RESOURCE-BASED LEARNING OF STUDENTS IN THE HEALTH-SAVING EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Keywords: resource-based learning, health-saving learning environment, model, educational project

Abstract

The essence of resource-based learning in institutions of higher education is described in the article. Resource-based learning at a high school is revealed as an integral dynamic process of organization and stimulation of the independent education activity of students for developing the skills of active transformation of the informative environment on the basis of the concept of health preservation, which provides optimal use of the triad "student-teacher-librarian" which unites personnel, technical, educational, methodological, financial and information resources. We have scientifically approved the necessity of observation of the conditions of health preservation in the course of the development of the resource-based learning for high school students. The model of resource-based learning for students at the higher education institutions in spite of healthcare saving for us is a scheme of visualization of the process of resource-based learning. The unit of the model and didactic conditions for the implementation of resource-based learning of students at the higher education institutions under the condition of a health-saving educational environment are the following: application of a complex of forms, methods and resources of resource-based learning; organization of the process of training of professional-oriented disciplines in the triad "student-teacher-librarian" with the use of pedagogical technologies of resource-based learning; orientation on the development of the information and education environments at the institution of higher education by activating the development of electronic education resources; introduction of the information-technological component for the professionally oriented disciplines; health saving orientation of the learning process and the unity of healthcare-saving technologies. The research project "Resource-based learning at the high school" is described and it is implemented in regional higher education institutions. Its efficiency has been proved and invites for further investigations.

Author Biographies

Maryna V. Gryniova, Poltava National Pedagogical University named after V.G. Korolenko

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Corresponding Member of the NAES of Ukraine, Dean of the Faculty of Natural Sciences

Nataliia V. Kononets, University of Ukoopspilks "Poltava University of Economics and Trade"

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Enterprise Economics and Economic Cybernetics

Maryna M. Dyachenko-Bohun, Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Botany, Ecology, Methods of Teaching Biology Department

Lina M. Rybalko, Poltava National Technical University named after Yuri Kondratyuk

Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Professor of the Department of Physical Education, Sports and Health

References

В. Ю. Биков, "Проблеми та перспективи інформатизації системи освіти в Україні“, Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, № 13, с. 3-18, 2012.

В. Ю. Биков, “Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти“, Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, № 9, с. 9-15, 2010.

М. В. Гриньова, Н. В. Кононец, “Саморегуляція як основа ресурсно-орієнтованого навчання студентів у вищій школі“, Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка : матеріали ІІ Всеукр.наук.-практ. Інтернет-конференції; укл. Н. В. Кононец, В. О. Балюк. Полтава. КУЕП ПДАА. [Електронний ресурс]. Доступно: https://rbl3d.forumotion.me/t194-topic.

М. М. Дяченко-Богун, “Теоретичні засади формування культури здорового способу життя“, матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Фізична реабілітація та здоров’язбережувальні технології: реалії і перспективи» : [гол. ред. Л. М. Рибалко]. Полтава, ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка, с.148-150, 2018.

М. М. Дяченко-Богун, “Теоретичні і методичні засади реалізації здоров’язбережувальних технологій у професійній діяльності майбутніх учителів біології“, Дис. доктора пед. наук. Полтава, Україна, 2016.

М.М. Дяченко-Богун,«Упровадження здоров’язбережувальних технологій у закладах освіти», Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць.Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. Полтава, Вип. 21, с.142-146, 2018

Н.В. Кононец,"Функціональна дидактична модель ресурсно-орієнтованого навчання дисциплін комп’ютерного циклу у вищій школі". Social and Economic Aspects of Education in Modern Society, Vol.2. Warsaw, Poland,с. 38–41, 2018

Н.В. Кононец, М.В. Гриньова,"Засоби створення електронного посібника для ресурсно-орієнтованого навчання", Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, Вип. 20,с. 166-179, 2018.

Н. В. Кононец, М. М. Миколайчук, "Розробка електронних підручників як інноваційний освітній проект вищої школи", Технології управління освітніми закладами, присв. пам’яті А. С. Макаренка: матеріали міжнар. наук.-практ. конф.,регіонального наук.-практ. семінару “Управління проектами: проблеми та перспективи розвитку”. Полтава, с. 66–67, 2011.

Н. В. Кононец, "DR.EXPLAIN як ефективний засіб створення електронних навчальних ресурсів для ресурсно-орієнтованого навчання", Комп’ютер у школі та сім’ї, № 6(118), с. 35–40, 2014.

Н. В. Кононец, "Дидактичні основи ресурсно-орієнтованого навчання дисциплін комп’ютерного циклу студентів аграрних коледжів", Дис. доктора пед. наук. Полтава, Україна, 2016.

Л. М. Рибалко, “Дидактичні основи навчання природничих предметів на засадах еколого-еволюційного підходу в загальноосвітніх навчальних закладах“, Дис. докт. пед. наук. Київ, Україна, 2015.

Л. Рибалко, “Навчання природничих предметів на засадах еколого-еволюційного підходу в загальноосвітніх навчальних закладах: теорія і практика“, монографія. Полтава, Україна, ФО-П Мирон І. А., 2014.

Л. Н. Рыбалко, “Тенденции модернизации физкультурно-оздоровительной деятельности в вузе“, Актуальные проблемы физического воспитания, спорта, оздоровительной и адаптивной физической культуры : Сб. научн. трудов за результатами Международной научно-методической заочной конференции, посвященной 70-летию кафедры физического воспитания и спорта «Гомельского государственного университета имени Франциска Скорины». Гомель, Беларусь, ГГУ имени Франциска Скорины, Вып. 10, с. 123-127, 2017.

Chang, Shu-Nu (2007). Teachin gargumentation through the visual models in a resource-based learning environment . Asia-Pacific Forumon Science Learningand Teaching, Volume 8, Issue 1, Article 5 (June, 2007).

Christine Armatas. (10/2003). Impact sofan Online-Supported, Resource-Based Learning Environment: Does One Size Fit All? Distance Education. Volume24. Issue number 2. Melbourne, Vic. Pages 141–158.

Greenhow, Christine; Dexter, Sara; Riedel, Eric. (2006) Methods for Evaluating Online, Resource-Based Learning Environments for Teachers. Journal of Computingin Teacher Education, Volume 23 . Number 1 Fall. P. 21–28.

Hannafin, M. J., & Hill, J. R. (2008). Resource-based learning. In M. Spector, D. Merrill, J. Van Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.), Handbook of Research in Educational Technology (3rd ed.) (pp. 525-536). NewYork: Lawrence Erlbaum.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, " Problems and prospects of informatization of the education system in Ukraine“, Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, № 13, s. 3-18, 2012. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, “An open educational environment and modern network tools for open education systems“, Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, № 9, s. 9-15, 2010. (in Ukrainian)

M. V. Hrynova, N. V. Kononets, “Self-regulation as the basis of resource-oriented student learning in higher education“, Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika : materialy II Vseukr.nauk.-prakt. Internet-konferentsii; ukl. N. V. Kononets, V. O. Baliuk. Poltava : KUEP PDAA.[Online]. Available: https://rbl3d.forumotion.me/t194-topic. (in Ukrainian)

M. M. Diachenko-Bohun, “Theoretical foundations of the formation of a healthy lifestyle culture“, materialy IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Fizychna reabilitatsiia ta zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii: realii i perspektyvy» : [hol. red. L. M. Rybalko]. Poltava, PoltNTU imeni Yuriia Kondratiuka, s.148-150, 2018. (in Ukrainian)

M. M. Diachenko-Bohun, “Theoretical and methodical principles of realization of health-saving technologies in the professional activity of future teachers of biology“, Dys. Doktora ped. nauk. Poltava, Ukraina, 2016. (in Ukrainian)

M.M. Diachenko-Bohun, « Introduction of health-saving technologies in educational institutions», Vytoky pedahohichnoi maisternosti :zb. nauk. prats.Poltav. nats. ped. un-timeni V.H. Korolenka. Poltava, Vyp. 21, s.142-146, 2018. (in Ukrainian)

N.V. Kononets, " Functional Didactic Model of Resource-Oriented Training of Computer-Cycle Courses in Higher School". Social and Economic Aspects of Education in Modern Society, Vol.2. Warsaw, Poland, s. 38–41, 2018. (in Ukrainian)

N.V. Kononets, M.V. Hrynova, " Tools for creating an electronic resource for resource-oriented learning". Problemy suchasnoho pidruchnyka :zb. nauk. prats, Vyp. 20, s. 166-179, 2018. (in Ukrainian)

N. V. Kononets, M. M. Mykolaichuk, " Development of electronic textbooks as an innovative educational project of higher education". Tekhnolohii upravlinnia osvitnimy zakladamy, prysv. pamiati A. S. Makarenka: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., rehionalnoho nauk.-prakt. seminaru “Upravlinnia proektamy: problemy ta perspektyvy rozvytku”. Poltava, s. 66–67, 2011. (in Ukrainian)

N. V. Kononets, " DR.EXPLAIN as an effective tool for creating e-learning resources for resource-based learning", Kompiuter u shkoli ta simi, № 6(118), s. 35–40, 2014. (in Ukrainian)

N. V. Kononets, " Didactic bases of resource-oriented training of disciplines of the computer cycle of students of agrarian colleges", Dys. Doktora ped. nauk. Poltava, Ukraina, 2016. (in Ukrainian)

L. M. Rybalko, “Didactic Foundation of teaching natural sciences on the basis of ecological and evolutionary approach in comprehensive secondary schools“, Dys. Dokt. ped. nauk. Kyiv, Ukraina, 2015.

L. Rybalko, “Didactic Foundation of teaching natural sciences on the basis of ecological and evolutionary approach in comprehensive secondary schools: theory and practice“, monohrafiia. Poltava, Ukraina, FO-P Myron I. A., 2014. (in Ukrainian)

L. N. Rybalko, “Trends in the modernization of sports and recreation activities at the university“,Actual problems of physical education, sports, wellness and adaptive physical education:Sb. nauchn. Trudov za rezultatamy Mezhdunarodnoi nauchno-metodycheskoi zaochnoi konferentsyy, posviashchennoi 70-letyiu kafedri fyzycheskoho vospytanyia y sporta «Homelskoho hosudarstvennoho unyversyteta ymeny Frantsyska Skorynы». Homel, Belarus, HHU ymeny Frantsyska Skorynы, Vыp. 10, s. 123-127, 2017. (in Russian)

Chang, Shu-Nu (2007). Teaching argumentation through the visual models in a resource-based learning environment . Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Volume 8, Issue 1, Article 5 (June, 2007). (in English)

Christine Armatas. (10/2003). Impacts of an Online-Supported, Resource-Based Learning Environment: Does One Size Fit All? Distance Education. Volume24. Issue number 2. Melbourne, Vic. Pages 141–158. (in English)

Greenhow, Christine; Dexter, Sara; Riedel, Eric. (2006) Methods for Evaluating Online, Resource-Based Learning Environments for Teachers. Journal of Computing in Teacher Education, Volume 23 . Number 1 Fall. – P. 21–28. (in English)

Hannafin, M. J., & Hill, J. R. (2008). Resource-based learning. In M. Spector, D. Merrill, J. van Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.), Handbook of Research in Educational Technology (3rd ed.) (pp. 525-536). New York: Lawrence Erlbaum. (in English).

Published
2019-09-21
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments