APPROACHES AND TOOLS FOR QUALITY EXAMINATION OF E-LEARNING TOOLS

Authors

  • Galina P. Lavrentieva Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v19i5.355

Keywords:

quality expertise, electronic learning, psychological and educational requirements, ergonomic requirements.

Abstract

The article highlights the scientific and methodological approaches to quality examination of e-learning tools for general education. There are considered terms of the research, described the essence of the main components and stages of the examination. A methodology for quality estimation tools elaboration is described that should be based on identifying criteria and parameters of evaluation. Complex of psycho-pedagogical and ergonomic requirements that should be used in organizing expertise is justified and the most expedient ways of their implementation are examined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galina P. Lavrentieva, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник

References

Беляев М. И. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / М.И. Беляев, В. М. Вымятнин, С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, и др. — Томск: Изд-во Томского университета, 2002.

Вострокнутов И. Е. Инструкция по оценке качества программных средств учебного назначения / И. Е. Вострокнутов, А. И. Галкина. — М.: Госкоорцентр, 2000. — 60 с.

Вострокнутов И. Е. Теория и технология оценки качества программных средств образовательного назначения / И. Е. Вострокнутов. — М.: Госкоорцентр информационных технологий, 2005. — 300 с.

Григорьев С. Г. Об определении учебных электронных программных средств / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров // В сб. трудов «Информационные технологии в высшем образовании». — М.: Академия нефти и газа, 2001.

Закон України про наукову і науково-технічну експертизу // Відомості Верховної Ради України (ВВР). — 1995 — №9. — С. 56.

Лаврентьєва Г. П. Методичні рекомендації з організації та проведення науково-педагогічного експерименту / Г. П. Лаврентьєва, М. П. Шишкіна. — Київ: ІІТЗН, 2007. — 72 с.

Лапинский В. В. Педагогические требования к цифровым образовательным ресурсам // Современные достижения в науке и образовании: сб. трудов ІІІ Междунар. науч. конф., 16–23 сент. 2009 г., г. Тель-Авив (Израиль). — Хмельницкий: ХНУ, 2009. — С. 163 – 165.

Макаров С. И. Методические основы создания и применения образовательных электронных зданий / С. И. Макаров. – Автореф. дис. … доктора пед. наук. — М., 2003. — 35 с.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. — М.: ИИО РАО, 2008. — 274 с.

Шишкіна М. П. Якість програмних засобів навчального призначення: підходи до визначення предмету / М. П. Шишкіна // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. — Випуск 22: збірник наукових праць / за ред. В. П. Сергієнка. — К.: Вид-во НПУ імені M. П. Драгоманова, 2010. — С. 553–557.

How to Cite

Lavrentieva, G. P. (2011). APPROACHES AND TOOLS FOR QUALITY EXAMINATION OF E-LEARNING TOOLS. Information Technologies and Learning Tools, 19(5). https://doi.org/10.33407/itlt.v19i5.355

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>