COMPUTER DIDACTIC GAMES FOR TEACHING HISTORY TO PUPILS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

Keywords: computer didactic games, pupils with intellectual disabilities, inclusive educational environment, history

Abstract

The article analyzes the methodological and organizational aspects of the computerized didactic games used for teaching children with intellectual disabilities in the inclusive educational environment. The functions of the LearningApps.org service for the development of educational games on History for pupils with intellectual disabilities in inclusive classes are highlighted. The authors emphasise the peculiarities of cognitive activity of children with intellectual disabilities which lead to their weak ability in mastering History, namely their uneven pace of maturation of higher mental functions, the underdevelopment of the emotional-personal and motivational-volitional spheres, the slow-down of speech development, and low productivity. The article also establishes the criteria for the development of the computer didactic games for pupils with intellectual disabilities in inclusive classes. It also provides the examples of the developed games aimed at the stimulation of neuropsychic processes, motivation and quick adaptation of pupils with mental disabilities to mental work, the acquisition of new knowledge and skills by pupils, the implementation of the educational and correctional potential, as well as their further awareness of the material studied. The games help pupils with intellectual disabilities to assimilate facts, dates, names, historical concepts and the connection between new materials and previously studied ones. It is shown how games influence the application of new knowledge and skills by pupils in other learning situations, the formation of their own conclusions and attitude to historical events, the verification of historical knowledge and subject skills of students with intellectual disabilities and their correction. Developed on the basis of the LearningApps.org service, computer-based didactic games of historical content enable an inclusive teacher to successfully present the story to children with typical mental disorders, taking into account the features of educational programs for children of these categories, their level of intellectual development and the pace of classroom learning.

Author Biographies

Yurii M. Kosenko, A. S. Makarenko Sumy State Pedagogic University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Special and Inclusive Education

Oksana V. Boryak, A. S. Makarenko Sumy State Pedagogic University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Special and Inclusive Education

Olena M. Korol , A. S. Makarenko Sumy State Pedagogic University

PhD of Pedagogical Sciences, Head of the Computer Science Room, postgraduate student

References

А. В. Гета та ін., "Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання". Полтава, Україна: ПУЕТ, 2018.

Статистичний збірник «Соціальний захист населення України», Державна служба статистики України, Київ, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/07/zb_szn_2017.pdf. Дата звернення: Січень 07, 2019.

Статистичні дані Міністерства освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani. Дата звернення: Січень 07, 2019.

Сучасні підходи та інноваційні тенденції у використанні іноземних мов. [Електронний ресурс]. Доступно:http://interconf.fl.kpi.ua/ru/node/1210. Дата звернення: Лютий 09, 2019.

С. П. Миронова, "Використання комп’ютера у корекційному навчанні дітей з вадами інтелекту", Дефектологія, № 3, с. 41-44, 2003.

Н. П. Кравець, "Використання комп’ютерних технологій у процесі роботи розумово відсталих школярів із творами художньої літератури", Особлива дитина : навчання і виховання, № 1(69), с. 28-37, 2014.

K. Squire, "Video games in education", Journal of Intelligent Simulations and Gaming, 2(1) [Електронний ресурс]. Доступно: https://website.education.wisc.edu/kdsquire/tenure-files/39-squire-IJIS.pdf. Дата звернення: Січень 22, 2019.

M. Saridaki, D. Gouscos, M. Meimaris, "Digital Games-Based Learning for Students with Intellectual Disability", [Електронний ресурс]. Доступно: http://biblio.uabcs.mx/html/libros/pdf/9/c18.pdf. Дата звернення: Січень 22, 2019.

Y. Pal Singh, А. Agarwal, "Effects of computer-gaming on children with intellectual development disorders", [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/270484037_effects_of_computer-gaming_on_children_with. Дата звернення: Січень 22, 2019.

Y. Pal Singh, А. Agarwal, "Computer gaming for children with mental", Journal of Multidisciplinary Research, Vol. 1, pp. 31-36, 2012.

Т. В. Бондаренко, "Використання інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення доступності і розвитку інклюзивної освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 67, № 5, с. 31-43, 2018.

Ю. Г. Запорожченко, "Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти", Інформаційні технології в освіті, № 15, с. 138-145, 2013.

Т. І. Коваль, "Виклики інформаційного суспільства сучасній освіті", Педагогічний процес: теорія і практика, № 3, с. 103-121, 2012.

"LearningApps.org" [Електронний ресурс]. Доступно: https://learningapps.org/display?v=pmkgya6e519. Дата звернення: Січень 22, 2019.

Ю. М. Косенко, "Становлення та розвиток спеціальної методики навчання історії (друга половина ХІХ – початок ХХІ століть)", Чернівці, Україна: Букрек, 2016.

Ю. М. Косенко, "Історія України. 7 клас: підручник для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей", Чернівці, Україна: Букрек, 2016.

В. М. Синьов, "Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: Навчання і виховання дітей", Київ, Україна: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009.

Н. П. Овчинникова, "Формирование понятия «Отечество» у старшеклассников средствами исторического образования", автореф. дис. канд. наук, Архангельский государственный технический университет, Архангельск, 2002.

О. І. Пометун, Г. О. Фрейман, "Методика навчання історії в школі", Київ, Україна: Генеза, 2006.

Ю. М. Косенко, "Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів", Суми, Україна: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015.

Т. В. Сак, "Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: сутність, інструментарій", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія, Вип. 17, с. 362-364, 2011.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. V. Geta et al., "Modern means of ICT supporting inclusive education", Poltava, PUET, 261 s., 2018 (in Ukrainian).

Statistical collection "Social Protection of the Population of Ukraine", State Statistics Service of Ukraine, Kyiv, 2018 [Online]. Available: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/07/zb_szn_2017.pdf. Accessed on: January 07, 2019. (in Ukrainian).

Statistical data of the Ministry of Education and Science of Ukraine. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani. Accessed on: January 07, 2019. (in Ukrainian).

Modern approaches and innovative trends in the use of foreign languages. [Online]. Available: http://interconf.fl.kpi.ua/ru/node/1210. Accessed on: February 09, 2019. (in Ukrainian).

S. P. Myronova, "Use of computer in correctional training of children with intellectual disabilities", Defektolohiia, № 3, pp. 41-44, 2003. (in Ukrainian).

N. P. Kravets, "The use of computer technologies in the process of working mentally retarded schoolchildren with works of fiction", Osoblyva dytyna : navchannia i vykhovannia, № 1(69), pp. 28-37, 2014. (in Ukrainian).

K. Squire, "Video games in education", Journal of Intelligent Simulations and Gaming, 2(1). [Online]. Available: https://website.education.wisc.edu/kdsquire/tenure-files/39-squire-IJIS.pdf. Accessed on: January 22, 2019. (in English).

M. Saridaki, D. Gouscos, and M. Meimaris, "Digital Games-Based Learning for Students with Intellectual Disability", [Online]. Available: http://biblio.uabcs.mx/html/libros/pdf/9/c18.pdf. Accessed on: January 07, 2019. (in English).

Y. Pal Singh, and А. Agarwal, "Effects of computer-gaming on children with intellectual development disorders", [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/270484037_effects_of_computer-gaming_on_children_with. Accessed on: January 22, 2019. (in English).

Y. Pal Singh, and А. Agarwal, "Computer gaming for children with mental", Journal of Multidisciplinary Research, Vol. 1, pp. 31-36, 2012. (in English).

T. V. Bondarenko, "The use of information and communication technologies to ensure the availability and development of inclusive education", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 67, № 5, pp. 31-43, 2018. (in Ukrainian).

Yu. H. Zaporozhchenko, "Use of ICT tools to improve the quality of inclusive education", Informatsiini tekhnolohii v osviti, № 15, pp. 138-145, 2013. (in Ukrainian).

T. I. Koval, "Challenges of the Information Society in Modern Education", Pedagogichnyj proces: teoriya i praktyka, № 3, pp. 103-121, 2012. (in Ukrainian).

LearningApps.org. [Online]. Available: https://learningapps.org/display?v=pmkgya6e519. Accessed on: January 22, 2019. (in Ukrainian).

Yu. M. Kosenko, "Formation and development of a special methodology for teaching history (second half of the XIX - early XXI centuries)", Chernivtsi, Bukrek, 2016. (in Ukrainian).

Yu. M. Kosenko, "History of Ukraine. Grade 7: textbook for special general educational institutions for mentally retarded children", Chernivtsi, Bukrek, 2016. (in Ukrainian).

V. M. Synov, Corrective psychopedagogy. Oligofrenopedagogika: Teaching and upbringing of children, Kyiv, Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 2009. (in Ukrainian).

N. P. Ovchinnikova, "Formation of the concept of "Motherland" among high school students by means of historical education", avtoref. dis. kand. nauk, Arhangelskiy gosudarstvennyiy tehnicheskiy universitet, Arhangelsk, 2002. (in Russian).

O. I. Pometun, and H. O. Freiman, "Methods of teaching history at school", Kyiv, Heneza, 328 p., 2006. (in Ukrainian).

Yu. M. Kosenko, "Didactic game as a method for the formation of historical concepts in mentally retarded children", Sumy, Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka, 272 p., 2015. (in Ukrainian).

T. V. Sak, "Assessment of educational achievements of pupils with special educational needs in the inclusive class: essence, tools", Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta psykholohiia, Vyp. 17, pp. 362-364, 2011. (in Ukrainian).

Published
2020-06-19
Section
ICT and learning tools in secondary education