FUNCTIONS OF QR-CODES IN THE STRUCTURE OF UKRAINIAN LANGUAGE TEXTBOOKS

Keywords: QR-code, Ukrainian language textbook, teaching aids, application of QR-code, functions of QR-codes, educational process, students of senior grades

Abstract

In the article, the issue of implementing QR-codes as a component of a modern textbook is considered. The relevance of introducing QR-codes into the content of Ukrainian language textbooks is substantiated. The definition of a QR-code as a compact carrier of educational data, amounting to about 3,000 bytes, encoded with special programmes or services and represented graphically as a black-and-white or coloured square is elaborated. It is ascertained that QR-codes enable expanding and broadening the theoretical information on the subject. In Ukrainian language textbooks, the materials provided by QR-codes could extend and deepen theoretical data and teaching material contained in traditional textbooks, facilitate the improvement of orthoepic and grammar knowledge and spelling skills of students and perform the controlling function due to comprising tests and other materials to determine the level of students’ knowledge and skills. The functions of QR-codes in the structure of Ukrainian language textbooks, notably motivational, informational, developmental, educational, reflexive and controlling, are defined and substantiated. The content of Ukrainian language textbooks with QR-codes for Grade 10 and the manuscript for the respective textbook for Grade 11 is reviewed. The data on the efficiency checking of the embedding of QR-codes are cited. In the course thereof the students of the experimental group were engaged in activities implying application of QR-codes in Ukrainian language textbooks on the regular basis. The assignments assumed acquisition of theoretical material which provided for expanding and broadening the content of the textbook and the fulfilment of creative and research tasks encouraging the students to observe the language and do text editing exercises and tests. The principles for the selection of theoretical material for the QR-codes, notably the availability of the material, its communicative significance, novelty, emotional appeal and its role in the development of the students’ subject competency are designated.

Specific examples of information coding in Ukrainian language textbooks are provided, namely, coding of theoretical information and media materials (interviews, TV programmes and speeches) for students to analyse, as well as tests and examples of correct analogues of deviant texts for students to edit, etc.

Author Biographies

Olena M. Goroshkina, Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Leading Researcher at the Department of Profile Education

Mariia M. Hreb, Berdyansk State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Ukrainian Language and Slavic Studies

Igor O. Goroshkin, Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine

PhD of Pedagogical Sciences, Senior Researcher at the Department of Foreign Languages

Stanislav O. Karaman, Borys Grinchenko Kyiv University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Ukrainian Language

References

С. Караман, та В. Тихоша, «Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії», Дивослово, №4, с. 36‒38, 2001.

В. Редько, Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика, Київ, Україна: Педагогічна думка, 2017.

Рекомендації ЮНЕСКО щодо політики в сфері мобільної освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf.

В. Бузько, та Ю. Єчкало, Можливості використання QR-кодів у навчанні фізики. [Електронний ресурс]. Доступно: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1808/1808.04211.pdf Дата звернення : Травень 03, 2019.

І. Галузо, та А. Лукомський, Использование технологии QR-кодов в образовательной деятельности. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.vsu.by/xmlui/bitstream/handle/123456789/13756/33-39.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Дата звернення : Червень 11, 2019.

О.П. Сергєєнкова, та Ф.М. Подшивайлов, «Психологічні чинники розвитку мотиваційної сфери особистості сучасного студента», Актуальні проблеми психології. т.12. Психологія творчості. С. 260-276, 2016.

О. В. Малихіна, Мотивація учіння молодших школярів, Київ, Україна: Навч. кн., 2002.

Г. Граник, С. Бондаренко, и И. Якиманская, «Психологические основы создания школьных учебников», в Московская психологическая школа : История и современность : В 3 т., В. Рубцова, Ред., Москва, Россия: ПИ РАО, МГППУ, т.1, с. 268-287, 2004.

Л. Мацько, Т. Груба, О. Семеног, та Т. Симоненко, «Українська мова 10–11 класи, Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів», Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України, № 12, с. 3–73, 2017.

А. Дистервег, Избранные педагогические сочинения, Москва, СССР : Учпедгиз, 1956.

С. Караман, О. Горошкіна, О. Караман, та Л. Попова, Українська мова (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти, Харків, Україна : Ранок, 2018.

Д. А. Новиков, Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). Москва, Россия : МЗ-Пресс, 2004.

С. Караман, О. Горошкіна, О. Караман, та Л. Попова, Українська мова (профільний рівень) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти, Харків, Україна : Ранок, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Karaman and V. Tykhosha, “The technology of creating textbooks and manuals for in-depth study of the Ukrainian language in the gymnasium,” Dyvoslovo, no. 4, pp. 36‒38, 2001. (in Ukrainian)

V. Redko, Constructing the content of foreign languages school textbooks: theory and practice, Kyiv: ped. dumka, 2017. (in Ukrainian)

UNESCO Recommendations on Mobile Education Policy. [Online]. Available: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf Accessed on: Sept. 8, 2020.

V. Buzko and Y. Yechkalo, “The potential of QR codes in teaching physics,”, Nauk.zap., issue 10, part 1, pp. 112-118, 2016. (in Ukrainian)

І. Haluzo and A. Lukomskiy, “QR codes in educational activities”, Modern educ. in Vitebschina, no. 1, pp. 33-39, 2018. (in Russian)

O. P. Serhieienkova and F. M. Podshyvailov, “Psychological factors of the development of motivational sphere of a personality of a modern student,” Akt. Probl. Psykh., vol. 12, issue “Psykholohiia tvorchosti,” pp. 260-276, 2014. (in Ukrainian)

О. V. Malykhina, Motivation of primary schoolchildren learning, Kyiv: Navch.kn., 2002. (in Ukrainian)

G. Granik, S. Bondarenko and I. Yakimanskaya, “Psychological basis for the creation of school textbooks” in Moscow Psychological School: History and Present, vol. 1, V.Rubtsova, ed. Moscow: PI RAO, MGPPU, 2004, pp. 268-287. (in Russian)

L. Matsko, Т. Hruba, О. Semenoh and Т. Symonenko, “Program for profile education of students of general educational institutions”, Inf. collect. & com. Ministry of Educ. and Sc. of Ukraine, no. 12, pp. 3–73, 2017. (in Ukrainian)

A. Dysterveh, Selected pedagogical works, Moskow: Uchpedhyz, 1956. (in Russian)

S. Karaman, O. Goroshkina О. Karaman and L. Popova, Ukrainian language (profile level): the 10th grade textbook for institutions of general secondary education, Kharkiv: Ranok, 2018. (in Ukrainian)

D. A. Novykov, Statistical methods in pedagogical research (reference cases), Moscow: MZ-Press, 2004. (in Russian)

S. Karaman, O. Goroshkina, O. Karaman and L. Popova, Ukrainian language (profile level): the 11th grade textbook for institutions of general secondary education, Kharkiv: Ranok, 2019. (in Ukrainian)

Published
2020-09-11
Section
ICT and learning tools in secondary education