EXPERT-ANALITICAL MONITORING OF LEARNING PROCESS QUALITY IN HIGH SCHOOL

  • T. M. Korotun The academician Yuriy Bugay international scientific and technical university, Kyiv
  • Olha O. Slabospytska Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv
  • Halyna I. Koval Institute of Software Systems NAS Ukraine, Kyiv
Keywords: learning process quality, Bayesian net, Value tree, monitoring process model, Delphi method, consistency

Abstract

The technological model is proposed for monitoring process of learning process quality in high school compliant with current European and home standards. The mathematical methods are elaborated for diverse activities as to learning process objects quality determination unified support. They self-consistently combine: automatic expert evaluation with Bayesian net and Value tree models; Delphi technique enhancement; best practices for education quality assessment. Quality estimates’ consistency index is introduced for their choice and acceptability analysis. Its permanent increasing over monitoring stages is guaranteed. The tools for these stages’ automatic support are described.

Author Biographies

T. M. Korotun, The academician Yuriy Bugay international scientific and technical university, Kyiv
канд. фіз.-мат. наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інформаційних систем
Olha O. Slabospytska, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv
канд. фіз.-мат. наук, доцент кафедри інформаційних систем
Halyna I. Koval, Institute of Software Systems NAS Ukraine, Kyiv
канд. фіз.-мат. наук, старший науковий співробітник

References

Карпенко М. Система забезпечення якості вищої освіти у Болонському процесі та механізми її імплементації в Україні // Аналітичні записки. – 2008. – № 6. – http://www.niss.gov.ua/Monitor/juni08/16.htm.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. 3rd ed. – Helsinki, 2009. – 41 p. – http://www.enqa.eu/files/ESG_3edition%20(2).pdf.

Кісіль М. Моніторинг як складова системи управління якістю вищої освіти // Розвиток публічного адміністрування на засадах менеджменту: Європейський контекст: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2009. – С. 188–190.

Поташник М. Управление качеством образования – М.: Пед. об-во России, 2006. – 448 с.

Локшина О. Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації з освітньої політики – К.: К.І.С., 2004. – 160 с.

Субетто А. И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций. СПб. – М.: Исследоват. центр проблем качества подготовки специалистов, 2006 – 72 с.

Коваль Г. І, Коротун Т. М., Мороз Г. Б. Байєсівські мережі: застосування для керування програмними проектами // Вісник МНТУ. – Збірник наукових праць. – 2008. – №2. – C. 125–132.

Лаврищева Е. М., Слабоспицкая О. А. Подход к экспертному оцениванию в программной инженерии // Кибернетика и сист. анализ.– 2009.– № 2.– С. 151–168.

Fenton N., Radliński L., Neil M. Improved Bayesian Networks for Software Project Risk Assessment Using Dynamic Discretisation // London: QM University, 2007.– agenarisk.com/resources/white_papers/Improved_BNs_for_Project_Risk_Assesment.pdf.

Ильина Е. П., Ольховская Ю. В., Слабоспицкая О. А. Построение и обоснование обобщенного дерева критериев ценности при учете различных точек зрения на проблему многокритериального оценивания // Проблемы программирования. – 2004 – №2–3. – С. 344–352.

Turoff M., Linstone H. The Delphi Method: Techniques and Applications. – London: Addison-Wesley Publ. Co. – 2002. – 578 p.

Fransella F. The Essential Practitioner’s Handbook of Personal Construct Psychology. – Chichester: Wiley, 2005 – 308 p.

Комп’ютерна програма «Програмний комплекс формування та інтелектуального узагальнення багатокритеріальних експертних оцінок». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 31357 від 14.12.2009. – Київ: Державний департамент інтелектуальної власності МОНУ.

Section
Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends