DIGITAL COMPETENCE DEVELOPMENT AS A CONDITION FOR ENSURING FUTURE ECONOMISTS’ COMPETITIVENESS

Keywords: future economists, competitiveness, digital competence, software application, Poltava State Agrarian Academy

Abstract

The article considers the concept of digital competence of future economists in aspect of their competitiveness. It is emphasized that the development of this competence is an indispensable characteristic of the modern specialist, in particular in the economic branch, which is confirmed in the foreign and national studies. The analysis of different approaches to the definition of the concept of competitiveness of the future economists is analyzed, common features in these approaches are singled out. Two main directions are determined on which it is expedient to use information and communication technologies in future economists training: as a tools of supporting the educational process (at all its stages); as an object of study (within the informatics and profile disciplines). Different kinds of software application on general and professional purposes are investigated, generalization and grouping according to the possibility of their usage by future economists in professional activity and development of their necessary professional abilities. The state and peculiarities of development of future economists’ digital competence by the example of Poltava State Agrarian Academy (PSAA) are analyzed. The system of measures carried out in the PDAA is provided to insure an adequate level of informational and educational support of future economists’ training, development of digital competence of the subjects of the educational process. Based on the analysis of the educational-professional program of the specialty 071 «Accounting and taxation” (the first (bachelor) level of higher education), the educational disciplines, within which the digital competence of PSAA students is formed are defined, their volumes (in credits) are compared with the volumes defined in the other establishments of Ukraine, which carry out training in a similar specialty. The results of the pilot survey of students (31 persons) are presented, which are aimed at finding out the main problems, advantages and needs identified by them in the process of developing their digital competence. Due to the research carried out the organizational and pedagogical conditions of development of future economists’ digital competence are determined, perspective directions of the following scientific investigations are outlined.

Author Biographies

Tetiana B. Pryidak , Poltava State Agrarian Academy

PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Department of Accounting

Liudmyla V. Yaloveha, Poltava State Agrarian Academy

PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Department of Accounting

Olha V. Leha, Poltava State Agrarian Academy

PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Department of Accounting

Tetiana H. Mysnyk, Poltava State Agrarian Academy

PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Department of Finance and Credit

Svitlana P. Zoria, Poltava State Agrarian Academy

PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Department of Finance and Credit

References

Л. М. Івашко, "Використання інформаційно-комунікаційних технологій для оцінювання компетенцій при підготовці економістів", Вісник соціально-економічних досліджень, Вип. 44 (1), с. 196-201, 2012.

Г. О. Ковальчук, Активізація навчання в економічній освіті. Київ, Україна: КНЕУ, 2003.

С. Вітер, "Вимоги до майбутніх фахівців економічного профілю у контексті підготовки для аграрної сфери", Молодь і ринок, № 6, с. 140-145, 2012.

Н. М. Болюбаш, "Теоретичні засади формування професійної компетентності майбутніх економістів", Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер. : Педагогіка, т. 112, вип. 99, с. 88-95, 2009.

А. О. Гура, "Сучасні тенденції розвитку економічної освіти в Україні", на Наук.-метод. семінарі викл. екон. ф-ту ХНПУ ім. Г. С. Сковороди Модернізація структури та змісту економічної освіти на засадах компетентнісного підходу, Харків, 2016, с. 10-14.

A. Ferrari, Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publication office of the EU, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://jiscdesignstudio.pbworks.com/w/file/fetch/55823162/ FinalCSReportPDFPARAWEB.pdf. Дата звернення: Лютий 21, 2019.

S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf. Дата звернення: Лютий 21, 2019.

Л. Г. Гаврілова, та Я. В. Топольник, "Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 61, № 5, с. 1-14, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1744/1243. Дата звернення: Лют. 21, 2019.

М. О. Кримова, "Оцінка конкурентоспроможності молодих фахівців з економічною освітою на ринку праці України", Демографія та соціальна економіка, № 2, с. 53-64, 2015.

Р. Кубанов, "Вимоги до професійної підготовки фахівців економічних спеціальностей та їх реалізація в освітньому процесі вищого навчального закладу", Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогіка, № 2, с. 294-301, 2014.

О. М. Наугольникова, "Система професійної підготовки майбутніх економістів у США", Педагогіка та психологія, вип. 52, с. 291-301, 2016.

Т. Б. Поясок, Система застосування інформаційних технологій у професійній підготовці майбутніх економістів. Кременчук, Україна: П.П. Щербатих О.В., 2009.

Л. Л. Філіппова, та Н. Т. Тверезовська, "Вимоги до фахівця економічного профілю", Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Сер.: Педагогіка. Психологія. Філософія, вип. 155, ч. 1, с. 77-84, 2010.

Т. Прийдак, та І. Косовська, "Автоматизація дебіторської заборгованості, як засіб покращення фінансового стану підприємства", Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації, вип. 1, с. 166-168, 2013.

Ю. Томчаковська, "Новітні інформаційно-комунікаційні технології у формуванні іншомовних компетенцій студентів-економістів", Педагогіка і психологія професійної освіти, № 2, с. 24-31, 2016.

О. М. Хомік, "Використання електронних соціальних мереж для формування управлінської культури майбутніх економістів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 51, № 1, с. 95-102, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1309/1011. Дата звернення: Лют. 21, 2019.

J. M. Batalla, E. Rimbau, and E. Serradell, "E-learning in Economics and Business", RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, vol. 2, № 11, p. 3-11, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.raco.cat/index.php/RUSC/article/viewFile/285048/373053. Дата звернення: Лют. 21, 2019.

K. Ala-Mutka, Y. Punie, and Ch. Redecker, Digital Competence for Lifelong Learning. Policy Brief. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/256460657_Digital_Competence_for_Lifelong_Learning_Policy_Brief. Дата звернення: Лютий 21, 2019.

Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competences. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962. Дата звернення: Лютий 21, 2019.

А. И. Драган, Управление конкурентоспособностью предприятий: теоретические аспекты. Москва, Россия: ГАРКиИ, 2006.

С. І. Пучкова, та П. П. Сергєєв, "Про підходи до визначення конкурентоспроможності як економічної категорії", Вісник соціально-економічних досліджень, вип. 3 (54), с. 143-149, 2014.

Д. В. Чернілевський, О. М. Джеджула, та Н. А. Гунько, Педагогічна технологія навчання технічних дисциплін. Вінниця, Україна: АМСКП, 2014.

Міністерство освіти і науки України (2018, Листоп. 13). Наказ № 1244, Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 051 «Економіка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/051-ekonomika-bakalavr.pdf

К. Ю. Акуленко, "Підготовка майбутніх економістів з використанням засобів інформаційних технологій", Комп’ютерно інтегровані технології: освіта, наука, виробництво, вип. № 3, с. 4-10, 2011.

С. В. Івахненков, Інформаційні технології в організації бухгалтерського обліку та аудиту. Київ, Україна: Знання, 2008.

Міністерство освіти і науки України (2018, Листоп. 19). Наказ № 1260, Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. M. Ivashko, "The use of information and communication technologies for competencies assessing in economists training", Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, № 44 (1), p. 196-201, 2012 (in Ukrainian).

H. O. Kovalchuk, Activation of learning in economic education. Kyiv, Ukraine: KNEU, 2003 (in Ukrainian).

S. Viter, "Requirements for future specialists of the economic profile in the context of training for the agrarian sector", Molod i rynok, № 6, p. 140-145, 2012 (in Ukrainian).

N. M. Boliubash, "Theoretical basis of forming future economists’ professional competence", Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohylianska akademiia"]. Ser. : Pedahohika, vol. 112, № 99, p. 88-95, 2009 (in Ukrainian).

A. O. Hura, "Contemporary trends in the development of economic education in Ukraine", in Scientific and Methodologic. Workshop Модернізація структури та змісту економічної освіти на засадах компетентнісного підходу, Kharkiv, 2016, p. 10-14 (in Ukrainian).

A. Ferrari, Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publication office of the EU, 2012. [Online]. Available: http://jiscdesignstudio.pbworks.com/w/file/fetch/55823162/ FinalCSReportPDFPARAWEB.pdf. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in English).

S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. [Online]. Available: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in English).

L. H. Havrilova, and Ya. V. Topolnyk, "Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 61, № 5, p. 1-14, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1744/1243. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in Ukrainian).

M. O. Krymova, "Assessment of the competitiveness of young specialists with economic education in the labor market of Ukraine", Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, № 2, p. 53-64, 2015 (in Ukrainian).

R. Kubanov, "Requirements for the professional training of specialists in economics and their implementation in the educational process of higher educational institutions", Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Pedahohika, № 2, p. 294-301, 2014 (in Ukrainian).

O. M. Nauholnykova, "System of training future economists in the USA", Pedahohika ta psykholohiia, № 52, p. 291-301, 2016 (in Ukrainian).

T. B. Poiasok, The system of application of information technologies in future economists’ training. Kremenchug, Ukraine: P.P. Shcherbatykh O.V., 2009 (in Ukrainian).

L. L. Filippova, and N. T. Tverezovska, "Requirements for a specialist in economics", Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Ser.: Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, № 155, part 1, p. 77-84, 2010 (in Ukrainian).

T. Pryidak, and I. Kosovska, "Automation of accounts receivable, as a means of improving the financial condition of the enterprise", Instytut bukhhalterskoho obliku, kontrol ta analiz v umovakh hlobalizatsii, № 1, p. 166-168, 2013 (in Ukrainian).

Yu. Tomchakovska, "Modern information and communication technologies in forming students-economists’ foreign language competences", Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, № 2, p. 24-31, 2016 (in Ukrainian).

O. M. Khomik, "Use of electronic social networks to form a managerial culture of future economists", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 51, № 1, p. 95-102, 2016. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1309/1011. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in Ukrainian).

J. M. Batalla, E. Rimbau, and E. Serradell, "E-learning in Economics and Business", RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, vol. 2, № 11, p. 3-11, 2014. [Online]. Available: https://www.raco.cat/index.php/RUSC/article/viewFile/285048/373053. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in English).

K. Ala-Mutka, Y. Punie, and Ch. Redecker, Digital Competence for Lifelong Learning. Policy Brief. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2008. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/256460657_Digital_Competence_for_Lifelong_Learning_Policy_Brief. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in English).

Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competences. [Online]. Available: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962. Accessed on: Feb. 21, 2019 (in English).

A. I. Drahan, Managing the Competitiveness of Enterprises: Theoretical Aspects. Moscow, Russia: HARKiI, 2006 (in Russian).

S. I. Puchkova, and P. P. Serhieiev, "Approaches to Defining Competitiveness as an Economic Category", Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, № 3 (54), p. 143-149, 2014 (in Ukrainian).

D. V. Chernilevskyi, O. M. Dzhedzhula, and N. A. Hunko, Pedagogical technology of training technical disciplines. Vinnitsa, Ukraine: AMSKP, 2014 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2018, Nov. 13). Order № 1244, On Approval of the Standard of Higher Education by the Specialty 051 "Economics" for the first (bachelor) level of higher education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/ 21/051-ekonomika-bakalavr.pdf (in Ukrainian).

K. Yu. Akulenko, "Future economists’ training for using information technologies", Kompiuterno intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo, № 3, p. 4-10, 2011 (in Ukrainian).

S. V. Ivakhnenkov, Information technology in the organization of accounting and auditing. Kyiv, Ukraine: Znannia, 2008 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2018, Nov. 19). Order № 1260, On Approval of the Standard of Higher Education by the Specialty 071 "Accounting and taxation" for the first (bachelor) level of higher education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf (in Ukrainian).

Published
2019-10-22
Section
ICT and learning tools in vocational education and training