ELECTRONIC TEXTBOOKS APPLICATION FOR TEACHING STANDARDIZATION AND CERTIFICATION

Keywords: electronic textbook, interactivity, multimedia, higher education pedagogy, standardization, certification

Abstract

The current state of pedagogy in terms of the development of information and communication technologies requires the creation of new computer learning tools, one of which is an electronic textbook. It is revealed that there are several approaches to understanding the essence of electronic textbooks, namely as a traditional textbook with a set of multimedia educational resource and as a complex of technical means, close to individual learning systems. Based on the analysis of publications and regulatory documents, the basic features of electronic textbooks are highlighted. They are the content of multimedia educational resource of various types and interactive interaction with students. It is established that an electronic textbook, as opposed to a textbook, has a variability of didactic functions, depending on the content and form of information presentation in it, the goals set by the teacher and the specifics of the academic discipline. A method and criteria for selecting a software platform for developing electronic textbooks in the form of a Y-matrix of quality for determining the interrelation of elements of three lists, each of which is compared with two others (the type of multimedia educational resource with software capabilities, and each of them with didactic functions), are proposed. To determine the rational degree of multimedia electronic textbooks, the availability and form of automated feedback, the appropriateness of their use in studying disciplines in the field of standardization and certification in higher education, an electronic manual was developed in two forms: an interactive pdf-file and an educational application. A forming, one-factor, closed, the linear pedagogical experiment was conducted. It was revealed that due to the use of electronic benefits, the amount of time to prepare for classes decreased by 12%, interest in the discipline increased by 19 %, the success of the training increased by 10%, and the quality – by 15 %. At the same time, the statistical significance of the differences in the results of the control characteristics of the group when choosing one or another type of the electronic manual was not found. However, the experiment demonstrated equal effectiveness of both the pdf-file and the more automated and multimedia textbook. In addition, more than half of the students expressed a need for a concise presentation of information and do not need a large number of diverse multimedia tools. In general, 90% of students consider an electronic textbook as a more attractive learning tool compared to text. This fact and the results of the experiment allow us to establish the urgent need for the use of electronic manuals in the educational process in higher education in teaching disciplines in the field of standardization and certification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha S. Boukrieieva, Kharkiv National Automobile and Highway University

PhD of Technical Sciences, lecturer

References

Міністерство освіти и науки України (2014, Квіт. 18). Наказ № 486, Деякі питання скасування процедури надання міністерством освіти і науки грифів навчальній літературі для вищих навчальних закладів. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannya-skasuvannya-protseduri-nadannya-ministerstvom-osviti-i-nauki-grifiv-navchalniy-literaturi-dlya-vishchikh-navchalnikh-zakladiv. Дата звернення: Бер. 12, 2019.

О. Удовиченко, та А. Юрченко, З досвіду створення електронного підручника як засобу підтримки навчального процесу, Фізико-математична освіта. Науковий журнал, № 1 (2), с. 27-32, 2014.

Д. Безуглий, Технологія створення електронного підручника із вбудованими інтерактивними аплетами, Фізико-математична освіта : науковий журнал, № 2 (8), с. 23-28, 2016.

О. Романуха, Графічний інтерфейс як дидактичний компонент електронного підручника, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 67, № 5, с. 1-12, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v67i5.2221.

К. Бугайчук, Електронний підручник: поняття, структура, вимоги, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 22, №2, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v22i2.437.

Л. Білоусова, та Л. Гризун, Науково-практичні аспекти створення і впровадження електронного підручника для вищої школи, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 28, №2, 2012. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v28i2.657.

В. Пономаренко, Системний підхід до організації підготовки та видання електронної мультимедійної інтерактивної навчальної літератури у вищих навчальних закладах, Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Інформатизація вищого навчального закладу, № 831, с. 3-8, 2015.

Ю. Древс, Электронный учебник как адаптивная информационная система. Экономика образования, № 4, с. 49-51, 2014.

G. Weber, and P. Brusilovsky, ELM-ART – An Interactive and Intelligent Web-Based Electronic Textbook, International Journal of Artificial Intelligence in Education,. vol. 26, is. 1, р. 72-81, 2016. doi: 10.1007/s40593-015-0066-8.

В. Дмитриев, и И. Дмитриев, Структура автоматизированного учебно-методического комплекса по техническим дисциплинам, Вестник РУДН, серия Информатизация образования, № 4, с. 59-67, 2010.

В. Бевз, Т. Годованюк, та В. Дубовик, Електронні квест-посібники у фаховій підготовці майбутніх учителів математики, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 69, № 1, с. 100-111, 2019. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2182.

О. Буйницька, Використання електронних навчально-методичних комплексів у процесі фахової підготовки студентів, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 25, №5, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v25i5.527.

А.Г. Гуралюк та ін. Методичні рекомендації щодо розроблення електронного підручника для професійнотехнічних навчальних закладів. Київ: Україна: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014.

Верховна Рада України. 7 сесія. (2017, Вер. 09). Закон України № 2145-VIII, «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Бер. 12, 2019.

Н. Кононец, та М. Гриньова, Засоби створення електронного посібника для ресурсно-орієнтованого навчання, Проблеми сучасного підручника, № 20, с. 166-179, 2018.

Міністерство освіти і науки України (2018, Трав. 02). Наказ № 440, Про затвердження Положення про електронний підручник. [Електронний ресурс]. Доступно: https://drive.google.com/file/d/1-a38-_OHK28hR9IG98jSsKMBuv2qcCGP/view. Дата звернення: Бер. 12, 2019.

J. Shepperd, J. Grace, and E. Koch, Evaluating the Electronic Textbook: Is It Time to Dispense With the Paper Text? Teaching of Psychology, vol. 35, is. 1, р. 2-5, 2008. doi: https://doi.org/10.1080/00986280701818532

M. Kropman, H. Schoch, and H. Teoh, An experience in e-learning: Using an electronic textbook, in Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference, Perth, 2004, p. 512-515.

D. Chulkov, and J. VanAlstine, College Student Choice Among Electronic and Printed Textbook Options, Journal of Education for Business, vol. 88, is. 4, р. 216-222, 2013. doi: https://doi.org/10.1080/08832323.2012.672936

W. Woody, D. Daniel, and C. Baker. E-books or textbooks: Students prefer textbooks, Computers & Education, vol. 55, is. 3, р. 945-948, 2010. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.005

J. Lau, Students experience of using electronic textbooks in different levels of education, Scroll - Essays on the Design of Electronic Text, vol 1, p. 1-7, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://hdl.handle.net/1807/43824. Дата звернення: Бер. 02, 2019.

Н. Фіголь, Електронний навчальний посібник чи підручник: до проблеми визначення, Вісник Національного університету «Львівська політехніка», № 733, с. 53-56, 2012.

В. Ф. Шаталов. Педагогическая проза. Архангельск, Россия: Сев.-Зап. кн. изд-во, 1990.

Міністерство освіти і науки України (2018, Лист. 19). Наказ № 1263, Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-152-metrologiya-ta-informacijno-vimiryuvalna-tehnika-dlya-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti. Дата звернення: Бер. 12, 2019.

О. Букреева, Использование метода проектов и деловых игр в преподавании дисциплин в сфере оценки соответствия, Педагогіка безпеки, № 2, с. 83-91, 2017. doi: 10.31649/2524-1079-2017-2-2-83-91

А. И. Башмаков, и И. А. Башмаков. Разработка компьютерных учебников и обучающих систем. Москва, Россия: Информационно-издательский дом «Филинъ», 2003.

О. Букреева, Создание системы разноуровневого обучения дисциплинам в сфере технического регулирования, Інженерні та освітні технології, т. 6, № 3, с. 26–34, 2018. doi: 10.30929/2307-9770.2018.06.03.03

А. П. Кулаичев, Методы и средства комплексного анализа данных: учебное пособие. Москва, Россия: ФОРУМ : ИНФРА-М, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2014, April 18). Order No. 486, Some issues of the abolition of the procedure for the provision by the Ministry of Education and Science of stamps to educational literature for higher education institutions. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannya-skasuvannya-protseduri-nadannya-ministerstvom-osviti-i-nauki-grifiv-navchalniy-literaturi-dlya-vishchikh-navchalnikh-zakladiv. Accessed on: March 02, 2019. (in Ukrainian)

О. Udovychenko, and А. Yurchenko, “From the experience of creating an electronic textbook as a means to support the learning process”, Fizyko-matematychna osvita. Naukovyi zhurnal, vol. 1 (2), pp. 27-32, 2014. (in Ukrainian)

D. Bezugly, “Technology of creation of electronic textbook with embedded interactive applets”, Fizyko-matematychna osvita. Naukovyi zhurnal, vol. 2 (8), pp. 23-28, 2016. (in Ukrainian)

О. Romanukha, “Graphic interface as a didactic component of the electronic textbook”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 67, no. 5, pp. 1-12, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v67i5.2221. (in Ukrainian)

K. Buhaichuk, “Еlectronic textbook: concept, structure, requirements”, Information Technology and Learning Tools, vol. 22, no. 2, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v22i2.437. (in Ukrainian)

L. Bilousova, and L. Hryzun, “Scientific-practical aspects of design and application of electronic textbook for higher school”, Information Technology and Learning Tools, vol. 28, no. 2, 2012. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v28i2.657. (in Ukrainian)

V. Ponomarenko, “System approach to the organization of the preparation and publication of electronic multimedia interactive educational literature in higher educational institutions”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Informatyzatsiia vyshchoho navchalnoho zakladu, vol. 831, pp. 3-8, 2015. (in Ukrainian)

Yu. Drevs, “Еlectronic textbook as an adaptive information system”, Ekonomika obrazovaniya, vol. 4, pp. 49-51, 2014. (in Russian)

G. Weber, and P. Brusilovsky, “ELM-ART – An Interactive and Intelligent Web-Based Electronic Textbook”, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol. 26, no. 1, рp. 72-81, 2016. doi: https://doi.org/10.1007/s40593-015-0066-8. (in English)

V. Dmitriev, and I. Dmitriev, “Structure of the automated methodical complex on technical disciplines”, Vestnik RUDN, seriya Informatizatsiya obrazovaniya, vol. 4, pp. 59-67, 2010. (in Russian)

V. Bevz, T. Hodovaniuk, and V. Dubovyk, “Electronic quest-manual for future mathematics teachers professional education”, Information Technology and Learning Tools, vol. 69, no. 1, pp. 100-111, 2019. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2182. (in Ukrainian)

O. Buinytska, “The use of educational-methodical complexes in the training process of students”, Information Technology and Learning Tools, vol. 25, no. 5, 2011. doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v25i5.527. (in Ukrainian)

A. H. Huraliuk et al., Guidelines for developing electronic textbooks for vocational schools, Kyiv, Ukraina: TOV «NVP Polihrafservis», 2014. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada of Ukraine. 7th session. (2017, Sept. 09). Law of Ukraine No. 2145-VIII, «On Education». [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed on: March 02, 2019. (in Ukrainian)

N. Kononets, and М. Hrynova, “Means of creating the electronic manual for resourceoriented education”, Problemy suchasnoho pidruchnyka, vol. 20, pp. 166-179, 2018. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine (2018, May 02). Order No. 440, On Approval of the Regulation on the Electronic Textbook. [Online]. Available: https://drive.google.com/file/d/1-a38-_OHK28hR9IG98jSsKMBuv2qcCGP/view. Accessed on: March 02, 2019. (in Ukrainian)

J. Shepperd, J. Grace, and E. Koch, “Evaluating the Electronic Textbook: Is It Time to Dispense With the Paper Text?”, Teaching of Psychology, vol. 35, no. 1, рp. 2-5, 2008. doi: https://doi.org/10.1080/00986280701818532. (in English)

M. Kropman, H. Schoch, and H. Teoh, “An experience in e-learning: Using an electronic textbook”, in Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference, Perth, 2004, pp. 512-515. (in English)

D. Chulkov, and J. VanAlstine, “College Student Choice Among Electronic and Printed Textbook Options”, Journal of Education for Business, vol. 88, no. 4, рp. 216-222, 2013. doi: https://doi.org/10.1080/08832323.2012.672936. (in English)

W. Woody, D. Daniel, and C. Baker, “E-books or textbooks: Students prefer textbooks”, Computers & Education, vol. 55, no. 3, рp. 945-948, 2010. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.005. (in English)

J. Lau, “Students experience of using electronic textbooks in different levels of education”, Scroll - Essays on the Design of Electronic Text, vol. 1, pp. 1-7, 2008. [Online]. Available: http://hdl.handle.net/1807/43824. Accessed on: March 02, 2019. (in English)

N. Fihol, “Electronic textbook or tutorial: to the problem definition”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», vol. 733, pp. 53-56, 2012. (in Ukrainian)

V. F. Shatalov, Pedagogical prose, Arhangelsk, Rossiya: Sev.-Zap. kn. izd-vo, 1990. (in Russian)

Ministry of Education and Science of Ukraine (2018, Nov. 19). Order No. 1263, On Approval of the Standard of Higher Education in the specialty 152 «Metrology and Information-Measurement Technology» for the first (bachelor) level of higher educationти. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-152-metrologiya-ta-informacijno-vimiryuvalna-tehnika-dlya-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti. Accessed on: March 02, 2019. (in Ukrainian)

O. Bukreeva, “Using the method of projects and business games in teaching disciplines in the sphere of conformity assessment”, Pedahohika bezpeky, vol. 2, pp. 83-91, 2017. doi: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2017-2-2-83-91. (in Russian)

A. I. Bashmakov, and I. A. Bashmakov, Development of computer textbooks and training systems, Moscow, Russia: Informatsionno-izdatelskiy dom «Filin», 2003. (in Russian)

O. Bukreeva, “Creation of the system of differential training to disciplines in the sphere of technical regulation”, Inzhenerni ta osvitni tekhnolohii, vol. 6, no. 3, pp. 26–34, 2018. doi: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2018.06.03.03. (in Russian)

A. P. Kulaichev, Methods and tools for integrated data analysis: tutorial, Moscow, Russia: FORUM : INFRA-M, 2017. (in Russian)

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments