TENDENCIES OF ICT INTRODUCTION IN EUROPEAN COUNTRIES EDUCATION SYSTEMS

  • Iryna D. Malytska Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: education systems, international documents on ICT introduction, digital economy, digital skills, secondary school

Abstract

Importance of information and communication technologies introduction in education systems is admited by all foreign countries. Information processes, creation of uniform information space, using ICT, become one of priority approaches of the European states and Ukraine development. In the article the international documents of the European Union, the Great Britain, Russia, Ukraine, which form perspective approaches of education systems development are analysed. The priority areas of ICT introduction are outlined by the European countries, the basic tendencies concerning ICT use at schools of the Great Britain are defined, the basic initiatives of the Russian Federation and Ukraine on this problem are considered.

Author Biography

Iryna D. Malytska, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
старший науковий співробітник Інформаційно- аналітичного відділу педагогічних інновацій

References

Commission working document. Consultation on the future “EU 2020” Strategy. - [Електронний ресурс] . – Режим доступу:

http://eur-lex.europa.eu/

Commission staff working document. Accompanying document to the Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and Social Committee and the Committee of the Regions

Europe's Digital Competitiveness Report. Volume 1: i2010 — Annual Information Society Report 2009. Benchmarking i2010: Trends and main achievements. - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/annual_report/2009/sec_2009_1103.pdf

The importance of ICT: information and communication technology in primary and secondary schools, 2005/2008)/Організація зі стандартизації в освіті, освітніх послуг для дітей та навичок Ofsted (Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills). - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.ofsted.gov.uk/Ofsted-home/Publications-and-research/Browse-all-by/Documents-by-type/Thematic-reports/The-importance-of-ICT-information-and-communication-technology-in-primary-and-secondary-schools-2005-2008/%28language%29/eng-GB

Сайт Міністерства освіти і науки Російської Федерації . - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://mon.gov.ru/press/news/5501/Росія

Окінавська Хартія глобального інформаційного суспільства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: [http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=998_163].

Державна програма «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці» на 2006–2010 роки [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1153-2005-%EF.

Сайт каналу 1+1, 26.01.2010. - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://tsn.ua/nauka_it/v-ukrayini-narahuvali-8-mln-postiinih-internet-koristuvachiv.html

Сайт «Ділова Україна». - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://project.ukrinform.ua/news/21397/

Освіта.ua. - [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/8835

України і Болонський процес: Навчальний посібник/ За редакцією В.Г. Кременя/ М.ф.Степко, Я.Я.Болюбаш, В.Д.Шинкарук, В.В. Грубінко, І.І. Бабін, - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004, - 384 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. – К.Грамота, 2005. – 448 с.

Published
2011-02-08
Section
Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends