ORGANIZATION OF CONTROL AND ANALYSIS OF STUDENTS’ ACHIEVEMENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS BY MEANS OF SOCIAL SERVICES

Keywords: students, testing, social networks, social services, digital competency, skills of XXI century, ; information society

Abstract

Improving the educational system is increasingly linked with the need to manage the quality of educational services, while the demand for the quality of the students' knowledge became the main criterion in employment and a significant problem in pedagogical science. According to new educational standards and new key competencies in the provision of educational services, it is necessary to focus on the professional competencies of the future graduate. Having analyzed the obtained results, it is obvious that the main task is to ensure the quality of the student’s professional training. The article discusses and considers ways of organizing control and analysis of students’ achievements in the Higher Educational Institutions by tools of social services and social networks; it is highlighted the advantages and disadvantages of using existing tools of social services and social networks when conducting various types of control, as well as given examples of usage social services tools Instagram, Google Forms, Kahoot and English-speaking services Quizalize and Nearpod. Concluded, that contemporary lecturers of HEI must improve their qualification all the time, search for new forms and ways of organizing students’ learning activities and adhere to the requirements for measuring the quality of knowledge by students, with flexible and variational forms, ways, methods and control means. Singled out key advantages of using social networks tools and services for conducting control and analyzing student success. Substantiated that only in case of usage of modern digital technologies, especially social networks and social services, the control provides individualization of the learning process. It is concluded that the use of innovative tools, such as social services and social networks, will expand the ability to create relevant and interactive ICT-based applications that is appropriate in the context of integrating a new learning strategy and developing new competencies.

Author Biographies

Halyna A. Kuchakovska, Borys Grinchenko Kyiv University

Senior Lecturer of the Department of Information Technologies and Mathematical Disciplines

Dmyto M. Bodnenko, Borys Grinchenko Kyiv University

Associate Professor of the Department of Information Technologies and Mathematical Disciplines

Volodymyr V. Proshkin, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD, Associate Professor, Professor of Department of Computer Science and Mathematics

References

Закон України "Про вищу освіту". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2984-14.

О. М. Спірін, В. М. Дем’яненко, Ю. Г. Запорожченко, М. П. Шишкіна та В. Б. Дем’яненко «Моделі гармонізації мережних інструментів організації та інформаційно-технологічного підтримування навчально-пізнавальної діяльності», Інформаційні технології і засоби навчання, № 6 (32), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/774/580.

В. Ю. Биков, «Хмарна комп'ютерно-технологічна платформа відкритої освіти та відповідний розвиток організаційно-технологічної будови ІТ-підрозділів навчальних закладів», Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, №1, с. 81-98, 2013.

D.M. Bodnenko, «Cloud oriented technologies as a factor of research-based training», Information Technologies and Learning Tools, №48 (4), pp. 122—139, 2015.

Opinion Software Media. [Електронний ресурс]. Доступно: http://inau.ua/sites/default/files/file/1803/presentation_osm_february_2018.pdf.

Найпопулярніші соціальні мережі в країнах СНД і світі. [Електронний ресурс]. Доступно: https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017/.

Проникновение интернета в Украине. [Електронний ресурс]. Доступно: http://inau.ua/sites/default/files/file/1801/iv_kvartal_2017.pdf.

В. О. Щербаков та Г. А. Щербина, «Соціальна мережа для підтримки навчального процесу у ВНЗ», Системи обробки інформації, № 8 (106), с. 159–162, 2012.

H.A. Kuchakovska, «The Organization of Students’ Joint Activity by Means of Popular Network Services», на 13th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, ICTERI 2017, Kyiv, 2017, pp. 155-165. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-1844/10000155.pdf.

А. В. Яцишин, «Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти», Інформаційні технології в освіті, №19, с.119-126, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2014_19_14.

О. П. Пінчук, «Perspective analysis of use of social networks as learning tools in learning environment», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 4, №.54, с. 83-98, 2016.

В.Ю.Биков, О.П.Пінчук, С.Г.Литвинова та ін., Формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників на основі технологій електронних соціальних мереж, Київ, Україна: Педагогічна думка, 2018.

Л. А. Бондар, «Педагогічні умови організації самостійної роботи студентів-філологів у вищих навчальних закладах», Науковий вісник Донбасу, №1, 2013.[Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_1_5.

В. Л. Ортинський, Педагогіка вищої школи, Київ, Україна: Центр учбової літератури, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pidruchniki.com/16790422/pedagogika/kontrol_otsinka.

В. Качурівський та Г. Качурівська, «Застосування Foogle Forms для моніторингу навчальних досягнень студентів», на X Міжнародній науково-практичній конференці «Інтернет-Освіта-Наука (ІОН-2016)», Вінниця, 2016, с. 182-184. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13359/182-184.pdf?sequence=1.

І. Ю. Шахіна та О. І. Ільїна, «Організація контролю якості знань студентів із використанням електронного тестування», Фізико-математична освіта, вип. 4, с. 152-157, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_4_34.

C. Saini and J. Abraham, "Implementing Facebook-based instructional approach in pre-service teacher education: An empirical investigation", Computers & Education, vol. 128, pp. 243-255, Jan 2019, doi: 10.1016/j.compedu.2018.09.025.

M. Chapman, H. Lacey, and N. Jervis, "Improving services for people with learning disabilities and dementia: Findings from a service evaluation exploring the perspectives of health and social care professionals", British Journal of Learning Disabilities, vol. 46, no. 1, pp. 33-44, Mar 2018, doi: 10.1111/bld.12210.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Law of Ukraine "On Higher Education". [Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2984-14. (in Ukrainian)

O. M. Spirin, V. M. Demianenko, Yu. H. Zaporozhchenko, M. P. Shyshkina ta V. B. Demianenko «Models of harmonizing of network tools of organization and information technological support of learning and cognitive activity», Information Technologies and Learning Tools, v. 32, no. 6, dec. 2012. ISSN 2076-8184. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/774. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, «Cloud computer-technology platform of open education and the development of appropriate organizational and technological structure of IT departments schools», Teoriia I Praktyka Upravlinnia Sotsialnymy Systemamy Filosofiia Psykholohiia Pedahohika Sotsiolohiia, no. 1, pp. 81-98, 2013. (in Ukrainian)

D.M. Bodnenko, «Cloud oriented technologies as a factor of research-based training», Information Technologies and Learning Tools, no. 48 (4), pp. 122—139, 2015. (in Ukrainian)

Opinion Software Media. 2021. [Online]. Available: http://inau.ua/sites/default/files/file/1803/presentation_osm_february_2018.pdf.. (in Ukrainian)

The most popular social networks in the countries of the CIS and the world. . [Online]. Available: https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017/.(in Ukrainian)

Internet penetration in Ukraine [Online]. Available: http://inau.ua/sites/default/files/file/1801/iv_kvartal_2017.pdf. (in Ukrainian)

V. O. Shcherbakov and H. A. Shcherbyna, «Social network to support the educational process in universities», Systemy Obrobky Informatsii, no. 8 (106), pp. 159–162, 2012. (in Ukrainian)

H.A. Kuchakovska, «The Organization of Students’ Joint Activity by Means of Popular Network Services», на ICT in Education, 13th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, ICTERI 2017, Kyiv, 2017, pp. 155-165. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-1844/10000155.pdf. (in English)

A. V. Yatsyshyn, «The use of virtual social networks for the purpose of secondary education», Informatsiini tekhnolohii v osviti, no. 19, pp.119-126, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2014_19_14. (in English).

O.P. Pinchuk, «Perspective analysis of use of social networks as learning tools in learning environment», Information Technologies and Learning Tools, vol.. 4, no.54, pp. 83-98, 2016. (in Ukrainian)

V.Yu.Bykov O.P.Pinchuk S.H.Lytvynova and other, «Formation of informational and educational environment for senior students' learning on the basis of electronic social networks technologies: monohrafiia», Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka, 2018. (in Ukrainian)

L. A. Bondar, «Pedagogical conditions of organization of independent work of students-philologists in higher educational establishments», Naukovyi visnyk Donbasu, no.1, 2013 [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_1_5. (in Ukrainian)

V. L. Ortynskyi, Pedagogy of high school, Kyiv, Ukraine: Tsentr uchbovoi literatury, 2009. [[Online]. Available: http://pidruchniki.com/16790422/pedagogika/kontrol_otsinka. (in Ukrainian)

V. Kachurivskyi Ta H. Kachurivska, «Using google forms to monitor academic achievement of students», in X International Scientific-Practical Conference "Internet-Education-Science" (IES-2016)», Vinnytsia, 2016, pp. 182-184 [Online]. Available: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13359/182-184.pdf?sequence=1. (in Ukrainian)

I. Yu. Shakhina Ta O. I. Ilina, «Organization of quality control of student knowledge using electronic testing», Fizyko-matematychna osvita, vol. 4, pp. 152-157, 2016. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_4_34. (in Ukrainian)

C. Saini and J. Abraham, "Implementing Facebook-based instructional approach in pre-service teacher education: An empirical investigation", Computers & Education, vol. 128, pp. 243-255, Jan 2019, doi: 10.1016/j.compedu.2018.09.025. (in English)

M. Chapman, H. Lacey, and N. Jervis, "Improving services for people with learning disabilities and dementia: Findings from a service evaluation exploring the perspectives of health and social care professionals", British Journal of Learning Disabilities, vol. 46, no. 1, pp. 33-44, Mar 2018, doi: 10.1111/bld.12210. (in English)

Published
2019-10-22
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments