AUTOMATED INFORMATION SYSTEM FOR PROCESSING STANDARDS AND DEVELOPING EDUCATIONAL PROGRAMS FOR HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

higher education standard
educational and professional program
competences
program learning outcomes
subjects
information system
Unified Modeling Language
Object-Pascal

How to Cite

[1]
O. Y. Melnykov, “AUTOMATED INFORMATION SYSTEM FOR PROCESSING STANDARDS AND DEVELOPING EDUCATIONAL PROGRAMS FOR HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 302–321, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.3584.

Abstract

The basic concepts related to the standards of higher education and educational and professional programs – competence, program learning outcomes are considered. The analysis was carried out and the conclusion was drawn that at present there is no computer system allowing to solve complex problems for automating the processing of educational standards and educational programs. The task of creating a software system that would allow working with a list of formed competences on subjects and program learning outcomes is formulated. An object-oriented model of a designed computer system is presented in the language of visual modeling UML in the form of a use case diagram and class diagram. The choice of the source data format, which would allow making changes to the data without using the application, and does not impose additional requirements for installing software, is justified. A description of the computer implementation of the software system implemented in the Object-Pascal visual programming environment is given, as well as an example of the system's operation based on real data – the standard of bachelor's training in the specialty 124 “System Analysis” and the educational and professional program “Intelligent Decision Making Systems”. It is shown that working with the standard of higher education allows you to view general competences, special competences and program learning outcomes in the form of a compliance matrix. Work with the educational program in addition allows you to create and adjust the matrix of correspondence of the competences to the components and the matrix of ensuring the program learning outcomes with the components. Working with the curriculum involves setting the correspondence of each discipline to program results based on its study, calculating the amount of ECTS credits for each competency or program result of training, as well as analyzing the progress of a student or an entire group in terms of the competences or program results of learning that they have mastered.

PDF (Ukrainian)

References

Галузевий стандарт вищої освіти України з напряму підготовки 6.050101 «Комп’ютерні науки»: Збірник нормативних документів вищої освіти, К.: Видавнича група BHV, 2011, 85 с.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 1.06.2016р. № 600 «Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти», [Електронний ресурс]. Доступно: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MUS23764.html. Дата звернення: 10.05.2019р.

Затверджені стандарти вищої освіти, [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti. Дата звернення: 10.02.2019р.

Лист Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017р. № 1/9-239 «Щодо структури ОПП», [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf. Дата звернення: 10.05.2019р.

Закон України «Про вищу освіту», [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Дата звернення: 10.05.2019р.

В. П. Головенкін, Освітні програми НТУУ «КПІ»: Рекомендації до розроблення, К.: НТУУ «КПІ», 2016, 40 с.

Вступне слово до Проекту TUNING – гармонізація освітніх структур в Європі. Внесок університетів у Болонський процес, [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdfДата звернення: 10.11.2019р.

Bundesministerium fuer Bildung und Forschung – BMBF, [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.bmbf.de. Дата звернення: 4.12.2019р.

Accueil - Ministère de l'Éducation nationale et de la Jeunesse, [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.education.gouv.fr. Дата звернення: 4.12.2019р.

European e-Competence Framework version 3.0. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ecompetences.eu. Дата звернення: 4.12.2019р.

Захарова Ирина Владимировна, and Кузенков Олег Анатольевич. "Опыт актуализации образовательных стандартов высшего образования в области ИКТ". Современные информационные технологии и ИТ-образование, 2017, vol. 13, no. 4, p. 46-57.

Репринцева Елена Васильевна. "Анализ соответствия учебного процесса требованиям образовательных стандартов". Карельский научный журнал, 2017, vol. 6, no. 4 (21), p. 68-71.

Alexander Bedny, Liliya Erushkina, and Oleg Kuzenkov, "Modernising educational programmes in ICT based on the Tuning methodology", Tuning Journal for Higher Education, Bilbao, 2014, Vol. 1, no. 2, p. 387–404.

Н.А. Наумова, и Л.К. Попова, "Индикативная методика оценки качества образования", Вестник Ростовского государственного экономического университета, РИНХ, 2010, №1 (30), с.260-269.

Катаев Михаил Юрьевич, Кориков Анатолий Михайлович, и Мкртчян Вардан Суренович. "Концепция и структура автоматизированной системы мониторинга качества обучения студентов" Образование и наука, 2017, vol. 19, no. 10, p. 30-46.

А. Ю. Мельников, Е.В. Антонова, та С.А. Чигирь, "Разработка автоматизированной системы для ведения образовательно-профессиональных программ и образовательно-квалификационных характеристик", Актуальные вопросы современной техники и технологии: Сборник докладов II-й Международной научной заочной конференции, Липецк: Издательский центр «Де-факто», 2010, с. 50-51.

А. Ю. Мельников, та Е.В. Антонова, "Проектирование системы для работы с отраслевыми образовательными стандартами", Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво, Луцьк, 2011, №5, с.178-183.

А. Ю. Мельников, Е.В. Антонова, та С.А. Чигирь, "Программная система для работы с отраслевыми образовательными стандартами", Вісн. Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля, Луганськ, 2011, №7 (161), Ч.1, с.219-225.

А. Ю. Мельников, Объектно-ориентированный анализ и проектирование информационных систем: учебное пособие, изд. 2-е, перераб. и доп., Краматорск: ДГМА, 2013, 172 с.

А. Ю. Мельников, "Прогнозирование изменения вклада преподавателя в работу кафедры и использованием методов интеллектуального анализа данных", Информационные технологии и средства обучения, 2018, № 1 (63), с. 266-287.[Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1949

А. Ю. Мельников, Е. С. Дидевич, А. Р. Кузнецова, "Автоматизация обработки списка формируемых компетенций в стандартах высшего образования", Сучасна освіта та інтеграційні процеси: збірник наукових праць міжнародної науково-методичної конференції, 22-23 листопада 2017 року, м. Краматорськ / Під заг. ред. С. В. Ковалевського, д-ра техн. наук., проф., Краматорськ : ДДМА, 2017, с.127-128.

А.Ю. Мельников, Е. С. Дидевич, "Разработка приложения для работы со списком формируемых компетенций по программным результатам обучения в стандартах высшего образования", Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаси, 2018, с. 148-150.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Industry standard of higher education of Ukraine in the direction of training 6.050101 "Computer Science": Collection of normative documents of higher education (2011). K: BHV, 85. (in Ukrainian)

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated June 1, 2016 № 600 "Guidelines for the development of standards of higher education". [Online]. Available: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MUS23764.html. (in Ukrainian)

Approved standards of higher education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti. (in Ukrainian)

Letter from the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 28, 2017 № 1 / 9-239 "Regarding the structure of the OPP". [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf. (in Ukrainian)

Law of Ukraine "On Higher Education". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (in Ukrainian)

V. P. Holovenkin, (2016). Educational programs of NTUU "KPI": Recommendations for development. K.: NTUU «KPI», 40. (in Ukrainian)

Introductory word to the TUNING Project - harmonization of educational structures in Europe. The contribution of universities to the Bologna Process. [Online]. Available: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf (in Ukrainian)

Bundesministerium fuer Bildung und Forschung. [Online]. Available: https://www.bmbf.de. (in German)

Accueil - Ministère de l'Éducation nationale et de la Jeunesse. [Online]. Available: https://www.education.gouv.fr. (in French)

European e-Competence Framework version 3.0. [Online]. Available: http://www.ecompetences.eu. (in English)

I. V. Zaharova, O. A. Kuzenkov, (2017). Experience in updating educational standards of higher education in the field of ICT. Sovremennye informacionnye tehnologii i IT-obrazovanie. vol. 13, no. 4, pp.46-57. (in Russian)

E.V. Reprinceva, (2017). Analysis of the compliance of the educational process with the requirements of educational standards. Karel'skij nauchnyj zhurnal, vol. 6, no. 4 (21), pp.68-71. (in Russian)

A. Bedny, L. Erushkina , O. Kuzenkov, (2014). Modernizing educational programmes in ICT based on the Tuning methodology. Tuning Journal for Higher Education, Bilbao, vol. 1, no. 2, pp.387-404. (in English)

N.A. Naumova, L. K. Popova, (2010). Indicative methodology for assessing the quality of education. Vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo jekonomicheskogo universiteta, RINH, no. 1 (30), pp.260-269. (in Russian)

M. Ju. Kataev, A. M. Korikov, V. S. Mkrtchjan, (2017). Concept and structure of an automated system for monitoring the quality of student learning. Obrazovanie i nauka, vol. 19, no. 10, pp.30-46. (in Russian)

A. Yu. Mel'nikov, E. V. Antonova, S. A. Chigir', (2010). Development of an automated system for conducting educational and professional programs and educational and qualification characteristics. Topical issues of modern technology and technology: Collection of reports of the II International Scientific Correspondence Conference, Lipeck: Izdatel'skij centr «De-fakto», 50-51. (in Russian)

A. Yu. Mel'nikov, E. V. Antonova, (2011). Designing a system to work with industry educational standards, Kompiuterno-intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo, Lutsk, no. 5, pp.178-183. (in Russian)

O. Yu. Mel'nikov, E.V. Antonova, S. A. Chigir', (2011). A software system for working with industry educational standards. Visn. Skhidnoukr. nats. un-tu im. V. Dalia, Luhansk, no. 7(161), vol. 1, pp.219-225. (in Russian)

O. Yu. Melnikov, (2013). Object-oriented analysis and design of information systems: a tutorial, ed. 2nd, rev. and additional. Kramatorsk, DGMA, 172. (in Russian)

O. Yu. Melnykov, (2018). Forecasting the change in the teacher's contribution to the work of the department using the methods of data mining. Information Technologies and Learning Tools, No. 1 (63), pp.266-287. (in Russian)

A. Yu. Melnikov, E. S. Didevich, A. R. Kuznecova, (2017). Automation of processing a list of formed competencies in higher education standards. Modern education and integration processes: a collection of scientific papers of the international scientific-methodical conference, November 22-23, 2017, Kramatorsk Under the general. ed. SV Kovalevsky, Dr. Tech. Science, Prof., 127-128. (in Russian)

A. Yu. Melnikov, E. S. Didevich, (2018). Development of an application for working with a list of formed competencies based on program learning outcomes in higher education standards. Automation and computer-integrated technologies in production and education: state, achievements, development prospects: materials of the All-Ukrainian scientific-practical Internet-conference, Cherkasy, pp.148-150. (in Russian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 О. Ю. Мельников

Downloads

Download data is not yet available.