INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR ECONOMICS STUDENTS' PROFESSIONAL LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES FORMATION

Keywords: linguodidactic problems, model of education; information technologies, psychological and pedagogical conditions, professional speaking and speech competencies

Abstract

In modern conditions of development and with the widespread use of computers the learning process in higher education institutions has to be build with the use of information technologies, which promotes differentiation, humanization and humanitarization of education, as well as intensive development and realization of spiritual and intellectual potential of students. The high culture of speech is a part of common human culture. With the today’s heightened interest in Ukrainian language as a state language the knowledge that students acquired in school is not enough. The graduate of an institute of higher education has to perfectly know Ukrainian language and use it during the performance of official duties. Developed speech-and-speaking and professional language competencies facilitate the mastery of the subject, increase the working efficiency and positively influence work relationships. The high culture of speaking and writing skills for an economics specialist is not just a reflection of his professionalism, tolerance, decorum and intellectuality. It determines his work culture and, what is the most important, the culture of his relationships in all aspects of speaking activity. The search for innovative and effective methods of teaching the language courses in economics higher education institutes governs the research into the specifics of the formation of speech-and-speaking competencies of economics students with the help of modern information technologies. This article studies the views of psychology scientists and pedagogues on the problem of introduction of information technologies into the study of Ukrainian language as a specialization. It determines fundamental linguodidactic problems, which can be solved by the introduction of information technologies into the process of language studies. Psychological and pedagogical conditions for forming of professional speaking and speech competencies of economics students with the use of information technologies are described. Changes in the model and components of the language education as specialization with the use of information technologies are studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viktoriia M. Zinchenko, Donetsk National University of Economics and Trade named after Mikhail Tugan-Baranovsky

PhD of Pedagogical Sciences

Oleksandr M. Romanukha, Donetsk National University of Economy and Trade named after Mykhajlo Tugan-Baranovsky

PhD in History, associate professor

Svitlana K. Revutska, Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky

PhD of Philological Science

Polina A. Cheverdak, Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tygan-Baranovsky

assistant at the Department of Ukrainian Studies

References

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти : вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, с. 273, 2003.

Національна доктрина розвитку освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Закон «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Державний стандарт вищої освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Н. Хомский, «Язык и мышление». Москва : Изд-во МГУ, с. 122, 1972 .

Словник-довідник з української лінгводидактики : [навч. посіб.] [М. Пентилюк та ін.] ; за заг. ред. проф. М. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2015.

Д. И. Изаренков, «Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов». Русский язык за рубежом. № 4, с. 54–60, 1990.

Hymes D. Sociolinguistics and ethnography of Speaking Social anthropology and language. London. р. 54–59, 1971.

А. М. Богуш, «Теоретичні й методологічні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника». Педагогіка й психологія, № 1, с. 5–10, 2000.

Л. І. Мацько, Л. В. Кравець, «Культура української фахової мови : навч. посіб.». Київ : ВЦ «Академія», с. 16, 2007.

К. Городенська, «Підвищуймо культуру фахового мовлення». Українська мова, № 2. с. 92‒97, 2004.

С. Я. Єрмоленко, «Культура мови. Українська мова: Енциклопедія». К. : Укр. енциклопедія, с. 263‒265, 2001.

«Концепція впровадження медіа-освіти в Україні» [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm Дата звернення: Березень.03,2019.

П. В. Сысоев, «Информационные и коммуникативные технологии в лингвистическом образовании», М. : Книжный дом «Либроком», 2013.

Г. Б. Захарова, «Використання інформаційних технологій як інноваційний вектор розвитку дидактики вищої школи», Наукові праці. Педагогіка, c. 63–66, 2013.

О. И. Абдалова, «Использование технологий электронного обучения в учебном процессе» Дистанц. и виртуал. обучение, № 12, c. 50–55, 2014.

Т. В. Семеновських, Кліпове мислення – феномен сучасності. Оптимальні комунікації (ОК): [Електронний ресурс]. Доступно: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/

А. А. Леонтьев, Д. А. Леонтьев, Е. Е. Соколова «Предисловие», М.: Смысл, с. 19, 2005.

М. М. Фіцула, Педагогіка: Навчальний посібник. К.: «Академвидав», с. 229–232, 2006.

О. В. Семеніхіна, «Нові парадигми у сфері освіти в умовах переход до Smart-суспільства» [Електронний ресурс]. Доступно: http://nvd.luguniv.edu.ua/ archiv/NN23/ 13sovpds.pdf. Дата звернення: Лютий.12,2019.

В. В. Борисенко, «Етапи формування професійно-мовленнєвих компетенцій студентів-економістів», Дивослово, № 3, c. 23–25, 2013.

О. А. Кучерук, «Формування лексичної компетентності учнів засобами комп’ютерних ігор у навчанні української мови», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 63, № 1, c. 47–55, 2018.

Г. Ф. Пономарьова, «Нові педагогічні технології: навчально-методичний посібник». Х., 2013.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, «Формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих технологій», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 58, No 2. c. 59–66, 2017.

Р. С. Гуревич, «Використання Інтернет-технологій у підготовці фахівців: аспект навчання в мережевих спільнотах», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія No 2. Компʼютерно-орієнтовані системи навчання : Зб. наук. праць, No 16 (23), c. 8–12, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Common European recommendations on language education: learning, teaching, evaluating / Sci. edit S. Yu. Nikolaieva. Kyiv: Lenvit, p. 273, 2003 (in Ukrainian).

National Doctrine of Education Development [Online]. Available: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002. Accessed on: March 01, 2 019 (in Ukrainian).

The Law of Ministry of Education and Science of Ukraine on July 01, 2014 No1556-VII «On Higher Education» [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed on: March, 01, 2019 (in Ukrainian).

The State Standard of Higher Education [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayiin/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. Accessed on: March, 01, 2 019 (in Ukrainian).

N. Homskiy, «Language and Thinking». Moscow: Publishing House of Moscow State University, p. 122, 1972 (in Russian).

Dictionary of Ukrainian Language Pedagogy [Text]: [study manual] . [M. Pentyliuk and col.]; gen. edit. Prof. M. Pentyliuk. K.: Lentiv, 2015 (in Ukrainian).

D. I. Izarenkov, «Basic components of communicative competence and their formation in teaching of the advanced level non-Philologist students». Russian language abroad. No. 4, pp. 54‒60, 1990 (in Russian).

Hymes D. Sociolinguistics and ethnography of Speaking Social anthropology and language. London. р. 54–59, 1971.

A. M. Bohush, «Theoretical and Methodological Principles of Preschool Language Speech Competence». Pedagogy and Psychology, No 1, pp. 5‒10, 2000 (in Ukrainian)

L. I. Matsko, L. V. Kravets, «The Culture of the Ukrainian Professional Language: Teach. Manual». Kyiv: PC «Academiia», p. 16, 2007 (in Ukrainian).

K. Horodenska, «Improve the culture of professional speech». The Ukrainian language, No 2. P. 92‒97, 2004 (in Ukrainian).

S. Ya. Yermolenko, «Culture of language. The Ukrainian Language: Encyclopedia». Kyiv: Ukr. Encyclopedia, p. 263‒265, 2001 (in Ukrainian).

«Concept of implementation of media education in Ukraine» [Online]. Available: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm. Accessed on: March, 03, 2019 (in Ukrainian).

P. V. Sysoyev, «Information and communicative technologies in linguistic education», Moscow : The «Librocom» book house, pp. 264, 2013. (in Russian).

H. B. Zakharova, «The use of information technology as an innovative vector of higher education's didactics», Scientific works. Pedagogy, pp. 63–66, 2013 (in Ukrainian).

O. I. Abdalova, «Usage of technologies of electronic studies in the process of education» Distance and virtual education, vol. 12., pp. 50–55, 2014 (in Russian).

T. V. Semenovskykh, Clip thinking as the phenomenon of modernity. Optimal Communications (OK): [Online]. Available: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/ Accessed on: March, 02, 2019 (in Ukrainian).

A. Leontiev, D. A. Leontiev, E. E. Sokolova «Foreword», M. : Smysl, p. 19, 2005. (in Russian).

M. M. Fitsula, Pedagogy: Textbook. K. «Akademvydav», 2006. p. 229‒232 (in Ukrainian).

O. V. Semenikhina, «New Paradigms in the field of education in the conditions of the transition to the «smart» society». [Online]. Available: http://nvd.luguniv.edu.ua/ archiv / NN23 / 13sovpds.pdf. Accessed on: February, 12, 2019. (in Ukrainian).

V. V. Borysenko, «Stages of forming of the speaking and speech competencies in economics students» Dyvoslovo, vol. 3, pp. 23–25, 2013. (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, «Formation of pupils’ lexical competence by computer games in the study of Ukrainian language», Information Technologies and Learning Tools, vol. 63, No 1, pp. 47–55, 2018. (in Ukrainian).

G. F. Ponomaryova, «New pedagogical technologies: teaching aids», Kharkiv, p. 282, 2013 (in Ukrainian).

V. I. Bobrytska, S. M. Protska, «Future philologists’ professional competences formation by means of computer oriented technologies» Information Technologies and Learning Tools, vol. 58, No 2, pp. 59–66, 2017. (in Ukrainian).

R. S. Hurevych, «Usage of Internet technologies in the preparation of specialists: aspects of education in networked communities» Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Series № 2. Computer-oriented systems of education, vol. 16 (23), pp. 8–12, 2015 (in Ukrainian).

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments