TEACHERS’ PROFESSIONAL SELF-IMPROVEMENT IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING IMPLEMENTATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

teacher's personality
information and communication technologies
Moodle system
an interdisciplinary course for teachers
distance courses for students

How to Cite

[1]
A. V. . Trotsko, L. S. . Rybalko, Kіrіlenko O. G. ., and H. O. . Trush, “TEACHERS’ PROFESSIONAL SELF-IMPROVEMENT IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING IMPLEMENTATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 72, no. 4, pp. 258–272, Sep. 2019, doi: 10.33407/itlt.v72i4.3088.

Abstract

The article focuses on the fact that the introduction of distance learning in the Higher education institutions of Ukraine is conditioned by the needs of modernizing the system of professional training of students that is capable of ensuring the competitiveness of future specialists in the labor market. It is proved that the effectiveness of the introduction of distance learning depends on the subjective (level of preparation of teachers and students for work in the remote mode) and objective factors (availability of material and technical base of institutions of higher education). Contrary to the existing stereotype "with the introduction of distance learning teachers will become useless" it is stated that the teacher is a key element in the implementation of any innovation in education. However, the main condition of this thesis is the positive attitude of the teacher towards the educational innovations, his desire for professional self-improvement, the activity and initiative in the development of a higher school. The teachers’ professional self-improvement is considered as a process of constant updating their knowledge and skills of pedagogical activity for the purpose of using innovative methods, organizational forms, technologies of work with students in educational process. The results of conducted questionnaire show the lack of high readiness of teachers to professional self-improvement in the conditions of implementation of distance learning. It is developed the educational and methodical provision of the process of teachers professional self-improvement in the conditions of implementation of distance learning in higher education institutions, such as: a work program on the interdisciplinary course "Implementation of educational distance technologies in the educational process of higher education" for teachers of different specialties of training, pedagogical and non-pedagogical education, with different work experience; didactic materials for the application of information and communication technologies in higher education and the organization of interactive communication between the teacher and students. The obtained results (distance courses trained by teachers, automated tests, game complexes, multimedia glossary) have proved the effectiveness of purposeful professional self-improvement of teachers. It is outlined the prospects of professional self-improvement of teachers by means of information and communication technologies in the conditions of creating a foreign language environment in institutions of higher education.

PDF (Ukrainian)

References

А. В. Троцко, та Ю. М. Короткова, "Застосування ІКТ у процесі навчання іноземних мов: досвід України та Греції", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 68, № 6, c. 166-180, 2018.

V. Yu. Bykov, and M. P. Shyshkina, "The conceptual basis of the university cloud-based learning and research environment formation and development in view of the open science priorities", Information Technologies and Learning Tools, vol. 68, no. 6, pp.1-19, 2018.

M. Bond, V. Marín, C. Dolch, S. Bedenlier, and O. Zawacki-Richter, "Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media", International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 15, no. 1, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/

1186/s41239-018-0130-1. Дата звернення: Бер. 12, 2019.

Е. Г. Кириленко, Г. А. Труш, и С. А. Жигальцев, "Использование web-сервиса Тrello для организации учебного группового проекта", Norwegian Journal of development of the International Science, vol. 2, no. 22, pp. 16-20, 2018.

Л. С. Рибалко та Є. В. Пизіна, "Формування професійних компетенцій майбутніх перекладачів технічної літератури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій". Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014.

C. Redecker,"European Framework for the Digital Competence of Educators". Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.2760/159770. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

І. В Герасименко, "Методика використання технологій дистанційного навчання в підготовці бакалаврів комп’ютерних наук", дис. канд. пед. наук, НАПН України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання, Київ, 2014.

Н. В. Жевакіна, "Педагогічні умови організації дистанційного навчання студентів гуманітарних спеціальностей у педагогічному університеті", дис. канд. пед. наук, Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Луганськ, 2009.

B. Oliver, and T. Jorre de St Jorre, "Graduate attributes for 2020 and beyond: Recommendations for Australian higher education providers", Higher Education Research and Development, pp. 1-16, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1446415. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Ф. Майнаєв, та Л. Рибалко, "Дидактичні матеріали до застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні студентів суспільно-гуманітарного профілю в закладах вищої освіти", Харків, Україна: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018.

М. В. Супрун, "Організація навчального процесу в магістратурі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ)". Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки, вип. 3 (81), c. 115-120, 2015.

Ю. П. Біляй, "Методична система підготовки майбутніх вчителів математики та інформатики до використання технологій дистанційного навчання", дис. канд. пед. наук, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2018.

О. Г. Кіріленко, "Умови підготовки викладачів вищих навчальних закладів до організації дистанційного навчання", Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. пр., Слов’янський державний педагогічний університет, вип. ХХХІІІ, c. 24-32, 2006.

О. В. Кареліна, "Вплив особистості викладача на підвищення ефективності дистанційного навчання", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр.,

вип. 6, Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, c. 421-427, 2004.

В. М. Кухаренко та ін., "Теорія і практика змішаного навчання". Харків, Україна: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.

О. П. Муковіз, "Підготовка викладача до організації дистанційного навчання в системі неперервної освіти вчителів початкової школи", Комп’ютер у школі та сім’ї, № 6, с. 26-30, 2014.

В. В. Осадчий, та І. М. Сердюк, "Персональний сайт як засіб формування цифрового іміджу науково-педагогічних працівників", Інформаційні технології і засоби навчання,

т. 69, № 1, c. 78-91, 2019.

В. Ю. Стрельніков, "Особливості побудови курсів підвищення підготовки викладачів до проектування дистанційного навчання", на XLIІ Міжнар. наук.-метод. конф. Дистанційна освіта: забезпечення доступності та неперервної освіти впродовж життя

(E-Learning and University Education-2017), Полтава, 2017, с. 230-232.

Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудн. 2015 р. № 1187 (редакція від 23.05.2018 р., підстава 347-2018-п), "Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності". [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Г. А. Назаренко, та Т. К. Андрющенко, "Інформаційно-комунікаційні технології як інструмент підвищення якості дошкільної освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 69, № 1, c. 21-36, 2019.

Наказ МОН України від 25 липн. 2018. "Про вищу освіту". [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.help/law/1556-VII/edition25.07.2018/page6. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Постанова МОН України від 20 грудн. 2000. "Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні". Освітній портал. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Наказ МОН України від 25 квітн. 2013, № 466. "Про затвердження Положення про дистанційне навчання". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Наказ МОН України від 31 жовт. 2013, №1518. "Про затвердження Вимог до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що надають освітні послуги за дистанційною формою навчання з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців за акредитованими напрямами і спеціальностями". [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1857-13. Дата звернення: Бер. 31, 2019.

Наказ Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського "ХАІ" від 15 жовт. 2016, № 392. "Про впровадження дистанційного навчання в університеті". [Електронний ресурс]. Доступно: https://khai.edu/ua/. Дата звернення: Бер. 25, 2019.

Робоча програма з курсу «Впровадження освітніх дистанційних технологій в освітній процес вищої школи». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mentor.khai.edu/course/view.php?id=19. Дата звернення: Бер. 25, 2019.

О. Г. Кіріленко, "Діагностика педагогічних знань й умінь викладачів технічних вишів", Молодий вчений, №2 (29), с. 284-289, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. V. Trotsko, and Yu. M. Korotkova, "Using information and communication technologies in the process of teaching foreign languages: the experience of Ukraine and Greece", Information Technologies and Learning Tools, vol. 68, no. 6, pp. 166-180, 2018. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, and M. P. Shyshkina, "The conceptual basis of the university cloud-based learning and research environment formation and development in view of the open science priorities", Information Technologies and Learning Tools, vol. 68, no. 6, pp.1-19, 2018.

(in English)

M. Bond, V. Marín, C. Dolch, S. Bedenlier, and O. Zawacki-Richter, "Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media", International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 15, no. 1, 2018. [Online]. Available: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/

1186/s41239-018-0130-1. Accessed on: Mar. 12, 2019. (in English)

O. Kirilenko, H.Trush, and S. Zhigaltsev, "Using the web service Trello to manage a training group project", Norwegian Journal of development of the International Science, vol. 2, no. 22, pp. 16-20, 2018. (in Russian)

L. S. Rybalko, and Ye. V. Pyzina, "Formation of future on technical literature translators’ professional competence by means of information and communication technologies: monohrafiia". H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, 2014. (in Ukrainian)

C. Redecker,"European Framework for the Digital Competence of Educators". Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. [Online]. Available: https://doi.org/10.2760/159770. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in English)

I. V. Herasymenko, "Methodology of using distance learning technologies in preparation of bachelor's degree in computer science", Phd thesis, NAES of Ukraine, Institute of Information Technologies and Learning Tools, Kyiv, 2014. (in Ukrainian)

N. V. Zhevakina, "Pedagogical conditions of the organization of the distance education for the humanity students of the pedagogical universit", Phd thesis, Taras Shevchenko Luhansk National University, Luhansk, 2009. (in Ukrainian)

B. Oliver, and T. Jorre de St Jorre, "Graduate attributes for 2020 and beyond: Recommendations for Australian higher education providers". Higher Education Research and Development, pp. 1-16, 2018. [Online]. Available: https://doi.org/10.1080/

2018.1446415. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in English)

F. Mainaiev, and L. Rybalko, "Didactic materials for the application of information and communication technologies in teaching students of a social and humanitarian profile in higher education institutions". Kharkiv, Ukraine: H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2018. (in Ukrainian)

M. V. Suprun,"The educational process organization with the use of the informational and communicational technologies in the master course", Ivan Franko Zhytomyr state university journal. Pedagogical sciences, iss. 3 (81), pp. 115-120, 2015. (in Ukrainian)

Y. P. Biliai, "Methodical system of training of future mathematics and computer science teachers to use distance-learning technologies", Phd thesis, M.P. Drahomanov National Teacher’s Training University, Kyiv, 2018. (in Ukrainian)

O. H. Kirilenko, "Conditions of training teachers of higher technical educational institutions for the organization of distant teaching", Humanization of educational process: сollection of scientific papers, Slavyansk state pedagogical university, vol. ХХХІІІ, pp. 24-32, 2006. (in Ukrainian)

O. V. Karelina, "Influence of the teacher's personality on efficiency of distance learning", Modern information technologies and innovation methodologies of education in professional training: methodology, theory, experience, problems: сollection of scientific papers, iss. 6, Kyiv-Vinnytsia, pp. 421-427, 2018. (in Ukrainian)

V. M. Kukharenko et al., Theory and Practice of blended learning. Kharkiv, Ukraine: "Miskdruk", NTU "KhPI", 2016. (in Ukrainian)

O. P. Mukoviz, "Training of a lecturer to organization of distant education in the system of continuous education of primary school teachers", Computer at school and family, no. 6, pp. 26-30, 2014. (in Ukrainian)

V. V. Osadchyi, and I. M. Serdiuk, "Personal site as a means for forming digital image of scientific and pedagogical workers", Information Technologies and Learning Tools, vol. 69, no. 1, pp. 78-91, 2019. (in Ukrainian)

V. Yu. Strelnikov, "Features of constructing courses for improving the training of teachers in the design of distance learning", in XLIІ International Conference Distance education: ensuring accessibility and continuing education throughout life (E-Learning and University Education-2017), Poltava, 2017, pp. 230-232. (in Ukrainian)

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 30 December 2015 № 1187 (as amended on 23.05.2018, basis 347-2018-p), "On Approval of Licensing Conditions for the Conduct of Educational Activities". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/

-2015-%D0%BF. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in Ukrainian)

H. A. Nazarenko, and T. K. Andriushchenko, "Information and communication technologies as an instrument for preschool education quality improvement", Information Technologies and Learning Tools, vol. 69, no. 1, pp. 21-36, 2019. (in Ukrainian)

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 25 July 2018. "About Higher Education". [Online]. Available: https://zakon.help/law/1556-VII/edition25.07.2018/page6. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in Ukrainian)

Resolution of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 20 Dec. 2000. "Concept of development of distance education in Ukraine". Educational portal. [Online]. Available: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in Ukrainian)

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 25 April 2013, № 466. "About the approval of the Regulation on distance education". [Online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. Accessed: Mar. 31, 2019. (in Ukrainian)

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 31 Oct. 2013, №1518. "On approval of requirements for higher educational institutions and postgraduate education institutions, scientific, educational and scientific institutions providing educational services in the distant form of training and advanced training of specialists in accredited areas and specialties". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1857-13. Accessed on: Mar. 31, 2019. (in Ukrainian)

Order National Aerospace University named M.E. Zhukovsky "KhAI" from 15 October 2016, № 392. "Іmplantation of distance learning at the university". [Online]. Available: https://khai.edu/ua/. Accessed on: Mar. 25, 2019. (in Ukrainian) .

Work program on the course " Іmplantation of Distance Educational Technologies in the Learning Process". [Online]. Available: https://mentor.khai.edu/course/view.php?id=19. Accessed on: Mar. 25, 2019. (in Ukrainian)

O. H. Kirilenko, "Assessment of pedagogical knowledge and skills of teachers of higher technical educational institutions", Molodyi vchenyi, no. 2 (29), pp. 284-289, 2016.

(in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.