THE INTEGRATION OF MATH AND NATURAL SCIENCE TRAINING CONTENT IN THE TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS’ VIRTUAL ENVIRONMENT BY MEANS OF CLOUD TECHNOLOGY

Keywords: integration, virtual environment, cloud technology, higher educational institutions, virtual classroom, conceptual framework, practical implementation

Abstract

The article presents research findings on the improvement of educational process efficiency by the integration of training content into higher education institutions` virtual educational environment created by cloud technology application. The possibilities of interdisciplinary interaction of educational information stored in virtual classrooms are described. Attention is focused on the didactic aspects of cloud technology integration into education. The terminological analysis of closely related concepts (cloud technology integration, integration of software components, etc.) is carried out. It is noted that the integrative approach aimed at overcoming training content isolation in various disciplines can be successfully adopted by cloud technologies application. It is identified that professional education content harmonization should be implemented primarily by using traditional means at the level of the departments of an educational institution and then it should be transferred to a virtual cloud environment. The authors’ conceptual idea of the harmonization and interdisciplinary interaction of training content in several educational institutions that train specialists of the same specialty is substantiated. The article illustrates that cloud technologies application is becoming almost the only possible way of achieving this goal. The conceptual grounds for harmonizing the content of academic disciplines in a virtual environment by its integration are determined. The latter involves the use of search engines and is effectively implemented by means of cloud technology. The content integration in the virtual environment of a particular educational institution expands virtual environment opportunities through the introduction of an interdisciplinary integration block overcoming knowledge isolation from different disciplines and allowing instructors to quickly navigate the education material of related disciplines. It helps to implement the problematic approach to professional training providing students with the opportunity to choose the optimal learning trajectory of studying core disciplines and electives, to integrate the knowledge of different branches and to form new connections on a given subject. The authors illustrate how the conceptual grounds for this integration can be implemented at the practical level at specific technical specialties.

Author Biographies

Ivan D. Bekh, Institute for the Problems of Education of the NAES of Ukraine

Doctor of Psychology, Professor, Full Member of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Director

Yurii M. Kozlovskyi, Lviv Polytechnic National University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Pedagogy and Social Management

Mariana M. Marusynets, National Pedagogical Dragomanov University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Psychology and Pedagogy

References

Биков В. Ю., Спірін О. М., Пінчук О. П. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України), 2017. С. 191-198.

Гуржій А. М., Лапінський В. В. Взаємозв’язок інформатизації суспільства й системи освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. № 8 (128), 2015. С. 29-34.

Система психолого-педагогічних вимог до засобів інформаційно-комунікаційних технологій навчального призначення : монографія. Биков В.Ю., Жалдак М. І., Лапінський В.В. та ін. ; за ред. М. І. Жалдака. Київ : Атіка. 2014. 172 с.

Биков В. Ю., Лапінський В. В. Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення. Комп’ютер у школі та сім’ї. № 3. 2012. С. 3-6.

Машбиц Е. И., Андриевская В. В., Комиссарова Е. Ю. Диалог в обучающей системе. Киев : Вища школа. 1989. 184 с.

Олексюк В. П. Досвід інтеграції хмарних сервісів Google Аpps у інформаційно-освітній простір вищого навчального закладу. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 35. № 3. 2013. С. 64-73.

Процай Л. П., Гібалова Н. В. Інтеграція хмарних і проектних технологій у підготовці майбутніх психологів. Психологія і особистість. № 1 (11). 2017. С. 237-248.

Спірін О. М. Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. № 1 (33). [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788/594.

Shyshkina M. The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment. CEUR Workshop Proceedings. 2015. Р. 295-310.

Ковпак І. О. Педагогічні засади проектування міждисциплінарної технології навчання у підготовці викладачів педагогіки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 . НАПН України. Київ : Ін-т вищ. освіти. 2013. 213 с.

Козловський Ю. М. Інтеграційні процеси в професійній освіті: методологія, теорія, методики. Львів : Вид-во Львівської політехніки. 2018.

Лазарєв М.І., Рубан Н. П., Лазарєва Т. А. Теоретичні та методичні засади креативного навчання студентів технічних дисциплін : монографія . Укр. інж.-пед. акад. Харків – Горлівка : Ліхтар. 2009. 111 с.

Boymuradov S., Hodjaeva U. Innovative aspects of improving the educational process in higher education, Society. Integration education. Volume 1, 2017. May 26-27. Р. 73-82.

Bhasin B. Integration of Information and Communication Technologies in Enhancing Teaching and Learning, Contemporary educational technology, 3(2), 2012. Р. 130-140,.

Максимова Л. П. Педагогічні аспекти використання хмарних технологій в освіті. Інженерні та освітні технології. № 3 (11). 2015. С. 194-196.

Бех І. Д. Інтеграція як освітня перспектива. Початкова школа. № 5. 2002. С. 5-6.

Марусинець М. М. Методологічні аспекти вдосконалення змісту вищої педагогічної освіти. Педагогіка. № 9. 2006 С. 248-253.

Чхало О. М. Застосування технології BYOD в освітньому процесі аналітичної хімії. Комп’ютер у школі та сім’ї. № 3. 2018. С. 10-16.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, O.M. Spirin, ta O. P. Pinchuk, Problems and tasks of the current stage of informatization of education. Scientific support for the development of education in Ukraine: current problems of theory and practice (to the 25th day of Ukrainian National Academy of Educational Sciences). pp. 191-198, 2017. (in Ukrainian)

A.M. Gurzhiy, ta V.V. Lapinsky, “The interconnection of information society and the education system”, Computer at school and in family, No. 8 (128), pp. 29-34, 2015. (in Ukrainian)

V.Yu. Bykov, M. І. Zhaldak, V.V. Lapinsky, et al. The system of psychological and pedagogical requirements to the means of ICT for educational purposes: monograph. Kiev: Atika, 2014. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, ta V.V. Lapinsky, “Methodological aspects of the development and implementation of electronic educational means”, Computer at school and in family, No. 3, pp. 3-6, 2012. (in Ukrainian)

E.I. Mashbits, V.V. Andrievskaya, ta E. Yu. Komissarova, Dialogue in the training system. Kiev: Vishka school, 1989. (in Ukrainian)

V. P. Oleksyuk, “Experience of Google Apps Services integration into the information and education environment of higher educational institutions”, Information technologies and learning tools, Vol. 35, No. 3, pp. 64-73, 2013. (in Ukrainian)

L.P. Protsay, ta N.V. Gіbalova, “Integration of the most advanced and design technologies in the preparation of future psychologists”, Psychology and specialty, No. 1 (11), pp. 237-248, 2017. (in Ukrainian)

O. M. Spirin, “Quality criteria and indicators of information and communication technologies”, Information technology and learning tools, No. 1 (33), 2013. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788/594. (in Ukrainian)

M. Shyshkina, The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment in CEUR Workshop Proceedings, pp. 295-310, 2015. (in English)

I. O. Kovpak, Pedagogical principals for designing the interdisciplinary educational technology in training teachers for pedagogics, PhD thesis, Pedagogical Sciences, NAPN of Ukraine, Kyiv, 2013. (in Ukrainian)

Yu. M. Kozlovsky, Integration processes in professional education: methodology, theory, methods. Lviv, View of the Lviv Polytechnic, 2018. (in Ukrainian)

M.I. Lazariev, N.P. Ruban, ta T.A. Lazarieva, Theoretical and methodological principals of creative learning for students from technical disciplines: monograph. Ukr. Inzh.-ped. Acad. Kharkiv - Gorlivka: Lіhtar, 2009. (in Ukrainian)

S. Boymuradov, ta U. Hodjaeva, “Innovative aspects of improving the educational process in higher education, Society”, Integration education, Volume 1, May 26-27, pp. 73-82, 2017. (in English)

B. Bhasin, “Integration of Information and Communication Technologies in Enhancing Teaching and Learning”, Contemporary educational technology, 3 (2), pp. 130-140, 2012. (in English)

L. P. Maksimova, Pedagogical aspects of using cloud technologies in education. Engineering and advanced technology, No. 3 (11), pp. 194-196, 2015. (in Ukrainian)

I. D. Bech, “Integration as educational perspective”, Primary school, No. 5, pp. 5-6, 2002. (in Ukrainian)

M. M. Marusinets, “Methodological aspects for improving the content of higher pedagogical education”, Pedagogics, No. 9, pp. 248-253, 2006. (in Ukrainian)

O. M. Chkhalo, “Emplemention BYOD technology in the educational process of analytical chemistry”, Computer at school and in family, No. 3, pp. 10-16, 2018. (in Ukrainian).

Published
2020-04-22
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments