SOCIALIZATION OF GIFTED STUDENTS BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

gifted child
student support
socialization at school
project
Internet
security

How to Cite

[1]
K. A. Androsovych, “SOCIALIZATION OF GIFTED STUDENTS BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 21–37, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.3538.

Abstract

Pedagogical and psychological conditions that determine the content, forms, ways of organizing and promoting the process of gifted students’ socialization are substantiated in the article. The author proposes and implements a project aimed at providing psychological and pedagogical support of gifted students; providing the teaching staff with the necessary knowledge and skills to work with gifted children, encouraging participants of the educational process to use the means of information and communication technologies (ICT) in educational activities; familiarizing students and their parents with the useful opportunities as well as the potential risks of using the Internet for personal development and social experience. It has been established that the formation of gifted students' behavior, including the Internet environment, is influenced by various factors at the following levels: individual, family, the level of the closest people (peers, educational institution) and public level, which determine the student’s behavior on the Internet and form its specificity. A model of psychological support and support for participants in the educational process has been developed. The purpose, objectives, functions and technologies are stated in the model. The organizational and methodological implementation of the model involves all participants of the educational process: students, teachers, parents, administration of the institution to achieve the result: students acquire the status of their own life-creation and active member of society. An online testing platform was developed to conduct student surveys. Students and teachers used a set of diagnostic tools to identify socio-communicative features of development, to study the gifted students’ value sphere, learning motivation, their overall level of socialization, regardless of students' location and time. It provides new ways and methods of working with gifted youth using ICT.

The experiment showed positive shifts in socialization indicators in the experimental group relative to the control group at a significant level. This leads to the conclusion that our integrated approach promotes the socialization of gifted students.

PDF (Ukrainian)

References

Л. Куликова, Саморазвитие личности: психолого-педагогические основы, Хабаровск, Россия: ХГПУ, 2005.

Layton Wilbur L., С. Sandeen, R. Baker, "Student Development and Consalting", Ann. Rev. Psichol, No. 22., P. 533–564, 1971.

S. Tobias, "Anxiety research in educational psychology.", Journal of Educational Psychology, vol. 71, no. 5, pp. 573-582, 1979. doi: 10.1037/0022-0663.71.5.573.

N. Frederickson, "Factors influencing recruitment in educational psychology", Educational Psychology in Practice, vol. 19, no. 4, pp. 303-315, 2003.doi: 10.1080/0266736032000138544.in United Kingdom

Л. В. Власенко "Соціально-психологічний супровід академічної групи як засіб розвитку культури спілкування студентів", автореф. дис. канд. психол. наук, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Київ, 2005.

А. П. Журавель, "Психологічний супровід оперативно-службової діяльності особового складу підрозділів охорони державного кордону України", автореф. дис. канд. психол. наук, Нац. акад. Держ. прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2006.

В. Панок, "Етапи розвитку психологічної служби системи освіти в Україні", Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. праць, «Серія 12 «Психологічні науки», № 26 (50), Ч. 1., с. 96–101, 2009.

Н. Пов’якель, "Психологічна служба як інтегрована структура у просторі професійних завдань сучасної психологічної практики", Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди» : науково-теоретичний зб., с. 175–179, 2006.

В. Бевз, Т. Годованюк та В. Дубовик, "Електронні квест-посібники у фаховій підготовці майбутніх учителів математики", Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 69, № 1., с. 100-111, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_11. Дата звернення: липень,30, 2019.

Т. Махомета, Т. Вакалюк та І. Тягай, "Інформаційно-комунікаційні технології навчання аналітичної геометрії та лінійної алгебри майбутніх учителів фізики й інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання.Т.67, №5, с.173-186, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_16.

Н. Морзе та О. Буйницька, "Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників – ключова вимога якості освітнього процесу", Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 59, вип.3, с. 189-200, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_59_3_19

В. Биков, С. Литвинова, та О. Мельник, "Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 62,№ 6, с. 34-46, 2017.

Л. Карташова та І. Пліш, "Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, Т.68, №6, с.193-205, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_17

Назаренко Галина, Андрющенко Тетяна, "Інформаційно-комунікаційні технології як інструмент підвищення якості дошкільної освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 69, № 1. - С. 21-36, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_5. Дата звернення: липень,30, 2019.

Н. Олексюк та Л. Лебеденко, "Використання електронних соціальних мереж у соціально-педагогічній роботі зі школярами", Інформаційні технології і засоби навчання, №4(48), с.88-101, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273/946#.VgkJWsvtmko. Веб.10 верес. 2016.

А. Троцко та Ю. Короткова, "Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання іноземних мов: досвід України та Греції", Інформаційні технології і засоби навчання, Т.68, №6., с.166-180, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_15. Дата звернення: червень,30, 2019.

П. Шевчук "Організація дослідницької роботи учнів засобами хмарних сервісів Office 365", / П. Г. Шевчук // Інформаційні технології і засоби навчання,- Т. 69, № 1, с. 54-63, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_7. Дата звернення: червень, 30, 2019.

В. Бурячок та В. Борсуковська "Модель підготовки фахівців у сфері інформаційної та кібернетичної безпеки в закладах вищої освіти України", Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 67, № 5, с.277-291, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_24. Дата звернення: червень, 30, 2019.

С. Демедюк та Т. Демедюк, "Небезпечний порнографічний контент в Інтернеті як проекція розладів особистості розповсюджувача дитячої порнографії", Інформаційні технології і засоби навчання, Т.68, №6. - С.278-290, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_23

Л. Найдьонова, "Кібер-булінг або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини", На допомогу вчителю, Вип. 4., Київ, Україна, 2011.

K. Durkin, "Socialization. In A. S. R. Manstead & M. Hewstone (Eds.) ", The Blackwell en- cyclopedia of social psychology,(pp. 614-618, Cambridge, MA: Basil Blackwell, 1995.

R. Medlin, "Home schooling and the question of socialization", Peabody Journal of Education, №75(1-2), P. 107-123, 2000.

Ю. Суховершина, "Психологическое сопровождение личностно-профессионального развития студента службой практической психологии вуза", дис. канд. наук, ф-т психологи, Московский открытый соц. ун-т, Курск, 2006.

В. В. Камишин, Л.І. Ткаченко, К.А.Андросович та І.В. Бургун, Психолого-педагогічний супровід соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет -середовищі, Київ, Україна: ІОД, 2017.

Андросович К.А. "Психолого-педагогічний супровід обдарованих учнів в Інтернет-середовищі", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 59, №3, - С. 1-12, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1536. Веб. 3 липня 2017.

Н. Голованова, Социализация и воспитание ребенка, СПб, Россия: Речь, 2004.

. Войскунский, Александр, ред. Гуманитарные исследования в Интернете. Москва: Можайск-Терра, 2000. Друк.

О. Вакуленко "Засоби масової інформації як особливий чинник впливу на формування способу життя особистості", Соціальний працівник, с. 14–18, Вересень, 2005.

Р. Ю. Васильєва, "Підготовка майбутніх учителів до формування безпечної поведінки підлітків у позаурочній діяльності", дис. канд. пед. наук, Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка, Житомир, 2010.

Г. А. Цукерман и Б. М. Мастеров, Психология саморазвития, Москва, Россия: Инетрпракс, 1995.

А. В. Попков, "Формирование безопасного поведения подростков во внеурочной деятельности", дис. канд. пед. наук, ГОУ ВПО «Удмуртский гос. ун-т», Ижевск, 2007.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. Kulikova, Self-development of personality: psychological and pedagogical foundations, Habarovsk, Rossija: HGPU, 2005. (in Russian).

Layton Wilbur L., С. Sandeen, R. Baker, "Student Development and Consalting", Ann. Rev. Psichol, no. 22., pp. 533–564, 1971. (in English).

S. Tobias, "Anxiety research in educational psychology.", Journal of Educational Psychology, vol. 71, no. 5, pp. 573-582, 1979. doi: 10.1037/0022-0663.71.5.573. (in Spanish)

N. Frederickson, "Factors influencing recruitment in educational psychology", Educational Psychology in Practice, vol. 19, no. 4, pp. 303-315, 2003. doi: 10.1080/0266736032000138544. (in English)

L. V. Vlasenko, "Social and psychological support for the academic group as a means of developing a student communication culture", avtoref. dys. kand. psykhol. nauk, In-t psykhologhiji im. Gh. S. Kostjuka APN Ukrajiny, Kyjiv, 2005. (in Ukrainian).

A. P. Zhuravel’, "Psychological support of operational service activity of personnel of units of protection of the state border of Ukraine", avtoref. dys. kand. psykhol. nauk, Nac. akad. Derzh. prykordonnoji sluzhby Ukrajiny im. Boghdana Khmeljnycjkogho, Khmeljnycjkyj, 2006. (in Ukrainian).

V. Panok, "Stages of development of psychological service of education system in Ukraine", Naukovyj chasopys NPU im. M. P. Draghomanova : zb. nauk. pracj, «Serija 12 «Psykhologhichni nauky», no. 26 (50), Ch. 1, pp. 96–101, 2009. (in Ukrainian).

N. Pov'jakelj, "Psychological service as an integrated structure in the space of professional tasks of modern psychological practice", Ghumanitarnyj visnyk DVNZ «Perejaslav-Khmeljnycjkyj derzhavnyj pedaghoghichnyj universytet im. Gh. Skovorody» : naukovo-teoretychnyj zb., pp. 175–179, 2006. (in Ukrainian).

V. Bevz, T. Ghodovanjuk ta V. Dubovyk, "Electronic quest-manual for future mathematics teachers professional education", Information Technologies and Learning Tools,, T. 69, no. 1, pp. 100-111, 2019. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_11. Accessed: July 30, 2019. (in Ukrainian).

T. Makhometa, T. Vakaljuk ta I. Tjaghaj, "Information and communication technologies in training the discipline «analytical geometry and linear algebra» at the pedagogical university", Information Technologies and Learning Tools, T.67, no.5, pp.173-186, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_16. (in Ukrainian).

N. Morze ta O. Bujnycjka, "Raising information and communication technologies competence of scientific and pedagogical employees - a key requirement of the quality of educational process", Information Technologies and Learning Tools,, T. 59, vyp.3, pp. 189-200, 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_59_3_19 (in Ukrainian).

V. Bykov, S. Lytvynova, ta O. Meljnyk, "Effectiveness of learning using electronic educational game resources in elementary school", Information Technologies and Learning Tools,, Tom 62,no. 6, pp. 34-46, 2017. (in Ukrainian).

L. Kartashova ta I. Plish, "Development of teacher's digital competency in terms of information and educational environment of a secondary education establishment", Information Technologies and Learning Tools,, T.68, no.6, pp.193-205, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_17(in Ukrainian).

Nazarenko Ghalyna, Andrjushhenko Tetjana, "Information and communication technologies as an instrument for preschool education quality improvement", Information Technologies and Learning Tools,, T. 69, no.1. pp.21-36, 2019. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_5. Accessed: July 30, 2019. (in Ukrainian).

N. Oleksjuk ta L. Lebedenko, "The use of electronic social networks in social and educational work with pupils", Information Technologies and Learning Tools,, no.4(48), pp.88-101, 2015. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273/946#.VgkJWsvtmko. Accessed: Septem. 6, 2016. (in Ukrainian).

A. Trocko ta Ju. Korotkova, "Using information and communication technologies in the process of teaching foreign languages: the experience of Ukraine and Greece", Information Technologies and Learning Tools,, T.68, no.6., pp.166-180, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_15. Accessed: June 30, 2019. (in Ukrainian).

P. Shevchuk "Organization of students’ research work by means of cloud services office 365", Information Technologies and Learning Tools, T. 69, no. 1, pp. 54-63, 2019. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_7. Accessed: June 30, 2019. (in Ukrainian).

V. Burjachok ta V. Borsukovsjka "Training model for professionals in the field of information and cyber security in the higher educational institutions of Ukraine", Information Technologies and Learning Tools,, T. 67, no. 5, pp.277-291, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_24. Data zvernennja: chervenj, 30, 2019. (in Ukrainian).

S. Demedjuk ta T. Demedjuk, "Dangerous pornographic content on the Internet as a projection of a personality deviation of the child pornography distributor", Information Technologies and Learning Tools,, T.68, no.6. pp.278-290, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_68_6_23 (in Ukrainian).

L. Najdjonova, "Cyberbullying or Internet aggression: ways to identify and protect your baby", Na dopomoghu vchytelju, Vyp. 4., Kyjiv, Ukrajina, 2011. (in Ukrainian).

K. Durkin, "Socialization. In A. S. R. Manstead & M. Hewstone (Eds.) ", The Blackwell en- cyclopedia of social psychology,(pp. 614-618, Cambridge, MA: Basil Blackwell, 1995. (in English).

R. Medlin, "Home schooling and the question of socialization", Peabody Journal of Education, no.75(1-2), pp. 107-123, 2000. (in English).

Ju.Suhovershina, "Psychological support of the student’s personal and professional development by the University’s Practical Psychology Service", dis. kand. nauk, f-t psihologi, Moskovskij otkrytyj soc. un-t, Kursk, 2006. (in Russian).

V.V. Kamyshyn, L.I. Tkachenko, K.A.Androsovych ta I.V. Burghun, Psychological and pedagogical support of socialization of gifted high school students in the Internet- environment, Kyjiv, Ukrajina: IOD, 2017. (in Ukrainian).

Kseniia A. Androsovych. "Psycho-pedagogical support of gifted students in the internet-environment", Information Technologies and Learning Tools, Tom 59, no3, pp. 1-12, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1536. Accessed on: July 3, 2017. (in Ukrainian).

N. Golovanova, Socialization and upbringing of the child, SPb, Rossija: Rech', 2004. (in Russian).

Vojskunskij, Aleksandr, red. Humanities research on the Internet Gumanitarnye issledovanija v Internete. Moskva: Mozhajsk-Terra, 2000. Pechat. (in Russian).

O. Vakulenko "The media as a special factor influencing the formation of the lifestyle of the individual", Socialjnyj pracivnyk, pp. 14–18, Veresenj, 2005. (in Ukrainian).

R. Ju. Vasyljjeva, "Preparing future teachers for the formation of safe adolescent behaviors in extracurricular activities", dys. kand. ped. nauk, Zhytomyrsjkyj derzh. un-t im. I. Franka, Zhytomyr, 2010. (in Ukrainian).

G. A. Cukerman i B. M. Masterov, Self-development psychology, Moskva, Rossija: Inetrpraks, 1995. (in Russian).

A. V. Popkov, "Formation of safe behavior of teenagers in extra-curricular activities", dis. kand. ped. nauk, GOU VPO «Udmurtskij gos. un-t», Izhevsk, 2007. (in Russian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 К. А. Андросович

Downloads

Download data is not yet available.