COMPARATIVE ANALYSIS OF REQUIREMENTS TOWARDS INFORMATICS TRAINING OF FUTURE DOCTORS AT THE UNDERGRADUATE LEVEL: UKRAINIAN AND FOREIGN APPROACHES

Authors

  • Maryna R. Mrouga Bogomolets National Medical University, Kyiv
  • Lesia P. Voitenko Bogomolets National Medical University, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v20i6.373

Keywords:

information and communication technologies, Web 2.0 technology, distance learning, online learning, multimedia

Abstract

The article discusses the problem of informatics training of students as part of medical education. The article presents result of comparative analysis of requirements towards informatics training of future doctors at the undergraduate level in the world. The study was based upon materials of Ukrainian model of professional competence and fundamental foreign models, specifically international model of Global Minimum Educational Requirements, Medical School Objective Project of Association of American Medical Colleges, the model of "Scottish doctor" and Swiss catalogue of learning objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maryna R. Mrouga, Bogomolets National Medical University, Kyiv

канд. пед. наук, доцент кафедри медичної інформатики та комп’ютерних технологій навчання

Lesia P. Voitenko, Bogomolets National Medical University, Kyiv

старший викладач кафедри медичної інформатики та комп’ютерних технологій навчання

References

Соціально-професійна підготовка сучасного лікаря: американський та європейський підходи [Електронний ресурс]: електронний фонд Національної бібліотеки імені Вернадського / Неловкіна Берналь О. А. // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2010. – №1. – С. 101. – Режим доступу до журн.: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/Sptp/2010_1/15.pdf.

Мруга Марина Рашидівна. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Мруга Марина Рашидівна. – К., 2007. – 250 с. – Бібліогр.: с. 202–223.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спеціальністю 7.110101 «Лікувальна справа» напряму підготовки 1101 «Медицина»: Галузевий стандарт вищої освіти. – [Чинний 2003–04–16]. – К: «Книга-плюс», 2003. – 25 с. – (Державні стандарти вищої освіти).

Войтенко Леся Петрівна. Обґрунтування окремих компонентів методичної системи навчання медичної інформатики у ВМНЗ / Л. П. Войтенко // Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. Теоретичний та науково-методичний часопис/гол. ред. В. Андрущенко. – К.: Інститут вищої освіти АПН України. – Том ІІІ (21). Новітні засоби навчання: проблеми впровадження та стандартизації. – С. 42–50.

Освітньо-професійна програма підготовки спеціаліста за спеціальністю 7.110101 «Лікувальна справа» напряму підготовки 1101 «Медицина»: Галузевий стандарт вищої освіти. – [Чинний 2003–04–16]. – К: «Книга-плюс», 2003. – 116 с. – (Державні стандарти вищої освіти).

Woitczak A. Minimum essential requirements and standards in medical education / Woitczak A., Schwarz M.R. // Medical Teacher. – 2000. – Vol. 22, №6. – P. 555-559.

Report I-: learning objectives for medical student education. Guidelines for medical schools. Medical School Objective Project. AAMC. / Association of American Medical Colleges. – Washington, DC. – 1998. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журн.: www.aamc.org/MSOP/msop1.pdf.

Harden R. M. An introduction to outcome-based education / Harden R.M., Crosby J.R., Davis M.H. // Medical teacher. – 1999. – Vol.21, №1. – P. 7–14.

Learning Outcomes for the Medical Undergraduate in Scotland Phase II Project: Assessment. Version 2. Complete document including appendices. Scottish deans medical curriculum group. Оctober 2001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журн.: http://www.scottishdoctor.org/resources/scotdoc2.pdf.

Bloch R. The Swiss Catalogue of Learning Objectives / Bloch R., Burgi H. // Medical Teacher. – 2002. – Vol. 24, №2. – P. 144–150.

Медицинское образование в мире и в Украине / Ю. В. Поляченко, В. Г. Передерий, А. П. Волосове, В. Ф. Москаленко и др. – Харьков: ИПП «Контраст», 2005. – 464 с.

Система управління якістю медичної освіти в Україні: монографія / І. Є. Булах, О. П. Волослвець, Ю. В. Вороненко та ін. – Д.: «АРТ-ПРЕС», 2003. – 212 с.

How to Cite

Mrouga, M. R., & Voitenko, L. P. (2011). COMPARATIVE ANALYSIS OF REQUIREMENTS TOWARDS INFORMATICS TRAINING OF FUTURE DOCTORS AT THE UNDERGRADUATE LEVEL: UKRAINIAN AND FOREIGN APPROACHES. Information Technologies and Learning Tools, 20(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v20i6.373

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends