PRACTICAL APPLICATION OF ON-LINE COMPETITIONS IN PROGRAMMING IN THE SYSTEM OF TRAININGS FOR IT STUDENTS

Keywords: programming, olympiad, e-olymp, on-line competitions, computational practice

Abstract

The article describes the experience of using the E-olymp Internet portal to develop students' programming skills. The purpose of the article is to consider the possibility of using sites with on-line verification of solved problems for in-depth programming learning. Solving programming olympiad problems makes it possible to identify gifted students and develop their intellectual potential. Such activity helps to prepare students for competitions and professional activities in the IT industry. Experts in computer science need to be able to develop and implement algorithms for solving problems, choose the optimal data structures, estimate the time spent on the extreme values of the input data, test and tune their programs in order to apply theoretical knowledge to solve practical non-standard tasks. For the development of such skills, it is advisable to use sites with on-line verification of solved problems. When developing a system of practical training for students, the authors prefer the E-olymp Internet portal, which includes tasks of various levels of complexity. An optimal test system was selected for each task, by which the correctness of the developed program is automatically checked. The article proposes the author's method of conducting one of the computing practices for students of the computer science industry on electronic resources with on-line verification of solved problems. The purpose of the practice is to improve students’ knowledge in Programming. Classes are held in the form of competition on the E-olymp Internet portal. Tasks for competitions are selected on the specified site. After the competition, the methods of solving the tasks are discussed in detail during the class. For each competition, the teacher provides lectures and guidelines. Thus, each student has the opportunity to try their hand at Olympiad programming. This form of work allows the student to decide on the desire for further professional development. The authors of the article systematically conduct university programming contests on the E-olymp Internet portal. Their results are discussed at the programming reserach clubs. This method of training leads to high statistics of students results as well as their employment in IT companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalya A. Makhrovska, Mykolaiv Regional Post-Graduate Teacher Training Institute

PhD in Mathematics and Statistics, Associate Professor at the Department for Theory and Methods for Teaching the Natural Sciences, Mathematics and Information Technologies

Hanna S. Pohromska, V.O. Sukhomlinsky Mykolaiv National University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department for Computer Science and Applied Mathematics

References

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. Київ, Україна, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua/konczepcziya.pdf. Дата звернення: Груд. 15, 2017.

І. В. Гісь, Олімпіадна інформатика. Готуємось до олімпіади з інформатики. Луцьк, Україна, 2009.

С. С. Жуковський, "Аналіз, дослідження та розв’язування конкурсних задач під час учнівської олімпіади з інформатики", Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, вип. 53, с. 152-159, 2010.

С. С. Жуковський, "Педагогічні умови підготовки обдарованих школярів до олімпіад з інформатики", дис. канд. пед. наук., фак-т інформ., Житом. держ. ун-т ім. І. Франка, Київ, 2013.

Е. Павлова, "Методика формирования одаренности при подготовке к олимпиадам по информатике", Фундаментальные исследования, № 10, с. 1360-1362, 2013.

В. В. Сліпчук, Методичні поради щодо підготовки учнів до олімпіади з інформатики. Методичний посібник. Рівне, Україна, 2012.

В. М. Харченко, "Досвід підготовки учнів до олімпіад з інформатики", Комп’ютер у школі та сім’ї, №7, с. 11-14, 2010.

Г. Х. Вахитова, "Предметные олимпиады как способ повышения качества образования студентов педагогических вузов", Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review, №1 (1), с. 36-39, 2013.

Г. Х. Вахитова, "Психолого-педагогические аспекты компетентностного подхода в системе высшего профессионального образования", Вестник Томского государственного педагогического университета, вып. 10 (112), с. 9-14, 2011.

В. И. Вишнепольский, "Методические основы подготовки и проведения олимпиад по графическим дисциплинам в высшей школе", автореф. дис. канд. пед. наук, Моск. пед. гос. ун-т, Москва, 2000.

О. Н. Шамайло, "Методическая система подготовки к математическим олимпиадам в техническом вузе", автореф. дис. канд. пед. наук, Астраханский гос. ун-т, Астрахань, 2009.

К. К. Кудава, "Педагогические основы естественно-математических олимпиад школьников (организация, структура, содержание)", автореф. дис. канд. пед. наук, 1990.

Б. П. Вирачев, "Методические принципы организации и проведения физической олимпиады и подготовки к ней учащихся", дис. канд. пед. наук, Челябинский гос. пед. ун-т, Челябинск, 1998.

О. Ю. Овчинников, "Олимпиады по физике как средство развития интереса к предмету и творчеству учащихся", дис. канд. пед. наук, Моск. гос. пед. ун-т, Москва, 1985.

И. С. Петраков, Математические кружки в 8-10 классах. Москва, Россия: Просвещение, 1987.

Л. С. Ващенко, "Методичні засади організації біологічних олімпіад учнів 8-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів", дис. канд. пед. наук, Ін-т пед. АПН України, Київ, 2003.

О. Ю. Косунова, "Педагогические условия организации интеллектуально-творческих ученических олимпиад", автореф. дис. канд. пед. наук, Ин-т теории образования и пед. Рос.й академии образования, Москва, 2003.

А. М. Шарапков, "Педагогические условия гуманизации режима интеллектуального испытания школьников на предметных олимпиадах", дис. канд. пед. наук, Рязанский гос. пед. ун-т им. С. А. Есенина, Рязань, 2003.

А. В. Алексеев, "Методическая система организации внеклассных мероприятий по информатике", дис. канд. пед наук, Красноярский гос. пед. ун-т, Москва, 1998.

А. Н. Колмогоров, Математика – наука и профессия. Москва, Россия: Наука, 1988.

П. Л. Капица, Эксперимент. Теория. Практика. Москва, Россия: Наука, 1981.

Д. Э. Кнут, Искусство программирования. Москва, Россия: Вильямс, 2000.

Э. Ю. Давидович, "Олимпиады по физике как средство интеллектуального развития учащихся", дис. канд. пед. наук, каф. теории и метод. обучения физике, Рос. гос. пед. ун-т им. А.Н.Герцена, Санкт-Петербург, 1999.

І. Скляр, та Н. Віри, "Перші сходинки до олімпіадного програмування", на ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасні інформаційні технології в освіті та науці, Житомир, 2017, с. 24-25.

О. Р. Столярчук, "Система підготовки студентів до змагань із спортивного програмування ACM ICPC", на ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасні інформаційні технології в освіті та науці, Житомир, 2017, с. 28-32.

С. Матвійчук, "Траєкторія навчання олімпіадного програмування мовою Python тематично дібраних задач", на ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасні інформаційні технології в освіті та науці, Житомир, 2017, с. 36-39.

М. В. Кирилюк, та Ю.А. Кузуб, "З досвіду проведення олімпіад з інформатики на Полтавщині", Комп’ютер у школі та сім’ї. №1, с. 9-13, 2010.

Д. Ван Тассел, Стиль, разработка, эффективность, отладка и испытание программ, Москва, Россия, Мир, 1985.

Н. А. Махровська, та Г. С. Погромська, "Застосування сайтів з on-line перевіркою для розвитку професійного потенціалу студентів в галузі програмування", на ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасні інформаційні технології в освіті та науці, Житомир, 2017, с. 63-65.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

New Ukrainian school: conceptual principles of reforming secondary school. Kyiv, Ukraina, 2016. [Online]. Available: http://mon.gov.ua/konczepcziya.pdf. Accessed on: Dec. 15, 2017. (in Ukrainian)

I. V. His, Olympic computer science. We are preparing for the Olympiad in Informatics. Lutsk, Ukraina, 2009. (in Ukrainian)

S. S. Zhukovskyi, "Analysis, research and solving of competitive tasks during the student Olympiad in informatics", Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, vol. 53, pp. 152-159, 2010. (in Ukrainian)

S. S. Zhukovskyi, Pedagogical conditions of gifted pupils preparation for computer science olympiads, I. Franko Zhytomyr St. Univ., Kyiv, 2013. (in Ukrainian)

E. Pavlova, "Methodology of giving into preparation for olympiads in informatics", Fundamentalnyie issledovaniya, no. 10, pp. 1360-1362, 2013. (in Russian)

V. V. Slipchuk, Methodical advice on preparing students for the Olympiad in Informatics. Methodical manual. Rivne, Ukraina, 2012. (in Ukrainian)

V. M. Kharchenko, "Experience in preparing students for computer science olympiads", Kompiuter u shkoli ta simi, no. 7, pp. 11-14, 2010. (in Ukrainian)

G. H. Vahitova, "Subject olympiads as a way to improve the quality of education of students of pedagogical universities", Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie. Pedagogical Review, no. 1 (1), pp. 36-39, 2013. (in Russian)

G. H. Vahitova, "Psychological and pedagogical aspects of the competence approach in the system of higher professional education", Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, vol. 10 (112), pp. 9-14, 2011. (in Russian)

V. I. Vishnepolskiy, "Methodical bases of preparation and holding of Olympiads in graphic disciplines in higher education", Abstract. dis. Cand. ped. science, Moscow State Pedagogical Univ., Moscow, 2000. (in Russian)

O. N. Shamaylo, "Methodical system of preparation for mathematical olympiads in a technical college", Abstract. dis. Cand. ped. science, Astrakhan State Univ., Astrakhan, 2009. (in Russian)

K. K. Kudava, "Pedagogical foundations of natural-mathematical school olympiads (organization, structure, content)", Abstract. dis. Cand. ped. science, Moscow, 1990. (in Russian)

B. P. Virachev, "Methodical principles of organizing and conducting a physical Olympiad and preparing students for it", PhD thesis, Chelyabinsk State Pedagogical Univ., Chelyabinsk, 1998. (in Russian)

O. Yu. Ovchinnikov, "Olympiad in physics as a means of developing interest in the subject and creativity of students", PhD thesis, Moscow State Pedagogical Univ., Moscow, 1985. (in Russian)

I. S. Petrakov, Math clubs for 8-10 grades. Moscow, Russia: Prosveschenie, 1987. (in Russian)

L. S. Vashchenko, "Methodological principles of organization of biological olympiads of pupils of the 8th-11th forms of general educational institutions", PhD thesis, Institute of Pedagogics of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2003. (in Ukrainian)

O. Yu. Kosunova, "Pedagogical conditions of the organization of intellectual and creative student olympiads", Abstract. dis. Cand. ped. science, Institute of Theory of Education and Pedagogy of the Russian Academy of Education, Moscow, 2003. (in Russian)

A. M. Sharapkov, "Pedagogical conditions of humanization of the mode of intellectual testing of schoolchildren at subject Olympiads", PhD thesis, Ryazan State Pedagogical Univ. S.A. Yesenina, Ryazan, 2003. (in Russian)

A. V. Alekseev, "Methodical system of the organization of extracurricular activities in computer science", PhD thesis, Krasnoyarsk State Pedagogical Univ., Krasnoyarsk, 1998. (in Russian)

A. N. Kolmogorov, Mathematics - Science and Profession. Moscow, Russia: Nauka, 1988. (in Russian)

P. L. Kapitsa, Experiment. Theory. Practice. Moscow, Russia: Nauka, 1981. (in Russian)

D. E. Knut, The art of programming. Moscow, Russia: Vilyams, 2000. (in Russian)

E. Yu. Davidovich, "Olympiads in physics as a means of intellectual development of students", PhD thesis, Russian State Pedagogical Univ. A.N. Herzen, Saint-Petersbourg, 1999. (in Russian)

I. Skliar, and N. Viry, "The First Steps to Olympiad Programming", in Modern information technologies in education and science, Zhytomyr, 2017, рр. 24-25. (in Ukrainian)

O. R. Stoliarchuk, "Student Preparation System for ACM ICPC Competitions", in Modern information technologies in education and science, Zhytomyr, 2017, рр. 28-32. (in Ukrainian)

S. Matviichuk, "Trajectory of Olympiad programming in Python language thematically selected tasks", on Modern information technologies in education and science, Zhytomyr, 2017, рр. 36-39. (in Ukrainian)

M. V. Kyryliuk, and Yu.A. Kuzub, "From the experience of carrying out competitions on informatics in Poltava region", Kompiuter u shkoli ta simi, no. 1, pp. 9-13, 2010. (in Ukrainian)

D. Van Tassel, Style, development, efficiency, debugging, and testing programs, Moscow, Russia: Mir, 1985. (in Russian)

N. A. Makhrovska, and H. S. Pohromska, "Application of online checking sites to develop students' professional potential in programming", in Modern information technologies in education and science, Zhytomyr, 2017, рр. 63-65. (in Ukrainian)

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments