PERMANENTLY FUNCTIONING WORKSHOP "INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION" AS A FORM OF LECTURERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.3659

Keywords:

information and communication technologies, digital competence, permanently functioning workshop, lecturers of higher school, institutions of higher education, mental maps

Abstract

The article presents the relevant problem of modern higher school –forming the ability of lecturers to use information and communication technologies in the educational process of institutions of higher education. It is offered the authors’ experience of implementing the permanently functioning workshop “Information and Communication Technologies in the Educational Process of Institutions of Higher Education”, created for the lecturers, its structure and content, the course objectives, implementation peculiarities, teaching methods and techniques, teaching materials, additional forms of work and expected learning outcomes. Taking into account the scientific achievements of modern researchers, it is noted that one of the conditions for successful realization of educational tasks is solving the problem of training lecturers to use information and communication technologies in their professional activity, to form professional and general information culture, ICT competence, which will promote comprehensive development of pedagogues, their desire to learn throughout life, understanding of information and communication processes, their improving professional skills and will improve the quality of education. It is emphasized that mastering the subject content of the permanently functioning workshop by the lecturers helps to form and improve the general (mastery of computer and information culture, awareness of the value of subjective position in the information space, etc.), general-professional (knowledge and use of rational methods of searching and storing information in modern information arrays; possession of the skills of working with various types of computer equipment; abilities to transmit information on the Internet; possession of the skills of organizing and conducting classes with computer and internet technologies; abilities to organize independent work of students using ICT; possession of the skills in using computer Internet technologies for teaching subjects), special (the ability to choose reasonably and effectively use ICT for personal and professional development, etc.) competences. The work of the permanently functioning workshop on the theme of “Mental Cards as a Way of Organizing Information” is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Svetlana А. Sayapina, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Chair of Pedagogy of Higher School

Оlena H. Коrkishko, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Chair of Pedagogy of Higher School

Artem V. Korkishko, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

PhD of Pedagogical Sciences, Specialist of the Subdivision of Monitoring of Quality of Education

References

МОН України (2016, Жовт. 27). Концепція «Нова українська школа». [Електронний ресурс]. Доступно : https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2016/10/ konczepcziya.pdf. Дата звернення : Жовт., 04, 2019.

Кабінет Міністрів України (2018, Січень 17). Закон № 67-р, Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації. [Електронний ресурс]. Доступно : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р. Дата звернення : Черв., 10, 2020.

Цифрова адженда України – 2020 (“Цифровий порядок денний” – 2020). Концептуальні засади (версія 1.0). Першочергові сфери, ініціативи, проекти “цифровізації” України до 2020 року. HITECH office. (2016, Груд. 09). 90 с. [Електронний ресурс]. Доступно : https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. Дата звернення : Черв., 10, 2020.

О. С. Воронкін, «Інформаційно-комунікаційні технології у вищій освіті як об’єкт психолого-педагогічних досліджень (друга половина XX – початок XXI століття)», Інформаційні технології в освіті, Вип. 22, с. 57-79, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно : http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2015_22_7. Дата звернення : Листоп. 10.2019.

В.Дубовик, «Сутність та види інноваційно-комунікаційних технологій навчання», Проблеми підготовки сучасного вчителя, Вип. 15, с. 164-170, 2017.

В. Ю. Биков, «Сучасні завдання інформатизації освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1 (15), 18 с., 2010. [Електронний ресурс]. Доступно : http://ito.vspu.net/ENK/Inf_Syspilstvo/sam_rob/1Sam_rob_/С_3/С_3_2/Сучасні_завдання_інформатизації_освіти.pdf. Дата звернення : Груд. 10, 2019.

С. Є. Бухальська, «Розвиток інформаційно-комунікаційної складової педагогічної компетентності викладачів у системі методичної роботи медичного коледжу», Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, Вип. 5, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2012_5_4. Дата звернення : Груд. 16, 2019.

E.M.Rogers, Diffusion of innovations (5th ed.). New York, NY: The Free Press, 2003.

О. Ю. Коміссарова, «Ставлення педагогів до нових технологій навчання Психологічна теорія і технологія навчання», Актуальні проблеми психології, т. 8, Вип. 5, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно : http://newlearning.org.ua/content/psihologichna-teoriya-i-tehnologiya-navchannya-aktualni-problemi-psihologiyi-tom-8-vipusk-5. Дата звернення : Груд., 05, 2019.

М. В. Гриньова, «Постійно діючий семінар на кафедрі педагогічної майстерності та менеджменту Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка», на міжнар. наук.-практ. конф. Традиції та інновації менеджменту навчальних закладів і реалізація управлінських проектів. Полтава, 2010, с. 3–9.

Н. М. Кіяновська, «Розвиток ІКТ-компетентності викладачів вищої математики в технічних ВНЗ України», Інформаційні технології і засоби навчання. т. 35, вип. 3, с. 1-10, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2013_35_3_3. Дата звернення : Груд., 12, 2019.

S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union EUR 28558 EN, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно : http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online). pdf. Дата звернення : Черв. 11, 2020.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

MES of Ukraine (2016, Oct. 27). The Concept “New Ukrainian School”. [Online]. Available: https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2016/10/ konczepcziya.pdf. Accessed on: Oct. 4, 2019 (in Ukrainian).

The Cabinet of Ministers of Ukraine (2018, Jan. 17). LawNo. 67-r “On Acceptance of the Concept of Development of Digital Economy and Society of Ukraine during 2018–2020 and Approval the Plan of Actions to Implement Them”. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р. Accessed on: June, 10, 2020 (in Ukrainian).

Digital Agenda of Ukraine – 2020 (“Digital Agenda” – 2020). Conceptual Principles (Version 1.0). Priority Areas, Initiatives, Projects of “Digitalization” of Ukraine until 2020. HITECH office. (2016, Dec. 09). [Online]. Available: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. Accessed on: June, 10, 2020 (in Ukrainian).

O. S. Voronkin, “Information and Communication Technologies at Higher School as an Object of Psychological-Pedagogical Researches (the Second Half pf the 20th Century – the Beginning of the 21st Century, Informatsiini tekhnolohii v osviti, vol. 22, pp. 57–79, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2015_22_7. Accessed on: Nov. 10, 2019 (in Ukrainian).

V. Dubovyk, “Essence and Types of Innovative-Communication Learning Technologies”, Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, vol. 15, pp. 164–170, 2017 (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, “Modern Tasks of Informatization of Education”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 1 (15), 18 p., 2010. [Online]. Available: ttp://ito.vspu.net/ENK/Inf_Syspilstvo/sam_rob/1Sam_rob_/С_3/С_3_2/ Suchasni_zavdannia_informatyzatsii_osvity.pdf. Accessed on: Dec. 10, 2019 (in Ukrainian).

S. Ye. Bukhalska, “Development of Information and Communication Component of Pedagogical Competence of Lecturers in the System of Methodical Work of the Medical College”, Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, no.5, 2012. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2012_5_4. Accessed on: Dec. 16, 2019 (in Ukrainian).

E. M. Rogers, Diffusion of innovations (5th ed.). New York, NY: The Free Press, 2003 (in English).

O. Yu. Komissarova, “Pedagogues’ Attitude to New Learning Technologies. Psychological Theory and Technology of Teaching”, Aktualni problemy psykholohii, vol. 8, no. 5, 2008. [Online]. Available: http://newlearning.org.ua/content/psihologichna-teoriya-i-tehnologiya-navchannya-aktualni-problemi-psihologiyi-tom-8-vipusk-5. Accessed on: Dec. 5, 2019 (in Ukrainian).

M. V. Hrynova, “Ongoing Seminar at the Department of Pedagogical Mastery and Management of V. H Korolenko National Pedagogical University”, na mizhnar. nauk.-prakt. konf. Tradytsii ta innovatsii menedzhmentu navchalnykh zakladiv i realizatsiia upravlinskykh proektiv, pp. 3–9. Poltava, 2010 (in Ukrainian).

N. M. Kiianovska, “Development of the ICT-Competence of Lecturers of Higher Mathematics at Technical SEIs of Ukraine”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 35, no. 3, pp. 1–10, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2013_35_3_3. Accessed on: Dec. 12, 2019 (in Ukrainian).

S. Carretero, R. Vuorikari, and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union EUR 28558 EN, 2017. [Online]. Available: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_ (online).pdf. Accessed on: June, 11, 2020.(in English)

Published

2021-09-28 — Updated on 2021-09-28

How to Cite

Sayapina С. А., Коrkishko О. Г., & Korkishko А. В. (2021). PERMANENTLY FUNCTIONING WORKSHOP "INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION" AS A FORM OF LECTURERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT. Information Technologies and Learning Tools, 84(4), 322–338. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.3659

Issue

Section

Post-graduate teachers and scientists training on the use of ICT