USE OF ICT TOOLS FOR FORMING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MUSICAL ART TEACHERS

Keywords: professional competence, structure of professional competence, information and communication technologies, prospective musical art teacher

Abstract

The article contains the analysis of the significance of the information and communication technologies for the formation of basic components of professional competence of future artistic and pedagogical specialists. The essence of professional competence of prospective musical art teachers is determined. According to the author, that this concept - an integrative quality, which is a characteristic acquired special knowledge, skills, formed personal qualities during the professional training within the musical and pedagogical university for the quality performance of professional activities. The investigated phenomenon consists of motivational and value, professional and cognitive, professional and activity, reflexive and creative components. It is concluded that the formation of professional competence is a goal-oriented continuous phase-by-step process of personal progressive transformation and improvement according to the requirements of professional music and pedagogical activity. The author suggested possible organizational actions for the successful formation of the investigated phenomenon at the artistic and pedagogical university. The article deals with some effective means of information and communication technologies for the formation of basic components of professional competence of prospective teachers of musical art. The author made such assumptions: attracting students to create multimedia self-presentations and digital portfolios in PowerPoint and Authorware programs will contribute to the formation of motivational and value component; designing electronic textbook (or fragment thereof) in the E-Book Maestro, Help and Manual programs will positively influence for the formation of professional and cognitive component; it is advisable to use music editors (Finale, Sibelius, Encore) for the formation professional and activity component; using audio editors (Sound Forge, Sternberg WaveLab), and musical constructors (SunVox, NanoStudio, MadTracker, MuLab) help in the formation of reflexive and creative component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia V. Ashykhmina, State institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky”

PhD of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer at the Department of Conductor and Choral Training

References

І. Юцевич, “Проблема готовності майбутніх учителів іноземних мов до використання інформаційних технологій у процесі фахової підготовки”, Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Вип. 144, с. 327-331, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2017_144_78. Дата звернення: Лип. 21, 2019

Anamaria Călin, “IC and online music education”, ICT in Musical Field, Vol. 9, nr. 2, pp. 7-13, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.tic.edituramediamusica.ro/reviste/2018/2/ICTMF_ISSN_2067-9408_2018_vol_9_issue_2_pg_no_007-013.pdf. Дата звернення: Лип. 21, 2019

JWV, Castro, OCS, Jimenez, “The Technologies of Learning and Knowledge in teacher Education”, Revista Condaro, Vol. 15, nr. 68, pp. 180-186, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1003/1025. Дата звернення: Лип. 21, 2019

Н. Попович, “Інформаційно-творче освітнє середовище як умова професійно-творчої самореалізації фахівця з музичного мистецтва”, Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 69, № 1, с. 92-99, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2369. Дата звернення: Лип. 25, 2019

Л. Гаврілова, В. Федоришин, “Проблема формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами комп’ютерних технологій у теорії вітчизняної мистецької освіти”, Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць, Вип. 5, Ч.1, ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”, Слов’янськ, 2017, с. 213-225. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cutt.ly/WbjuUgc. Дата звернення: Лип. 21, 2019

І. Пащенко, “Комп’ютерні технології у системі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва”, Вісник Черкаського університету, №3, с. 100-104, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/1541. Дата звернення: Лип. 21, 2019

О. Шарабайко, Smart Notebook: создание интерактивных электронных образовательных ресурсов: (на примере создания учебных материалов для уроков музыки): практикум для студентов учреждений высшего образования обучающихся по специальностям: 1-03 01 07 Музыкальное искусство. Ритмика и хореография, 1-03 01 08 Музыкальное искусство и мировая художественная культура. Минск, Беларусь: БГПУ им. М. Танка, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.bntu.by/sharabayko-o-g-smart-notebook. Дата звернення: Лип. 21, 2019

N. Nedelcuț, C. G. Pop, “Educators’ Training Programs for Integrating ICT in the Field of Music”, ICT in Musical Field, Vol. 10, nr. 1, pp. 15-24, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.tic.edituramediamusica.ro/reviste/2019/1/ICTMF_ISSN_2067-9408_2019_vol_10_issue_1_pg_no_015-024.pdf. Дата звернення: Лип. 21, 2019

A. Murillo-Ribes, M. Riaño-Galán, N. Berbel-Gómez, “Perception of the use of “Soundcool” as a proposal for intervention in the creation of sound and in the development of teaching competences. An exploratory study on pre-service teacher education”, Psychology, Society, & Education, Vol. 10(1), pp. 127-146, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dx.doi.org/10.25115/psye.v10i1.1051. Дата звернення: Лип. 23, 2019

E. Candel, “The use of the game and the cooperative Methodology in Higher Educatio: an alternative for creative teaching”, ARTSEDUCA, Num. 23, pp. 71-97. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.4. Дата звернення: Лип. 21, 2019

J. Julia, T. Supriyadi & P. D. Iswara, “The development of angklung composition teaching materials using Music Notation Software with virtual studio technology integration”, International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE 2018), IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series, 1157, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1157/4/042005/pdf. Дата звернення: Лип. 23, 2019

R. Crawford, “Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century: blended learning in music education”, Music Education Research, Vol. 19, Issue 2, pp. 195-213, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.1080/14613808.2016.1202223. Дата звернення: Лип. 23, 2019

ANNEX key competences for lifelong learning a european reference framework (Brussels, 17.1.2018 COM(2018). ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/EN/COM-2018-24-F1-EN-ANNEX-1-PART-1.PDF. Дата звернення: Лип. 21, 2019

Верховна Рада України. (2145-VIII від 05.09.2017). Закон України “Про освіту”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Лип. 19, 2019

А. Хуторской, “Ключевые компетенции: технология конструирования”, Народное образование, № 5, с. 55-61, 2003

В. Калінін, “Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами діалогу культур”, автореф. дис. канд. наук, Житомир. держ. ун-т, Житомир, 2005

М. Головань, “Компетенція та компетентність: порівняльний аналіз понять”, Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 8, с. 224-233, 2011

Н. Ашихміна, “Сутність і компонентна структура фахової культури майбутніх учителів музики”, Наука і освіта, №1, с. 42-47, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-1-10. Дата звернення: Лип. 23, 2019

Н. Філіппенко, “Інформаційно-комунікаційні технології навчання музичного мистецтва: досвід Польщі”, Порівняльно-педагогічні студії, № 2, с. 22-27, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.udpu.edu.ua/library_files/poriv_ped_stydii/2012/2012_2_3.pdf. Дата звернення: Лип. 30, 2019

О. Листопад, “Інноваційний розвиток освіти й освітні інновації. Понятійно-термінологічний аналіз проблеми”, Інновації у професійно-педагогічній підготовці майбутнього вчителя: методологічні, змістові та методичні аспекти, А. Сбруєва, Ред. Суми, Україна: МакДен, 2011. с. 43-60

Т. Зінська, “Інформаційно-комунікативні технології у сучасній музичній освіті”, Міжн. наук.-практ. конф. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття, Київ, 2014, с. 456-460. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5298/1/T_Zinska_16_10_14_konf_IM.pdf. Дата звернення: Лип. 23, 2019


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

І. Yutsevich, “The problem of readiness of future foreign language teachers to use information technology in the process of special training ”, Visnyk Chernigivskogo natsionalnogo pedagogichnogo universytetu, Vol. 144, pp. 327-331, 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2017_144_78. Accessed on: July 21, 2019. (in Ukrainian)

A. Călin, “IC and online music education”, ICT in Musical Field, Vol. 9, nr. 2, pp. 7-13, 2018. [Online]. Available: http://www.tic.edituramediamusica.ro/reviste/2018/2/ICTMF_ISSN_2067-9408_2018_vol_9_issue_2_pg_no_007-013.pdf. Accessed on: July 21, 2019. (in English)

JWV, Castro, OCS, Jimenez, “The Technologies of Learning and Knowledge in teacher Education”, Revista Condaro, Vol. 15, nr. 68, pp. 180-186, 2019. [Online]. Available: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1003/1025. Accessed on: July 21, 2019. (in Spanish)

N. Popovych, “Information and creative education environment as the condition for the professional and creative self-realization of specialist in musical art”, Information Technologies and Learning Tools, Vol. 69, № 1, pp. 92-99, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2369. Accessed on: July 25, 2019. (in Ukrainian)

L. Gavrilova, V. Fedoryshyn, “The problem of formation of professional competence of future music teachers by means of computer technologies in the theory of art education ”, Teachers professionalism: theoretical and methodological aspects: a collection of scientific papers, Vol. 5, Part 1, Donbas State Pedagogical University, Sloviansk, 2017, pp. 213-225. [Online]. Available: https://cutt.ly/WbjuUgc. Accessed on: July 21, 2019. (in Ukrainian)

I. Pashchenko, “Computer technology in the system of training future music teachers”, Visnyk Chercaskogo universytetu, №3, pp. 100-104, 2017. [Online]. Available: http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/1541. Accessed on: July 21, 2019. (in Ukrainian)

O. Sharabaiko, Smart Notebook: creation of interactive electronic educational resources (through the creation of educational materials for music lessons): a practice lessons for students of higher educational institutions enrolled in the specialties: 1-03 01 07 Musical Art. Rhythm and choreography, 1-03 01 08 Musical art and world artistic culture. Minsk, Belarus, 2018. [Online]. Available: https://library.bntu.by/sharabayko-o-g-smart-notebook. Accessed on: July 21, 2019. (in Russian)

N. Nedelcuț, C. G. Pop, “Educators’ Training Programs for Integrating ICT in the Field of Music”, ICT in Musical Field, Vol. 10, nr. 1, pp. 15-24, 2019. [Online]. Available: http://www.tic.edituramediamusica.ro/reviste/2019/1/ICTMF_ISSN_2067-9408_2019_vol_10_issue_1_pg_no_015-024.pdf. Accessed on: July 21, 2019. (in English)

A. Murillo-Ribes, M. Riaño-Galán, N. Berbel-Gómez, “Perception of the use of “Soundcool” as a proposal for intervention in the creation of sound and in the development of teaching competences. An exploratory study on pre-service teacher education”, Psychology, Society, & Education, Vol. 10(1), pp. 127-146, 2018. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.25115/psye.v10i1.1051. Accessed on: July 23, 2019. (in Spanish)

E. Candel, “The use of the game and the cooperative Methodology in Higher Educatio: an alternative for creative teaching”, ARTSEDUCA, Num. 23, pp. 71-97. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.4. Accessed on: July 21, 2019. (in Spanish)

J. Julia, T. Supriyadi & P. D. Iswara, “The development of angklung composition teaching materials using Music Notation Software with virtual studio technology integration”, International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE 2018), IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series, 1157, 2019. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1157/4/042005/pdf. Accessed on: July 23, 2019. (in English)

R. Crawford, “Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century: blended learning in music education”, Music Education Research, Vol. 19, Issue 2, pp. 195-213, 2017. [Online]. Available: https://doi.org/10.1080/14613808.2016.1202223. Accessed on: July 23, 2019. (in English)

ANNEX key competences for lifelong learning a european reference framework (Brussels, 17.1.2018 COM(2018). ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning [Online]. Available: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/EN/COM-2018-24-F1-EN-ANNEX-1-PART-1.PDF. Accessed on: July 21, 2019. (in English)

Verkhovna Rada of Ukraine. (2145-VIII dated 05.09.2017). Law of Ukraine «On Education». [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed on: July 19, 2019. (in Ukrainian)

A. Khutorskoi, “Key competencies: design technology”, Narodnoie obrazovaniie, № 5, pp. 55-61, 2003. (in Russian)

V. Kalinin, “The formation of professional competence of the future teacher of a foreign language by means of dialogue of cultures”, extended abstract of candidate’s thesis, ZhDU, Zhytomyr, 2005. (in Ukrainian)

М. Holovan, “Competency and competence: a comparative analysis of concepts”, Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, № 8, pp. 224-233, 2011. (in Ukrainian)

N. Ashikhmina, “Essence and component structure of future music teachers' specialty culture”, Science and Education, №1, pp. 42-47, 2016. [Online]. Available: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-1-10. Accessed on: July 23, 2019. (in Ukrainian)

N. Filipenko, “Information and communication technologies of musical art teaching: polish experience”, Porivnialno-pedahohichni studii, № 2, pp. 22-27, 2012. [Online]. Available: https://library.udpu.edu.ua/library_files/poriv_ped_stydii/2012/2012_2_3.pdf. Accessed on: July 21, 2019. (in Ukrainian)

O. Lystopad, “Innovative development of education and educational innovations. Conceptual and terminological analysis of the problem”, Innovations in the future teacher's pedagogical training: methodological, content and methodological aspects, A. Sbruieva, Ed. Sumy, Ukraine: MakDen, 2011. pp. 43-60. (in Ukrainian)

T. Zinska, “Information and communication technologies in modern music education”, Internat. scientif. and pract. conf. Professional Art Education and Art Culture: Challenges of the 21st Century, Kyiv, 2014, pp. 456-460. [Online]. Available: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5298/1/T_Zinska_16_10_14_konf_IM.pdf. Accessed on: July 23, 2019. (in Ukrainian)

Published
2021-04-25
How to Cite
Ashykhmina, N. V. (2021). USE OF ICT TOOLS FOR FORMING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MUSICAL ART TEACHERS . Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 63-76. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3313
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments