THE USE OF ICT TOOLS FOR THE FORMATION OF LEARNING AND COMMUNICATION STRATEGIES IN THE FOREIGN LANGUAGE CLASSROOM IN NON-LANGUAGE INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Keywords: competency approach, information and communication technologies, foreign language competence, foreign language teaching contents, learning and communication strategies, method

Abstract

The article deals with the issues on innovative development of foreign language education by means of information and communication technologies. Analysis of the regulatory instruments on the basis of which higher education graduates are trained in non-language universities allows determining the relevance of foreign communication competence formation and the ability to deliver intercultural communication, including professional one. The competence approach in the process of foreign language education, based on the integration of key competencies, is determined as the basis of the formation of language learning content lines, constituted from linguistic, communicative, linguocultural material, and learning and communicative strategies. Analysis of such linguodidactic categories as the content of foreign language education, forms and methods of foreign languages teaching is carried out. Particular attention is paid to the problem of and learning strategies formation in the context of the implementation of continuous foreign education. The authors also analyses a number of existing classifications of such strategies in the foreign and domestic educational space; ways of their technologization are suggested. Application of information and communication technologies is considered as a main factor in the formation of positive motivation and the creation of a situation of success in the process of and learning strategies formation, with personalization, credibility, accessibility, productivity and interactivity being identified as the basic constituents. A number of methods for teaching foreign languages with the use of information and communication technologies are proposed. They aim at creating a favourable educational environment, enhancing the motivational potential of foreign language education, activating students' autonomous work by constructing a content of education that involves the conscious selection, processing and mastering of educational information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariya I. Tadeyeva, National University of Water and Environmental Engineering

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of Foreign Languages Department

Larysa Ye. Kupchyk, National University of Water and Environmental Engineering

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Foreign Languages Department

Alona T. Litvinchuk, National University of Water and Environmental Engineering

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Foreign Languages Department

References

С. М. Амеліна, Компетентнісний підхід до професійної підготовки майбутніх інженерів. Педагогічний альманах [зб. наук. пр. Херсонської академії неперервної освіти]. 2010. Вип. 5. С. 78 – 83.

В. Ю. Биков, Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. № 9. С. 9–15. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_94. Дата звернення: Березень 23, 2019.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради України. № 2661-VIII від 20.12.2018. № 38-39. 380 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Концепція розвитку іншомовної освіти у Національному університеті водного господарства та природокористування. Уклад. Тадеєва М. І., Літвінчук А. Т., Купчик Л. Є. та ін. Рівне, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ep3.nuwm.edu.ua/4272/

Культурно-гуманітарні стратегії розвитку університетської освіти в умовах динамічних суспільних трансформацій / за ред. І. В. Степаненко. К. ІВО НАПН України. 2018. 226с.

Методика навчання іноземних мов та культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів [Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін.] за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.

Л. І. Морська, Сутність і класифікація комунікативних стратегій у професійному дискурсі. Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер.: Філологічна. 2012. Вип. 29. С. 11-14. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_29_6

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf.

Стандарти вищої освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

О. С. Сторонська, Формування стратегій вивчення іноземної мови як науково-методична проблема. Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. 2014. Вип. 692–693. С. 263–265. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchnugf_2014_692-693_79

М. І. Тадеєва, Концепція розвитку іншомовної освіти в Україні : навчально-методичний посібник. Рівне : РВЦ МЕГУ, 2010. 73 с.

J. O’Malley, A. U., Chamot, G. Stewner-Marzanares, L. Kupper, R. P. Russo, Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language learning. 1985. No. 35, p. 21-46.

R. L. Oxford, Languages learning strategies: What every teacher should know. University of Alabama, Boston: Heinle&Heinle publications, 1990.

Ch Raupach, Strategien zur Verbesserung der mündlichen Kommunikation beim Fremdsprachenlernen – am Beispiel des Deutschunterrichts an der Oberstufe in Notodden, Norwegen. Tysk, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/147971/Raupach.pdf?sequence=1&isAllowed=y

J. Rubin, Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. In A. L. Wenden & J. Rubin (Eds.) Learner strategies in language learning 15-30, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall,1987.

K. Seresova, Didaktische Strategien im Fremdspracheunterricht. Lingua - Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis, Band 46. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2018. 180 S.

H. H. Stern, Issues and Options in Language Teaching. Oxford: OUPб 1992.

The Council of the European Union. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences of lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union. P. 189/1–189/13. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7

O. V. Tynkaliuk, I. Z. Semeriak, Virtual teaching and learning environment in shaping strategies for professional foreign language communication between software engineers. Information Technologies and Learning Tools, 2018, Vol. 67, No. 5. P. 239–249. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2272/1397


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. M. Amelina, “Competitive approach to the training of future engineers”, Pedagogichnyy almanakh [zb. nauk. pr. Khersonskoyi akademiyi neperervnoyi osvity], vol. 5, pp. 78–83, 2015. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, “An open educational environment and modern network tools for open education systems”, Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriyentovani systemy navchannia, no. 9. pp. 9–15. 2010. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_94. (in Ukrainian)

Law of Ukraine «On Higher Education». Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 2661-VIII of 20.12.2018. No. 38-39. 380 p. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)

Concept of Foreign Language Education Development at the National University of Water and Environmental Engineering / compiled by Tadeyeva M. I., Litvinchuk A. T., Kupchyk L. Ye. et al. Rivne, 2016. [Online]. Available: http://ep3.nuwm.edu.ua/4272/ (in Ukrainian)

Cultural and Humanitarian Strategies for the Development of University Education in Conditions of Dynamic Social Transformations / ed. by. І. Stepanenko. K. IVO NAPN Ukrainy. 226 p. 2018. (in Ukrainian)

Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for the students of classical, pedagogical and linguistic universities [Bihych O. B., Borysko N. F., Boretska H. E. et al.] ed. by. S. Yu. Nikolaieva. Kyiv, Lenvit. 590 p. 2013. (in Ukrainian)

L. I. Morskaya, “Essence and classification of communicative strategies in professional discourse”, Naukovi zapysky [Nacionalnogo universytetu «Ostrozka akademiya»]. Seriya: Philolohichna, vol. 29, pp. 11-14, 2012. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_29_6 (in Ukrainian)

National Strategy for the Development of Education in Ukraine over 2012–2021. [Online]. Available: http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf. (in Ukrainian)

Higher Education Standards [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti. (in Ukrainian)

O. S. Storonska, Formation of strategies for studying a foreign language as a scientific and methodological problem. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchnugf_2014_692-693_79. (in Ukrainian)

M. I. Tadeyeva, Concept of foreign language education development in Ukraine: educational and methodical manual. Rivne: RVC MEGU, 2010. 73 p. (in Ukrainian)

J. O’Malley, A. U., Chamot, G. Stewner-Marzanares, L. Kupper, and R. P. Russo, Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language learning, no. 35, pp. 21-46, 1985. (in English)

R. Oxford, Languages learning strategies: What every teacher should know. University of Alabama, Boston, Heinle&Heinle publications, 1990. (in English)

Ch. Raupach, Strategien zur Verbesserung der mündlichen Kommunikation beim Fremdsprachenlernen – am Beispiel des Deutschunterrichts an der Oberstufe in Notodden, Norwegen. [Online]. Available: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/147971/Raupach.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (in German)

J. Rubin, Learner strategies: Theaoretical assunmptions, research history and typology. In A. L. Wenden & J. Rubin (Eds.) Learner strategies in language learning 15-30, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1987. (in English)

K. Seresova, Didaktische Strategien im Fremdspracheunterricht. Lingua - Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis, Band 46. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2018. 180 S. (in German)

H. H. Stern, Issues and Options in Language Teaching. Oxford: OUP, 1992. (in English)

The Council of the European Union. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences of lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union. P. 189/1–189/13. [Online]. Available: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7. (in English)

O. V., Tynkaliuk, and I. Z. Semeriak, “Virtual teaching and learning environment in shaping strategies for professional foreign language communication between software engineers”, Information Technologies and Learning Tools, 2018, vol. 67, no. 5. pp. 239–249. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2272/1397 (in English)

Published
2021-02-23
How to Cite
Tadeyeva, M. I., Kupchyk, L. Y., & Litvinchuk, A. T. (2021). THE USE OF ICT TOOLS FOR THE FORMATION OF LEARNING AND COMMUNICATION STRATEGIES IN THE FOREIGN LANGUAGE CLASSROOM IN NON-LANGUAGE INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION. Information Technologies and Learning Tools, 81(1), 272-284. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3099
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments