USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES AND THEIR INFLUENCE ON RESULTS OF TEACHING AND EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL ESTABLISHMENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

computer-oriented educational system
information technologies
development training-play system

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva and S. M. Ivanova, “USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES AND THEIR INFLUENCE ON RESULTS OF TEACHING AND EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL ESTABLISHMENTS”, ITLT, vol. 1, no. 1, Sep. 2010, doi: 10.33407/itlt.v1i1.291.

Abstract

Methodological approaches towards the influence of computer-oriented means of training on the readiness of the child to school are elucidated in the paper; the results of studies are presented in the table and conclusions are made.
PDF (Ukrainian)

References

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте.- М., 1968. – 463 с.

Бондаровская В. М. Вопросы эргономики в процессе взаимодействия ребенка с компьютером / Проблемы компьютеризации дошкольного воспитания: Материалы научно-технического семинара. Серия 9. ”Экономика и системы управления”. Выпуск 2 (229). - М.: ЦНИИ ”Электроника”, 1989.- с.31-33.

Вархотова Е. К., Дятко Н. В.,Сазонова Е. В. Экспресс – диагностика готовности к школе. – М., 1999.- 47 с.

Выготский Л. С. Проблема возраста. Собр. соч. в 6 т. 4. Детская психология. М., 1984 – с. 431.

Горвиц Ю. М. Зачем нужны компьютеры в дошкольных учреждениях? // Информатика и образование 1994, №3 - с.63-73.

Зварыгина Е. В. Педагогические подходы к компьютерным играм для дошкольников // Информатика и образование 1990, №6 - с.94-104.

Кириченко Н. Комп'ютер активізує творчість // Дошкільне виховання 1998, №4 - с.8-9.

Кореганова О. І. Комп'ютер у дошкільному закладі / Комп'ютер у школі та сім'ї - 2000, №3- с.40.

Котирло В. К. Розвиток вольової поведінки у дошкільників. Київ. 1971.-96 с.

Лисина М. И., Капчела Г. И. Общение со взрослыми и психологическая подготовка детей к школе. Кишинев, 1987. – 187 с.

Марголис Л., Иванов А. Шестилетки: К творчеству через компьютер./ Информатика и образование 1991, №3, с.85-90.

Моторин В. Воспитательные возможности компьютерных игр/ Дошкольное воспитание 2000, №11, с.53-57.

Новоселова С. Л., Петку Г. П. Компьютерный мир дошкольника. – М.: Новая школа, 1997.- 128 с.

Новоселова С. Л., Петку Ф. П., Пашелите И. Ю. Новая информационная технология в работе с дошкольниками. Применима ли она? / Дошкольное воспитание 1989, № 9,с.73-76.

Новоселова С. Л. Проблема информатизации дошкольного образования / Информатика и образование, 1990, №2, с.93-96.

Новоселова С. Л. Психолого-педагогические аспекты обоснования использования компьютерно-игрового комплекса в системе дошкольного воспитания. /Проблемы компьютеризации дошкольного воспитания: Материалы научно-технического семинара. Серия 9. Экономика и системы управления. Выпуск 2 (229) М.: ЦНИИ “Электроника”- 1989.-с.8-11.

Новоселова С. Л., Реуцкая Н. А., Горвиц Ю. М. Приглашаем к сотрудничеству./ Информатика и образование, 1990, №2, с.92,93.

Нокс Дж. Что могут дать компьютеры педагогике: Взгляд из американской школы / Информатика и образование, 1991, № 5, с. 107-112.

Петку Ф. П. Компьютерные игры - особенности использования в дошкольном возрасте. / Разнообразие форм воспитания и обучения дошкольников в психолого-педагогическом аспекте: Сб. науч. тр. /Редкол.: Л.А.Парамонова (отв.ред.) и Е.М.Гаспарова -М.: Изд. АПН СССР, 1990.- с.113-119.

Полька Н. Комп'ютер: санітарні вимоги/ Дошкільне виховання 1999, №5, с.8.

Протасова Е. Ю. Компьютерные игры и обучение дошкольников второму языку / Информатика и образование 1994, №5, с.43-46.

Чайнова Л. Д., Горвиц Ю. М. Ассоциация КИД действует. По материалам межрегионального семинара по проблемам компьютеризации дошкольного воспитания // Техническая эстетика 1992, №5, с.24-25.

Чайнова Л. Д., Горвиц Ю. М. Компьютеры для детей: психологические проблемы безопасности и комфорта. //Психологический журнал, 1994,№4, с.63-65.

Чайнова Л. Д. Компьютерные игры в дошкольном образовании // Техническая эстетика 1992, №1, с.19-21.

McClurg P., Chaille C. Computer games: Environments for developing spatial Cognition. "Journal Education Coputer Research", 1987. 3. № 1, p. 95-111.

Yawkey T. The computer in nu rsery school, "Prospects". Vol. XVI, № 4, 1986.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.