USING OF THE QR-CODE IN LEARNING GERMAN LITERATURE FOR FUTURE TRANSLATORS AND TEACHERS

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

LearningApps
QR-Code
M-Learning
neurodidactics
methodological and didactic principles
German literature
Romanticism

How to Cite

[1]
L. A. Fedorenko, “USING OF THE QR-CODE IN LEARNING GERMAN LITERATURE FOR FUTURE TRANSLATORS AND TEACHERS”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 176–187, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.3639.

Abstract

The article discusses the experience of using mobile learning tools, in particular a QR code and LearningApps as a Web 2.0 resource, in German literature classes with German students at the Zhytomyr Ivan Franko State University; author's developments of digital tasks on the topic “German Romanticism” are presented. The study takes into account modern approaches of neurodidactics, in particular “Learning by Doing”, the effectiveness of “multichannel training”, according to which there are distinguished auditory, visual, communicative, motor-kinesthetic training types. Based on the innovative principles of neurodidactics and human brain research, the educational process should be varied, varying complex theoretical material with practical tasks, and in the era of digitalization, analog educational material with digital. The study also took into account the modern achievements of didactics and methods of teaching the German language, in particular, “DLL – Deutsch lehren lernen” – an innovative educational program for the advanced training of teachers of the German language, which was implemented by the Goethe-Institut Cultural Institute in Ukraine, including: orientation to an activity approach, an intercultural approach, the intensification of students 'educational activities, the variety of methods and means of instruction used, the cognitive-playful nature of learning tasks, the encouragement of students' academic independence, an individual approach to students with different levels of knowledge, providing effective feedback and others. The study showed that the appropriate and methodically thought-out use of mobile learning on the example of the LearningApps online service and a QR code effectively contributes to the formation of students' self-education and self-development skills, provides a learning and communication environment in which students develop an interest in learning a foreign language, literature and culture, and also creates psychologically comfortable conditions for the development of various types of linguistic and speech activity.

PDF (Ukrainian)

References

B. Brash, and A. Pfeil, Unterrichten mit digitalen Medien. DLL 9. Stuttgart, Deutschland: Ernst Klett Sprachen, 2017.

D. Rösler, and N. Würffel, Lernmaterialien und Medien, 1st ed. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH, 2017.

D. Salomo and I. Mohr, DaF für Jugendliche, 1st ed. Goethe-Institut, München: Ernst Klett Sprachen Stuttgart, 2016.

О. Устименко, "The mobile tool «Plickers» for interactive testing and formative assessment in the foreign language classroom", The scientific and methodological journal "Foreign Languages", vol. 99, no. 3, pp. 59-64, 2019. doi: 10.32589/1817-8510.2019.3.178369

О. Фреюк, "Використання m-learning в освітньому процесі", in Smart-освіта: ресурси та перспективи, Київ, 2018, pp. 234-237.

Л. Паніна, "Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі реалізації мовно-літературної освіти", New pedagogical thought, vol. 99, no. 3, pp. 65-67, 2020. doi:10.37026/2520-6427-2019-99-3-65-68.

П. Бєльчев, "Підготовка магістрів математики до використання QR–кодів у майбутній професійній діяльності", Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору», vol. 254, pp. 39-46, 2014.

І. Довженко, and Н. Новохатська, "QR код у методиці змішаного навчання", in Використання моделі змішаного навчання при викладанні іноземних мов, Київ, 2018, pp. 32-35.

І. Зачепа, "Смартфони і планшети на заняттях з німецької мови: досвід впровадження мобільного навчання в школах Німеччини", in Інтелектуальна та емоційна складові навчання іноземних мов: новітні тенденції і завдання для вищої школи : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, Київ, 2017, стор. 193–197.

N. Serdiuk, and N. Marchenko, "Modern Gadgets Under Three Language Training Of Future Foreign Languages Teachers", Young Scientist, vol. 12140, pp. 535-539, 2016.

О. Медведська, А. Зайченко, and Д. Бєлоконь, "Learningapps як засіб активізації виховної роботи з інформатики". [Електронний ресурс]. Доступно: http://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/kitmd/Internet_conf_17.05.18/s1/1_Medvedska_Zaichenko_Bielokon.pdf. Дата звернення: Лютий 19, 2020.

M. Spitzer, "Lernen − Die Entdeckung des Selbstverständlichen", Ein Vortrag von Manfred Spitzer auf DVD, 2006.

M. Spitzer, "Lernen − Gehirnforschung und die Schule des Lebens", Spektrum, Heidelberg, Deutschland, 2009, S. 36-77.

M. Spitzer, "Medizin für die Bildung − Ein Weg aus der Krise", Spektrum, Heidelberg, Deutschland, 2010, S. 45-87.

S. Ballweg, S. Drumm, B. Hufeisen, J. Klippel, and L. Pilypaityte, Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? DLL 2. München, Deutschland: Klett-Langenscheidt, 2013.

Л. О. Федоренко, «Підвищення мотивації та комунікативної спрямованості занять з німецької мови з використанням автентичних відеоматеріалів і сучасних положень нейродидактики», Іноземні мови, № 3, с. 10-14, 2018. doi: https://doi.org/10.32589/im.v0i3.142587

Л. О. Федоренко, «Використання веб-квестів у навчанні німецької мови в закладах вищої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1, с. 149-159, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2339

Л. О. Федоренко, «Використання сервісів Web 2.0 і кооперативних проектів у навчанні німецької мови», Іноземні мови, № 1, с. 47-52, 2019. doi: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.1.157801


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

B. Brash, and A. Pfeil, Teaching with digital media. DLL 9. Stuttgart, Germany: Ernst Klett Sprachen, 2017. (in German)

D. Rösler, and N. Würffel, Learning materials and media, 1st ed. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH, 2017. (in German)

D. Salomo, and I. Mohr, DaF (German as a foreign language) for teenagers, 1st ed. Goethe-Institut, Munich: Ernst Klett Sprachen Stuttgart, 2016. (in German)

О. Ustymenko, "The mobile tool Plickers for interactive testing and formative assessment in the foreign language classroom", The scientific and methodological journal "Foreign Languages", vol. 99, no. 3, pp. 59-64, 2019.doi: 10.32589/1817-8510.2019.3.178369. (in Ukrainian)

O. Freiuk, "Using m-learning in the educational process", Smart Education: Resources and Perspectives, Kyiv, 2018, pp. 234-237. (in Ukrainian)

L. Panina, "Using information and communication technologies in the language and literature lessons", New pedagogical thought, vol. 99, no. 3, pp. 65-67, 2020. doi: 10.37026/2520-6427-2019-99-3-65-68. (in Ukrainian)

P. Bielchev, "The training of masters of mathematics for the use of QR-codes in future professional activities", Humanitarian Bulletin SU Pereyaslav-Khmelnytsky Pedagogical University by H. Skovoroda, Thematic Issue "Higher Education in Ukraine in the context of integration into the European educational space", vol. 254, pp. 39-46, 2014.(in Ukrainian)

I. Dovzhenko, and N. Novokhatska, "QR code in the method of blended learning", Using the model of blended learning in teaching foreign languages, Kyiv, 2018, pp. 32-35. (in Ukrainian)

I. Zachepa, "Smartphones and tablets in German language lessons: the experience of introducing mobile learning in German schools", Intellectual and emotional components of teaching foreign languages: the latest trends and challenges for higher education: Materials of the International scientific-practical conference, Kyiv, 2017, pp. 193–197. (in Ukrainian)

N. Serdiuk, and N. Marchenko, "Modern Gadgets Under Three Language Training Of Future Foreign Languages Teachers", Young Scientist, vol. 12140, pp. 535-539, 2016. (in Ukrainian)

O. Medvedska, A. Zaichenko, and D. Bielokon, " LearningApps as a means of intensifying educational work in computer science". [Online]. Available: http://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/kitmd/Internet_conf_17.05.18/s1/1_Medvedska_Zaichenko_Bielokon.pdf. Accessed on: Feb. 19, 2020. (in Ukrainian)

M. Spitzer, "Learning − The discovery of the obvious", A lecture by Manfred Spitzer on DVD, 2006. (in German)

M. Spitzer, "Learning − Brain Research and the School of Life", Spektrum, Heidelberg, Germany, 2009, pp. 36-77. (in German)

M. Spitzer, "Medicine for Education − A Way out of the Crisis", Spektrum, Heidelberg, Germany, 2010, pp. 45-87. (in German)

S. Ballweg, S. Drumm, B. Hufeisen, J. Klippel, and L. Pilypaityte, How do you learn the foreign language German? DLL 2. Munich, Germany: Klett-Langenscheidt, 2013. (in German)

L. O. Fedorenko, "Increasing motivation and communicative orientation of the german language lessons with the use of authentic video materials and modern approaches of neurodidactics", Foreign Languages, no. 3, pp. 10-14, 2018. doi: https://doi.org/10.32589/im.v0i3.142587 (in Ukrainian)

L. O. Fedorenko, "Using of the webquests in learning german in higher education establishments", Information Technologies and Learning Tools, no. 1, pp. 149-159, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2339 (in Ukrainian)

L. O. Fedorenko, "The use of web 2.0 tools and cooperative Projects in german language teaching", Foreign Languages, no. 1, pp. 47-52, 2019. doi: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.1.157801 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Л. О. Федоренко

Downloads

Download data is not yet available.