THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR FORMING SECURE BASE BEHAVIOR IN CYBERSPACE OF FUTURE PROFESSIONALS IN ECONOMICS AND MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.3646

Keywords:

Information Security, Cyber security, cloud-based learning environment, open information and educational space

Abstract

The article deals with the problem of training modern specialists in the fields of knowledge 05 «Social and behavioral sciences» and 07 «Management and administration» for secure base behavior in cyberspace. The technique of creating a network learning environment with the possibilities of step-by-step virtualization, the use of cloud technologies and distance learning has been described. Issues of providing students with specialized and professional knowledge and skills in information security and cyber security are considered. Based on the results of research in the psycho-pedagogical literature and our own 10 years of experience, we have determined the amount of theoretical and practical knowledge for the formation of skills and abilities in information protection of cyberspace. The list of requirements for professionally significant characteristics of the economics and management specialists in the field of information protection has been determined. The article substantiates the need to use a modern networked learning environment with wide use of open educational resources, mobile applications, cloud technologies to increase the level of competence of students in information and cyber security. Comparative analysis of open information educational space resources, which can be used as elements of the academic discipline and used for independent work of students, has been made. The criteria for selecting open learning resources has been defined and the methodology for their use has been proposed. The organization forms of the educational process, modern methods and teaching tools for the network learning environment of a higher education institution have been described. The ways of implementation of the proposed methodology step-by-step creation of a learning environment at the Taras Shevchenko National University of Kyiv and Borys Grinchenko Kyiv University have been presented on the example of academic disciplines «Information Security», «Information Protection», «Cybersecurity». It is proved that the use of innovative training technologies, open learning resources of leading educational institutions, cloud and mobile services from data protection allows training professionals with practical information security skills that are in demand in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan V. Chychkan, Taras Shevchenko National University of Kyiv

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department of Information Systems and Technologies

Svitlana O. Spasiteleva, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department of Information and Cyber Security

Yuliia D. Zhdanovа, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Department of Information and Cyber Security

References

Кабінет міністрів України. (2018, Січ. 17) Розпорядження No 67–р. Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р. Дата звернення: Груд. 26, 2019.

Цифрова адженда України – 2020 ("Цифровий порядок денний" – 2020). Концептуальні засади (версія 1.0). Першочергові сфери, ініціативи, проекти "цифровізації" України до 2020 року. HITECH office. Грудень 2016. 90 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. Дата звернення: Квіт. 21, 2020.

Ю. Д. Жданова, С. О. Спасітєлєва, С. М. Шевченко, "Формування у студентів ІТ-спеціальностей компетентностей в області захисту інформації з використанням криптографічних служб .NET FRAMEWORK", Фізико-математична освіта. Випуск 1(19). С.48-54, 2019.

Глобальное исследование утечек конфиденциальной информации в первом полугодии 2018 года. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.infowatch.ru/report2018_half. Дата звернення: Груд. 26, 2019.

Верховна Рада України. (2017, Жовт. 05) Закон № 2163-VIII, Про основні засади забезпечення кібербезпеки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19. Дата звернення: Квіт. 17, 2020.

Г. Т. Карчева, І. Я. Карчева "Удосконалення освіти в умовах цифрової економіки" на VІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Проблеми забезпечення ефективного функціонування та стабільного розвитку банківської системи та економіки, Київ, 2017, с.320–322.

І. В. Діордіца, "Стан підготовки фахівців у сфері кібербезпеки". Visegrad Jornal of Human Rights, №6/1, c.53– 59, 2016.

G. Austin, Eds. Cyber Security Education. Principles and Policies. New York, NY, UK and New York: Routledge, 2020.

K. Daimi, and G. Francia, Eds. Innovations in Cybersecurity Education. London, UK: Springer, 2020, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-50244-7.

В. Ю. Биков, "Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, № 9, с. 9-15, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4. Дата звернення: Квіт. 17, 2020.

А. М Гуржій, В. В. Лапінський, "Електронні освітні ресурси як основа сучасного навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів", Інформаційні технології в освіті, № 15, с. 30 37, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_5 [17 квітня 2020 р.].

С. Г. Литвинова, "Розвиток навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу як наукова проблема" Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогіка. № 1, с. 39-47, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvmdpu_ 2014_1_7. Дата звернення: Січ. 07, 2020.

О. П. Пінчук, С. Г. Литвинова, та О. Ю. Буров, "Синтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти", Інформаційні технології та засоби навчання, 4(60), с.28-45, 2017. [Електронний ресурс] Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1831. Дата звернення: Груд. 30, 2019.

Результати опитування студентів економічного факультету КНУ, 2019/2020 н.р [Електронний ресурс] Доступно: http://econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2019/12/Результати-опитування-студентів-2019.pdf. Дата звернення: Квіт. 21, 2020.

CISCO Networking Academy: Security courses. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.netacad.com/portal/teaching. Дата звернення: Квіт. 07, 2020.

О. М. Кривонос, О. В. Коротун, "Етапи проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх вчителів інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, 1(63), с. 130-145, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/ view/1866. Дата звернення: Квіт. 08, 2020.

ЮНЕСКО (2013). Рекомендации по политике в области мобильного обучения. [Електронний ресурс]. Доступно: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf. Дата звернення: Січ. 10, 2020.

"Дополненная реальность в образовании" VR-Journal | Портал о виртуальной и дополненной реальности, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://vr-j.ru/stati-i-obzory/dopolnennaya-realnost-v-obrazovanii. Дата звернення: Січ. 10, 2020.

BigBlueButton - Open Source Web Conferencing (2020) Engage Your Online Students: BigBlueButton is a web conferencing system designed for online learning. [Електронний ресурс] Доступно: https://bigbluebutton.org. Дата звернення: Січ. 05, 2020.

Ю. Д. Жданова, С. О. Спасітєлєва, С. М. Шевченко, "Застосування бібліотеки класів Security.Cryptography для практичної підготовки спеціалістів з кібербезпеки", Кібербезпека: освіта, наука, техніка: науково-технічний журнал, 4(4), с.44-53, 2019.

Л. В. Ноздріна, "Інноваційні CLOUD COMPUTING: виклики для освіти", Інформаційні технології в освіті, 1 (38), с.19-50, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018, Jan. 17) Ordinance No 67–r. On Approval of the Concept of Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020 and Approval of the Plan of Measures for its Implementation. [Online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р Accessed on: Dec. 26, 2019. (in Ukrainian).

Digital Agenda of Ukraine - 2020. Conceptual principles (version 1.0). Priority areas, initiatives, projects of "digitalization" of Ukraine until 2020. HITECH office. Gruden` 2016. 90 p. [Online] Available: https://ucci.org.ua/uploads/files/ 58e78ee3c3922.pdf. Accessed on: Apr. 21, 2020. (in Ukrainian).

Yu. D. Zhdanovа, S. О. Spasiteleva, S. M. Shevchenko. "Formation Of Information Protection Competence To Students Of It-Specialties With Using .NET FRAMEWORK Cryptographic Services", Physical and Mathematical Education, 19(1), pp.48-54, 2019 (in Ukrainian).

Global study of confidential information leaks in the first half of 2018. [Online]. Available: https://www.infowatch.ru/report2018_half. Accessed on: Dec. 27, 2019. (in Russian).

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, Oct. 05) Law № 2163-VIII, On the Basic Principles of Cyber Security of Ukraine. [Online] Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19. Accessed on: Apr. 17, 2020. (In Ukrainian).

G.T. Karcheva, І.Ya.Karcheva. "Improving education in a digital economy" in VII All-Ukrainian scientific-practical conf. Problems of ensuring the efficient functioning and stable development of the banking system and economy, Kiyv, 2017, рp.320–322. (in Ukrainian).

І.V. Dіordіcza, "The state of training of specialists in the field of cybersecurity" Visegrad Jornal of Human Rights, 2016. no. 6/1, рp.53– 59. (in Ukrainian).

G. Austin, Eds. Cyber Security Education. Principles and Policies. New York, NY, UK and New York: Routledge, 2020. (in English).

K. Daimi, and G. Francia, Eds. Innovations in Cybersecurity Education. London, UK: Springer, 2020, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-50244-7. (In English).

V. Yu. Bykov, "Open learning environment and modern network tools of open education systems" Naukovij chasopis NPU іmenі M. P. Dragomanova. Serіya 2: Komp'yuterno-orієntovanі sistemi navchannya, no. 9. рp. 9-15, 2010. [Online] Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4. Accessed on: Apr. 17, 2020. (in Ukrainian).

A.M Gurzhіj, V.V. Lapіns`kij, "Electronic educational resources as the basis of the modern educational environment of secondary schools", Іnformaczіjnі texnologії v osvіtі, no. 15, pp. 30-37, 2013. [Online] Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_5. Accessed on: Apr. 17, 2020. (in Ukrainian).

S. H. Lytvynova, "Development of educational environment of a comprehensive educational institution as a scientific problem". Naukovyy visnyk Melitopolʹsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser: Pedahohika. no. 1. pp. 39-47, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_ 2014_1_7. Accessed on: Jan. 7, 2020. (in Ukrainian).

O.P. Pinchuk, S. H. Lytvynova, and O. Yu. Burov, "Synthetic learning environment – a step towards a new education", Information Technologies and Learning Tools, 4(60), pp. 28-45, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1831. Accessed on: Dec. 30, 2019. (in Ukrainian).

The results of a survey of students of the Faculty of Economics of KNU, 2019/2020 academic year. [Online] Available: http://econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2019/12/Rezul`tati-opituvannya-studentіv-2019.pdf. Accessed on: Apr. 21, 2020. (in Ukrainian).

CISCO Networking Academy: Security courses. [Online]. Available: https://www.netacad.com/portal/ teaching. Accessed on: Jan. 7, 2020.

O.M. Kryvonos, O.V. Korotun, "Stages of Designing a Cloud-Oriented Environment in Learning Databases of Future Teachers of Informatics", Information Technologies and Learning Tools, 1(63), pp. 130-145, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1866. Accessed on: Jan. 8, 2020. (in Ukrainian).

UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning, [Online]. Available: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf. Accessed on: Jan. 10, 2020. (in Russian).

Augmented reality in education. VR-Journal | Virtual and augmented reality portal [Online] Available: https://vr-j.ru/stati-i-obzory/dopolnennaya-realnost-v-obrazovanii. Accessed on: Jan. 10, 2020. (in Russian).

Engage Your Online Students: BigBlueButton is a web conferencing system designed for online learning. [Online]. Available: https://bigbluebutton.org. Accessed on: Jan. 5, 2020. (in English).

Yu. D. Zhdanovа, S.О. Spasiteleva and S.M. Shevchenko, "The Application of the Security.Cryptography Class Library for the Practical Training of Cyber Security Specialists" Kiberbezpeka: osvita, nauka, tekhnika: naukovo-tekhnichnyy zhurnal, 4(4), pp.44-53, 2019. (in Ukrainian).

L.V. Nozdrina, "Innovative CLOUD COMPUTING: Challenges for Education", Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, 1(38), pp. 19-50, 2019. (in Ukrainian).

Published

2021-09-28 — Updated on 2021-09-28

How to Cite

Chychkan І. В., Spasiteleva С. О., & Zhdanovа Ю. Д. (2021). THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR FORMING SECURE BASE BEHAVIOR IN CYBERSPACE OF FUTURE PROFESSIONALS IN ECONOMICS AND MANAGEMENT. Information Technologies and Learning Tools, 84(4), 354–375. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.3646

Issue

Section

Open information and educational space and information and data security