VIDEO HOSTING YOUTUBE AS A MEANS OF INFORMATION AND CULTURAL SOCIALIZATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN

Keywords: information and cultural socialization, video hosting YouTube, primary school children, video booking, Internet resources, media literacy

Abstract

The scientific article substantiates the theoretical and practical principles of information and cultural socialization of primary school children by means of video hosting YouTube. The study clarifies the concept of "information and cultural socialization of primary school children by means of video hosting YouTube", which is considered to be as individual integration into the modern Internet information society, the formation of Internet culture, learning socio-moral norms and values which are transmitted by primary school children under the influence of the Internet environment and are designed in interaction with various institutions of socialization, in the decision-making process, the choice of educational trajectory. In the article, components, criteria, indicators and levels of formation of information and cultural socialization of personality are characterized. In order to carry out socio-pedagogical activities in the context of information and cultural socialization of primary school children by means of video hosting YouTube, a model of this process has been defined and characterized. Its purpose is socialization of primary school children by means of video hosting YouTube through the formation of information technology knowledge, conscious attitude to the Internet-information; development of creative skills, expansion of social ties in the process of interaction with other Internet users; information culture and Internet behavior culture education. The authors have proposed a video booking technology that can be used in the social educator’s activity within the preventive, social-educational, socialization activities of primary school children. They describe the procedure for its implementation in educational process; it consists of three stages. The effectiveness of the developed model and video booking technology and its implementation in the educational process at school has been experimentally tested.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anastasiia A. Turgenieva, Berdyansk State Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Social Work and Inclusive Education

Anastasiia S. Popova, Berdyansk State Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer at the Department of Social Work and Inclusive Education

Irene G. Syzonenko, Berdyansk State Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Social Work and Inclusive Education

Kateryna V. Petrovska, Berdyansk State Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Social Work and Inclusive Education

Olha I. Hurenko, Berdyansk State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, First Vice-Rector

References

Інтернет-залежність підлітків. статистичні дані. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pravoslavnews.com.ua/massmedia/internet_zaleznist/. Дата звернення: Груд. 13, 2018

Л. Гриневич, Медіаграмотність потрібно запровадити в практику кожного вчителя. [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.mediasapiens.ua. Дата звернення: Лист. 19, 2018.

Кабінет Міністрів України (2018, лют. 21). Постанова № 87, Про затвердження Державного стандарту початкової освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. Дата звернення: Січ. 11, 2019

В. Москаленко, Соціалізація особистості: монографія. Київ: Фенікс, 2013.

С. Данилов, "Риски и потенциал интернет-социализации молодежи", Известия Саратов. ун-та. Серия: Философия. Психология. Педагогика, Т. 12, с. 42-46, 2012.

А. Лучинкіна, Психологія Інтернет-соціалізації особистості: монографія. Сімферополь: ВД «АРІАЛ», 2013.

К. Жуковский, YouTube : путь к успеху. Как получать фуры лайков и тонны денег. Ридеро, 2016. Доступно: https://www.litmir.me/br/?b=549611. Дата звернення: Січ. 10, 2019.

K. Chang, C.-C. Chang. Computers in Human Behavior. [Електронний ресурс]. Доступно: https://books.google.com.ua/books?id=jmm_DAAAQBAJ&pg=PA330&lpg=PA330&dq=Yu+Cheng,+K.+Dale,+C.+Liu&source. Дата звернення: Жовт. 2, 2018.

G. D.Alston, N. Ellis-Hervey. Exploring the nonformal children educator in twenty-first century contexts using qualitative video data analysis techniques. Learning, Media and Technology, 40 (4), 502 – 513, 2015.

C. Koh Exploring the use of Web 2.0 technology to promote moral and psychosocial development: Can YouTube work? British Journal of Educational Technology, 45(4), 619-635, 2018.

F. Figueiredo, F. Benevenuto, J. M. Almeida The tube over time: characterizing popularity growth of youtube videos. WSDM Ml, P. 745 – 754, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://homepages.dcc.ufmg.br/~fabricio/download/wsdm11.pdf. Дата звернення: Січ. 11, 2019.

G. Qiatzopoulou, C. Sheng, M. Faloutsos. A First Step Towards Understanding Popularity in YouTube, INFOCOM IEEE Conference on Computer Communications Workshops, San Diego, CA, USA, P. 1 – 6, 2010.

С. Ілляш, "Інформаційна культура як важлива складова професійної культури майбутнього вчителя початкових класів", Наука і освіта, 3, с. 68-72, 2014.

С. Гончаренко, Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям, 2-е вид. Київ: Вінниця, с. 187, 2010.

Діяльність психологічної служби БМЛ. [Електронний ресурс]. Доступно: https://psychologicalservice2017.blogspot.com/. Дата звернення: Груд. 13, 2018

X-mas Challenge 2018 фильм БМЛ. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=SsBU3IkrEK4. Дата звернення: Лист. 2, 2018

А. Волик, Педагог соціальний та практичний психолог, 2018. Доступно: https://socpvolik.blogspot.com. Дата звернення: Бер. 7, 2018.

Г. Бондаренко, Методи роботи соціальних педагогів: матеріал творчої групи соціальних педагогів. Київ: Редакції загальнопед. газет, 2012.

О. Марінушкіна, І. Вишнева і В. Носенко, Настільна книга соціального педагога. Харків: Ранок, 2010.

С. Архипова, Г. Майборода і О. Тютюнник, Методи і технології роботи соціального педагога. Київ: Слово, 2010.

І. Литовченко, С. Максименко, С. Болтівець, М. Чепа та Н. Бугайова, Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків. Київ: ТОВ «Видавничий Будинок «Аванпост-Прим», 2010.

Video Hosting & Managed Contenthttps. List of the top 100 video hosting and online video platforms. [Електронний ресурс]. Доступно: https://50wheel.com/hubs/video-hosting. Дата звернення: Жовт. 2, 2018

Міністерство освіти і науки України. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli. Дата звернення: Груд. 8, 2018.

Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва. Золотий список рекомендованої літератури для дітей та юнацтва. [Електронний ресурс]. Доступно: http://urccyl.com.ua/ua/. Дата звернення: Груд. 15, 2018.

У. Гончаренко. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ: Вінниця, 2010.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Children and the Internet: the balance of relationships. [Online]. Available: https://upsihologa.com.ua/Diti_internet:_psyhologiya.html. Accessed on: Dec. 13, 2018. (in Ukrainian).

L. Hrynevych, Media literacy needs to be introduced into the practice of each teacher. [Online]. Available: http://osvita.mediasapiens.ua. Accessed on: Nov. 19, 2018. (in Ukrainian).

The Cabinet of Ministers of Ukraine (February 2018, February 21). Regulation No. 87, On Approval of the State Standard of Elementary Education. [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. Accessed on: Jan. 11, 2019. (in Ukrainian).

V. Moskalenko, Socialization of personality. Kyiv: Phenix, 2013. (in Ukrainian).

S. Danylov, "Risks and potential of Internet socialization of youth", Yzvestyja Saratov. un-ta. Seryja: Fylosofyja. Psyhologyja. Pedagogyka. Vol. 12, pp. 42-46, 2012. (in English).

А. Luchynkina, Psychology Internet social relations features. Simferopol: VD "ARIAL", 2013. (in Ukrainian).

K. Zhukovskyj, YouTube: the path to success. How to get truck likes and tons of money. [Online]. Rydero, 2016. Available: https://www.litmir.me/br/?b=549611. Accessed on: Jan. 10, 2019. (in Russian).

K. Chang, and C.-C. Chang, Computers in Human Behavior. [Online]. Available: https://books.google.com.ua/books?id=jmm_DAAAQBAJ&pg=PA330&lpg=PA330&dq=Yu+Cheng,+K.+Dale,+C.+Liu&source. Accessed on: Oct. 2, 2018. (in English).

G. D. Alston, and N. Ellis-Hervey, “Exploring the nonformal children educator in twenty-first century contexts using qualitative video data analysis techniques”, Learning, Media and Technology, 40 (4), pp.502 – 513, 2015. (in English).

C. Koh, “Exploring the use of Web 2.0 technology to promote moral and psychosocial development: Can YouTube work?”, British Journal of Educational Technology, 45(4), pp.619-635, 2018. (in English).

F. Figueiredo, F. Benevenuto, and J. M. Almeida, The tube over time: characterizing popularity growth of youtube videos. WSDM Ml, pp. 745 – 754, 2011. [Online]. Available: https://homepages.dcc.ufmg.br/~fabricio/download/wsdm11.pdf. Accessed on: Jan. 11, 2019. (in English).

G. Qiatzopoulou, C. Sheng, and M. Faloutsos, “A First Step Towards Understanding Popularity in YouTube”, in INFOCOM IEEE Conference on Computer Communications Workshops, San Diego, CA, USA, pp. 1 – 6, 2010. (in English).

S. Illash, "Information culture as an important component of the professional culture of a future teacher of elementary school", Nauka y osvita [Science and Education], 3, pp. 68-72, 2014. (in English).

S. Goncharenko, Pedagogical research: methodological advice for young scientists, 2-e ed. Kyev: Vinnycja, p. 187, 2010. (in Ukrainian).

Activities of the psychological service of BML. [Online]. Available: https://psychologicalservice2017.blogspot.com/. Accessed on: Dec. 13, 2018. (in Ukrainian).

X-mas Challenge 2018 fyl'm BML [X-Mas Challenge 2018 is a BIM movie]. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=SsBU3IkrEK4. Accessed on: Nov. 2, 2018. (in Ukrainian).

A. Volyk, Teacher is a social and practical psychologist, Available: https://socpvolik.blogspot.com. Accessed on: Mar. 7, 2018. (in Ukrainian).

G. Bondarenko, Methods of work of social pedagogues: the material of the creative group of social pedagogues. Kyev: Redakcii' zagal'noped. gazet, 2012. (in Ukrainian).

O. Marinushkina, I. Vyshneva and V. Nosenko, Table book of social teacher. Harkiv: Ranok, 2010. (in Ukrainian).

S. Arhypova, G. Majboroda and O. Tjutjunnyk, Methods and technologies of the work of a social pedagogue. Kyev: Slovo, 2010. (in Ukrainian).

S. Lytovchenko, S.Maksymenko, M. Chepa, and N. Bugajova, Children on the Internet: How to Teach the Security in the Virtual World: A Guide for Parents. Kyev: TOV “Vydavnychyj Budynok “Avanpost-Prym”, 2010. (in Ukrainian).

Video Hosting & Managed Contenthttps. List of the top 100 video hosting and online video platforms. [Online]. Available: https://50wheel.com/hubs/video-hosting. Accessed on: Oct. 2, 2018. (in English).

The Ministry of Education and Science of Ukraine. A program for secondary schools of 2-4 classes. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli. Accessed on: Dec. 8, 2018. (in Ukrainian).

Center for the Study of Literature for Children and Youth. Golden list of recommended literature for children and young people. [Online]. Available: http://urccyl.com.ua/ua/. Accessed on: Dec. 15, 2018. (in Ukrainian).

U. Goncharenko, Pedagogical researches: advices for young scientists. Kyiv: Vinnitsya, 2010. (in Ukrainian).

Published
2021-02-23
How to Cite
Turgenieva, A. A., Popova, A. S., Syzonenko, I. G., Petrovska, K. V., & Hurenko, O. I. (2021). VIDEO HOSTING YOUTUBE AS A MEANS OF INFORMATION AND CULTURAL SOCIALIZATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN. Information Technologies and Learning Tools, 81(1), 60-81. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3016
Section
ICT and learning tools in secondary education