INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF FORMING LINGUODIDACTIC COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Keywords: linguodidactic competence, primary school teacher, nformation and communication technologies, presentation, computer testing; mobile applications, technology of mindmapping

Abstract

The article studies the specifics of the use of information and communication technologies in the process of forming linguodidactic competence of future primary school teachers. It is theoretically substantiated and shown by definite examples the effectiveness of forming linguodidactic competence of future primary school teachers by means of information and communication technologies. The authors argue that the use of ICT will improve the perception, understanding and memorization of learning information, help differentiate students’ learning and have a positive effect on their motivation for learning. The content of linguodidactic preparation of a future primary school teacher, which is connected with professional polyfunctionality, multidisciplinary nature, branching of artistic, creative and emotional-communicative sphere of interaction with students, high level of dialogue and reference in education, is analyzed. It is emphasized that the achievements in linguistics affect not only the content of language learning, but also the methods of work, types of exercises, didactic material, etc. It causes constant updating of the system of linguodidactic preparation of students in higher education in accordance with innovative aspects of development of educational space, improves the conditions of creation, preservation and provision of optimal ways of presenting information by means of information and communication technologies. Recommendations for future specialists to create a presentation are formulated. The analysis of the implementation and use of computer tests (in the computer testing program ASSIST-II) is performed. This form, as a rule, is of an additional interest to students, and, besides, allows them to test and evaluate their own knowledge of a specific topic (module) independently without the participation of the teacher. Mindmapping technology, which is based on the image of associative relationships (mental maps: memory cards, intelligence cards, mind maps, thinking cards) is described and combines visualization of training material with its “compression”. Possibilities and advantages of each ICT in the formation of the linguistic competence of a future primary school teacher are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariia M. Hreb, Berdyansk State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Ukrainian Language and Slavic Studies

Nataliia V. Hrona, College named after I. Ya. Franko

Doctor of Pedagogical Sciences, Teacher of Higher Category, Teacher-methodologist, Chairman of the Cycle Commission of Teachers of the Ukrainian language and literature at Prylutck Humanitarian and Pedagogical

References

Експрес-порадник учителя НУШ: короткий термінологічний словник. уклад. М. М. Греб, Н. В. Грона. Ніжин, Україна: НДУ ім. М. Гоголя, 2019. 48 с.

О. П. Буйницька. Використання електронних навчально-методичних комплексів у процесі фахової підготовки студентів. №5 (25). 2011. С. 42-50

В. Ю. Биков. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ: Атака, 2008. 684с.

О. А. Іщенко. Передумови і проблеми застосування нових інформаційних технологій під час викладання соціально-гуманітарних дисциплін. Освіта. Технікуми. Коледжі. № 1. с. 10-12. 2002.

О. А. Комар. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти: монографія. Умань, Україна: РВЦ «Софія», 2008. 332 с.

О. А. Копусь. Теоретичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів у вищому навчальному закладі: монографія. Одеса, Україна, 2012. 429 с.

В. П. Поляков. Архитектоника информационной подготовки специалистов в системе высшего профессионального образования. Учёные зап. Ин-та информатизации образования Рос. акад. образования. Вып.16. Москва: ИИО РАО, 2005. с. 115–121

С. В. Хоменко. Методика формування економічних знань у майбутніх інженерів-педагогів засобами комп’ютерних технологій: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Харків, 2008. 338 с.

V. Brazdeikis. The educators’ competence of applying the information and communication technologies and its evaluation strategies. Summary of dissertation. Kaunas. URL: http://formamente.guideassociation.org/wp-content/uploads/2008_3_4_Palmira_Juceviciene.pdf. Дата звернення:16.04.2019.

E-Skills for the 21st Century: Fostering Competitiveness, Growth and Jobs (September 2007). European E-competence Framework. Version 2.0. September 2010. URL: www.ecompetences.eu. Дата звернення:19.05.2019.

International Society for Technology in Education. Educational Computing and Technology Standards for Technology Facilitation, Technology Leadership and Secondary Computer Science Education (2002). URL: http://cnets.iste.org (дата звернення:26.05.2019).

С. М. Прохорова. Поняття цифрової компетентності вчителя іноземної мови у світовому освітньому просторі. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. Випуск 4 (82), 2015. С.114.

Н. М. Остапенко Теорія і практика формування лінгводидактичних компетентностей у студентів філологічних факультетів ВНЗ. Черкаси: видавець Чабаненко Ю. 2008. 330 с.

В. П. Студенікіна Розвиток методичної компетентності вчителів української мови в системі підвищення кваліфікації: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. К. 2013. 20 с.

О. М. Семеног. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. Суми, Україна: ВВП «Мрія-1», 2005. 404 с.

І. А. Хижняк. Складники інформаційно-комунікаційного конструкта лінгводидактичної компетентності майбутнього вчителя. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. № 11, Ч. 2. с. 166-172. 2012.

В. И. Владимирова. Компетентностно ориентированное обучение в высшей школе. Актуальні проблеми лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: зб. статей II Всеукраїнської наук.-практ. конф. з міжнародною участю (8–9 червня 2017 р.). Полтава, Україна: Астрая. с. 33–36. 2017.

О. А. Кучерук. Методологічні засади особистісно орієнтованої лінгводидактики. Укр. мова і літ-ра в школі. № 6. с. 20–24. 2013.

О.А Кучерук., С. О. Караман, О. В. Караман,, Н. М. Віннікова. Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури. Інформаційні технології і засоби навчання, 2019, Том 71. №3. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814/1496

М. М. Левшин. Інформаційні технології – з першого класу. Вища освіта України. № 1. с. 58–64. 2002.

Р. С. Гуревич. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навч. посіб. для студ. пед. ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти. Київ, Україна: «Освіта України». 2006. 390 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The Express-Reference-Book of the Teacher of New Ukrainian School: the Short Terminological Dictionary. Ukl. М. M. Hreb, N. V. Hrona. Nizhyn: NDU im. M. Hoholya. 48 p. 2019. (in Ukrainian).

O. P. Buinytska. Use of electronic educational-methodical complexes in the process of professional preparation of students. no. 5 (25). 2011. [Online]. Available: http://www.journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov. Models of Organizational Systems of Open Education: monograph. Kyiv: Attack, 684 p. 2008. (in Ukrainian).

O. A. Ishchenko. Prerequisites and problems of the application of new information technologies in the teaching of social and humanitarian disciplines. Education. Technical schools. Colleges no. 1. pp. 10-12. 2002. (in Ukrainian).

O. A. Komar. Preparation of future teachers of elementary school to the use of interactive technologies. Theoretical and methodical aspects: monograph. Uman: RVC «Sofia», 332 p. 2008. (in Ukrainian).

O. A. Kopus. Theoretical principles of formation of professional linguistic and pedagogical competence of future masters-philologists in higher educational institutions: monograph. Odessa, 429 p. 2012. (in Ukrainian).

V. P. Poliakov. Architectonics of information training of specialists in the system of higher professional education. Scientific notes of the Institute of Informatization of Education of the Russian Academy of Education. Issue 16. Moscow: AIE RAO, 2005. (in Russian).

S. V. Khomenko. Methodology of formation of economic knowledge of future engineers-teachers by means of computer technologies: dissertation of Methodology of formation of economic knowledge of future engineers-teachers by means of computer technologies: dissertation of the candidate of pedagogical sciences: 13.00.02: 13.00.02. Kharkiv, 338 p. 2008. (in Ukrainian).

V. Brazdeikis. The educators’ competence of applying the information and communication technologies and its evaluation strategies. Summary of dissertation. Kaunas. [Online]. Available: http://formamente.guideassociation.org/wp-content/uploads/2008_3_4_Palmira_Juceviciene.pdf. (in English).

E-Skills for the 21st Century: Fostering Competitiveness, Growth and Jobs (September 2007). European E-competence Framework. Version 2.0. [Online]. Available: www.ecompetences.eu. (in English).

International Society for Technology in Education. Educational Computing and Technology Standards for Technology Facilitation, Technology Leadership and Secondary Computer Science Education (2002). [Online]. Available: http://cnets.iste.org. (in English).

S. M. Prokhorova. The concept of digital competence of a foreign language teacher in a global educational space. Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical Sciences. Issue 4 (82), 2015. 114p.. (in Ukrainian).

N. M. Ostapenko Theory and practice of formation of linguo-didactic competences in students of philological faculties of universities. Cherkasy: Publisher Chabanenko Yu. 2008. 330p. (in Ukrainian).

V. P. Studenikina Development of methodological competence of Ukrainian language teachers in the system of professional development: author. diss. ... Cand. ped. Sciences: 13.00.04. 2013. 20p. (in Ukrainian).

O. M. Semenog. Professional training of future teachers of the Ukrainian language and literature: monograph. Sum: GDP «Mriya-1», 404 p. 2005. (in Ukrainian).

І. A. Khizhnyak. The Components of the Information and Communication Design of the Lingvodidactic Competence of the Future Teacher. Herald of Taras Shevchenko National University of Lugansk. Pedagogical sciences. No. 11, Ch. 2. pp. 166-172. 2012. (in Ukrainian).

V. I. Vladimirova. Competency-Oriented Education in Higher School. Actual problems of linguistics, professional lingvodidactics, psychology and pedagogics of higher education: a collection of articles of the II All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation (June 8-9, 2017). Poltava: Astraya, pp. 33-36. 2017. (in Russian).

O. A. Kucheruk. Methodological principles of personally oriented linguodidactics. Ukrainian language and literature at school. no. 6. pp. 20-24. 2013. (in Ukrainian).

O.A Kucheruk. S. O. Karaman O. V. Karaman N. M. Vinnikova. The use of ICT for the formation of professional competencies of future teachers of Ukrainian language and literature. Information Technologies and Learning Tools, 2019, vol. 71. no.3. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814/1496. (in Ukrainian).

M. M. Levshyn Information technology - from the first class. Higher education in Ukraine. no. 1. pp. 58–64. 2002. (in Ukrainian).

R. S. Hurevych. Information and telecommunication technologies in the educational process and scientific researches: textbook. tool. for students. Pedagogical Universities and students of institutes of postgraduate education. Kyiv, Ukraine: Education of Ukraine. 2006. 390 p. (in Ukrainian).

Published
2021-04-25
How to Cite
Hreb, M. M., & Hrona, N. V. (2021). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF FORMING LINGUODIDACTIC COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 109-125. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3288
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments

Most read articles by the same author(s)