PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL FACTORS OF EFFECTIVE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES FOR CHILD DEVELOPMENT
PDF (Ukrainian)

Keywords

e-learning tools
ergonomic requirements
psychological processes

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva, “PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL FACTORS OF EFFECTIVE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES FOR CHILD DEVELOPMENT”, ITLT, vol. 18, no. 4, Oct. 2010, doi: 10.33407/itlt.v18i4.311.

Abstract

The article characterizes the psychological and pedagogical factors of effective implementation and use of electronic educational tools in secondary schools. Determination of individual development by complex of psychological and pedagogical, ergonomic, aesthetic and hygienic factors of information technology use is grounded. The basic psychological and educational factors that influence child development are considered. Main groups of ergonomic requirements, which should emphasize the development and evaluation of electronic tools to maximize development and mental and physical health of the child, are described.
PDF (Ukrainian)

References

Асмолов А. Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа / А. Г. Асмолов. – М.: «Смысл», ИЦ «Академия», 2002.

Баврин П. А. Методические рекомендации по комплексной оценке качества информационных образовательных ресурсов / П. А. Баврин // Единое окно доступа к образовательным ресурсам. – 2004. – Режим доступу: http://www.humanities.edu.ru/db/msg/74844.

Беляев М. И. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / М. И. Беляев, В. М. Вымятнин, С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун и др. – Томск: Изд-во Томского университета, 2002.

Вострокнутов И. Е. Теория и технология оценки качества программных средств образовательного назначения. Монография / И. Е. Вострокнутов. – М.: Госкоорцентр, 2001. – 300 с.

Выготский Л. С. Проблема возраста / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6 т. – М., 1984. – Т. 4.

Государственный стандарт республики Казахстан. Информационные технологи. Электронное учебное издание. – 2005.

Григорьев С. Г. Информатизация образования. Фундаментальные основы / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун. – Томск: Изд-во «ТМЛ-Пресс», 2008. – 286 с.

Гуружапов В. А. Экспертиза учебного процесса развивающего обучения в системе Д .Б. Эльконина–В. В. Давыдова / В. А. Гуружапов. – М., 2000.

Григорьев С. Г. Об определении учебных электронных программных средств / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров // В сб. трудов «Информационные технологии в высшем образовании». – М.: Академия нефти и газа, 2001.

Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М., 1996.

Информатизация образования (педагогико-эргономический аспект) / И. В. Роберт. – М.: РАО, 2002.

Макаров С. И. Методические основы создания и применения образовательных электронных изданий. – Автореф. дисс. … доктора пед. наук. – М., 2003. – 35 с.

Проблемы формирования личности / Л. И. Божович. – М.; Воронеж, 1997.

Рыжов В. А. Качество экранных изображений в обучающих программах / В. А. Рыжов, А. В. Корниенко, Д. В. Демидович // Педагогическая информатика. – 2002. – №1. – С. 42–55.

Стандарт отрасли «Информационная технология. Сертификация средств и систем в сфере информатизации. Программные средства учебного назначения. Эргономические требования к составу и значению характеристик качества и методам их оценки» (Проект). Исполнители: Вострокнутов И. Е., Галкина, 2001.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.