COMPUTER EMULATORS AND SIMULATORS OFMEASURING INSTRUMENTS ON THE PHYSICS LESSONS

  • Yaroslav Yu. Dyma Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko, Poltava
Keywords: educational physical experiment, computer equipment, emulators of measuring instruments, simulators of measuring instruments, laboratory experimentation

Abstract

Prominent feature of educational physical experiment at the present stage is applications of computer equipment and special software – virtual measuring instruments. The purpose of this article – to explain, when by means of virtual instruments it is possible to lead real experience (they are emulators), and when – virtual (they are simulators). For the best understanding implementation of one laboratory experimentation with usage of the software of both types is given. As at learning physics advantage should be given to carrying out of natural experiment with learning the real phenomena and measuring of real physical quantities the most perspective examination of programs-emulators of measuring instruments for their further implantation in educational process sees.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yaroslav Yu. Dyma, Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko, Poltava
аспирант кафедры общей физики

References

Городенко М. М. Комп’ютерне моделювання досліду Резерфорда / М. М. Городенко, В. С. Сьомкін, А. З. Калімбет, М. С. Кисельов // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики: Зб. наук. праць. — Кривий Ріг: Видавничий відділ КДПУ, 2001. — Т. 2. — С. 88–89.

Дима Я. Ю. Використання програм-емуляторів фізичних приладів для постановки домашніх лабораторних робіт / Я. Ю. Дима // Зб. наук.-метод. праць «Теорія та методика вивчення природничо-математичних і технічних дисциплін». Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 14. — Рівне: Волинські обереги, 2010. — С. 126–131.

Дима Я. Ю. Проведення лабораторних робіт з фізики із застосуванням інтерактивних методик та комп’ютерної техніки / Я. Ю. Дима, О. П. Руденко, О. В. Саєнко // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М. Т. — Умань: ПП Жовтий О.О., 2009. — Ч. 2. — С. 99–106.

Дима Я. Ю. Сучасні підходи до постановки фізичних експериментів / Я. Ю. Дима, О. П. Руденко, О. В. Саєнко // Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету. Серія педагогічна: Управління якістю підготовки майбутніх учителів фізики та трудового навчання. — Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2009. — Вип. 15. — С. 132–135.

Дмитриева Е. А. Использование компьютерной модели опыта Милликена при изучении дискретности электрического заряда / Е. А. Дмитриева, В. Н. Кадченко // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики: Зб. наук. праць. — Кривий Ріг: Видавничий відділ КДПУ, 2001. — Т. 2. — С. 125–127.

Кардашев Г. А. Виртуальная электроника. Компьютерное моделирование аналоговых устройств / Г. А. Кардашев. — М.: Горячая линия – Телеком, 2002. — 260 с. — (Массовая радиобиблиотека; 1251).

Пат. України на корисну модель № 48113 МПК (2006) G09F 27/00 G10H 1/00. Спосіб організації експерименту з фізики / Дима Я. Ю., Саєнко О. В., Руденко О. П. — № u200908875 ; заявл. 25.08.2009 ; опубл. 10.03.2010, бюл. № 5.

Разумовский В. Г. ЭВМ и школа: Научно-педагогическое обеспечение / В. Г. Разумовский // Сов. педагогика. — 1985. — № 9. — С. 12–16.

Теплицький І. О. «Віртуальний фізичний лабораторний практикум» як актуальна проблема сучасної дидактики / І. О. Теплицький, С. О. Семеріков // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики: Зб. наук. праць. — Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2004. — Т. 2. — С. 414–-421.

Section
ICT focused pedagogical technologies and information educational resources