LEVELS OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE FORMATION FOR EDUCATORS IN GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Keywords: information and communication technologies, teacher of general educational institution, information and communication competence of a teacher, assessment of IC-competence of a teacher, levels of IC-competence of a teacher

Abstract

The authors present the results of a study aimed to determine the levels of information and communication competence for teachers in comprehensive educational institutions. The analysis of experience on using information and communication technologies in the practice by Ukrainian and foreign teachers is carried out, as well as compared domestic and world approaches to assessing teachers’ IC competence. The results of empirical research of levels of teachers’ information and communication competence in a comprehensive educational institution are presented. While research it was defined the criteria of teachers’ IC-competence: informational (awareness of ICT, understanding their essence and role in the educational process), motivational (interest and need for implementation), activity (ability to use them in their lessons, ability independently create relevant informational and teaching-methodical products and systematically apply them in their professional activities). The criteria are reflected in 3 levels: basic, technological, creative. The current state of the use of ICT in the teacher’s work revealed significant potential for effective modernization of school education, based on updating the technical arsenal of training resources, optimizing the implementation of existing state programs aimed at informatization, computerization and updating of the material and technical base of schools, providing them with free access to the Internet. It is established that in the process of using modern ICT at the lesson, the students' interest to the subject increases, as well as motivation for cognitive activity and activity in the classroom. Increasing the level of teacher’s IC competence is an important prerequisite for ensuring the quality of education, it contributes to the formation of students’ IC-competence. The tools and mechanisms for assessing the teacher's IC competence can influence the content, forms and methods of teachers’ training. This creates an opportunity to optimize the use of learning environment resources and increase the effectiveness of the teacher's professional activities in accordance to the requirements of information society.

Author Biographies

Iryna V. Sereda, Sukhomlynsky Mykolaiv National University

PhD of Pedagogical Sciences, Assistant Professor of the Special Education Department

Nataliia V. Savinova, Sukhomlynsky Mykolaiv National University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Special Education

Nina V. Stelmah, Sukhomlynsky Mykolaiv National University

PhD of Pedagogical Sciences, Assistant Professor of the Special Education Department

Olena H. Biliuk, Sukhomlynsky Mykolaiv National University

PhD of Pedagogical Sciences, Assistant Professor of the Special Education Department

References

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN, 2016, doi:10.2791/11517

В. Ю. Биков, О. В. Овчарук, Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2017

В. В. Осадчий, К. П. Осадча, Cучасні реалії і тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті, Інформаційні технології і засоби навчання, Том 48, № 4, 2015

Р. С. Гуревич, Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців, Львів, Україна : Вид-во «СПОЛОМ», 2012

О. М. Пєхота, Т. В.Тихонова, Інформаційно-комунікаційні технології в педагогічній освіті. Миколаїв, Україна: Іліон, 2013

М. Бак, “Неперервність інформаційного супроводу освіти”, Вища освіта України, № 3, с. 50-57, 2014

А. В. Ворожбит, “Веб-орієнтоване інформаційно-освітнє середовище закладу освіти”, InformationTechnologiesinEducation, № 3 (36), с.20-29, 2018, doi: 10.14308/ite000671

С. Дишлєва“Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі” [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/school/technol/6804. Дата звернення: листопад, 25, 2018

Л. С. Шевченко, “Підготовка майбутніх учителів до інноваційної педагогічної діяльності: контекстний підхід”, Information Technologies in Education, № 1 (30), с. 180-190, 2017. DOI: 10.14308/ite000628

С. Г. Литвинова, “Інформаційно-комунікаційні компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів”, Комп’ютер у школі та сім’ї № 5, с.6-10, 2011

Н. В. Морзе, І. П. Воротникова, “Модель ІКТ компетентності вчителів”, Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», № 10(6), с.4-9, 2016, doi: 10.15587/2519-4984.2016.80644

О. В. Овчарук, “Проблеми оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності в системі загальної середньої освіти: загальні підходи”, Інформаційні технології і засоби навчання, Том 44, № 6, с.83-92, 2014

О. М. Спірін, “Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання”, Інформаційні технології і засоби навчання, №1 (33) 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/826/1/788-2634-1-PB.pdf. Дата звернення: лютий, 24, 2019

Н. В. Сороко,“Використання ІКТ для оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів (досвід Естонії)”, Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, випуск 5, частина 1, с. 55-61, 2014

В. М. Орос, “Самоосвіта вчителя: формування ІК-компетентності”, Scientific Journal «ScienceRise» №11/5(16), с. 23-27, 2015, doi: 10.15587/2313-8416.2015.54280

Michael Simonson, Sharon Smaldino, Susan M. Zvacek, Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education, Charlotte, North Carolina, USA: Information Age Publishing, 2014

M. Fengchun “Ensuring effective use of ict in teaching and learning”, Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, Вип.1, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2015_1_20. Дата звернення: лютий, 25, 2019

Mart Laanperе, Peeter Normak,“Training teachers to become educational software developers”, Journal of Digital Contents, 1(1), 146 – 150 р., 2003

Hans Põldoja, Terje Väljataga, Kairit Tammets, and Mart Laanpere, “Web-Based Self- and Peer-Assessment of Teachers’ Educational Technology Competencies”, Advances in Web-based Learning - ICWL 2011: 10th International Conference, Hong Kong, China, December 8-10, 2011, pp. 122 – 131, Springer, 2011

О. М. Абрамова,“Web-инструменты как средство повышения квалификации и организации самообразования современного педагога”, Педагогика и просвещение, № 4, с. 34-46, 2017, doi: 10.7256/2454-0676.2017.4.17286

Б. Б. Ярмахов, «1 ученик: 1 компьютер»– образовательная модель мобильного обучения в школе, Москва, Россия: Издательский дом «АМИпринт», 2013

М. Б. Благов, Формирование готовности студентов к использованию информационных технологий в педагогической деятельности: дис. канд. пед. наук: 13.00.01, Саратов, Россия, 2004

І. П. Воротникова, Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів, Луганськ, Україна: СПД Рєзніков В. С., 2012

В. Г. Кремень, Енциклопедія освіти, Київ, Україна: ЮрінкомІнтер, 2008

S. D. Brookfield, The Skillful Teacher: On Technique, Trust, and Responsivenessin the Classroom. SanFrancisco, USA: Jossey-Bass, 2006

A. Ferrari, Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks, Euaropean Commission Joint Research Center. Institute of Prospec tive Tdechnologies Studies.: European Union, 2012

Н. В. Савінова “Інформаційно-комунікаційні технології в корекційній освіті”, Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Випуск 30, с. 156-164, 2015

UNESCO, ICT Competency Framework for Teachers, Paris : United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011

Б. Дендев, Информационные и коммуникационные технологии в образовании, Москва, Россия: ИИТО ЮНЕСКО, 2013


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN, 2016, doi:10.2791/11517. (in English)

V. Yu. Bykov, O. V. Ovcharuk, Evaluation of information and communication competence of students and teachers in the conditions of European integration processes in education, Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2017. (in Ukrainian)

V. V. Osadchyi, K. P. Osadcha, Modern realities and trends in the development of information and communication technologies in education, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Tom 48, № 4, 2015. (in Ukrainian)

R. S. Hurevych, Information and communication technologies in the professional education of future specialists, Lviv, Ukraina:Vyd. «SPOLOM», 2012. (in Ukrainian)

O. M. Piekhota, T. V. Tykhonova, Information and communication technologies in pedagogical education. Mykolaiv, Ukraina: Ilion, 2013. (in Ukrainian)

M. Bak, “Continuity of information support of education”, Vyshchaosvita Ukrainy, № 3, s. 50-57, 2014. (in Ukrainian)

A. V. Vorozhbyt, “Web-oriented informational and educational environment of educational institution”, Information Technologies in Education, № 3 (36), s.20-29, 2018. doi: 10.14308/ite000671. (in Ukrainian)

S. Dyshlieva“Information and communication technologies (ICT) and their role in the educational process” [Online]. Available: http://osvita.ua/school/technol/6804. Accessed on: Nov., 25, 2018 (in Ukrainian)

L. S. Shevchenko, “Preparation of future teachers for innovative pedagogical activity: Contextual approach”, Information Technologies in Education, № 1 (30), s. 180-190, 2017, doi: 10.14308/ite000628 (in Ukrainian)

S. H. Lytvynova, “Information and communication competences of teachers of general educational institutions ”, Kompiuter u shkoli ta simi, № 5, s.6-10, 2011.(in Ukrainian)

N. V. Morze, I. P. Vorotnykova, “The model of the ICT competence of teachers”, Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», № 10(6), s.4-9, 2016, doi: 10.15587/2519-4984.2016.80644. (in Ukrainian)

O. V. Ovcharuk, “Problems of evaluation of information and communication competence in the system of general secondary education: general approaches”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Tom 44, № 6, s.83-92, 2014. (in Ukrainian)

O. M. Spirin, “Criteria and indicators of the quality of information and communication learning technologies”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №1 (33) 2013. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/826/1/788-2634-1-PB.pdf. Accessed on: Feb. 24, 2019 (in Ukrainian)

N. V. Soroko, “Using ICT to evaluate the information and communication competence of teachers (Estonian experience)”, Naukovizapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, vypusk 5, chastyna 1, s. 55 – 61, 2014 (in Ukrainian)

V. M. Oros, “Self-education of the teacher: formation of the IC-competence”, Scientific Journal «Science Rise» №11/5(16), s. 23-27, 2015. DOI: 10.15587/2313-8416.2015.54280 (in Ukrainian)

Michael Simonson, Sharon Smaldino, Susan M. Zvacek, Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education, Charlotte, North Carolina, USA: Information Age Publishing, 2014 (in English)

M. Fengchun, Ensuring effective use of ict in teaching and learning, Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoh universytetu, Issue.1, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2015_1_20. Accessed on: Feb. 25, 2019. (in English)

Mart Laanperе, Peeter Normak,“Training teachers to become educational software developers”, Journal of Digital Contents, 1(1), s. 146-150, 2003. (in English)

Hans Põldoja, Terje Väljataga, Kairit Tammets, and Mart Laanpere, “Web-Based Self- and Peer-Assessment of Teachers’ Educational Technology Competencies”, Advances in Web-based Learning - ICWL 2011: 10th International Conference, Hong Kong, China, December 8-10, 2011, s. 122-131, Springer, 2011. (in English)

O. M. Abramova,“Web-tools as a means of improving the skills and organization of self-education of the modern teacher”,Pedagogika i prosveschenie, № 4, s. 34-46, 2017, doi: 10.7256/2454-0676.2017.4.17286. (in Russian)

B. B. Yarmakhov,“1 student: 1 computer”- an educational model of mobile schooling, Moskva, Rossyia: Yzdatelskyidom“AMYprynt”, 2013. (in Russian)

М. B. Blagov, Formation of readiness of students to use information technologies in pedagogical activity: dis. kand. ped. nauk: 13.00.01, Saratov, Rossija, 2004. (in Russian)

I. P. Vorotnykova, The introduction of ICT in the educational process of secondary schools : textbook, Luhansk, Ukraina: SPD Rieznikov V. S., 2012. (in Ukrainian)

V. H. Kremen, Encyclopedia of Education, Kyiv, Ukraina: Yurinkom Inter, 2008 (in Ukrainian)

S. D. Brookfield, The Skillful Teacher: On Technique, Trust, and Responsiveness in the Classroom. San Francisco, USA: Jossey-Bass, 2006. (in English)

A. Ferrari, Digital Competence in Practice: An Analysis of Framework, Euaropean Commission Joint Research Center. Institute of Prospec tive Tdechnologies Studies: European Union, 2012. (in English)

N. V. Savinova “Information and communication technology in the special education”,Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. Vypusk 30, s. 156-164, 2015. (in Ukrainian)

UNESCO, ICT Competency Framework for Teachers, Paris : United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011. (in English).

B. Dendev, Information and communication technologies in education, Moskva, Rossija: IITO JuNESKO, 2013. (in Russian)

Published
2019-12-30
Section
ICT and learning tools in secondary education