DESIGN OF MEDICAL INFORMATICS INTERDISCIPLINARY INTEGRATION

Keywords: integration, interdisciplinary communication, medical informatics, teaching methods and means, the content of training, oriented graph

Abstract

Based on the analysis of the complex of scientific disciplines studied by students of the specialty "Medicine", namely the fundamental biomedical and chemical, clinical and socio-hygienic disciplines, their classification has been carried out aiming to build a mixed graph in order to establish interdisciplinary integration of medical informatics. It is obvious that in order to form a holistic view of students about using informatics in professional spheres and motivate them to gain new knowledge, it is necessary to strengthen the interdisciplinary integration of the discipline «Medical Informatics». An analysis of the relationships between the constituent elements of the subgraphs showed that the optimal case is when a certain element (discipline) from each cluster is connected by edges to a certain element (academic topic) of another cluster, taking into account many common features of each subject, respectively, the previous and subsequent communication disciplines. With this construction of the sequences of links between practical exercises and a complex of scientific disciplines, one can assume a positive effect from the application of an interdisciplinary approach, since training material will be updated, which in turn will help to systematize and generalize knowledge, form a holistic view of professional areas of computer science use, and create motivation to the use of computer technology in the medical profession. A «radial» model is also constructed that reflects the current state of interdisciplinary relations and it is established that the integration of educational topics is implemented selectively. We have identified the main aspects that ensure maximum interdisciplinary integration of such a practical lesson as «Analysis of bio signals. Methods for processing bio signals. Visualization of biomedical data. Processing and analysis of medical images». The results of a survey of medical students, to determine the nature of the integration of educational topics in medical informatics and the motivation to use computer technology in future professional activities, are presented.

Author Biographies

Pavlo V. Mykytenko, Bogomolets National Medical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Medical and Biological Physics and Informatics

Vitalii V. Lapinskij, Institute of Pedagogy of NAES of Ukraine

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor, Leading Researcher

References

Булах І.Є., Лях Ю.Е., Марценюк В.П., Хаимзон И.И. Медицинская информатика. Учебник. Киев: ВСИ «Медицина», 2012. 424 с.

Педагогічне оцінювання і тестування. Правила, стандарти, відповідальність. Наукове видання. Болюбаш Я.Я., І.Є. Булах, М.Р. Мруга, І.В. Філончук. К.: Майстер-клас, 2007. 272 с.

Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. Київ, 2007. 21 с.

Волосовець О.П., Олексіна Н.О., П’ятницький Ю.С. "Медична освіта: відповіді на виклики сучасності." Медична освіта. 2018. № 2. С. 36–40.

Воровенко Ю.В., Мінцер О.П. "Медична інформатика і кібернетика в охороні здоров'я та медицині" [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/ here/article/download/7891/7463.

Хаїмзон І.І. Медичні знання та прийняття рішень в медицині. Вінниця: ВНТУ, 2007. 180 с.

Цехмістер Я.В. "Професійна клініко-фармацевтична компетентність лікарів: післядипломний етап становлення." Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. Вип. 3˗4. С. 74˗77.

Трухачева Н.В., Шайдук А.М., Пупырев Н.П. "Что такое медицинская информатика?" [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://izvestia.asu.ru/ru/article/172. doi: 10.14258/izvasu(2014)2.1-04

Kohler C.O. "Historie der Medizinischen Informatik in Deutschland von den Anfangen bis 1980", Hain, 1973. 52 p. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.informierung.de/cokoehler/HistorieMI_Koehler_text.pdf

Методологія і технологія визначення універсальних компетенцій випускників медичних та стоматологічних факультетів : метод. посіб. для викл. вищ. мед. навч. закл. IV рівня акредитації. Думанський Ю. В. та ін.; за ред. чл.-кор. НАМН України, проф. Ю. В. Думанського; Донец. нац. мед. ун-т. Донецьк : Донеччина, 2013. 112 с.

Ю.Е. Лях, В.Г. Гурьянов, В.Н. Хоменко, О.А. Панченко. Основы компьютерной биостатистики: анализ информации в биологии, медицине и фармации статистическим пакетом MedStat.Д. : Папакица ЕК, 2006. 211 с.

Кривенко І.П. "Модель формування у майбутніх лікарів компетентності з опрацювання медико-біологічних даних у процесі вивчення дисципліни «Медична інформатика»." Гуманітарний вісник ДВНЗ. К. : Гнозис, 2014. С. 93–100.

Марценюк В.П., Рогальський І.О. "Щоденний дистанційний тестовий контроль знань як інструмент формування медико-правової освіти студентів-медиків." Медична інформатика та інженерія. 2013. № 4. С. 52–56.

Мінцер О.П., Бабінцева Л.Ю. "Інформатизація охорони здоров'я та функціонування фармацевтичних ринків." Запорожский медицинский журнал. 2013. № 1. С. 124˗125.

Попова Н.М., Сабитова Н.Г. "Решение практических задач по дисциплине «медицинская информатика» с помощью информационных технологий." Здоровье, демография, экология финно-угорских народов. 2015. № 2. С. 54–55.

Бондаренко В.І., Абідова Т.С. "Міждисциплінарні зв’язки як чинник вдосконалення вивчення фармакології при підготовці фармацевта" [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2017/04/ 2_Bondarenko.pdf.

Волобуєва О.Ф. "Міждисциплінарні (міжпредметні) зв’язки під час підготовки майбутнього фахівця: психологічний аспект." Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки. 2015. № 1. С. 26–42.

Iщейкiна Ю.О. "Роль міждисциплінарної інтеграції у мотивації вивчення біофізики і медичної фізики." Світ медицини та біології. 2012. № 4. С. 130–131.

Топол І.О., Камишний О.М. "Роль викладача в організації міждисциплінарних зв’язків на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології." Актуальні питання якості медичної освіти (з дистанційним під’єднанням ВМ(Ф)НЗ України за допомогою відеоконференц-зв’язку). Тернопіль: ТДМУ, 2016. Т. 1. С. 293–294.

Фірсова С.А., Рябухіна Е.А. "Интегративный подход в обучении информационному моделированию в практическом здравоохранении на основе запросов Microsoft Access". doiI: 10.15507/1991-9468.083.020.201602.264-280.

Donald L. Birx Rethinking "Higher Education: Integration as a Framework for Change." doi: 10.1002/he.20309

Ronald A. Styron "Interdisciplinary Education: A Reflection of the Real World" – Systemics, Cybernetics and Informatics. V. 11. № 9. 2013. p.47–52

Корчевський Д. О. Теоретико-методичні основи інтеграції змісту практично-технічної підготовки фахівців з комп’ютерної графіки і дизайну: дис. д. пед. н. 13.00.02. Київ, 2017. 550 с.

Ковпак І. О. Педагогічні засади проектування міждисциплінарної технології навчання у підготовці викладачів педагогіки: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти; Ін-т вищої освіти НАПН України. К., 2013. 20 с.

Nelson Mestrinho, Bento Cavadas "Innovation in Teacher Education: An Integrative Approach to Teaching and Learning Science and Mathematics". Presented at the 2nd Innovative and Creative Education and Teaching International Conference (ICETIC2018), Badajoz, Spain, 20–22. June 2018.

Микитенко П. В. "Діагностика рівнів ІТ-компетентності іноземних студентів у процесі вивчення медичної інформатики." Комп’ютер у школі та сім’ї. 2018. № 8 (152), С. 3–10.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bulach I.Ye., Lyax Yu.E., Marcenyuk V.P., Xay`mzon Y.Y. Medical informatics. Tutorial. Kyiv: All Medicine, 2012. 424 p. (in Ukrainian)

Pedagogical assessment and testing. Rules, standards, responsibility. Scientific edition. E. Ya. Bolubash, I. E. Bulakh, M. R. Mruga, IV Filonchuk. K.: Maister - klass, 2007. 272 p. (in Ukrainian)

Mruga M.R. Structural-functional model of professional competence of the future doctor as a basis for diagnosing his professional qualities: author. diss. ... cand. ped. Sciences: 13.00.04. Center. Institute postgraduate degree. ped. education of APS of Ukraine. Kyiv, 2007. 21 p. (in Ukrainian)

Volosovecz` O.P., Oleksina N.O., P'yatny`cz`ky`j Yu.S. Medical education: answers to the challenges of today. Medical education. 2018. № 2. P. 36–40. (in Ukrainian)

Vorovenko Yu.V., Mincer O.P. Medical Informatics and Cybernetics in Health Care and Medicine. [Online]. Available: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/download/7891/7463. (in Ukrainian)

Xayimzon I.I. Medical knowledge and decision making in medicine. Vinnitsa: VNTU, 2007. 180 p. (in Ukrainian)

Cexmister Ya.V. Professional Clinical and Pharmaceutical Competence of Doctors: Postgraduate Stage of Formation. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2018. Vоl. 3˗4. P. 74 – 77. (in Ukrainian)

Trukhacheva N.V., Shaiduk A.M., Pupyrev N.P. "What is medical informatics?" [Online]. Available: http://izvestia.asu.ru/ru/article/172. DOI 10.14258/izvasu (2014) 2.1-04. (in Russian)

Kohler C.O. "Historie der Medizinischen Informatik in Deutschland von den Anfangen bis 1980", Hain, 1973. 52 p. [Online]. Available: http://www.informierung.de/cokoehler/HistorieMI_Koehler_text.pdf

Methodology and technology for determining the universal competencies of graduates of medical and dental faculties: a method. tool. for off higher. honey. teach. closed IV level of accreditation. Dumansky Y.V. etc.; in a row. Corresponding Member NAMS of Ukraine, prof. Yu. V. Dumansky; Donetsk. nat. med. Univ. Donetsk: Donechchyna, 2013. - 112 p. (in Ukrainian)

Fundamentals of Computer Biostatistics: Analyzing Information in Biology, Medicine, and Pharmacy with the MedStat Statistical Package. Lyax Yu.E., Gur`yanov V.G., Xomenko V.N. Basics of computer biostatistics. D.: 2006. 211 p. (in Ukrainian)

Kry`venko I.P. Model of formation in future doctors of competence for processing of medical and biological data in the course of studying the discipline «Medical Informatics». Humanitarian Herald of the State Pedagogical University. Kyiv: Gnosis, 2014. P. 93–100. (in Ukrainian)

Marcenyuk V.P., Rogal`s`ky`j I.O. Daily remote testing of knowledge as a tool for forming medical and legal education of medical students. Medical informatics and engineering. 2013. № 4. P. 52–56. (in Ukrainian)

Mincer O.P., Babinceva L.Yu. Health informatization and functioning of pharmaceutical markets. Zaporozhye medical journal. 2013. № 1. P. 124˗125. (in Ukrainian)

Popova N.M., Saby`tova N.G. Solution of practical problems in the discipline «medical informatics» with the help of information technologies Health, demography, ecology of Finno-Ugric peoples. 2015. № 2. P. 54–55. (in Ukrainian)

Bondarenko V.I., Abidova T.S. Interdisciplinary Relationships as a Factor in the Advancement of Pharmacology in Pharmacist Training. [Online]. Available: http://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2017/04/ 2_Bondarenko.pdf. (in Ukrainian)

Volobuyeva O.F. Interdisciplinary (cross-curricular) communication in the preparation of a future specialist: the psychological aspect. Collection of scientific papers of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine. Series: Psychological Sciences. 2015. № 1. P. 26–42. (in Ukrainian)

Ischechkina Yu.O. "The Role of Interdisciplinary Integration in the Motivation of Biophysics and Medical Physics." Svit medytsyny ta biolohii. 2012. № 4. P. 130–131. (in Ukrainian)

Topol IO, Kamyshny OM "The role of the teacher in the organization of interdisciplinary communication in the Department of Microbiology, Virology and Immunology." Topical issues of quality of medical education (with remote connection of VM (F) of the National Defense of Ukraine via videoconferencing). Ternopil: TDMU, 2016. Vol. 1. P. 293–294. (in Ukrainian)

Firsova S.A., Ryabukhina E.A. "An Integrative Approach to Educational Modeling in Practical Health Based on Microsoft Access Requests." doi: 10.15507 / 1991-9468.083.020.201602.264-280. (in Russian)

Donald L. Birx Rethinking Higher Education: Integration as a Framework for Change. DOI: 10.1002/he.20309. (in English)

Ronald A. Styron "Interdisciplinary Education: A Reflection of the Real World" – Systemics, Cybernetics and Informatics. V. 11. № 9. 2013. pp. 47–52. (in English)

Korchevsky D.O. Theoretical and methodological foundations of integration of content of practical and technical training of specialists in computer graphics and design: dis. ped. n. 13.00.02. Kyiv, 2017. 550 p. (in Ukrainian)

Kovpak I.O. Pedagogical bases of designing interdisciplinary technology of teaching in pedagogical teacher training. – diss. on the degree of cand. ped. sciences: 13.00.04 – Theory and methodology of vocational education; Institute of Higher Education of NAPS of Ukraine. K., 2013.20 p. (in Ukrainian)

Nelson Mestrinho, Bento Cavadas "Innovation in Teacher Education: An Integrative Approach to Teaching and Learning Science and Mathematics". Presented at the 2nd Innovative and Creative Education and Teaching International Conference (ICETIC2018), Badajoz, Spain, 20–22. June 2018. (in English)

Mykytenko P.V Diagnosis of IT competences of foreign students in the process of studying medical informatics. Computer at School and Family. 2018. № 8 (152), pp. 3 –10. (in Ukrainian)

Published
2020-02-24
Section
The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education