PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL FACTORS OF EFFECTIVE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES FOR CHILD DEVELOPMENT

  • Galina P. Lavrentieva Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: e-learning tools, ergonomic requirements, psychological processes

Abstract

The article characterizes the psychological and pedagogical factors of effective implementation and use of electronic educational tools in secondary schools. Determination of individual development by complex of psychological and pedagogical, ergonomic, aesthetic and hygienic factors of information technology use is grounded. The basic psychological and educational factors that influence child development are considered. Main groups of ergonomic requirements, which should emphasize the development and evaluation of electronic tools to maximize development and mental and physical health of the child, are described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galina P. Lavrentieva, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
кандидат психологических наук, старший научный сотрудник

References

Асмолов А. Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа / А. Г. Асмолов. – М.: «Смысл», ИЦ «Академия», 2002.

Баврин П. А. Методические рекомендации по комплексной оценке качества информационных образовательных ресурсов / П. А. Баврин // Единое окно доступа к образовательным ресурсам. – 2004. – Режим доступу: http://www.humanities.edu.ru/db/msg/74844.

Беляев М. И. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / М. И. Беляев, В. М. Вымятнин, С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун и др. – Томск: Изд-во Томского университета, 2002.

Вострокнутов И. Е. Теория и технология оценки качества программных средств образовательного назначения. Монография / И. Е. Вострокнутов. – М.: Госкоорцентр, 2001. – 300 с.

Выготский Л. С. Проблема возраста / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6 т. – М., 1984. – Т. 4.

Государственный стандарт республики Казахстан. Информационные технологи. Электронное учебное издание. – 2005.

Григорьев С. Г. Информатизация образования. Фундаментальные основы / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун. – Томск: Изд-во «ТМЛ-Пресс», 2008. – 286 с.

Гуружапов В. А. Экспертиза учебного процесса развивающего обучения в системе Д .Б. Эльконина–В. В. Давыдова / В. А. Гуружапов. – М., 2000.

Григорьев С. Г. Об определении учебных электронных программных средств / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров // В сб. трудов «Информационные технологии в высшем образовании». – М.: Академия нефти и газа, 2001.

Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М., 1996.

Информатизация образования (педагогико-эргономический аспект) / И. В. Роберт. – М.: РАО, 2002.

Макаров С. И. Методические основы создания и применения образовательных электронных изданий. – Автореф. дисс. … доктора пед. наук. – М., 2003. – 35 с.

Проблемы формирования личности / Л. И. Божович. – М.; Воронеж, 1997.

Рыжов В. А. Качество экранных изображений в обучающих программах / В. А. Рыжов, А. В. Корниенко, Д. В. Демидович // Педагогическая информатика. – 2002. – №1. – С. 42–55.

Стандарт отрасли «Информационная технология. Сертификация средств и систем в сфере информатизации. Программные средства учебного назначения. Эргономические требования к составу и значению характеристик качества и методам их оценки» (Проект). Исполнители: Вострокнутов И. Е., Галкина, 2001.

How to Cite
Lavrentieva, G. P. (1). PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL FACTORS OF EFFECTIVE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES FOR CHILD DEVELOPMENT. Information Technologies and Learning Tools, 18(4). https://doi.org/10.33407/itlt.v18i4.311
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment