POSTGRADUATE STUDENTS’ ATTITUDE TOWARDS COMPUTER-BASED TESTING OF LEARNING RESULTS

Keywords: e-learning, testing, computer-based testing, online survey, postgraduate students

Abstract

The article describes the attitude of postgraduate students to testing in e-learning based on the Moodle information system, which is an effective learning management system, interaction organization between the teacher and the students. There are certain aspects and corresponding tasks in the process of training future high school teachers to use testing as one of the modern methods of control educational process: the scientific and theoretical (cognitive) – to familiarize postgraduate students with theoretical and methodological foundations of testing; scientific-methodical (procedural) – ability to select the content component of the test tasks, as well as the use of the testing methods themselves; the evaluation-reflexive – testing skills as a method for evaluating the results of learning, analyzing the results obtained, identifying the students’ attitude towards their own results and to testing. The questionnaire аttitude to computer-based testing has been elaborated, an anonymous online survey of postgraduate students has been conducted using Google Forms. An important condition and reserve for the widespread introduction of e-learning is its more active use by university professors. Postgraduate students apperceive computer-based testing positively, since most of them: easily registered on the e-learning site; they experience psychological comfort during computer-based testing; indicate the sufficiency of the allocated time to respond to control tests; the most convenient form of testing for themselves is considered computer-based testing compared to paper-based testing and verbal; show sufficient and high level of motivation for training; indicate an sufficient and high level of objectivity of computer-based testing in order to control their own learning results; evaluate the complexity of the proposed e-tests on optimal level; successfully perform the proposed control tests; consider testing as a more convenient form of exam compared to verbal form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Volodymyr I. Starosta, State Higher Education Institution «Uzhhorod National University»

Dосtor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor at the Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher Education

References

В. Ю. Биков, “Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування”, Інформаційні технології в освіті, № 17, c. 9-36, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

К. Ингенкамп, Педагогическая диагностика [пер. с нем.]. М.: Педагогика, 1991.

Л. О. Кухар, В. П. Сергієнко, Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. Луцьк, 2010.

Н. М. Болюбаш, “Педагогічне тестування в системі LMS Moodle”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 60, № 4, с. 116-127, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1726. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

О. С. Товканець, “Стратегічні напрями розвитку інформаційно-комунікаційних технологій у вищій європейській школі на початку ХХІ століття”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 66, № 4, с. 14-23, 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2118. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2118. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

D. Al-Fraihat, M. Joy, R. Masa’deh & J. Sinclair, “Evaluating E-learning systems success: An empirical study”, Computers in human behavior, vol. 102, pp. 67-86, 2020. doi:10.1016/j.chb.2019.08.004.

R. Byrnes & A. Ellis, “The prevalence and characteristics of online assessment in Australian universities’”, Australasian Journal of Educational Technology, vol. 22, no. 1, pp. 104-125, 2006.

І. Є. Булах, М. Р. Мруга, Створюємо якісний тест: Навч. посіб. К.: Майстер-клас, 2006.

T. Adeyinka & M.T. Bashorun, “Attitude of Undergraduate Students Towards Computer-Based Test (CBT)”, International Journal of Information and Communication Technology Education, vol. 8, no 2, pp. 33-45, 2012.

M. R. Ebrahimi, S. M. H. Toroujeni & V. Shahbazi, “Score Equivalence, Gender Difference, and Testing Mode Preference in a Comparative Study between Computer-Based Testing and Paper-Based Testing”, International journal of emerging technologies in learning, vol. 14, no. 7, pp. 128-143, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/10175. Дата звернення: Лют. 02, 2020.

Л. І. Білоусова, О. Г. Колгатін, “Проблеми ефективного використання автоматизованих систем тестування”, Інформаційні технології в освіті та науці, vol. 1, no. 1, pp. 8-16, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uesit.org.ua/index.php/itse/article/view/193. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

Н. В. Юдалевич, “Использование автоматизированных систем тестирования при работе со студентами”, Ярославский педагогический вестник, т. 2, № 2, с. 163-166, 2010.

М. Ю. Кадемія, І. Ю. Шахіна, Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник. Вінниця, ТОВ «Планер». 2011.

А. В. Рябков, “Электронное тестирование как основа электронного обучения”, NovaUm.Ru, № 6, c. 29-31, 2017.

C. Poore-Pariseau, “Online Learning: Designing for All Users”, J. Usability Studies, vol. 5, no. 4, pp. 147-156, August 2010.

І. Ю. Шахіна, О. І. Ільїна, “Організація контролю якості знань студентів із використанням електронного тестування”, Фізико-математична освіта: науковий журнал, вип. 4(10), с. 152-157, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_4_34. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

C. F. Rogers, “Faculty perceptions about e-cheating during online testing”, Journal of Computing Sciences in Colleges, vol. 22, no. 2, pp. 206-212, 2006.

Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук, Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник. За ред. Ю. В. Триуса. Черкаси: ЧДТУ, 2012.

A. C. Butler, “Multiple-Choice Testing in Education: Are the Best Practices for Assessment Also Good for Learning?”, Journal of Applied Research in Memory and Cognition, vol. 7, no. 3, pp. 323-331, 2018. [20] В. М. Мороз, В. П. Садковий, В. М. Бабаєв, С. А. Мороз, “Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 68, № 6, с. 235-250, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415/1426. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

А. М. Ніколаєвська, С. В. Садрицька, “Моніторинг якості викладання як засіб оцінювання якості університетської освіти”, Проблеми сучасної освіти: збірник науково-методичних праць, вип. 4 / Укл. Ю. В. Холін, Т. О. Маркова. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, с. 21-26, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cutt.ly/LbjubsR. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

В. І. Староста, Я. Я. Гренцер, “Тестування в системі контролю результатів навчання: ставлення студентів”, Педагогічні інновації у фаховій освіті: збірник наукових праць. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», вип. 1(7), c. 187-193, 2016.

В. І. Староста, Тестовий контроль психолого-педагогічної підготовки магістрів та аспірантів: навчальний посібник. Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2017.

В. І. Староста, О. О. Попадич, “Деякі чинники адаптації студентів-першокурсників в умовах класичного університету”. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, vol. 6, no. 2, pp. 16-26, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse/article/view/2456. Дата звернення: Черв. 12, 2019.

И. А. Зимняя, Педагогическая психология. М.: Логос, 2000.

Е. П. Ильин, Мотивация и мотивы. СПб: Питер, 2002.

В. С. Аванесов, Форма тестовых заданий. Учебное пособие. М.: Центр тестирования, 2006.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, “The mobile space and mobile targeting environment for Internet users: features of model submission and using in educational”, Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, no 17, pp. 9-36, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

K. Ingenkamp, Pedagogical diagnostics [per. s nem.]. Moskva, Rossyia: Pedagogika, 1991. (in Russian).

L. O. Kukhar, V. P. Sergiyenko, Testdesign. Сourse of lectures: textbook. Lucz`k, Ukraina: 2010. (in Ukrainian).

N. M. Boliubash, “Pedagogical testing in the LMS Moodle system”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 60, no 4, pp. 116-127, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1726. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

O. S. Tovkanets, “Strategic directions of information and communication technologies development in the high European school at the beginning of the XXI century”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 66, no 4, pp. 14-23, 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2118. (in Ukrainian).

D. Al-Fraihat, M. Joy, R. Masa’deh & J. Sinclair, “Evaluating E-learning systems success: An empirical study”, Computers in human behavior, vol. 102, pp. 67-86, 2020. doi:10.1016/j.chb.2019.08.004. (in English).

R. Byrnes & A. Ellis, “The prevalence and characteristics of online assessment in Australian universities’”, Australasian Journal of Educational Technology, vol. 22, no. 1, pp. 104-125, 2006. (in English).

I. Ye. Bulakh, M. R. Mruga. Create a quality test: textbook. Kyiv, Ukraina: Majster-klas, 2006. (in Ukrainian).

T. Adeyinka & M.T. Bashorun, “Attitude of Undergraduate Students Towards Computer-Based Test (CBT)”, International Journal of Information and Communication Technology Education, vol. 8, no 2, pp. 33-45, 2012. (in English).

M. R. Ebrahimi, S. M. H. Toroujeni & V. Shahbazi, “Score Equivalence, Gender Difference, and Testing Mode Preference in a Comparative Study between Computer-Based Testing and Paper-Based Testing”, International journal of emerging technologies in learning, vol. 14, no. 7, pp. 128-143, 2019. [Online]. Available: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/10175. Accessed on: Febr. 02, 2020. (in English).

L. I. Bilousova, O. H. Kolhatin, “Problems of efficient use of automated testing systems”, Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, vol. 1, no. 1, pp. 8-16, 2015. [Online]. Available: https://uesit.org.ua/index.php/itse/article/view/193. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

N. V. Yudalevich, “Using automated testing systems during working with students”, Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik, vol. 2, no 2, pp. 163-166, 2010. (in Russian).

M. Yu. Kademiia, I. Yu. Shakhina, Information and communication technologies in teaching: textbook. Vinnytsia, Ukraina: TOV «Planer». 2011. (in Ukrainian).

A. V. Ryabkov, “Electronic testing as the basis of e-learning”, NovaUm.Ru, no. 6, pp. 29-31, 2017. [in Russian].

I. U. Shakhina, A. I. Ilyina, “Оrganization of quality control knowledge students with electronic test”, Physical and Mathematical Education: scientific journal, vol. 4, no. 10, pp. 152-157, 2016. [Online]. Available:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2016_4_34. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

C. F. Rogers, “Faculty perceptions about e-cheating during online testing”, Journal of Computing Sciences in Colleges, vol. 22, no. 2, pp. 206-212, 2006. (in English).

Yu. V. Tryus, I. V. Herasymenko, V. M. Franchuk, Electronic learning system based on MOODLE: Methodical manual, Yu. V. Tryusa, Red. Cherkasy, Ukraine: ChDTU, 2012. (in Ukrainian).

A. C. Butler, “Multiple-Choice Testing in Education: Are the Best Practices for Assessment Also Good for Learning?”, Journal of Applied Research in Memory and Cognition, vol. 7, no. 3, pp. 323-331, 2018. (in English).

V. M. Moroz, V. P. Sadkovyi, V. M. Babaiev, S. A. Moroz, “ Online survey of students in the system for quality assurance in higher education”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 68, no. 6, pp. 235-250, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415/1426. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

A. M. Nikolaievska, S. V. Sadrytska, “Monitoring the quality of teaching as a means of assessing the quality of university education”, Problemy suchasnoi osvity: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats, vyp. 4 / Ukl. Yu. V. Kholin, T. O. Markova. Kharkiv, Ukrainа: KhNU imeni V. N. Karazina, рр. 21-26, 2013. [Online]. Available: https://cutt.ly/LbjubsR. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

V. I. Starosta, Ya. Ya. Hrentser, “Testing in the system of monitoring the results of learning: the attitude of students”, Pedahohichni innovatsii u fakhovii osviti: zbirnyk naukovykh prats. Uzhhorod: DVNZ «UzhNU», 1(7). рр. 187-193, 2016. (in Ukrainian).

V. I. Starosta, Test control of psychological and pedagogical training of masters and postgraduate students. Textbook. Uzhhorod, Ukraina: UzhNU «Hoverla», 2017. (in Ukrainian).

V. I. Starosta, O. O. Popadych, “Some factors of adaptation of first year students in the conditions of the classical university”, Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2(6), рр. 16-26, 2018. [Online]. Available: http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse/article/view/2456. Accessed on: June 12, 2019. (in Ukrainian).

I. A. Zimnjaja, Pedagogical psychology. Moskva, Rossyia: Logos, 2000. (in Russian).

E. P. Il’in, Motivation and motives. SPb, Rossyia: Piter, 2002. (in Russian).

V. S. Avanesov, The form of test tasks. Textbook. Moskva, Rossyia: Centr testirovanija, 2006. (in Russian).

Published
2021-04-25
How to Cite
Starosta, V. I. (2021). POSTGRADUATE STUDENTS’ ATTITUDE TOWARDS COMPUTER-BASED TESTING OF LEARNING RESULTS. Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 215-230. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments