, scientific and international research activities of ChDIEU”, Visnyk Knyzhkovoi palaty, № 8, pp. 22–25, 2013 (in Ukrainian).

H. Onysko, ta O. Shkodzinskyi, “The task of the wiki-resource and the institutional repository in shaping the scientific and educational environment of a higher educational institution”, Visnyk Lvivskoho un-tu, vol. 7, pp. 297–300, 2012 (in Ukrainian).

O. M. Spirin, V. M. Saukh, V. A. Reznichenko, ta O. V. Novytskyi, “Designing the system of electronic libraries of scientific and educational institutions of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine”, Information Technologies and Learning Tools, № 6 (14), 2009. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/213/199 (in Ukrainian).

V. V. Proshkin, “Integration of research and teaching work in future university teachers' training: theory and practice”, Vyd-vo «LNU imeni Tarasa Shevchenka», Luhansk, 2013 (in Ukrainian).

eSNUIR. [Online]. Available: http://esnuir.eenu.edu.ua/?locale=uk (in Ukrainian).

Institutional Repository of Bila Tserkva National Agrarian University. [Online]. Available: http://rep.btsau.edu.ua/ (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.