INFORMATION TECHNOLOGIES AS A TOOL OF ADAPTIVE LEARNING OF ADULTS

Authors

  • Olena I. Ohiienko Institute of Pedagogical Education and Education for the Adults of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v20i6.381

Keywords:

adaptation, adult education, adaptive learning, adaptive technologies of learning, information technologies, andragog

Abstract

In the article necessity of adaptive learning of adults in conditions of information societies is proved; the essence of adaptive learning of adults is investigated; its functions and main principles (a principle of social and personal development, a principle of cultural-historical and valuable development, a principle of individual advancement, a principle of the competence approach) are defined and proved; the essence of adaptive learning technologies of adults is defined; the value of information technologies as a tool of adaptive learning of adults which provides conditions for personal growth, social and professional competence development is proved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena I. Ohiienko, Institute of Pedagogical Education and Education for the Adults of NAPS of Ukraine, Kyiv

доктор педагогічних наук, доцент, зав. відділом інноваційних педагогічних технологій

References

Адаптивное обучение взрослых: дидактический и методический аспекты / Под ред. Т. В. Корнер. — СПб.: ИОВ РАО, 2003. — 120 с.

Власова Е. З. Адаптивные технологии обучения: Монография. /Е. З. Власова. — СПб.: ЛГОУ, 1999. — 126 с.

Кибернетика и проблемы обучения /Под ред. А. И. Берга. — М.: Прогресс, 1970. — 390 с.

Краевский В. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / В. В. Краевский, А. В. Хуторской // Педагогика. — 2003. — № 2. — С. 3–10.

Образование взрослых на рубеже веков: вопросы методологии, теории и практики [Текст]: в 4 т. — СПб.: ИОВ РАО, 2000. — Т. 3: Психологические основы образования взрослых, кн. 1: Образование взрослых: социально-психологические проблемы, поиски, решения / Ю. Н. Кулюткин, Г. С. Сухобская, Н. М. Божко, Л. Н. Бегали. — СПб.: Ин-т образования взрослых Рос. акад. образования, 2000. — 183 c.

Образование взрослых на рубеже веков: вопросы методологии, теории и практик : в 4 т. — СПб. : ИОВ РАО, 2000 — Т. 4 : Технологии обучения взрослых в различных образовательных системах, кн. 1: Теоретико-методологические основы проектирования технологий обучения взрослых / А. Е. Марон [и др.]. — СПб.: Ин-т образования взрослых Рос. акад. Образования, 2000. — 216 с.

Практическая андрагогика. — Книга 1: Современные адаптивные системы и технологии образования взрослых / Под ред. В. И. Подобеда, А. Е. Марона. — СПб.: ГНУ ИОВ РАО, 2003. — 406 с.

Тихомиров О. К. Психология и информатика / О. К. Тихомиров // Вопросы философии. — 1986. — № 9. — С. 110–111.

Menges R. J. Teaching in the Age of Electronic Information. In W.J. McKeachie Teaching Tips: Strategies, Research and Theory for College and University Teachers. — Lexington, MA: D.C. Heath. — P. 183–193.

Pask G. The Foundations of Conversation Theory and Lp. In.: Heylighen F., Rosseel E.& Demeyere F.(eds.). Self-Steering and Cognition in Complex Systems.Toward a New Cybernetics. — New York: Gordon and Breach Science Publishers, 1990. — Р. 240–247.

How to Cite

Ohiienko, O. I. (2011). INFORMATION TECHNOLOGIES AS A TOOL OF ADAPTIVE LEARNING OF ADULTS. Information Technologies and Learning Tools, 20(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v20i6.381

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment