THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS FOR PROSPECTIVE PRIMARY SCHOOL TEACHER’S SOCIAL AND CULTURAL COMPETENCE FORMATION

Keywords: information and communication technologies, social and cultural competence, linguistic and country study aspect, communicative etiquette, the method of project

Abstract

The article deals with the problem of prospective primary school teachers’ social and cultural competence formation applying information and communication technologies. The relevance of social and cultural competence as a component of professional competence of future specialists is substantiated. The factors that effectively influence the teachers mobility are highlighted. The algorithm of formation of social and cultural competence of prospective primary school teachers by means of ICT in the context of communicative etiquette training has been developed. It includes: realization of interdisciplinary connections of humanities cycle disciplines; organization of study as research (project technology); analysis of authentic texts and modeling of social roles; saturation of educational space by means of knowledge carriers (use of ICT); creation of study groups (online groups); cooperation in the learning process (discussion on the platform "TheWall"). The main tasks for formation of social and cultural competence of prospective primary school teachers by means of computer-oriented technologies are determined.The article focuses on the research results on the effectiveness of the use of ICT tools in the process of future teacher’s social and cultural competence formation. The level of social and cultural competence of university teachers, primary school teachers, university students of Teacher training departments is studied. It is proposed teaching of the Humanities (modern Ukrainian language, Ukrainian language methodology, English, English language methodology, pedagogy of genealogy study, country studies) on the basis of the integration of separate topics related to socio-cultural realities. Special attention is paid to organizing students’ group work for a project using paper and electronic media. PowerPoint program is suggested to be a good tool to create the final product - the project "Communicative Etiquette as a Component of Social and Cultural Competence". The article highlites the possibilities of the Moodle system for both teachers and students. It has been pointed out that the use of Microsoft PowerPoint software is the most common and effective. It allows to create a multimedia presentation quickly and efficiently. Besides the text it can include computer animations, pictures, graphics, tables, videos and musical accompaniment. It is summed up that integrated use of ICT contributes to the formation of social and cultural competence of prospective primary school teachers and prepares them for teaching activity in a multicultural environment. The prospects for further research are defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liubov S. Nos, Ivan Franco National University of Lviv

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Mariia O. Stakhiv, Ivan Franco National University of Lviv

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

References

Педагогічна Конституція Європи [Електронний ресурс] Доступно: http : yspu.org/images/0/00/Frankfurt2013.pdf Дата звернення: Лютий, 16, 2019.

Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти: світові тенденції: Колективна монографія / За ред. В. Ю. Бикова та О. В. Овчарук. К.: «Педагогічна думка», 292 с., 2007.

[3] Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти України (проект). [Електронний ресурс].Доступно: https://mon.gov.ua/...standartiv.../013-pochatkova-osvita-bakalavr-21.09.7.doc Дата звернення: Лютий, 10, 2019.

Верховна Рада України. Закон № 74/98-ВР «Про Національну програму інформатизації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/go/74/98-вр Дата звернення: Лютий, 10, 2019.

Міністерство освіти і науки України Наказ №776 від 16.07.2018 року «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти».[Електронний ресурс] Доступно: [https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti]. Дата звернення: Лютий, 15, 2019.

М. О. Стахів, «Соціокультурна мобільність як складова професійної компетентності педагога», Молодий вчений, №3 (43), с. 474-479, 2017.

О. Е. Коневщинська, «Розвиток поняття інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників в аспекті використання соціальних електронних мереж», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1 (45), с. 12-22, 2015, [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196. Дата звернення: Лютий 21, 2019.

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Version 2.0. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris, 2011. 95 p.

Я. К. Радевич-Винницький, Етикет і культура спілкування, Львів, Україна: «СПОЛОМ», 2001.

Ф. С. Бацевич, Основи комунікативної лінгвістики: Підручник. Київ, Україна: «Академія», 2004.

М. Г. Стельмахович «Український мовленнєвий етикет», Дивослово, №3, с.19-21, 1998.

О. І. Огієнко, «Соціокультурна компетентність у професійній підготовці майбутнього фахівця», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, №4 (30), с. 368-375, 2013.

Л. С. Нос та ін., Актуальні проблеми педагогічної освіти: соціокультурний вимір: колективна монографія, Львів, Україна: ЛНУ імені Івана Франка, С. 235- 250, 2018.

А. О. Щеглова “Місце проектного методу для формування і розвитку іншомовної комунікативної компетентності студентів в умовах змішаного навчання”, Інформаційні технології і засоби навчання, №3 (53), С. 142-149, 2016, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1381. Дата звернення: Лютий 19, 2019

Ю. С. Жарких, С. В. Лисоченко, Б. Б. Сусь та О. В. Третяк, Комп'ютерні технології в освіті: навч. посібн. К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2012.

М. О. Стахів, Український комунікативний етикет: Навч.-метод. посіб., К.: Знання, 2008.

В. В. Коваленко,«Проблема розвитку компетентності педагогічних працівників з використанням web-орієнтованих і мультимедійних технологійу педагогічній теорії і практиці», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1(57), с. 189-206, 2017.[Електронний ресурс]. Доступно:https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1541/1138. Дата звернення: Січень, 13,2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Pedagogical Constitution of Europe. [Online]. Available: http : yspu.org/images/0/00/Frankfurt2013.pdf. Accessed on: February 16, 2019 (in Ukrainian)

Forming informational educational space in the process of modernization of general secondary education: global trends. Collective monograph. K . "Pedagogical Thought", 2007. 292 p. (in Ukrainian).

The Ministry of Education and Science of Ukraine. The Standard of Higher Education of Ukraine (project). [Online]. Available: https://mon.gov.ua/...standartiv.../013-pochatkova-osvita-bakalavr-21.09.7.doc. Accessed on: February 10, 2019 (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrayiny. Law № 74/98-VR."On the National Program of Informatization". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/go/74/98-vr. Accessed on: February 10, 2019 (in Ukrainian)

The Ministry of Education and Science of Ukraine. Nakaz №776 (2018, July, 16) "On Approval of the Concept of Pedagogical Education Development." [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku -pedagogichnoyi-osviti. Accessed on: February 15, 2019. (in Ukrainian)

M. O. Stakhiv, "Social and Cultural Mobility as a Component of a Professional Teacher's Competence", Molodyy vchenyy, no.3 (43), pp. 474-479, 2017. (in Ukrainian)

O. E. Konevshchinska, "Development of the concept of information and educational environment of upper-form pupils in aspects of electronic social networks use", Information Technologies and Learning Tools, no.1 (45), pp. 12-22, 2015, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196. Accessed on: February 21 , 2019 (in Ukrainian).

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Version 2.0. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris, 2011. 95 p. (in English)

Y. Radevich-Vynnytsky, Etiquette and Culture of Communication, Lviv, Ukraine: "SPOLOM", 2001. (in Ukrainian)

F. S. Batsevych, The Basic of Communicative Linguistics: Textbook. Kyiv, Ukraine: "Akademiya", 2004. (in Ukrainian)

M. H. Stelʹmakhovych, "Ukrainian Speech Etiquette", Dyvoslovo, no.3, pp. 19-21, 1998. (in Ukrainian)

O. I. Ohiyenko, "Social and cultural competence in the training of a future specialist",,Pedahohichni nauky: teoriya, istoriya, innovatsiyni tekhnolohiyi, no.4 (30), pp. 368-375, 2013. (in Ukrainian)

L. S. Nos et al., Actual problems of pedagogical education: social and cultural dimension: collective monograph, Lviv, Ukraine: LNU imeni Ivana Franka, pp. 235- 250, 2018. (in Ukrainian)

A. O. Shchehlova, "The importance of project-based method for formation and improving of foreign communicative competence in blended learning". Information Technologies and Learning Tools, №3 (53), pp. 142-149, 2016, [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1381. Accessed on: February, 19, 2019 (in Ukrainian)

YU. S. Zharkykh, S. V. Lysochenko, B. B. Susʹ, O. V. Tretyak, Computer technology in education: teaching. manuals K .Publishing printing center "Kyiv University", 239 p., 2012. (in Ukrainian)

M. O. Stakhiv, Ukrainian Communicative Etiquette: Teaching Method. Manual, К. Znannya, 2008. (in Ukrainian)

V. V. Kovalenko, "Problem of competence development of pedagogical employees on the use of web-oriented and multimedia technologies in pedagogical theory and practice". Information Technologies and Learning Tools, no.1(57), pp. 189-206, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1541/1138. Accessed on: January 13, 2019 (in Ukrainian).

Published
2021-04-25
How to Cite
Nos, L. S., & Stakhiv, M. O. (2021). THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS FOR PROSPECTIVE PRIMARY SCHOOL TEACHER’S SOCIAL AND CULTURAL COMPETENCE FORMATION . Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 166-181. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3167
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments